De același autor
Guvernanţii continuă, cu încăpăţânare disperată, să insiste în ideea de a muta povara contribuţiilor sociale în cârca angajatului, de fapt, în contul tuturor românilor care câştigă bani din muncă. Acest experiment fiscal este motivat de realitatea brutală a cifrelor bugetului. Toate gesturile populiste ale guvernanţilor, de la majorări de salarii până la măriri de pensii, inclusiv manevra menţinerii pensiilor speciale la nivel „nesimțit“, sunt nefinanţabile. Veniturile statului sunt doar 26% din PIB, mult sub media europeană de 40%.
Intenţia de a nu mai colecta banii din contribuţii sociale de la firme poate fi privită ca expresie a eşecului Fiscului de a impune disciplina fiscală în rândul companiilor, dar şi ca o metodă perversă de a smulge bani mai mulţi de la cetăţeni. De ani buni, Fiscul afişează trimestrial o listă a datornicilor faţă de bugetele statului, în care mii de firme zac sub povara datoriilor. Simplificarea procedurilor de intrare în insolvenţă şi faptul că majoritatea firmelor sunt companii cu răspundere limitată la nivelul capitalului a dat posibilitatea multor patroni să închidă o firmă cu datorii către bugetele statului şi să deschidă o alta cu aceeaşi activitate şi, uneori, cu aceiaşi angajaţi. În esenţă, fenomenul sutelor de mii de firme intrate în procedură de faliment a lăsat Fiscul cu buzele umflate, banii datoraţi fiind şterşi din scripte pe vecie.
Politicienii puterii demonstrează o înţelegere atât de limitată a economiei, încât nu ne putem aştepta să priceapă filosofia din spatele sistemului fiscal actual. Ei nu se întreabă, de pildă, de ce toate statele dezvoltate din lume au un sistem dual de plată a contribuţiilor sociale, de ce iau bani atât de la angajaţi, cât şi de la firme. Statele lumii folosesc banii viraţi de companie pentru politicile sociale ample, de susţinere a unor categorii sociale defavorizate. Trecerea poverii contribuţiilor sociale exclusiv în contul contribuabililor individuali schimbă din temelii contractul social. Cetăţenii pot respinge, de pildă, ca din banii lor să fie plătite pensiile speciale sau ca mamele din România să poată sta acasă 104 săptămâni, cu indemnizaţii plătite din fondurile sociale, în vreme ce, în medie, în Europa, concediul de maternitate are 26 de săptămâni. Toate politicile sociale pot fi puse sub semnul întrebării de societate, care plăteşte direct factura cheltuielilor sociale.
Unii se lasă amăgiţi acum de promisiunile guvernanţilor, cum că, dacă va creşte salariul brut, atunci asta va influenţa favorabil punctul de pensie. Probabil, însă, pensia, ca valoare absolută şi expresie a bunăstării, depinde de forţa monedei în care eşti plătit şi de puterea ei de cumpărare. Nimic nu ne asigură că leul va rezista la cotaţiile actuale după ce politicile proaste de astăzi îşi vor impune efectele asupra economiei.
Dintr-un unghi pragmatic măsura pare neutră pentru firme, cărora li se mai ia de pe umeri povara fondului de şomaj, altă aiureală. Este drept că acum fondul de şomaj este excedentar, dar asta se datorează birocraţiei care blochează elanul multora, cuantumului mic al indemnizaţiei de şomaj şi, mai ales, perioadei limitate în care românii pot primi ajutorul de şomaj, ceea de altfel creează şi iluzia cifrelor mici ale şomajului. Orice tentativă viitoare de majorare a indemnizaţiilor de şomaj sau de extindere a perioadei în care se acordă se va izbi de lipsa de fonduri. Deocamdată, însă, guvernanţii pot înşfăca fondul şomaj pentru a-l risipi pe pensiile speciale.
Apare pericolul scăderii veniturilor în mediul privat. Multe companii pot respecta, iniţial, indicaţia de a majora salariile, dar le pot tăia fără nicio problemă ulterior, e dreptul lor. Astfel, mulţi angajaţi ai sistemului privat s-ar putea trezi cu mult mai puţini bani, dar cu o povară fiscală mai mare. Această manevră face parte din arsenalul de greşeli care spulberă avantajul competitiv al salariilor mai mici, fără ca economia României să-şi fi creat vreun altul, izvorât, de pildă, din strategii noi şi finanţări masive în domeniul cercetării sau al educaţiei, din reducerea birocraţiei sau din aplicarea reformelor structurale amânate.