De același autor
De la începutul anului, coaliţia USL 2.0 a fericit administraţiile locale cu puzderie de cadouri, de la Ordonanţa 6 cu creditele de angajament de 30 de miliarde, bani inexistenţi (zisă şi ordonanţa-Shhaideh-fără-număr), până la măririle de lefuri venite în două valuri: pentru primari şi ceilalţi aleşi, în sume fixe stabilite de lege; pentru funcţionari (grosul), în intervale care permiteau o marjă de decizie locală.
Localul a cooperat cu entuziasm în vandalizare. Primăriile s-au aruncat la salariile maxime, fără vreo socoteală de sustenabilitate, că dacă-i de la Banu’ Ghica, de ce nu? Ce-o fi mâine... om vedea. Orizontul de timp al guvernării în România s-a scurtat nu la un ciclu electoral, ceea ce era rău oricum, dar la un interval de maximum cinci-şase luni, ceea ce e catastrofal.
Am zis „fără socoteală“, dar nu-i chiar adevărat. Cei 3.185 de primari ai ţării sunt fiinţe raţionale care răspund la stimulente. Or, ce vedem în realitate este că: A) cel bine conectat sau iresponsabil, care promite bani pe care nu-i are, porneşte trei proiecte şi nu termină niciunul, ca să poată cere suplimentări, e premiat la final de an când face gălăgie să i se dea ajutor de urgenţă; pe când B) cel chibzuit e luat de mazetă, se pune rău cu lumea, iar uneori i se confiscă şi banii puşi deoparte din surse proprii.
În situaţia asta, planul B n-are nicio şansă, indiferent cât de mult ţi-l bagă UE pe gât. Poţi să fii cel mai onest ales local, cu diplomă în management la Harvard: după un an sau doi, eşti silit să te adaptezi la jocul A, singurul posibil în condiţii de politizare extremă, imprevizibilitate şi negociere pe sub masă a împărţelii. Îl practici sau zbori, alungat chiar de votanţii tăi. Această contraselecţie implacabilă ne întoarce treptat la modelul de administraţie al ceauşismului târziu, numit de cercetătorii vremii sultanism: versiunea cea mai perversă şi cinică de autoritarism, bazată nu pe vreo ideologie, ci pe legături tribale şi corupţie sistemică, cu distanţă maximă între norma scrisă şi realitate.
De ce e asta o problemă? Pentru că jocul de tip A nu e doar o alocare neutră de resurse în avantajul unora mai buni de gură (să zicem, „mai buni politicieni“ în sens românesc). Ci e unul care erodează stocul total de resurse, prin descurajarea celor buni: motivaţia se mută dinspre reforme către lupta haotică de redistribuire, iar timpul şi energia unui primar deştept se vor consuma în lobby şi rent-seeking. În final, toată societatea sărăceşte, cum ştim din anii ’80, chiar dacă unii norocoşi pe moment pot arăta votanţilor ici şi colo câte o ctitorie.
Astea nu-s poveşti din cărţi. Făcea ştiri săptămânile trecute un primar din Botoşani care ameninţa cu închiderea stabilimentului dacă nu primeşte fonduri suplimentare, deoarece le-a terminat din octombrie. Cazul a fost redat pe larg, presa i-a plâns pe umăr, dar n-a pus întrebarea cheie: dom’ premare, legea nu te obliga să mergi cu salariile aşa sus, doar îţi dădea voie! Mata’ la ce te-ai gândit, ca manager responsabil, care a fost proiecţia bugetară pe anul ăsta şi până în 2020, la final de mandat?
Undeva într-un colţ de pagină a scăpat declaraţia contabilei că în această comună, cea mai săracă din cel mai sărac judeţ al ţării, salariul mediu pe cei 14 angajaţi ai primăriei este 6.000 de lei. Nu ştim cât au primarul şi secretarul, dar putem deduce. Serios, leafa 1.500 de dolari? Dintr-o lovitură măiastră din pix, Botoşaniul a depăşit Grecia, unde media în rural e mai mică, şi ajunge din urmă UE? Avem aici un studiu de caz în escaladarea iresponsabilităţii, cu încurajare de la stăpânirea centrală.
Mai mult: prin revoluţia fiscală din toamnă, Guvernul Tudose taie impozitul pe venitul personal (IVG), celebra cotă unică, de la 16% la 10%. Întâmplarea face că de 20 de ani acest impozit e una dintre principalele surse ale bugetelor locale şi judeţene, sub forma unor procente din ce se colectează pe teritoriul respectiv. Mai important decât sumele ca atare, oricum mari, e faptul că aceşti bani sunt necondiţionaţi, adică se pun alături de veniturile proprii şi pot fi folosiţi pentru orice decide consiliul, fără constrângeri puse de guvern, cum e la alte transferuri. Cu alte cuvinte, IVG e o măsură a adevăratei autonomii locale.
