De același autor
Știi că ceva nu e în regulă cu politica guvernului când un ministru, în cazul nostru, titularul de la Externe, Teodor Meleșcanu, se apucă să nege altceva decât a fost întrebat. Astfel, la chestiunea dacă România a manifestat intenția să adere la Grupul de la Vișegrad (V4 - Cehia, Polonia, Slovacia, Ungaria), Meleșcanu a răspuns că „informația potrivit căreia României i s-a propus să adere la grup nu este corectă“, ceea ce poate fi adevărat, dar este complet în afara subiectului. Întrebarea nu este dacă România a primit vreo propunere oficială sau invitație, ci dacă România face demersuri în vederea aderării la grup, ceea ce este cu totul altă afacere. Dacă a făcut astfel de demersuri, atunci asistăm la o tentativă de rapt furtiv al politicii externe a României de către guvern și majoritatea parlamentară, fără știrea și împotriva poziției președintelui României, așa cum a mai încercat PSD în iunie 2012.
Acum, asistăm la o deturnare a politicii externe într-o direcție care, dacă va fi urmată, va slăbi grav poziția țării, o va vulnerabiliza în fața atacurilor Rusiei, dar va întări poziția antiliberală, autocrată, naționalistă și antieuropeană a coaliției PSD-ALDE. Simplu spus, în schimbul sprijinului iluzoriu al statelor central-europene pentru suprimarea anticorupției și subordonarea politică a justiției, Dragnea și Tăriceanu sunt dispuși să arunce peste bord parteneriatul cu Statele Unite și relațiile României cu Germania și nucleul vest-european al UE.
Grupul de la Vișegrad s-a născut la începutul anilor ’90, în încercarea a trei (ulterior, patru) state central-europene de a-și coordona politicile și reformele în vederea aderării și, ulterior, integrării în Uniunea Europeană. Lucrurile au mers extrem de bine și acest format de cooperare s-a menținut și după aderare, cele patru state reușind să prezinte în multe ocazii o poziție comună care le-a crescut forța de negociere mult peste ceea ce ar fi obținut individual. România a privit cu jind și invidie multă vreme la acest format de cooperare de succes, diplomația de la București străduindu-se, dacă nu să se alăture celor patru, măcar să se prezinte ca un stat care a evadat din „strânsoarea balcanică“ spre Europa Centrală. Din punctul de vedere al coordonării pozițiilor statelor foste comuniste în negocierile cu Bruxellesul, apartenența la Grupul de la Vișegrad ar fi fost dezirabilă la un moment dat, dar acel moment a trecut de mult. Între timp, Vișegradul s-a transformat într-un animal politic foarte diferit, iar apartenența la grup ar aduce deservicii grave României.
În ce anume s-a transformat Vișegradul e mai puțin evident. E mai ușor să spui ce nu este. În primul rând, V4 nu mai e de mult o alianță de integrare. Cele patru state încă mai acționează coordonat, dar numărul domeniilor în care prezintă un punct de vedere comun s-a diminuat, iar poziția generală față de Europa a devenit mai degrabă sceptică. Dar nu este vorba despre un euroscepticism ideologic unitar. Există grade și variații de la stat la stat. Faptul că este vorba de un grup mai degrabă eurosceptic nu face însă din V4 un „club al ciumaților“, o grămadă de state conduse de lideri naționaliști, primitivi și populiști hotărâți să formeze o alianță de autocrații antioccidentală, antidemocratică, antiliberală și anti-UE chiar în interiorul UE, cum încearcă propaganda politic corectă să ne convingă. Asta nu înseamnă însă că unii nu și-ar dori ca Vișegradul să funcționeze în acest fel. În mod ironic, cei care își doresc cel mai mult ca V4 să devină un vehicul politic naționalist antieuropean sunt Viktor Orbán, Dragnea și Tăriceanu.
Tăriceanu a spus în vara asta, într-unul dintre cele mai inepte discursuri de politică externă, că de la romani încoace toate garanțiile de securitate sunt efemere și, ca atare, la fel sunt și cele oferite de NATO și UE. Prin urmare, ar trebui să fim mai puțin aliați loiali și să promovăm mai mult suveranitatea națională (înțeleasă în opoziție cu statutul de membru al NATO și UE), deci ar trebui să strângem relațiile cu Vișegradul. Celălalt, Dragnea, ne-a vândut o minciună în complicitate cu Orbán Viktor. După ce acesta din urmă avertizase că Ungaria își retrage sprijinul pentru aderarea României la OECD ca urmare a anchetei privind liceul catolic din Târgu Mureș, Dragnea a apărut la TV, unde a anunțat că a rezolvat problema cu liceul, că Ungaria nu se mai opune aderării la OECD, că are o relație excelentă cu Orbán. Singura problemă e că România nici măcar nu este în cărți pentru aderarea la OECD. Toată mascarada ca să justifice prietenia Dragnea-Orbán.
Adevărul este că Grupul de la Vișegrad a devenit în ultimii ani jucăria politică a lui Viktor Orbán, instrumentul prin care liderul ungar a obținut mai multă putere și forță în Europa decât i-ar fi putut permite vreodată poziția de șef al unui stat mic și periferic precum Ungaria și pe care îl folosește pentru a-și promova politica antiliberală, profitând în primul rând de politica europeană incredibil de proastă a Poloniei. În orbirea lor antijustiție, Dragnea și Tăriceanu sunt pe cale să renunțe la alianța puternică cu SUA și să pună politica externă a României la dispoziția Ungariei lui Orbán. Cea mai bună opțiune în anul Marii Uniri, într-adevăr! Pe de altă parte, Orbán e un agent activ al intereselor lui Putin și ale Rusiei în UE. A face politică în umbra Ungariei cum vor Dragnea și Tăriceanu înseamnă, în cele din urmă, a face politica Moscovei. Dar legăturile cu Rusia ale lui Orbán și Babiš vor duce inevitabil la o ruptură cu Varșovia în interiorul V4 și, în cazul în care Bucureștiul va urma cuminte Budapesta, va duce la o ruptură între cei mai puternici aliați est-europeni împotriva agresiunii rusești, România și Polonia.