Pe aceeași temă
SMARANDA VULTUR
Romi si gagii. Bibliografie Obligatorie
Attention, Tsiganes! Histoire d’un malentendu* este titlul catalogului si al expozitiei organizate de Muzeul de Istorie al orasului Luxembourg, in colaborare cu Complexul National Muzeal "Astra" din Sibiu (care, prin persoana directorului sau, Corneliu Bucur, a pus la dispozitie o exceptionala colectie de 35 de fotografii din anii 1880 si 65 de desene din perioada 1855-1918) in 2007, cand cele doua orase au fost capitale culturale europene.
Albumul catalog a aparut sub ingrijirea Corinei Ciocarlie si a lui Laurent Bonzon, care au fost si comisari ai expozitiei. Asa cum afirma, in introducere, directoarea muzeului luxemburghez, Danièle Wagener, si directoarea proiectului, Marie-Paule Jungblut, tema migratiei, de mare actualitate in Europa de azi, fara a-i privi exclusiv pe romi, pune probleme cat se poate de provocatoare in privinta raporturilor cu "strainul", a definirii identitatilor in contact si reconstructie, a formelor de comunicare si ospitalitate (cf. textul lui Vintila Mihailescu), a practicilor de coabitare si a strategiilor de evitare a starilor conflictuale.
Muzeul orasului Luxembourg nu e la prima expozitie care pune in centrul ei tema alteritatii. A experimentat-o in anul 2000 cu expozitia Incubi Succubi. Vrajitoarele si calaii lor, ieri si azi, un adevarat studiu de antropologie culturala si istorica, o explorare a fricii si a altor sentimente si mentalitati din care s-a nascut imaginea "vrajitoarei", ca intruchipare a diferentei negative, ca obiect al stigmatului si al excluderii.
Situandu-se in aceasta continuitate, "istoria unei neintelegeri", pe care ne-o propun Corina Ciocarlie si Laurent Bonzon in Attention, Tsiganes!, se dovedeste, in context european largit, de o neasteptata actualitate.
Cine va avea rabdarea si interesul sa parcurga cele aproape 400 de pagini de text si ilustratii, va intelege ca vasta intreprindere de concepere, documentare stiintifica si exercitiu estetic pe care ne-o propun editorii, exprima o luare de distanta necesara, cu rol terapeutic fata de judecatile pripite, indarjirile preconcepute, emotiile nestapanite, generalizarile pagubitoare cu care ne apropiem de celalalt. Pornind pe urmele lui, albumul e "o tentativa de a forta bunul simt sa se priveasca pe sine insusi in antipatia lui", spune Corina Ciocarlie. Si reuseste sa fie acest lucru.
Sunt reunite, in acest scop, surse de arhive dintre cele mai diverse, de la documente de calatorie, necesare trecerii frontierelor, pana la stampe sau colectii de reviste ilustrate, de la dispozitii sau alte documente cu caracter juridic, pana la povestiri de viata sau fotografii, de la obiecte de muzeu (o mare parte din colectia Muzeului Taranului Roman din Bucuresti, dar si din Muzeul Culturii Rome din Brno), la studii cu caracter istoriografic sau socio-antropologic, de la citate din povestiri sau romane, marturii, texte de cantece, proverbe, rezumate si comentarii de filme, la retete de bucatarie, reproduceri dupa picturi celebre sau benzi desenate, reflectii filosofice asupra diferentei. Toate acestea alcatuiesc, intr-un echilibru vizual si tematic perfect, materia unei carti cu multipla folosinta, organizate tematic in jurul unor intrebari cheie.
Printr-o savanta punere in scena a unei baze de documentare, pe care nu am fi putut sa o banuim de la inceput atat de extinsa, si a unui material iconografic exceptional, suntem initiati, treptat, nu doar in diversitatea culturilor romani, in aspecte inedite ale variatiilor lor temporale, regionale sau locale, ci si in istoria construirii unor stereotipuri pozitive sau negative, pe care suntem invitati sa le radiografiem, sa le punem sub lupa si sa meditam la consecintele pe care le-au avut in relatiile reciproce dintre romi si ceilalti.
