De același autor
Declarația Drepturilor Omului și Cetățeanului de la 1789 spune limpede: „orice suveranitate provine de la națiune“. Dar ce este o națiune? În ultimă instanță, orice entitate etnică și culturală se poate defini, prin acțiunea elitelor sale, drept o națiune. Iar în virtutea principiului wilsonian al autodeterminării națiunilor, ce ar împiedica-o să-și proclame independența (ori reunificarea cu o așa-zisă „națiune-mamă“)? Nimic. Rămânând în acest punct, nu văd niciun motiv pentru care Catalonia să nu aibă dreptul la independența pe care Slovenia ori Letonia au obținut-o acum câteva decenii. Argumentul că unele popoare ar fi, iar altele n-ar fi națiuni „adevărate“ nu are nicio bază, deoarece națiunile nu sunt esențe obiective, imuabile, ci constructe socio-politice și culturale, așa cum au demonstrat deja mulți cercetători. De asemenea, de ce Kosovo și-a putut proclama independența (care a fost recunoscută de o mulțime de țări), în vreme ce e foarte puțin probabil ca ceva similar să ajungă la dispoziția Tirolului de Sud italian, a Corsicăi Franceze sau a Ținutului Secuiesc din România? Totuși, dacă rămânem numai la democrație, la dreptul de autodeterminare și la conceptul de națiune, nu există niciun temei pentru a nu merge tot mai departe, aplicând aceste principii în continuare.
Or, asta presupune și riscul de scindare perpetuă: când, în anii ’90, sârbii din Kraina sau Bosnia au devenit cetățeni croați sau bosniaci, ei s-au revoltat în numele aceluiași drept la autodeterminare. Zilele acestea ne întrebăm ce vor face acei catalani care se consideră parte a națiunii spaniole și care nu vor dori să fie cetățeni catalani (în urma unui referendum cu o participare sub 50%). Deocamdată demonstrează pașnic, dar dacă guvernul autonom catalan proclamă independența regiunii, oare nu se vor revolta și ei tot în numele dreptului la autodeterminare? De ce lor li s-ar nega acest drept? Haosul ce s-a văzut în 1918-’20, odată cu dezmembrarea imperiilor multinaționale rus, turc și austro-ungar, ar putea reapărea și în zilele noastre, deja întinzându-se ideea unor referendumuri regionale în statele naționale ale Europei, dintre care foarte multe au minorități istorice, îndreptățite teoretic să-și proclame „drepturile naționale“. Dar procesul de fărâmițare ar putea continua pe același principiu, până la nivelul județelor sau orașelor. De ce oare Toscana ori Banatul nu și-ar revendica și ele independența, dacă ar dori acest lucru? De ce Austria formează o națiune distinctă de Germania (în pofida limbii comune), iar Toscana și Banatul n-ar avea aceleași drepturi în raport cu Italia, respectiv cu România?
Confruntați cu această situație, trebuie să admitem că, la fel ca orice principiu politic, și autodeterminarea națională, ca și dreptul democratic de a decide prin referendum trebuie să aibă limitări. Așa cum libertatea individuală are limite în libertatea celorlalți, așa cum puterile statului se limitează și se împiedică reciproc să se extindă nelimitat și tiranic, tot așa și dreptul la autodeterminare națională nu poate fi imaginat ca nelimitat. Și întrevăd chiar două limite posibile, între care se poate stabili o zonă de legitimitate: pe de o parte, există riscul de conflict intern (ce poate ajunge până la război civil, ca în cazul fostei Iugoslavii), dar și extern – lucru aproape inacceptabil azi. A păstra pacea internă și externă e preferabil de cele mai multe ori. (Dacă pacea e păstrată, precum în cazul Cehiei și Slovaciei, secesiunea e acceptabilă.) Pe de altă parte, există chestiunea respectării drepturilor omului, inclusiv ale minorităților. Atunci când o minoritate e oprimată grav și sistematic, când (așa cum s-a întâmplat în Kosovo) e amenințată cu epurarea etnică ori chiar cu genocidul (precum în Bosnia), ea are dreptul să se revolte și să-și proclame independența. Revendicarea națională devine legitimă în cazul opresiunii masive, chiar dacă în practică riscurile pentru pace vor împiedica adeseori materializarea lor. În acest sens au fost îndreptățite la autodeterminare și națiunile fostelor imperii multinaționale. (Rămâne, desigur, o problemă de cântărit cele două riscuri: riscul dezordinii internaționale versus riscul oprimării grave a unor minorități.) Oamenii au deopotrivă dreptul să trăiască în pace, dar și pe cel de a nu fi oprimați sau discriminați din motive etnice, religioase sau de origine. Acum, în ce manieră administrativ-politică aceste două drepturi (care se pot opune) pot fi bine cumpănite și garantate – dacă într-o entitate statală mai mare sau una mai mică – deja este o altă chestiune.
Or, mi se pare imposibil de înțeles în ce fel sunt catalanii oprimați în zilele noastre. În raport cu situația – să zicem a cecenilor din Rusia ori a kurzilor din Turcia (asta pentru a nu mai vorbi despre situații mai vechi, precum armenii din Turcia, evreii de cam peste tot etc.) –, catalanii sunt niște răsfățați. Mai bogați decât restul spaniolilor, dispunând de o largă autonomie, având dreptul de a-și studia, cultiva și practica în toate situațiile limba proprie, cetățeni europeni aflați în spațiul Schengen și zona euro, e imposibil să pretindă cu temei că ar fi oprimați sau discriminați grav și sistematic. În schimb, e clar că secesiunea Cataloniei ar avea consecințe grave pe plan intern și extern, fie și numai prin efectul de domino pe care ea l-ar produce. Oricum, ea ar nega multora, inclusiv catalanilor înșiși, dreptul inalienabil de a trăi în pace și liniște, în situația în care nimeni nu le-a luat acestora dreptul de a nu fi oprimați. Și e de-a dreptul indecent a compara situația Cataloniei de azi cu cea a unor țări și teritorii din Balcanii de ieri, din Turcia, Rusia ori din Tibet, ori din Cașmirul indian!
În plus, Uniunea Europeană a fost constituită pentru a asigura pacea între state, dar și pentru a garanta minorităților drepturile lor, dacă e cazul chiar împotriva statelor-membre. Și credem că o face eficient. Asta pentru a nu mai aminti de faptul că, cel puțin în spațiul Schengen, frontierele dintre state au devenit aproape la fel de inexistente pentru călători ca și frontierele interne, între regiuni, că există o monedă unică și o interdependență tot mai mare a fiecăruia față de ceilalți. Ironie: Catalonia vrea secesiunea față de Spania, dar totodată cere rămânerea în UE. Asta înseamnă că nu ține chiar atât de mult la suveranitate, dispusă fiind să o cedeze îndată Bruxellesului, după ce ar refuza-o Madridului. Pe scurt, e o joacă de-a suveranitatea: un moft, dar care poate avea, acum sau mai târziu, consecințe dramatice pentru toată lumea – Catalonia, Spania, Europa.