Zi cruciala. CSM avizeaza consultativ controversatul proiect al legilor Justitiei marca Toader

A.p | 28.09.2017

Plenul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) urmeaza ca miercuri sa ia in discutie si sa dea un aviz consultativ pe proiectul privind modificarea legilor Justitiei elaborat de ministrul Tudorel Toader.

Pe aceeași temă

 

 

Dezbaterea vine pe fondul contestarii proiectului de catre toate institutiile din sistem si in contextul in care adunarile generale ale procurorilor l-au criticat apasat, spunind ca el viciaza independenta Justitiei.

 

La sedinta CSM, care incepe la ora 10.30, este asteptat si presedintele Klaus Iohannis, potrivit unor surse citate de presa. Seful statului a criticat la rindul sau ” asa-zisele reforme in justitie” din proiectul lui Tudorel Toader.

 


 

 

UPDATE  Procurorul general Augustin Lazar a declarat, joi, la sosirea la sediul CSM, ca proiectul de modificare a legilor Justitiei ar trebui sa primeasca aviz negativ din partea CSM.

 

"Este o zi importanta deoarece Consiliul Superior al Magistraturii analizeaza proiectul privind legile Justitiei. Este evident ca proiectul a fost criticat de colegii nostri magistrati, a fost criticat de expertii Comisiei Europene si, in mod normal, ar trebui sa avem un aviz negativ, asta in conditiile in care dorim sa se ridice monitorizarea MCV", a afirmat Augustin Lazar, citat de Agerpres.

 

UPDATE  Ministrul Justitiei a anuntat  ca nu va participa la sedinta CSM unde se discuta legile justitiei. ”Nu vreau sa devin aparatorul propunerilor pe care le-am facut”, a declarat Toader.

 

 

 

Potrivit ordinii de zi publicate pe pagina de internet a Consiliului, plenul va discuta "Nota Directiei legislatie, documentare si contencios numarul 18335/2017 cu privire la proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Legii numarul 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, a Legii numarul 304/2004 privind organizarea judiciara si a Legii numarul 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii". 

Pe 31 august, CSM anunta ca va da un aviz pe proiectul MJ de modificare a legilor Justitiei in ultima saptamana a lunii septembrie, dupa ce va consulta instantele, parchetele, INM, Scoala Nationala de Grefieri, Inspectia Judiciara, precum si asociatiile profesionale ale judecatorilor si procurorilor. 

Pe 30 august, Ministerul Justitiei a publicat proiectul de modificare a legilor Justitiei, trimis pentru avizare la CSM de ministrul Tudorel Toader.

 

 

Iohannis, "ingrijorat profund" de ” asa-zisa reforma a justitiei” propusa de ministrul Tudorel Toader

 

 

Klaus Iohannis s-a declarat marti "ingrijorat profund" de propunerile de reforma a Justitiei promovate de Tudorel Toader, exemple concrete fiind eliminarea presedintelui din procedura de numire a procurorilor sefi si trecerea Inspectiei Judiciare in subordinea ministrului Justitiei.

 

"Multe puncte de acolo mi se par eronate si abordarile gresite", a spus Iohannis, raspunzand la intrebarile ziaristilor.

 

El a caracterizat drept o "greseala fundamentala" propunerea ca presedintele Romaniei sa fie scos din procedura de numire a procurorilor sef, in conditiile in care doar prin prezenta presedintelui in aceasta procedura "Romania a ajuns sa aiba o activitate anticoruptie consistenta, recunoscuta la nivel european si mondial", a argumentat el.

 

"Presedintele este garantul ca lupta anticoruptie nu e subjugata politic", spune Klaus Iohannis.

 

Al doilea exemplu din aceasta "asa-zisa reforma care ma ingrijoreaza profund e ca se propune ca Inspectia Judiciara sa nu mai fie subordonata CSM, care garanteaza independenta Justitiei, ci sa fie subordonata ministerului Justitiei, un organism eminamente politic", a continuat Iohannis.

