De același autor
Proiectul noului Cod Fiscal confirmă intenţiile politicienilor aflaţi la guvernare de a trece povara contribuţiilor sociale exclusiv în cârca angajaţilor, de a micşora cota de contribuţie pentru pensii aferentă pilonului II şi surprinde prin crearea aşa-numitei contribuţii asiguratorii pentru muncă, de fapt fosta taxa de solidaritate, rebotezată şi majorată până la 2,25%, pe care o vor plăti angajatorii.
Guvernul intenţionează să micşoreze impozitul pe venit de la 16% la 10%, mişcare menită să acopere costurile transferului contribuţiilor în sarcina angajaților.
În viziunea guvernanţilor, măsurile ar trebui să reducă „munca la negru“ cu aproximativ 10% şi să urce încasările bugetului de asigurări sociale cu 3 miliarde lei. Economiştii avertizează însă că milioanele de angajaţi din mediul privat ar putea fi afectaţi negativ de măsurile fiscale şi nici bugetele statului s-ar putea să nu beneficieze de încasări mai mari.
Firmele mici resping noile măsuri |
---|
Transferul contribuţiilor va creşte birocraţia, prin încheierea de acte adiționale la toate contractele individuale de muncă, spun două treimi (69,6%) dintre reprezentanţii IMM-urilor. Îngrijorător, alte două treimi (67,6%) dintre aceştia întrevăd o scădere a salariilor nete. În plus, firmele mici vor avea cheltuieli suplimentare pentru actualizarea programelor informatice, arată un sondaj alcătuit de Consiliul Naţional al IMM-urilor.
|
Transferul contribuţiilor, o loterie
„Este foarte probabil că introducerea contribuţiilor în salariul brut va avea un efect negativ atât asupra salariaţilor din mediul privat, cât şi al companiilor. În schiţa Codului Fiscal nu există o modalitate legală care să impună majorarea automată a salariilor cu acele cote de contribuţii plătite acum de companii, deoarece nu era legal. Ca atare, mulţi oameni nu vor beneficia de majorarea lefurilor. De pildă, sunt unii angajaţi care şi-au negociat salariul net şi ei nu beneficiază automat de majorarea brutului, deoarece aranjamentul lor contractual este diferit“, ne-a declarat Dan Schwartz, partener coordonator al firmei de consultanţă RSM România.
Consultantul fiscal Andrei Benţa ne-a precizat că, în ipoteza în care angajatorii nu majorează salariile brute cu 22,75%, cei care au salarii brute între 3.000 de lei şi 6.000 de lei vor pierde 16,5% din leafa netă. „Evaluările mele pentru un salariu brut de 3.000 lei, pentru care acum salariul net este de 2.104 lei, arată că reţinerea unor contribuţii sociale de 35%, în condiţiile unui impozit pe salarii de 10%, va avea ca rezultat un salariu net de 1.755 de lei, o scădere cu 349 de lei“, ne-a declarant Benţa. Consultantul spune că, în cazurile în care se majorează salariile brute cu 22,75%, atunci efectul este neutru.
IMM-urile şi sindicatele resping măsurile
Mutarea contribuţiilor în sarcina exclusivă a angajaţilor este respinsă de comunitatea firmelor mici şi mijlocii din România. O majoritate covârşitoare, de 82%, dintre reprezentanţii IMM-urilor resping trecerea contribuțiilor de la angajator la salariat, iar 84,3% consideră că exerciţiul va avea efecte negative, potrivit unui sondaj realizat de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR).
Nici sindicatele nu agreează includerea contribuţiilor sociale în salariul brut. Blocul Naţional Sindical (BNS) critică faptul că guvernul „a eliberat angajatorul de toată responsabilitatea finanțării colective a sistemului de securitate socială“. Comunicatul BNS pune problema finanţării sănătăţii, lăsată pe umerii angajaţilor, în condiţiile în care aceştia vor suporta costurile tuturor categoriilor sociale scutite de contribuţie şi avertizează că, „probabil, în perioada următoare vom primi de la Ministerul Sănătății Publice completarea acestui «cadou», lista prestațiilor medicale ce nu vor mai fi acoperite de asigurarea medicală“.