Osciland intre investiri simbolice, uneori paradoxale, ce reunesc la extreme fascinatia cu oroarea, aceste constructe mentale se alimenteaza in egala masura din cultura savanta si cea populara, intregul itinerar continand in subsidiar o provocare la adresa felului in care, numindu-i intr-un anume fel pe romi, ii definim si ii percepem.
Chiar istoria cuvantului "tigan", a diverselor sale utilizari, in diferite contexte si limbi, cu toata incarcatura lor emotionala (sentimentele si atitudinile pe care le acopera), cu sonoritatile si conotatiile lor, se lasa urmarita in catalog, vorbind despre o identitate greu de definit, care scapa, ca orice identitate, de altfel, fixarilor definitive, refuzand sa se lase deplin captata in discurs, in imagine. Fiecare parte a acestui puzzle e, in aceste conditii, pe cat de expresiva, pe atat de incompleta, unele studii reproduse in catalog urmarind sa focalizeze chiar acest joc intre construirea si deconstruirea unor imagini, unor idei, a unor mituri sau discursuri tinute despre gitanos, les bohémiens, les gens du voyages etc.
Desi aproape ca nu este vreun text din acest catalog care sa nu prezinte interes, as remarca studiul foarte bine documentat al Marianei Celac despre formele de locuire ale romilor, din perioada de tranzitie, de la palatele cu turnulete (prin care se identifica doar 5% din populatia roma a Romaniei), la extrema saracie (arhipelagul global al saraciei include 70% din populatia de etnie roma), studiu sustinut impecabil de fotografii realizate de Iosif Király la Buzescu (un sat cu case din Baragan dintre cele mai uimitoare arhitectural, ilustrandu-l pe "romul bogat") sau de cele impresionante in tragismul lor, realizate de Catalin Berescu la Cluj, Targu Mures, Dorohoi. Acesta din urma le insoteste de comentarii in care denunta ipocrizia autoritatilor, insuficienta mijloacelor financiare, obstructiile la nivel administrativ si strategiile de excludere care vizeaza populatia saraca, nu doar roma, a Romaniei.
Dens si complex ca analiza e si studiul Romantism si tigani al lui Stefani Kugler de la Universitatea din Trèves, care deconstruieste proiectia romantica asupra tiganului, vazuta ca "element constitutiv al paradigmei moderne, cu radacini in iluminismul tarziu".
Savuros, imbinand umorul cu eruditia, eseul lui Jèta Dùka vorbeste despre practicile divinatorii asociate de obicei cu etnia roma, aratand care e partea de mit si care de realitate a acestei perceptii, in diverse comunitati de tigani, dar si in afara lor. A controla soarta, a stapani destinul par a fi raspunsuri posibile la sentimentul de nesiguranta si suferinta, iar prezicerile se intemeiaza adesea pe o fina observare psihologica si sociala a celui care solicita sa i se ghiceasca viitorul si a anturajului acestuia.
Lucruri interesante aflam din acest catalog despre relatiile familiale si importanta lor pentru romi, despre organizarea puterii "celor fara de putere" si punerea ei in scena si mai ales despre practicarea unei justitii comunitare (divano si kris), despre diversele alte componente ale unei culturi romani, care nu e prezentata si expusa doar in dimensiunile ei folclorice (dansuri, muzica), ci mai ales in cele ale vietii de zi cu zi. Pentru cunoasterea acesteia, o cale de explorare ne-o ofera si interviurile Elisabetei Danciu cu doua persoane din comunitatea de caldarari (din zona Caransebesului), din doua generatii, ilustrand moduri diferite de raportare la propriul grup si la ceilalti (tiganii paureni, caramidarari sau romanii din zona).
Nu sunt ignorate desigur nici istoriile tragice, "acel trecut care refuza sa devina trecut", plasandu-i pe tigani sub semnul stigmatului: de la sclavie la expulzari, de la deportari la Holocaust (cf. studiul lui Claire Auzias despre persecutiile tiganilor in Europa).
Perspectiva de ansamblu e cea a unei avansari, pe mai multe paliere, spre miezul unei identitati ce se ofera cunoasterii si reprezentarii ca o succesiune de probe pe care le are de traversat strainul, gagiul, cel neinitiat. Prin interactiuni de tot felul, in care suntem pe rand insideri si outsideri, suntem invitati sa reflectam la ce e in cele din urma identitatea, dincolo de, sau, dimpotriva, aflata sub tinta provocarilor ideologiilor.
