Pe aceeași temă
O nouă agendă politică externă nu înseamnă o reorientare strategică dinspre Vest către Est sau dinspre nucleul Uniunii Europene către țările Grupului de la Vișegrad, care derapează de la democrație și de la statul de drept, așa cum și-o dorește guvernarea PSD-ALDE. Considerăm că România trebuie să se poziţioneze ferm alături de nucleul dur al Uniunii, de motorul franco-german, şi să-şi întărească relaţiile bilaterale cu aceste state. Nu trebuie să schimbăm vectorul, ci modul în care contribuim la refondarea proiectului european, care s-a confruntat în ultimii ani cu atâtea crize.
La 10 ani de la aderarea la UE, politica externă a României pare să-și fi pierdut busola. După aderarea la UE și NATO, pare că ne-am îndeplinit toate obiectivele, dar este o impresie greșită. Amenințările și provocările la adresa UE și a țării noastre sunt majore: de la militarizarea Crimeei și transformarea ei într-un bastion antiacces cu implicații pentru întreaga regiune a Mării Negre până la criza refugiaților, Brexit-ul sau consolidarea zonei euro.
România trebuie să acționeze, nu doar să reacționeze în cadrul UE, să se comporte ca un membru cu drepturi depline, să fie capabilă să-și formuleze și să-și urmărească interesele naționale, nu doar să se alinieze poziției europene, să-și găsească aliați, să vină cu inițiative proprii. Nu vrem ca țara noastră să fie un membru de rangul doi, la periferia unei Uniuni cu două sau mai multe viteze. Doar de noi depinde ce ritm de dezvoltare vom avea. România trebuie să se poziționeze alături de nucleul dur al Uniunii, de motorul franco-german și să se pregătească pentru aderarea la eurozonă.
România nu mai poate să se mulțumească cu rolul de spectator, care se aliniază cuminte unui consens european, ci trebuie să dovedească că a devenit un membru activ al UE, că poate să inițieze și să dezvolte proiecte menite să mențină Uniunea unită și să o reformeze. În același timp, România trebuie să pună bazele unei noi abordări în relațiile cu statele din vecinătatea estică.
Până acum, țara noastră a avut o politică externă predictibilă, dar conformistă și irelevantă, în sensul că preferăm să ne raliem poziției europene atunci când aceasta se conturează sau să repetăm formule deja consacrate, dar cărora le dăm prea puțin conținut, precum interesul pentru securitatea în regiunea extinsă a Mării Negre. România era țara care încerca să nu supere pe nimeni, să nu ia poziții tranșante, să fie și cu unii, și cu alții. Astfel, din păcate, de multe ori am reușit să nu fim nici cu unii, nici cu alții.
Chiar dacă avem parteneriate strategice cu state precum Marea Britanie, Franţa, Italia sau Polonia, acestea sunt formale şi nu au substanţă. În realitate, României îi lipsesc relaţiile bilaterale solide cu toate marile puteri europene, cât şi cu ţările din regiune care ar putea susţine eventuale proiecte româneşti. Aceste deficiențe s-au văzut și în cazul grupului naval comun propus de România Bulgariei, care a fost respins de Sofia.
De ce nu a reușit România să devină un lider în regiunea Mării Negre? Țara noastră nu a avut parteneri solizi așa cum i-au avut polonezii pe suedezi pentru Parteneriatul Estic, nu a investit în think-tank-uri și formarea de experți pe diverse spații, care să-i faciliteze înțelegerea acestora. USR își propune să consulte experți tineri pentru a folosi expertiza de calitate în conturarea unor politici și a unui program de guvernare bine fundamentate.
România nu mai poate repeta la nesfârșit clișee sau generalități precum interesul pentru securitatea la Marea Neagră sau susținerea parcursului european al Republicii Moldova cu orice preț sau a Parteneriatului Estic. Președinția românească a Consiliului UE din 2019 poate și trebuie să fie momentul în care România să-și clarifice ce fel de Europă ne dorim și, mai ales, cum vrem și putem să contribuim la refondarea UE, care sunt atuurile noastre, în ce domenii putem aduce expertiză și plusvaloare și în ce mod putem crește profilul nostru în UE.