 

In opinia sa, "subordonarea Inspectiei Judiciare unui ministru evident aduce cu ea riscul unei presiuni politice asupra IJ".

 

 

Adunarile generale ale magistratilor, resping legile PSD

 

Forumul Judecatorilor din Romania anunta ca numeroase adunari generale ale judecatorilor si procurorilor, organizate incepand cu data de 4 septembrie, s-au declarat impotriva celor mai importante modificari propuse de ministrul justitiei, Tudorel Toader.

 

 
"Toate aceste modificari sunt considerate de FJR a fi de natura a influenta major cariera si activitatea profesionala a magistratilor, pentru o perioada indelungata, producand dezechilibre in sistemul judiciar, condamnate de Comisia Europeana in multiple randuri", se arata intr-un comunicat, citat de HotNews.


 

 Consiliul Superior al Magistraturii, garantul independentei justitiei, are obligatia de a tine seama de aceasta consultare reala a corpului magistratilor si de a emite un aviz negativ privind propunerile de modificare a legilor justitiei formulate de Ministrul Justitiei, se mai arata comunicatul FJR.

 

Comunicatul dat publicitatii de Forumul Judecatorilor din Romania, semnat de judecatorii Dragos Calin, Curtea de Apel Bucuresti, Ionut Militaru, Curtea de Apel Bucuresti,  Claudiu Dragusin, judecatoria Sectorului 4 Bucuresti.

 

 

Legile PSD, mai rele decit OUG 13. Lovesc in miezul Justitie (AICI articolul integral)

 

 

Actiunea de masacrare a legilor justitiei la care asistam este un episod cu mult mai grav decit cel al Ordonantei de Urgenta 13 pentru ca nu urmareste sa scape de justitie niste inculpati de lux, ci loveste chiar in miezul acesteia.

 

 

 

Proiectul lui Toader, de fapt al coalitiei PSD-ALDE, apIica o lovitura de ghioaga unor principii care au stat la baza reformelor in justitie, incepind cu independenta magistratilor si terminind cu depolitizarea numirilor in functiile de conducere la parchete si Inalta Curte. In subusidiar, dar ca miza la fel de important, proiectul  este inca inca un pas spre transformarea Romaniei intr-o republica  parlamentara prin excelenta, prin reducerea prerogativelor  presedintelui.

 

 

Inspectia, ghioaga politica impotriva magistratilor din marile dosare

 

 

Daca ar fi sa facem o ierarhie a gravitatii contra-reformelor, in top se plaseaza de departe trecerea Inspectiei judiciare de la CSM in subordinea ministrului justitiei. Inspectia, care si in prezent detine o putere foarte mare si se afla sub presiunea constanta a penalilor, se va transforma intr-o coloana a cincea in mina ministrului politic, oricare ar fi acesta. Nimic nu va mai scapa controlului politic: sefii Inspectiei vor fi numiti de ministru in urma unui concurs al carui regulament si comisie sunt stabilite tot de ministru, revocarea lor e la latitudinea acestuia, toate deciziile referitoare la IJ se vo face prin ordin de ministru- posturi, buget, inspectii, etc.

 

Mai mult, si aici se vede clar intentia de a goli de continut independenta magistratilor: Inspectia va putea face orice fel de controale dispuse de ministru, care daca nu e multumit de rezultat poate trimite inapoi rapoartele cu indicatia precisa a ceea ce trebuie completat. Altfel spus, ghioaga politica va putea lovi directionat in magistratii incomozi- procurori care instrumenteaza dosare grele, judecatori care trebuie sa pronunte condamnari ale unor politicieni. Magistratii care trebuie ”pedepsiti” pentru faptul ca se ating de intangibilii politici, cum e Dragnea, vor fi la cheremul partidului aflat la putere si nu vor mai fi aparati de nimic.