Ma razumesti, fata mea...
Din unghiul unei experiente de teren, pe valea Moravei (2002), acelasi tip de interactiuni, prin care se negociaza sensuri si cunoastere, il experimenteaza, descrie si comenteaza Otilia Hedesan in Ma razumesti, fata mea...**
Considerati tigani romani de populatia sarba in mijlocul careia traiesc si de la care imprumuta numeroase cuvinte, considerandu-se ei insisi čisto romani (desi romana e pentru ei o limba ce tine exclusiv de oralitate) si mai rar tigani, rudarii din satul Trežnjevica vorbesc o limba romaneasca arhaica, varianta de romana vorbita, a carei analiza, desfasurata pe multe pagini, confirma migratia stramosilor lor din Banat spre aceste locuri, "la cumpana dintre secolele al XVIII-lea si al XIX-lea". Fapt confirmat si de surse istorice, din care se poate deduce presiunea facuta de habsburgi asupra acestor grupuri de tigani pentru a se instala dincolo de granita Banatului si a Imperiului, ceea ce a dus la valuri succesive de migratii spre Vest si Sud-Vest.
Transcrise si redate integral (in limba in care au fost rostite, dar si in romana literara), cele sase interviuri realizate de Otilia Hedesan (imprimate pe un CD care insoteste cartea) vorbesc nu doar de amestecul limbilor, ci si de decalajele generationale in raportarea la o traditie conturata in termeni etnici, religiosi si profesionali (rudarii prelucrau in mod traditional lemnul si plecau la distante uneori destul de mari pentru a-si vinde produsele, meseria aceasta influentand esential felul in care e ocupat si definit spatiul sau divizat timpul anual, intr-un timp al sarbatorilor si un timp al muncii).
Cercetatoarea timisoreana a avut buna intuitie de a aborda comunitatea studiata nu doar prin vocea si marturia celei considerate detinatoarea fidela a traditiei (Pauna), ci si prin vocile altor actori din comunitate (Ruja, Milan, Bože, Milanka si Milenko). Printre acestia, Ioana, reprezinta outsiderul, ea impartasind cu romanii din Romania, de unde plecase doar in urma cu doi ani (din Galati), o privire situata in perspectiva celui care reprezinta o instanta critica si asuma un rol civilizator.
Alta este insa modalitatea de a se apropia de realitate de pe pozitia de outsider a antropologului. Vocile martorilor compun perspective intretaiate si grade de asumare diferite ale unei identitati comune si mai ales a ceea ce am putea numi un sistem traditional de viata si gandire. Ele o conduc, insa, pe cercetatoare spre refacerea din interior a sistemului de credinte si practici magico-rituale care articuleaza relatia dintre sacru si profan (in centrul careia sta " femeia cazatoare", adevarata samanita, capabila sa alunge bolile si sa-i intoarca din drum pe morti), iar pe de alta parte ii permit sa urmareasca felul in care e problematizata identitatea etnica a grupului. Declarandu-se čisto romani (romani curati), rudarii vorbitori de romana o fac, cum observa O. Hedesan, cu cuvintele limbii sarbe, iar romanitatea lor e raportata mai degraba la pravo romani (romanii adevarati), care traiesc in satele din Timoc, decat la cei din Romania.
Jocul dintre a fi roman si/sau a fi tigan secondeaza alte tensiuni, ca cea dintre satul vechi din deal, cantonat in traditie si sarac si satul nou, din vale - teritoriu cucerit de cei care s-au imbogatit lucrand in Occident - sau cea dintre sedentarism si nomadismul periodic.
Reusind sa ordoneze coerent lumea explorata, fara a renunta la a-i dezvalui dinamica interioara si a o surprinde ca devenire, O. Hedesan ilustreaza convingator, felul in care un teren "strain" se constituie ca un camp de interactiuni si un laborator metodologic si teoretic.
* Attention, Tsiganes! Histoire d’un malentendu (sous la direction de Corina Ciocarlie et Laurent Bonzon), Publications sciéntifiques du Musée d’Histoire de la Ville de Luxembourg, tome XI, Luxembourg, 2007, 395 p.