Or, aceast pilon bugetar al autonomiei scade brusc cu 37,5% (de la 16% la 10%). Faptul că premierul le promite primarilor „compensarea sumelor“ confirmă teoria sultanismului. Instinctul USL 2.0 este clientelizarea teritorială prin sporirea dependenţei şi imprevizibilului. E ca şi când i-ai spune unuia: lasă măi, nu te supăra că ţi-am naţionalizat afacerea, îţi dau eu un ajutor social de la buget în loc, să te întreţii.
Nu se ştie de unde va găsi Tudose atâta bănet pentru „compensare“. Cum vedeţi pe grafic, sumele sunt enorme, iar primăriile ar trebui să dubleze mâine impozitele locale (terenuri, clădiri, vehicule) ca să acopere diferenţa, ceea ce ar merge cel mult în unele oraşe înstărite, dar nu în grosul de 3.000 de primării fără mare bază de resurse proprii. Oricum, nu contează, pentru că nici cine poate (de exemplu, Bucureştiul) nu-şi va pune votanţii în cap cu măriri de taxe locale, din moment ce semnalul politic e de premiere a fugii de răspundere cu compensări individuale, negociate selectiv cu sultanul.
* SORIN IONIŢĂ este analist de politici publice la EFOR (www.expertforum.ro).
Comentarii 15
Romulus - 11-27-2017
Asa-zisele think-tankuri din Romania suntvo gluma : showuri de 1-2 oameni, fara continuitate, fara capacitatea de a urmari multe aspecte ale politicii publice, analiza, face propuneri, angrena si incadra tineri destepti (e varza invatamantul romanesc si fizat pe toceala si chestii impractice, dar tot sunt cativa care au atitudinea si cunostintele astea de public policy si chiar mai mult, cu experiente in afara - dar au ramas jurnalisti, chiar 22 publica un tip din asta, nu exista la noi organizatii capabile sa prosuca, difuzeze si valorifice studii, analize, cu reviste, cu dezbateri etc ca la altii!..mai mult se face comentariu general despre ce zic altii din afara, iar in felul asta niciodata nu se vor dezvolta capacitati intelectuale si institutionale interne)
RăspundeFLORIAN D. MIREA - 11-27-2017
Iasi nu beneficiaza de avantajele Capitalei, dar din multe puncte de vedere este mai omogen si mai occidental decat Bucuresti. Primarii de la Iasi s-au dovedit mai buni gospodari si mai devotati urbei decat primarii de la Bucuresti. Daca Iasului i s-ar da mai multa forta economica, studentii de la Universitatea Al I. Cuza si-ar putea gasi locuri de munca pe plan local si nu ar trebui sa mai plece la Bucuresti ori in Vest. O solutie ar fi ca orasul Chisinau sa ii fie subordonat Iasului si astfel am avea un pol economic puternic in zona de est a Romaniei. Dar cel mai bine ar fi daca Republica Moldova s-ar autodizolva pentru a se realipi la Romania.
RăspundeFLORIAN D. MIREA - 11-27-2017
Iasi nu beneficiaza de avantajele Capitalei, dar din multe puncte de vedere este mai omogen si mai occidental decat Bucuresti. Primarii de la Iasi s-au dovedit mai buni gospodari si mai devotati urbei decat primarii de la Bucuresti. Daca Iasului i s-ar da mai multa forta economica, studentii de la Universitatea Al I. Cuza si-ar putea gasi locuri de munca pe plan local si nu ar trebui sa mai plece la Bucuresti ori in Vest. O solutie ar fi ca orasul Chisinau sa ii fie subordonat Iasului si astfel am avea un pol economic puternic in zona de est a Romaniei. Dar cel mai bine ar fi daca Republica Moldova s-ar autodizolva pentru a se realipi la Romania.
Răspunde?????? - 11-26-2017
Se zice că în Turcia, pentru comercianți, impozitul at fi stabilit în funcție de dimensiunea spațiului comercial, de zona în care este așezat spațiul comercial ; știți cumva dacă este chiar așa ?
RăspundeCiprian - 11-26-2017
In Bucuresti prostii si magarii au mai multe fite, sunt mai guristi, se cred smecheri si mai importanti, chiar destepti uneori, in Iasi prostii sunt mai simpli! Nu stiu daca e preferata prima categorie, prostii cu tupeu, decat a doua, prostii rudimentari.
