Uniunea Judecătorilor îi cere ministrului Tudorel Toader să nu treacă IJ în subordinea sa

Dora Vulcan | 03.10.2017

Uniunea Judecătorilor îi cere ministrului Tudorel Toader să retragă din proiectul de modificare a legilor Justiţiei prevederea în baza căreia Inspecţia Judiciară va trece în subordinea sa. UNJR spune că situatia IJ ar trebui să facă obiectul unui proiect de lege distinct.

Pe aceeași temă

 

 

 

 UNJR i-a soliciat ministrului justitiei Tudorel Toader pe data de 3 octombrie 2017 sa retraga din proiectul de modificare a legilor justitiei orice referiri la Inspectia Judiciara, “pentru ca acestea sa faca obiectul unui proiect de lege distinct”, anunţă UNJR într-un comunicat remis presei.

 

“Propunerea actuala, cu mutarea Inspectiei Judiciare la Ministerul Justitiei, este inacceptabila. Inspectia Judiciara comporta probleme complexe, care necesita o abordare separata si profunda. Va trebui facut in acest sens un studiu comparat cu alte sisteme de drept pentru a gasi cea mai buna solutie pentru Inspectia Judiciara, o solutie care sa ii intareasca independenta si sa ii asigure o functionare eficienta”, scrie UNJR în scrisoarea publică trimisă ministrului. 

 

UNJR a mai solicitat, de asemenea, ministrului sa revina asupra varstei si experientei minime de a intra la INM. In proiectul sau ministrul justitiei a conditionat intrarea la INM cu varsta de 30 de ani si o vechime de 5 ani in domeniul juridic.

 

“Datele statistice arata ca impunerea unei experiente minime, cumulate cu varsta minima, vor avea ca efect direct imposibilitatea ocuparii posturilor vacante din sistem. Acest efect se va rasfrange negativ asupra judecatorilor de la judecatorii care sunt deja supra-aglomerati, dupa cum am atras atentia in mod constant. Solutia propusa atat de asociatii, cat si de CSM, de prelungire a perioadei de pregatire, raspunde mult mai bine necesitatii de a avea judecatori definitivi cu o suficienta experienta profesionala, care sa dubleze pregatirea teoretica, fara a implica si riscurile propunerii actuale”, a aratat UNJR.

 

Cu privire la forma data raspunderii materiale in proiect, UNJR isi mentine pozitia ca aceasta “incalca dispozitiile art. 52 alin. 3 din Constitutie referitoare la conditia exercitarii functiei cu rea credinta si grava neglijenta. De asemenea, formularea propusa este atat de laxa incat nu circumscrie in nici un mod limitele raspunderii, lasand loc arbitrariului.”

 

UNJR a mai solicitat acordarea unei perioade tranzitorii “pana cand prevederile referitoare la schimbarea regulilor referitoare la promovare vor intra in vigoare, pentru a evita blocarea accesului la nivelurile superioare si a asigura fluiditatea acestora in anii imediat urmatori intrarii in vigoare a legii”.

 

UNJR a mai solicitat ministrului sa mentina “toate amendamentele care separa cariera procurorilor de cea a judecatorilor, precum si separarea atributiile celor doua sectii din CSM in privinta carierei”, precum si “toate recomandarile facute de Comisia 1 a CSM care duc la intarirea statutului si independentei judecatorilor”.

 

“Intregul proiect de modificare a legilor justitiei trebuie sa aiba ca scop intarirea independentei justitiei, adica a statutului si independentei judecatorilor, ca si conditie intrinseca a dreptului cetatenilor la un proces echitabil”, a aratat UNJR.

 

“Propunerile pe care le-am facut conduc la intarirea statutului si independentei judecatorilor si ne asteptam sa tineti cont de ele”, si-a concluzionat UNJR scrisoarea.

 

 

 Scrisoarea integrală

 

Stimate domnule ministru,

 

Am luat nota de intentia pe care v-ati exprimat-o de a lua in considerare propunerile venite din interiorul sistemului de justitie, motiv pentru care va trimitem propunerile pe care le-am inaintat si Consiliului Superior al Magistraturii, pe marginea proiectului privind legile justitiei.

 

Raportat la situatia actuala, va solicitam urmatoarele:

 

1. Sa scoateti din actualul proiect de lege orice propuneri referitoare la Inspectia Judiciara pentru ca acestea sa faca obiectul unui proiect de lege distinct. Propunerea actuala, cu mutarea Inspectiei Judiciare la Ministerul Justitiei, este inacceptabila. Inspectia Judiciara comporta probleme complexe, care necesita o abordare separata si profunda. Va trebui facut in acest sens un studiu comparat cu alte sisteme de drept pentru a gasi cea mai buna solutie pentru Inspectia Judiciara, o solutie care sa ii intareasca independenta si sa ii asigure o functionare eficienta.

 

2. Sa reveniti asupra conditiei de varsta si experienta minima pentru a intra la INM. Asa cum am aratat si in amendamentele noastre, datele statistice arata ca impunerea unei experiente minime, cumulate cu varsta minima, vor avea ca efect direct imposibilitatea ocuparii posturilor vacante din sistem. Acest efect se va rasfrange negativ asupra judecatorilor de la judecatorii care sunt deja supra-aglomerati, dupa cum am atras atentia in mod constant. Solutia propusa atat de asociatii, cat si de CSM, de prelungire a perioadei de pregatire, raspunde mult mai bine necesitatii de a avea judecatori definitivi cu o suficienta experienta profesionala, care sa dubleze pregatirea teoretica, fara a implica si riscurile propunerii actuale.

 

3. Sa reveniti asupra propunerilor referitoare la raspunderea materiala, in conditiile in care acestea incalca dispozitiile art. 52 alin. 3 din Constitutie referitoare la conditia exercitarii functiei cu rea credinta si grava neglijenta. De asemenea, formularea propusa este atat de laxa incat nu circumscrie in nici un mod limitele raspunderii, lasand loc arbitrariului.

 

4. Sa acordati o perioada tranzitorie pana cand prevederile referitoare la schimbarea regulilor referitoare la promovare vor intra in vigoare, pentru a evita blocarea accesului la nivelurile superioare si a asigura fluiditatea acestora in anii imediat urmatori intrarii in vigoare a legii.

 

5. Sa mentineti toate amendamentele care separa cariera procurorilor de cea a judecatorilor, precum si separarea atributiile celor doua sectii din CSM in privinta carierei.

 

6. Sa mentineti toate recomandarile facute de Comisia 1 a CSM care duc la intarirea statutului si independentei judecatorilor.

 

Intregul proiect de modificare a legilor justitiei trebuie sa aiba ca scop intarirea independentei justitiei, adica a statutului si independentei judecatorilor, ca si conditie intrinseca a dreptului cetatenilor la un proces echitabil.

 

Propunerile pe care le-am facut conduc la intarirea statutului si independentei judecatorilor si ne asteptam sa tineti cont de ele.

 

Cu stima,

 

Judecator Dana Girbovan

Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22