** Otilia Hedesan, Ma razumesti, fata mea... Note de teren pe Valea Moravei, Bucuresti, Paideia, 2007,
341 p.
RODICA CULCER
Cine vrea sa-i integreze pe romi?
Duminica, 20 iulie, exact in ajunul lansarii recensamantului "nomazilor" din Italia, la jurnalul TVR a fost difuzat un reportaj despre romii care locuiesc in taberele de la periferia Romei. Cu sinceritate si zambetul pe buze, acestia declarau ca nu sunt preocupati nici de recensamant, nici de amprentare, si ca o duc foarte bine in Italia, adunand cabluri de cupru din pubele. Atat de bogate erau pubelele italienilor incat - sa vezi si sa nu crezi! - unul dintre cei intervievati a gasit acolo "aruncate" cincizeci de grame de aur. Aceiasi romi declarau ca cersitul in Italia este foarte productiv, pentru ca le permite sa obtina usor 15-20 de euro pe zi.
Nici vorba de revolta fata de masurile impuse de autoritatile italiene, fapt ce sugereaza ca intre romii de la marginea Cetatii Eterne si ONG-urile care se ocupa de ei exista o distanta foarte mare. Cum tot o distanta enorma exista intre romii din taberele de nomazi si romii din Buzesti, judetul Giurgiu, de pilda, care traiesc in adevarate palate, construite pentru a lua ochii lumii. Daca intri in aceste palate poti constata ca in baile placate cu marmura gasesti o toaleta, dar nu exista si chiuveta aferenta, sau lipseste hartia igienica. Reporterii care au investigat fenomenul "palatelor tiganesti" spun insa ca romilor bogati putin le pasa de cei saraci, ba chiar ii dispretuiesc si-i umilesc de cate ori pot. De altfel, cu exceptia unei mici elite educate de romi care, spre cinstea lor, se chinuiesc sa imbunatateasca situatia si reputatia etniei lor, din comunitatile de romi nu parvin prea multe semnale privind dorinta de integrare. Dimpotriva, copiii nu sunt lasati sa mearga la scoala, mai ales fetele care sunt obligate sa se casatoreasca la 12 ani - fara sa se mai scandalizeze nici doamna Bertzi, nici ministrul Nicolaescu.
Se naste firesc intrebarea: oare romii vor cu adevarat sa se integreze intr-o societate in care, pe langa "drepturi" (intelese adesea ca privilegii, donatii, ajutoare), exista si reguli si responsabilitati? Pentru multi proprietari de palate tiganesti aceasta ar insemna sa-si deschida un rol fiscal si sa plateasca impozite si asigurari sociale si de sanatate. Cu acest pret, integrarea nu pare interesanta.
Daca suntem insa cinstiti si citim putina istorie, ne dam seama ca ideea integrarii romilor in societatea reglementata este destul de noua. Secole de-a randul, romii au trait la marginea societatii, fie ca era vorba de Persia, de Imperiul Bizantin sau de cel Otoman, de Marea Britanie (caci au ajuns si acolo) sau de Centrul si Estul Europei. Au profitat de slabiciunile si coruptia majoritarilor, asa cum fac si astazi in Romania, unde clanurile tiganesti nu ar fi prosperat fara coruptia din magistratura, politica si administratie. In concluzie, ei nu pot fi integrati nici peste noapte, nici cu forta si, mai ales, nu pot fi integrati de state slabe si corupte, unde este mai rentabil sa incalci legea decat s-o respecti. Iata de ce in Spania integrarea romilor a avut un succes mult mai mare decat in Europa Centrala si de Est.
Nu in ultimul rand, trebuie sa recunoastem ca integrarea ar duce inevitabil la disparitia unui anumit mod de viata, la o ruptura intre generatii. Niciodata acestea nu se petrec fara crize majore, iar sinuciderea unei tinere rome, acum doi ani, pentru ca familia nu voia s-o lase sa studieze este un semn al unei astfel de crize, ca si situatia altei tinere rome, consemnate de The Economist, care, desi era premianta, a fost retrasa de la scoala de familie si data pe mana unor proxeneti care o obliga sa se prostitueze undeva in Europa. Atat de speriata este aceasta tanara ca familia o va gasi oriunde in lume, incat a refuzat toate ofertele de ajutor din partea organizatiilor caritabile.