RăspundeIulian - 11-24-2017
Iasul si Bucurestiul sunt cam la fel de mizerabile, dar ultimul e mai haotic caci e prost organizat si supraglomerat la traficul in comun, caci s-a construit aiurea peate capacitatea infrastructurii, nu mai tine metroul care este la Piata Victoriei. In aceasta privinta Iasiul e mai linistit ca e mai mic dar si mai sarac. In Iasi nu raman studentii desi ebmare centru universitar ca n-au locuri de munca, firmele straine nu isi fac sedii acolo. Poate daca ae uneste cu Rep. Moldova devine centru corporativ peate doua Moldove care sunt una dar nu acum
RăspundeEu - 11-24-2017
Iasiul astazi chiar e plin de multi inculti, multi rurali, multi habotnici ortodocsi, multi prost crescuti, iar intelectualitatea de acolo e palida (MRU, figurile din ziarul de Iasi etc). Bucurestiul nu sta mai bine la prosti si nesimtiti de cartier, dar e mai occidentalizat datorita multinationalelor iar tinerii cu studii sunt mai deschisi la minte.
RăspundeIonut - 11-24-2017
Iasul a dat Romaniei cel putin jumatate din cultura clasica moderna a Romaniei, chiar daca acum e marginalizat. Iar cand se va reunifica Moldova va fi din nou un centru cultural si economic pentru o regiune europeana strategica de frontiera, cu un Prut navigabil si centre universitare romanesti cu ceva traditie din Cernauti pana in Galati si din Bacau pana in Chisinau.
RăspundeBASCA - 11-24-2017
Ba viu si spui ca tocmai tonul vitriolant si cu ceva argou prinde la publicul satul de elucubratiile nomenclaturii actuale,sincere felicitari dle Ionita pentru darzenia dvs!
Răspunde?????? - 11-23-2017
V-ați întrebat vreodată dacă Traian Băsescu ar putea ști câte ceva despre "split TVA" , de solicită , "atunci când are ocazia" să nu se foloseasc o asemenea procedură fiscală ? Considerați că Traian Băsescu ar trebui întrebat ce înțelege prin "split TVA" ?
RăspundeVlad - 11-23-2017
Iasiul sinzona aia de nord-est a ajuns intr-adevar penibil : ma uit numai la gasca de cica universitari cu autostrada aibaltele, care fac campanie, mult resentiment, o universitate cramponata in istoria secolului XIX....mai sus de neamt e alta Moldova, sunt multe Moldove!
RăspundeB - 11-23-2017
In Romania totul se face aiurea si de-a valma : se vorbeste, ca asa e la moda pe net, de informatizarea administratiei si se fac fraude de milioane, dar majoritatea institutiilor publice si caminelor studentesti sau facultati put, efectiv. Unde mai pui ca majoritatea generatiei in varta nu isi scoate acte pe net, fara sa mentionezi ca cad de nu stiu cate ori bazele de date si siteurile si pana la irma tot la un ghiseu cu o functionara acra ajungi sau o secretara disperata si prostcrescuta de facultate care iti zice ca mai e nevoie de ceva sau ca nu are cutare stampila. Unii au trecut si traiesc numai in lumea virtuala in Romania in timp ce altii n-au curent sau caldura.
RăspundeCristi - 11-22-2017
Si Bucurestiul e plin de inculti, habotnici, delingventi, numai ca lumea e blazata, sunt prea multi nu se mai observa!
Răspunde?????? - 11-22-2017
Domnul Sorin Ioniță ,"comentator de jocuri" ,"abordează" și din "vocabularul" lui Don Giovani (Becali); constat cititorii ?
RăspundeCititor - 11-21-2017
Textele sau analizele astea ar fi mai citibile daca autorul ar scapa de tonul asta mistocar si condescent de smecheras de Bucuresti : bai, mai, premarul si alte elemente de argou dambovitean!...din nefecire tipice si printre inculti care n-au iesit din tara nici la macar la munca in Italia si printre indivizi cu pretentii astronomice de superioritate occidentala si mare educatie....in orice caz, personalismul si argoul asta condescent face ilizibila presa romaneasca si alte texte care mai ajung in public - cazuri mai grave ca asta gasiti toata ziua pe un site cu nume cica englezesc contributors.ro, o suma de agitati care adesea scriu orice le trece prin cap, adeaeam scris cu picioarele, si apoi le toarna in public, desi biletelel alea n-au nici concluzie, nici introducere, nici substanta de multe ori! Se vese ca s-a degradat si minimum de esucatie literara, chiar daca nu esti fixist in chestia asta.
Răspunde