De același autor
În mai puțin de un an de când PSD a câștigat alegerile, Liviu Dragnea a instaurat un regim care distruge sistematic toate reformele realizate în vederea aderării și, ulterior, integrării României în Uniunea Europeană. Cel mai vizibil și mai sângeros dintre războaiele declanșate de regimul Dragnea este cu reformele din justiție și cu instituțiile și magistrații independenți care au acceptat și promovează aceste reforme. Este clar astăzi că războiul regimului nu este cu sistemul de justiție în ansamblul său, pentru că, după cum se poate observa în cazul numeroaselor „revolte“, „dezvăluiri incendiare“ și înregistrări incriminante, există secțiuni masive ale sistemului de justiție care au rămas ostile la orice reformă. Acestea sunt bine reprezentate la vârf de personaje precum președintele UNJR, Gârbovan, sau judecătoarea membră a CSM, Baltag, figuri care s-au convertit la crezul justiției obediente politic și corupte reprezentate de rețeaua Costiniu-Voicu, ori de adjunctul Inspecției Judiciare, Gheorghe Stan, ins care merită o atenție sporită pe viitor. Cu „justiția“ reprezentată de aceste personaje, regimul Dragnea nu are nimic. Are cu DNA, cu judecătorii care pronunță decizii curajoase în cazuri de corupție și, în general, cu magistrații care nu se lasă intimidați politic și cunosc bine legea.
Acest război neîntrerupt și nemilos ne-a convins pe mulți că asistăm la un proces de restaurație prin care un grup de borfași care a pus mâna pe putere în stat vrea să readucă justiția sub control politic după sistemul practicat de PSD sub guvernarea Năstase. Alte măsuri guvernamentale violent antireformiste, precum cele din educație, ne-au îndemnat la vremea respectivă să susținem că regimul Dragnea își propune chiar o restaurație comunistă (însuși ministrul Pop a declarat că nu era așa rău în comunism). Mai puneți și reetatizarea în forță a economiei prin reglementări constrângătoare pentru companii sau, uneori, chiar abuzive, cum este obligativitatea de a nu reduce salariul brut în companiile private și înființarea, în schimb, a unor coloși de stat cum va fi Fondul Suveran, care va funcționa atât ca pușculiță de partid, cât și ca instrument de control și intervenție guvernamentală pe piață, și aveți peisajul aproape complet al unui proces de demolare a scheletului de stat occidental care începuse să se ridice în ultimii zece ani.
Dacă privim însă mai atent manifestările acestui regim, atunci niciuna dintre cele două referințe - autoritarismul cleptocratic al lui Năstase ori dictatura comunistă - nu îl descriu cu acuratețe. Pe de o parte, i-am face o nedreptate lui Năstase: guvernul său era corupt și autoritar, alcătuit din oameni lipsiți de caracter și de etică, dar nu lipsiți de calități intelectuale și profesionale autentice, de un anumit nivel de competență. Prin comparație, miniștrii regimului Dragnea sunt în general personaje de mâna a doua, figuri de camarilă, selectați pe criteriul unic al fidelității față de liderul suprem (Sevil Shhaideh, Mihai Fifor) sau față de baronii care îl ajută pe Dragnea să controleze partidul (Răzvan Cuc). Sub acest aspect, regimul Dragnea este mult mai feudalizat decât cel al lui Năstase, care, din constrângere mai mult decât din convingere, a introdus mai multe reforme necesare aderării la Uniunea Europeană. Or, regimul Dragnea merge în mod ferm în direcția opusă, a deresponsabilizării guvernanței publice și a reetatizării economiei și controlului de stat (și de partid) asupra pieței. În ceea ce privește comparația cu comuniștii, ea nu se susține, pentru că regimul Dragnea nu controlează încă aparatul de represiune și serviciile secrete. Depune însă eforturi mari să o facă, pentru că toată mascarada cu colonelul Dragomir, „culoarele“ care ar duce la Coldea, Maior și Kövesi și folosirea comisiei de control SRI pentru orice aberație iese pe gura unui condamnat penal are, cred, drept scop, pe lângă compromiterea DNA, obținerea controlului asupra documentelor operative ale SRI.
În locul acestor două modele, vă oferim un al treilea. Regimul Dragnea este regimul care ar fi fost instaurat în anul 2000 dacă Vadim Tudor devenea președinte. Un regim politic populist, autoritar, naționalist, profund corupt, violent antioccidental, în care economia, administrația, serviciile de informații și justiția s-ar fi aflat sub controlul strict al unor lideri politici de fațadă în spatele cărora s-ar fi aflat bătrâni securiști din garda veche a ceaușismului naționalist, din care provine, de exemplu, Dan Voiculescu, omul care este din nou pe valul luptei anti-DNA. Nu susțin că în spatele lui Dragnea stă o cabală a vechii Securități, ci că puterea lui Dragnea se sprijină pe o rețea de interese, slăbiciuni și obediențe care împreună converg spre același rezultat.