Din pacate, asemenea situatii depasesc atat ONG-urile, cat si guvernul roman sau UE, caci ce rost are sa torni miliarde de euro in progame pentru romi daca ele sunt administrate de o administratie nationala slaba, incompetenta si corupta.
Ce-i de facut in conditiile date? In asteptarea unui proiect curajos si inteligent si, mai ales, a celor capabili sa-l puna in aplicare, probabil ca am putea incepe cu o discutie onesta, fara menajamente, tabu-uri si retineri despre starea de fapt.
ANDREI CORNEA
Muzica - "dexteritate" sau centru curicular?
Toti deplangem cresterea criminalitatii si adesea, corect politic sau nu, ridicam un deget acuzator spre romi. Ceea ce, chiar daca uneori e exagerat, nu e totusi fara o baza faptica reala. De vina - spun atunci, intr-o voce, guvern, organizatii nonguvernamentale, organizatii europene si asociatii ale romilor - e slaba "integrare sociala" a romilor. De acord, dar cum s-o imbunatatesti? Unul dintre mijloacele cele mai importante este, desigur, scoala. Numai ca aici apare dificultatea. Copiii romi nu se duc la scoala - intr-o insemnata proportie - sau absenteaza mult, sau abandoneaza scoala. Cauza: lipsa de "integrare sociala" a parintilor. Urmarea: lipsa de "integrare sociala" a copiilor. Si avem un cerc vicios, greu de frant.
Ai putea rupe cercul, macar partial, daca copiii romi ar afla nemijlocit mai mult interes in scoala si in activitatile de acolo. Macar ei ar dori, in aceste conditii, sa se duca la scoala, iar rezultatele ar putea deveni, in timp, semnificative. Dar cum sa obtii acest deziderat? E clar ca, asa cum e scoala conceputa acum - ma refer la scoala primara, dar si la gimnaziu - aproape ca descurajeaza de la invatatura pe orice copil, indiferent de nationalitate, etnie si toate celelalte. Desigur, scoala ramane indispensabila - ca un medicament amar insa. Intrebarea este: n-ar putea ea deveni si placuta, mult mai atractiva decat este - ceea ce ar ridica rata scolaritatii tuturor, dar mai ales a copiilor romi, cu urmare a scaderii analfabetismului si a ameliorarii celebrei "integrari sociale"?
Dupa parerea mea, exista o metoda simpla in esenta, chiar daca nu tot atat de simpla in fapt, care are avantajul de a putea fi aplicata treptat, pe masura posibilitatilor locale. Anume: introducerea artelor si, in special, a muzicii in curicula scolara elementara nu ca o materie auxiliara, o "dexteritate", asa cum este cazul acum, ci ca o materie principala, ca un fundament curicular al celorlalte materii.
Ca exista un talent nativ, foarte raspandit si adesea exceptional, al romilor pentru muzica - e un lucru bine stiut. De ce, insa, acest talent sau, oricum, interes pentru muzica si arte al lor, dar si al restului copiilor nu e decat vag speculat pentru a-i determina sa vina la scoala, nu pot intelege. Asadar, de ce sa-i inveti cu chin literele pe copii, cand ai putea sa-i inveti mult mai usor notele muzicale? Apoi ii vei invata si literele si va fi mai simplu si mai atractiv. Dar lucrurile nu se opresc aici. Studiul muzicii, facut de timpuriu si cu mestesug, nu inseamna doar o tehnica si imbunatatirea performantelor native ale urechii si vocii. Nu inseamna numai ca un copil rom sa invete sa cante la un instrument. Inseamna si ca el sa simta ca face o activitate, cotata importanta, pe care poate s-o faca eventual mai bine decat un copil nerom, si care il atrage. El poate arata ca e bun sau mai bun decat altii la o disciplina devenita de baza. Poate lua premii ceea ce il va face sa se simta mai important si mai valoros. Evident ca ii va placea sa se duca la scoala in aceste conditii, iar "integrarea sociala" va fi facilitata.
