De același autor
Majorarea salariilor a fost punctul forte al programului de guvernare creat în laboratoarele PSD, coordonate de colecționarul de artă Darius Vâlcov, și a avut forța de a seduce un electorat naiv și strâmtorat. Cu excepția parlamentarilor, primarilor și militarilor, pentru care salariile s-au mărit din vreme, restul angajaților din spațiul public nu vor câștiga mai mulți bani.
Promisiuni şi minciuni
Anul a fost marcat de valuri succesive de promisiuni de măriri de salarii, de majorări punctuale și de amânări, totul culminând cu marea păcăleală a creșterii cu 25% a salariilor brute, simultan cu trecerea contribuțiilor sociale în cârca angajaților.
Dacă medicii și profesorii, cărora li se promiteau măriri masive ale salariilor, trebuie să aștepte anul viitor pentru a pipăi bunăstarea și în buzunare, politicienii și-au răsplătit armatele electorale. În vara acestui an, șefii administrațiilor locale au beneficiat de dublări sau chiar triplări de salarii, fenomen care s-a extins asupra angajaților din subordine. Discret, euforia a cuprins aproape toate primăriile României, însă efectul nu a întârziat să apară: edilii au sacrificat fondurile de investiții, iar pe alocuri nu mai sunt bani de salarii. Cum se va termina aventura salariilor majorate din primării? Unii speră ca guvernul să le aloce integral banii colectați din impozitul pe salarii, din care acum rețin doar 70%, așa cum a promis fosta ministră a Dezvoltării Sevil Shhaideh. Cum însă cheltuielile depășesc în multe localități încasările din această sursă, ne putem aștepta la măriri violente de taxe locale începând de anul viitor, pe de o parte, din cauza facturii de salarii, pe de altă parte, pentru realizarea investițiilor absolut necesare.
Parlamentarii au avut grijă să-și mărească masiv propriile lefuri, un salt de la 5.000 de lei la 13.000 de lei. Desigur, șefii Camerelor Legislativului au beneficiat de măriri mai substanțiale, în timp ce președintelui României i s-a micșorat leafa.
Militarii au beneficiat de majorări de salarii cu 15% tot în această vară, însă efortul financiar mărit și amânarea rectificării bugetare necesare pentru a achita factura de salarii a creat sincope. S-a pus problema plății salariilor în mai multe tranșe, rezolvată după demisia ministrului Apărării. Ceea ce s-a întâmplat însă la Ministerul Apărării descrie haosul provocat de aceste majorări de salarii impuse de un așa-numit program de guvernare, deși era incertă capacitatea bugetului de a finanța cheltuiala.
Dar cea mai puternică promisiune, asupra căreia liderii PSD au insistat la infinit, a fost majorarea salariilor cu 25% de la 1 ianuarie 2018. Consiliul Fiscal evaluase că, dacă toate salariile bugetarilor s-ar fi mărit cu 25% de la 1 ianuarie 2018, iar profesorii ar fi beneficiat de promisele majorări cu 50%, factura de salarii a statului s-ar fi umflat cu încă 25 de miliarde de lei. De unde să ia banii ăștia, dacă doar în acest an, ca urmare a majorărilor salariale apărute pe parcurs, factura de salarii a statului s-a mărit cu 5 miliarde de lei față de sumele inițial planificate? Înțelegând, probabil, că nu sunt bani suficienți pentru a mări salariile cu 25%, politicienii PSD & ALDE au recurs la Planul B: trecerea contribuțiilor sociale exclusiv în cârca angajaților. Mișcarea avea scopul de a respecta o promisiune, cea a majorării, atât că se creștea salariul brut, pe hârtie, însă banii erau înșfăcați aproape integral de stat, prin plata contribuțiilor sociale - o minciună prin omisiune.
Partea leului
În timp ce marea promisiune de majorare a salariilor bugetarilor cu 25% s-a dovedit o cacealma, parlamentarii și primarii și-au mărit salariile din vreme. În administrația publică, salariul mediu brut din România era, în august, de 5.412 lei (1.182 de euro), mai mare ca cel din Ungaria și dublu față de cel din Bulgaria. În plus, salariul mediu brut din administrația publică este aproape dublu față de salariul mediu pe economie, care a ajuns în august la echivalentul a 718 euro, și cu 113 euro mai mic decât cel obținut de mânuitorii de bani, angajații din piața financiară.
