De același autor
Asumarea politică a ficțiunii „statului paralel“ de către PSD prin rezoluția de la Herculane reprezintă un pas concret către instaurarea unui regim autoritar sau totalitar în România. Retorica lui Dragnea și Tăriceanu pretinde că prin lupta împotriva „statului paralel“, prin distrugerea puterii ilegitime a „structurilor de forță“ – în esență, DNA și SRI, dar sintagma include și Parchetul General, și judecătorii care au dat condamnări în cazuri de corupție – coaliția de la putere urmărește să restaureze drepturile și libertățile individuale și „cadrul democratic constituțional“ în România.
Nici în proclamarea cvasioficială a unui stat paralel, nici în retorica manipulatoare a apărării democrației și drepturilor fundamentale în fața „abuzurilor așa-zisei lupte contra corupției“, Dragnea și PSD nu sunt originali. Mecanismul a fost creat și perfecționat în Turcia lui Erdoğan și a avut drept consecință persecuția pe scară largă a opoziției, a ONG-urilor, dar și a mediilor academice și instaurarea unui regim de dictatură personală a preşedintelui. Sub Dragnea și PSD, România se rupe de proiectul național al integrării europene și sincronizării cu Europa și se turcește printr-o întoarcere halucinantă în timp. Dictatura lui Erdoğan a debutat exact cu denunțarea unui stat paralel condus din America de Fethullah Gülen care – atenție! – sub pretextul așa-zisei lupte anticorupție a recurs la urmăriri, ascultări pe scară largă ilegale ale convorbirilor telefonice și arestări ale unor oficiali guvernamentali, cu scopul de a compromite și răsturna puterea legitimă aleasă democratic a Turciei. E vorba de o operațiune anticorupție lansată în 2013 de procurorii și de polițiștii de la divizia de combatere a infracțiunilor financiare care au descoperit o rețea guvernamentală vastă de spălare de miliarde de dolari, care implica comerț ilegal de petrol cu Iranul, relații cu Al Qaeda, în care erau implicați miniștri, bancheri și... familia Erdoğan. Primele declarații de denunțare publică explicită a statului paralel au fost făcute imediat după ce în mass-media au apărut mai multe înregistrări în care (pe atunci) prim-ministrul Erdoğan își instruia fiul să ia banii din seif și să-i ascundă. Un fel de Tel Drum ceva mai grav și pe scară mai mare.
De atunci, Erdoğan a devenit președinte, a existat și misteriosul episod al tentativei de lovitură de stat din 2016, pus, desigur, tot pe seama lui Gülen fără nicio dovadă, dar mai important este că „statul paralel“ a devenit doctrină oficială de stat, a căpătat un nume și un acronim: Organizația Teroristă Fethullah/Statul Paralel (FETO/PDY). Încă și mai important, a fost declanșată cea mai mare prigoană din istoria post-kemalistă a Turciei. Procurorii, polițiștii și judecătorii implicați în ancheta inițială au fost de mult demiși și arestați și, de atunci, sub acoperirea combaterii FETO/PDY, o structură care nu există în realitate, au fost demiși, arestați și condamnați sute, chiar mii de polițiști, militari, judecători și procurori, jurnaliști, funcționari civili, activiști pentru drepturile omului, studenți și profesori. Iar prigoana continuă și zilele acestea, pentru că, dacă am învățat ceva despre dictaturi, acesta este că represiunea nu se încheie niciodată, indiferent de pretextul invocat. Justiția, poliția, presa au fost forțate să se supună „puterii legitime alese democratic“ și acum nu mai combat corupția și abuzurile puterii, combat „statul paralel“.
Dacă Dragnea și PSD vor urma exemplul lui Erdoğan, atunci o operațiune de epurare pe scară largă în parchete, justiție și serviciile secrete este inevitabilă, după cum este aproape la fel de certă și o reprimare brutală a ultimelor rămășițe ale presei independente sub pretextul „complicității cu sistemul“. Știm că această represiune se pregătește pentru că Dragnea și acoliții săi au avertizat încă de acum un an că toți cei care fac parte sau susțin „sistemul abuziv“ „vor plăti“.
Întrebarea este cum se pregătesc instituțiile statului de drept să înfrunte această vijelie. În ultimul an am văzut cum instituția care avea drept funcție esențială să asigure echilibrul puterilor în stat, Curtea Constituțională, s-a predat puterii, căreia i-a oferit instrumente puternice pentru instituirea unui regim autoritar. Justiția este pe cale să fie îngenuncheată și aservită prin legile pe care PSD se pregătește să le treacă prin parlament și există un pericol real ca mai degrabă magistrații să se acomodeze, în loc să se revolte.
Dacă și SRI va trăda proiectul european în numele „interesului național“, așa cum pe vremuri Securitatea servea regimul comunist în numele „independenței și suveranității“, atunci președintele va rămâne singur la Cotroceni să se apere, precum Mircea, cu un toiag.