Bilanţul impozitului pe afacere |
---|
„Câştigă 27% dintre firme: companiile cu venituri sub 0,5 milioane de euro şi zero angajați, precum şi firmele cu venituri între 0,5-1 milion de euro și profit brut peste 6,25%. Doar 3% dintre companii pierd, restul de 70% plătind un impozit identic“, spune Iancu Guda. Scad încasările statului; impozitul total plătit de companiile cu o cifră de afaceri sub 1 milion de euro va scădea de la 2,476 miliarde lei, cât a fost în 2016, la 1,845 miliarde.
|
Cresc costurile firmelor
Revoluţia fiscală nu se limitează la aruncarea poverii contribuţiilor sociale în cârca angajaţilor, ci pune la cheltuială şi firmele, care vor plăti o „contribuţie asiguratorie“ de 2,25% aplicată fondului de salarii. Această nouă taxă va creşte costurile firmelor cu salariile, spune Dan Schwartz. Într-adevăr, estimările Consiliului Naţional al IMM-urilor arată că introducerea contribuţiei asiguratoare pentru muncă de 2,25% va produce o creştere a fiscalităţii pentru IMM-uri cu 0,5%. În plus, reprezentanţii patronatelor din firmele mici şi mijlocii reproşează guvernului ambiguitatea destinaţiei fondurilor atrase prin contribuţia asiguratoare. „Spre deosebire de această taxă, contribuţiile plătite în prezent au o destinaţie precisă, respectiv: garantarea plăţii creanţelor salariale; concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate; asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale“, arată un comunicat al CNIPMMR.
În plus, „majorarea salariului minim pe economie de la 1.450 de lei, cât este în prezent, la 1.900 de lei şi trecerea contribuţiilor sociale în sarcina angajatului presupune un cost suplimentar pentru angajatori de aproximativ 120 lei pentru fiecare salariat“, estimează experţii de la PricewaterhouseCoopers.
Impozitul pe afacere, o sancţiune
Extinderea aplicării impozitului de 1% pe cifra de afaceri asupra tuturor firmelor care au afaceri de până la un milion de euro este o altă măsură inclusă în proiectul de modificare a Codului Fiscal cu efecte negative asupra economiei româneşti, avertizează specialiştii. „Pentru multe firme din România impozitul pe cifra de afaceri devine o sancţiune“, avertizează Dan Schwartz.
Măsura ar putea afecta 415.698 companii cu venituri sub un milion de euro, cam 80% din totalul firmelor active din România, arată Iancu Guda, preşedintele Asociaţiei Analiştilor Financiari-Bancari din România (AAFBR). Astfel există 396.034 companii care au înregistrat în anul 2016 venituri între zero şi 500.000 de euro şi 19.664 firme cu venituri între 500.000-1.000.000 de euro. Impactul schimbărilor în fiscalitate va fi diferit, în funcţie de veniturile înregistrate, numărul de angajaţi şi dimenisiunea profitabilităţii domeniului, spune Guda. Însă o analiză atentă arată că bugetul statului riscă să iasă în pierdere, dacă aplică măsura, ceea ce nu este chiar o surpriză, ţinând cont de indiferenţa politicienilor faţă de studii de impact.
„Cota unică de 1% aplicată cifrei de afaceri pentru companiile cu venituri sub 1 milion de euro poate aduce o reducere a impozitelor plătite de aceste companii de aproximativ 631 milioane de lei“, arată studiul preşedintelui AAFBR.
Risc de şomaj
Efectul final este devastator pentru piaţa muncii, „deoarece se pot pierdere aproape 112.153 locuri de muncă, deci aproximativ 2% din forţa de muncă angajată (din cauza dispariţiei interesului fiscal prezent astăzi, când firmele cu un singur angajat plătesc 1% impozit pe cifra de afaceri), iar majorarea salariului minim pe economie poate anula până la jumătate din optimizarea fiscală respectivă“, a avertizat Iancu Guda. Turismul şi transporturile, ca şi afacerile în lohn ar putea fi domeniile cele mai afectate de apariţia impozitului pe cifra de afaceri, arată Guda. În cazul agenţiilor de turism, unde marja de profit este foarte mică, efectul ar fi închiderea multora sau un val de concedieri, susţin reprezentanţii domeniului.
Excesul poate alunga investiţiile
Schiţa noului Cod Fiscal este riscantă şi din perspectiva companiilor străine, cărora li s-ar aplica o Directivă Europeană care combate externalizarea profiturilor companiilor multinaționale, a explicat ministrul Finanţelor. Dar specialiştii în fiscalitate arată că şi aici guvernanţii au aplicat măsuri excesive, cu scopul de a lua mai mulţi bani, dar ignorând efectele severităţii măsurii.
„Excesul se ascunde în detalii. Directiva permite o deducere limitată a dobânzilor ataşate sumelor trasferate în străinătate, dar limita europeană este de 3 milioane de euro, iar la noi ar putea fi de 200.000 de euro. Firmele româneşti cu acţionari străini vor ajunge să nu se poată împrumuta de la grupul mamă sau de la bănci de afară, ceea ce va avea un impact negativ asupra investiţiilor“, avertizează Dan Schwartz. În plus, măsura va afecta doar o parte dintre firme, nu este neutră fiscal, se aplică diferit, ceea ce nu este de dorit, deoarece distorsionează mediul de afaceri, după cum celelalte măsuri riscă să distorsioneze piaţa muncii, a mai spus Dan Schwartz.