Salariile din mediu privat
Mai grav, însă, salariile medii ale celor care muncesc în spațiul privat sunt mai mici decât cele ale funcționarilor statului, deși afacerile private sunt un pilon esențial al bugetului de stat. Din păcate, de dragul de a-și respecta o promisiune imposibilă, politicienii arcului de guvernare intenționează să extindă obligația de a majora salariile brute și în mediul privat, deși într-o economie de piață statul nu poate interveni în contractele de muncă private. Dar transferul contribuțiilor de la angajator la angajat este gândit a se aplica în toată economia, nu doar bugetarilor păcăliți. O măsură care, atenție, nu exista în programul de guvernare.
Promisiunea de a introduce impozitul zero pe venit pentru salariile sub 2.000 de lei s-a dus pe apa Sâmbetei deja. Dar și cea de a reduce impozitul de la 16% la 10% pentru salariile mai mici de 2.000 de lei va fi greu de aplicat, deoarece presupune un gol semnificativ de încasări bugetare, deoarece majoritatea lefurilor sunt sub acest nivel și, mai mult ca sigur, guvernanții habar n-au de calcule și estimări. În esență, tot acest spectacol al împrăștierii cu promisiuni de lefuri mărite are câștigători cerți doar în parlament și în primării, fiind probabil și o recompensă pentru aburirea populației.
Eșec și deficit la pensii
Amânarea modificărilor promise în legislația pensiilor era un gest firesc, care nu va rezolva însă lipsa banilor
În chestiunea schimbării legislației pensiilor, liderul PSD anunță capitularea în fața realității economice: noua lege se amână pentru 2019. Odată cu ea se va amâna și promisa majorare a punctului de pensie cu 10%, până la 1.100 de lei, programată în vara lui 2018. Politicienii arcului de guvernare PSD & ALDE au dat vina pe amplitudinea efortului pe care-l presupune schimbarea legii, iar Călin Popescu Tăriceanu a admis chiar că „este haos în sistem“. Într-adevăr, haosul s-a instalat și în fibra sistemului de pensii: PSD a creat caste de pensionari, cu pensii speciale care depășesc salariile pe care le-au avut ca angajați, în vreme ce milioanele de pensionari obișnuiți își socotesc descurajați punctele calculate în funcție de contribuțiile plătite.
Dar adevărata problemă este lipsa banilor. În acest an, cheltuielile statului cu asistența socială au urcat cu 11,3%, impulsionate de majorările succesive cu 5,25% și 9% ale punctului de pensie, care a ajuns la 1.000 de lei.
La ultima rectificare bugetară, guvernul a suplimentat cheltuielile cu asistența socială cu încă 3,32 miliarde de lei. În ciuda unor încasări ușor mai mari față de anul trecut, apărute ca urmare a majorării salariilor, bugetul de asigurări sociale avea în august un deficit peste 8,6 miliarde de lei, acoperit din transferuri de la bugetul de stat. În acest context, amânarea modificărilor promise în legislația pensiilor era un gest firesc, care nu va rezolva însă lipsa banilor.
În haosul guvernării a apărut și ideea confiscării banilor din pilonul II de pensii obligatorii cu gestiune privată, negată vehement și chiar cu brutalitate de liderii coaliției. Compania NN, care-și informa clienții de potențialul pericol, a căzut pradă mâniei populiste. Însă noul ministru de Finanțe, timorat probabil de cunoașterea insuficientă a domeniului pe care urma să-l coordoneze, a vorbit de dizolvarea pilonului II, altă gafă, corectată de liderul PSD, care a mărit confuzia. Dinspre Ministerul Muncii au apărut semnale ambigue, care dezvăluiau că plasarea unor bani în fondurile pilonului II va fi opțională. Totuși, dacă se va materializa aiureala cu transferul contribuțiilor exclusiv la angajat, cele 5,1% care erau dirijate către fondurile private, împreună cu scăderea cotelor de contribuție ar adânci și mai mult deficitul sistemului de pensii, apăsând de fapt asupra deficitului bugetar. Deocamdată, Ministerul Muncii a căzut în capcana reformelor eșuate și pare că a intrat într-un blocaj intelectual.