 

Deja observam ca Inspectia judiciara este asaltata cu reclamatii venite din partea unor inculpati sau a marionetelor acestor ( luju.ro este specializata in asa ceva) care incearca astfel sa puna presiune pe procurorii sau judecatorii care le instrumenteaza cazurile. Revoltatorul caz al judecatoarei Camelia Bogdan exclusa din magistratura sta marturie. Va dati seama ce va urma, cind comezile vor veni direct de la politicienii certati cu legea prin instrumentul numit ministru? Vom asista la rafuieli de zile mari. Practic, oricarui magistrat din dosarele sensibile i se pot instrumenta rapoarte care sa-i afecteze cariera sau chiar sa i-o termine. Independenta si stabilitatea magistratilor vor deveni o dulce amintire.

 

Ca sa nu mai discutam de posibilitatea, demna de epoca ceausista, ca un magistrat care nu se lasa intimidat si nu se supune sa fie scos nebun. Faptul ca magistratii pot fi trimisi in fata unei comisii de expertiza psihiatrica, numita prin ordinul a doi politicieni- ministrul justitiei si cel al sanatatii- si suspendat din functie poate lasa loc la ingrozitoare abuzuri si vendete.

 

 

Parchet pentru magistrati. Pe cind unul si pentru baroni?

 

 

Din acelasi registru face parte si infiintarea unei directii speciale la Parchetul general care sa se ocupe de urmarirea penala a  magistratilor. Augustin Lazar a explicat foarte bine ca aceasta directie reprezinta o intoarcere cu 30 de ani in urma si ca este inadmisibil sa existe parchete pentru diverse categorii profesionale si nu pentru infractiuni. In logica asta, de ce sa nu fie infiintate parchete care sa-i ancheteze doar pe parlamentari, pe ministri sau pe baroni? Si, eventual, unul pentru toti cei care nu pupa dulce PSD si pe maretul sau conducator?

 

 In realitate, noua directie se doreste a fi o alta arma in mina politicului prin care magistratii sa fie controlati- daca  sunt ”cuminti” vor fi iertati de pacate si voo primi un NUP,  daca nu, la puscarie. Cum DNA nu prezinta nicio incredere din acest punct de vedere si cum scopul este diminuarea puterii acesteia, prevederea capata si mai mult sens.

 

 

Politicul, in pat cu justitia

 

Evident, una dintre cele mai perverse prevederi este excluderea din procedura de numire a procurorilor sefi a presedintelui Romaniei. Ideea este mai veche, dar a fost repusa pe tapet de Tariceanu, acest neobosit luptator anti-DNA. Numirea  sefilor Parchetului General, DNA, DIICOT si,  eventual, a noii directii pentru magistrati, va fi facuta de CSM in baza propunerilor venite de la ministrul politic al Justitiei, deci dintr-o lista inchisa, dar CSM nu va putea respinge  popunerea decit o singura data, motivat. Adica, a doua oara, numirea va fi facuta direct de ministru. Joc inchis. Desi presedintele  poate numi in continuare seful Inaltei Curti (propus  de  CSM) si aici i s-au mai taiat din atributii: pe principiul simetriei cu CSM si presedintele poate respinge tot o singura data, motivat.

 

Nu cred ca are rost sa intram in capcana propusa de PSD si anume ca astfel se depolitizeaza numirile la virful parchetelor: presedintele fiind om politic, in timp ce  ministrul, vezi Doamne, n-ar fi. Discutia e de-a dreptul stupida, ministrul justitiei e de regula membru al partidului care a cistigat alegerile si e numit de un premier politic , face parte dintr-un guvern politic, asa cum e si normal. Presedintele nu e membru de partid, asa ii impune Constitutia, are cea mai mare legitimitate conferita de numarul urias ( prin comparatie cu orice alt parlamentar) de voturi cu care a fost ales. Mai ales in situatia actuala. Sistemul conceput de PSD, rebaga politicul in patul justitiei.

 

 

 

 

 

 

 

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22