Sigur, apartenența României la UE și la NATO și parteneriatul strategic cu SUA sunt esențiale pentru securitatea națională, prosperitatea și dezvoltarea noastră. Dacă ne uităm la ce se întâmplă în Ucraina vecină, nici nu ne putem imagina cum ar fi să nu fim membri ai structurilor euroatlantice, ci să încercăm să scăpăm dintr-o zonă gri.
Într-o perioadă de disensiuni între noua administrație de la Washington și țările nucleului european, Franța și Germania, România poate avea un rol de liant între cele două părți, având relații bune cu ambele. Prin ultimele vizite făcute, președintele Iohannis a plasat clar România alături de nucleul dur al UE, dar și ca cel mai fiabil aliat al americanilor în regiune, insistând pe faptul că cele două roluri nu se exclud. În actualul context, dominat de derapajele unor ţări ca Polonia și Ungaria de la statul de drept, România este un interlocutor tot mai interesant pentru nucleul UE, poate singurul din regiune. Țara noastră ia cumva locul Poloniei, ca stea a Estului Europei.
În policy-brief-ul USR, UE schimbă vitezele. Prindem ultimul tren sau rămânem în gară, am schițat câteva domenii la a căror integrare mai avansată România poate contribui: înființarea Biroului Procurorului Public European, domeniul apărării comune, al securității cibernetice sau reformarea Parteneriatului Estic (PaE). În ceea ce priveşte funcţionarea PaE, România ar putea să sprijine iniţiative prin care:
- UE să reformeze PaE prin reducerea birocraţiei.
- UE să ofere noi perspective pentru a determina statele din vecinătatea estică să realizeze reforme. UE nu le poate cere la infinit statelor din PaE să aproximeze o legislaţie la a cărei formulare nu au participat. În acest sens, Uniunea ar putea să renunţe la formula „integrare fără aderare“ şi să propună noi pachete de condiționalități pentru a deveni mai întâi stat potențial candidat și apoi stat candidat.
- UE să se apropie mai mult de cetăţenii statelor PaE prin:
a) redirecționarea sumelor cuprinse în Instrumentul European de Vecinătate în așa fel, încât să scadă bugetele gestionate de guverne și le să crească pe cele alocate societății civile (în prezent, 80% din buget ajunge la guverne și doar 5% către societate civilă). Altfel, UE riscă să fie percepută de populația statelor partenere ca un susținător al guvernelor autoritare și corupte;
b) selecţia strictă a elitelor politice cu care cooperează pentru a elimina încercările acestora de a purta un dialog menit să mimeze reformele europene, în loc să adopte măsuri concrete;
c) redefinirea priorităţilor în cadrul programelor de cooperare în aşa fel încât să accelereze măsurile de state/institutions building (în special în domeniul justiţiei şi luptei împotriva corupţiei);
d) să sprijine societatea civilă pentru pătrunderea în mediul rural, grupurile de acțiune locală și actorii pozitivi ai schimbării, prin crearea unor fonduri, care să aloce granturi pe criterii competitive.
- Bruxellesul să ţină cont de faptul că proiectul de cooperare propus de UE are drept competitor real UEE (Uniunea Economică Eurasiatică). Deşi UEE nu are capacităţile economice ale UE, măsurile coercitive ale Rusiei şi impactul propagandei nu trebuie neglijate și trebuie contracarate. Pentru statele PaE sunt necesare strategii diferite de cele care au funcţionat în procesul de extindere în Europa Centrală şi de Est.
- UE să renunțe la politicile comode de tipul „stabilitate no matter what“, întreținute de elite corupte care susțin doar declarativ mesajele proeuropene. În acest sens, UE ar trebui să monitorizeze strict aplicarea AA şi să aplice sancțiuni pentru statele care nu le implementează, precum sistarea finanțării.
La nivel intern, autorităţile române trebuie:
- să susţină crearea unor programe de studii de politică externă cu specializări de nişă în domenii ca studii postsovietice, arabe, americane, asiatice;
- să creeze programe competitive de promovare a tinerilor experţi în aceste domenii;
- să sprijine reforma instituţiilor care se ocupă de conceperea, implementarea şi analiza politicii externe;
- să organizeze dezbateri periodice pe teme de politică externă (inclusiv prin invitarea unor specialişti străini);
- să folosească expertiza în conturarea agendei de politică externă.
*MATEI DOBROVIE este membru al Comisiei de politică externă a Camerei Deputaților și coordonatorul cluster-ului de politică externă și diaspora al USR.