De același autor
PSD pare să fi acumulat mai multă putere decât poate gestiona. Actuala criză pare la începutul ei, fiind generată de doi factori vizibili. Primul ține de realitatea unei guvernări cu sincope din vina directă a tipului de leadership exercitat de Liviu Dragnea. Asta a dus la o punere în discuție a raporturilor de putere din interiorul PSD. Contextul anchetelor DNA nu a făcut decât să grăbească și să dramatizeze o situație care nu putea continua: Dragnea e prea nepopular și prea vulnerabil ca să pretindă cu succes monopolul asupra puterii în PSD, în majoritatea parlamentară și în guvern.
Al doilea factor declanșator ține de o realitate structurală a împărțirii puterii din România: primul ministru concentrează decizia asupra cvasitotalității resurselor țării, dar nu este principalul titular al legitimității populare. Din acest motiv, aproape tot postcomunismul românesc a fost marcat de tensiuni între președinte și primul ministru. Până acum câteva zile, am asistat la coabitarea între doi poli de putere cu particularitatea că puterea primului ministru era confiscată de președintele PSD. Ieșirea publică a premierului Mihai Tudose, interpretată de la început ca un atac la Dragnea, adică la cel care dorea să guverneze prin intermediari, apoi ședința CEx al PSD au bulversat acest peisaj. Acum am trecut de la doi la trei poli ai puterii executive. Președintele, primul ministru și președintele principalului partid de guvernământ trebuie să-și împartă puterea. O împărțire care e, inevitabil, disfuncțională.
Mica revoluție din octombrie 2017 din PSD a provocat la nivelul organizării acestui partid trecerea (poate temporară) de la dictatura președintelui partidului la oligarhia baronilor locali. Aceasta este însă numai dimensiunea cea mai evidentă a unei adevărate crize în care a intrat PSD la mai puțin de un an de la cea mai categorică victorie a sa la alegerile parlamentare. Conducerea autoritară a lui Dragnea și guvernarea populist-haotică prin intermediari au dus PSD într-o criză de credibilitate fără precedent. Amici și inamici, parteneri interni și externi privesc cu neîncredere către un partid rămas fără rival politic, dar și fără busolă, nepredictibil, deci periculos pentru sine și pentru ceilalți.
Această impresie nu a putut fi decât agravată de strategia de comunicare adoptată după capitularea în fața pretențiilor de remaniere ale primului ministru. În noaptea de joi, 12 octombrie, și în zilele următoare ni s-au servit mai multe teze profund contradictorii. Prima ne spunea că a existat un „risc de fractură“. A doua că toate deciziile au fost „unanime“. A treia că de vină pentru criză au fost „consilieri“ rău-voitori și mai ales „instituții“ care-și depășesc atribuțiile și sabotează PSD. A patra - că singura greșeală e cea „de comunicare“ la nivelul liderilor între ei și a miniștrilor către populație.
Dintre toate tezele de mai înainte, cea repetată cel mai des e aceea a victimizării. PSD ar fi victima procurorilor, a serviciilor și a lui Iohannis. Această teză a fost expusă explicit sau implicit de către Dragnea de multe ori chiar avându-l alături pe premierul Tudose, direct vizat de acest tip de discurs. Imaginea celor doi alăturați, mai ales când își dau mâna ca doi boxeri după proba cântarului, devine astfel simbolul crizei din partid.
Dragnea anunță o pace cu Tudose, dar și un război cu cei care i-au permis acestuia să șantajeze partidul cu demisia și cu pierderea guvernării. Tudose știe că supraviețuirea lui depinde de capacitatea de a demonstra că nu e „un trădător“. Mulți analiști au considerat ca evidentă „trădarea“ lui Tudose în favoarea „sistemului“. Dar asta ar însemna să luăm prea în serios lupta PSD vs. „sistem“.
De fapt, paradigma luptei PSD cu „instituțiile“ (Iohannis, servicii, DNA) îi servește exclusiv lui Dragnea, în timp ce Tudose se prezintă mult mai înțelegător cu acestea. Oligarhia PSD ar urma astfel să alegă nu atât între cei doi, ci între aceste două paradigme, adică între două strategii de păstrare a puterii. Totuși paradigma „luptei cu sistemul“ a ajuns prea ușor de la statutul de retorică electorală la cel de concept explicativ al României de azi. De fapt, nu explică realitatea, ci o face și mai opacă.
Realitatea pre și postcomunistă ne spune că PSD și înaintașii săi au trăit în simbioză cu instituțiile statului. Câteodată le-a scăpat guvernarea, dar tot timpul au avut un acces privilegiat la resursele publice. Dacă PSD nu face parte din „sistem“, atunci cine face parte?
Sistemul de putere din România a evoluat după integrarea în UE și în contextul coabitării Băsescu-Tăriceanu. Atunci clasa politică a trebuit să asiste la autonomizarea unor instituții, a unor subsisteme. Autonomizarea a fost posibilă în primul rând pentru că au apărut instanțe de legitimare superioare: UE, dar și SUA și NATO. Aceste subsisteme au evoluat ulterior, având în comun prioritatea păstrării acestei autonomii. Confruntările intrasistemice erau inevitabile în contextul culturii instituționale din România, dar acțiunile PSD din ultimul an ne duc spre un adevărat război interinstituțional.
Coaliția actuală PSD-ALDE nu caută normalitatea, ci suprimarea oricărei autonomizări. Nu e un război cu „sistemul“, ci un război intrasistemic. PSD se prezintă ca victimă a instituțiilor statului, dar e pe punctul de a le acapara pe toate. Noua pesedizare se apropie de cea din vremea lui Năstase. De la Curtea de Conturi (inclusiv Autoritatea de Audit) la Autoritatea de Supraveghere Financiară, de la președinția Curții Constituționale la CNA, de la nenumărate consilii de administrație la Autoritatea Electorală Permanentă (via ALDE) etc.
PSD și aliații săi par a fi într-o criză de creștere în care problema e dacă vor utiliza puterea acumulată pentru a controla și ce le scapă (în primul rând, instituția prezidențială, SRI, DNA, BNR) sau își consolidează pozițiile câștigate. Interesele personale ale multor lideri și sponsori îi împing la război, rațiunea politică îi îndeamnă să țină cont de prioritățile guvernării și de partenerii externi.
Opacitatea PSD ne împiedică să spunem dacă victoria de etapă a premierului Tudose se datorează existenței unei majorități în partid care nu vrea să riște războiul, atunci premierul e într-o poziție de forță, sau Dragnea e cel care a făcut preventiv pasul înapoi. În ambele cazuri e nevoie de timp pentru a se cristaliza noul raport de forțe din partid. PSD e temporar fragilizat. Rămâne de văzut dacă adversarii săi vor putea să profite de acest moment, care riscă să nu se întoarcă prea curând.