Dar - se va spune - cum vor invata copiii aritmetica? Studiind raporturile numerice dintre sunete, care le fac pe acestea sa sune armonic sau, dimpotriva, dizarmonic. Cum vor invata sa citeasca? Citind si descifrand cantece. Cum vor face educatie fizica? Dansand pe muzica si pregatindu-se fizic pentru a dansa cat mai bine. Cum vor avea primele cunostinte de istorie si de geografie? Invatand cantece din trecut, invatand cantece ale diferitelor popoare - ceea ce, desigur, va contribui si la invatatul unor limbi straine. Materiile vor deveni astfel agreabile si concrete, cu o finalitate directa si imediata, pierzand raceala si neutralitatea cu care sunt predate in scolile "normale". Desigur, in avantaj vor iesi toti, nu numai copiii romi.
Mai mult: nu doar cunostinte si aptitudini pot fi invatate cu ajutorul muzicii, al dansului si al artelor in general, dar si deprinderi si atitudini ale personalitatii in formare. A canta in cor, de pilda, presupune cooperare cu ceilalti, punere in ordine cu intregul si cu sine. Nu este vorba numai despre o chestiune de voce sau de ureche, ci despre un control si un autocontrol psihic. Copilul care va invata sa cante in cor, va socializa mai usor, deoarece isi va regasi mai lesne in grup rolul care ii revine si i se potriveste. Aici sta, de altfel, marele avantaj al invatamantului muzical pentru copii - nu doar copiii romi: iesirea din neutralitatea indiferenta a abstractiilor scolare care ii plictisesc de moarte pe copii si care nu au decat o mica influenta asupra personalitatii lor. Practicarea si studierea muzicii - in felul in care se cuvine sa fie practicata de copii - ca centru curicular si nu ca un auxiliar, dimpotriva, ar dezvolta cunostintele laolalta cu depinderile si personalitatea si nu le-ar mai separa.
De fapt, nu propunem noutati. Daca Platon cerea ca educatia primara a viitorilor filosofi-conducatori ai cetatii ideale sa se bazeze pe muzica, putem si noi sa cerem ca educatia cetatenilor nostri - nefilosofi si nu neaparat conducatori - sa plece de la muzica. Ca acest lucru presupune reforme fundamentale, e limpede. Dar ele se pot introduce treptat si incepandu-se cu zonele in care copiii romi reprezinta un procent insemnat din populatia scolara mica. Nu avem profesori pregatiti? Trebuie totusi inceput de undeva. Ca reformele costa, e adevarat. Dar nu costa mai mult criminalitatea si analfabetismul unei populatii?
Am plecat de la "integrarea sociala" a copiilor romi. Dar problema nu sunt, de fapt, copiii romi, nici macar romii, ci oamenii in general; si nu numai "integrarea sociala" e in discutie aici, ci, in ultima instanta, integrarea omului in lume si in univers. Or, cunoasteti vreun alt vehicol mai potrivit acestei "mari integrari" decat muzica?
ALEXANDRU MATEI
Fenomenologia spiritului rom
Dincolo de retorica importata a drepturilor minoritatilor, a multiculturalismului, integrarea romilor nu mai pare o tema de discurs prescriptiv care sa se poata dispensa de un studiu de fezabilitate. Notiunea de cultura insasi a intrat intr-o criza de obiectivare, dar asta pentru ca, in prealabil, intrase intr-una de subiectivare. In momentul etnologic al culturii occidentale - si spun asta in anul 100 de viata a lui Claude Lévi-Strauss - subiectivarea prin cultura e una dintre problemele nou aparute in reflectia antropologica. Intrebarea pe care astazi si-o adreseaza siesi occidentalul este de tipul: casatoria dintre romi minori trebuie luata ca un fapt de cultura care cere o hermeneutica sau ca un delict care cere regularizare? In numele multiculturalismului, alegem varianta unu. In numele politicului, pe a doua. Problema este ca nu mai stim exact daca ceea ce este cultural trebuie subsumat politicului sau invers. Nu mai stim daca noi ne aflam aici sau daca noi, cei care cunoastem, noi cei care facem - caustic spus - filozofia culturii, nu suntem mereu acolo, de unde niciodata n-avem cum sa fim in adevar.
Chestiunea culturala a luat amploare din momentul in care reflectia occidentala a inceput sa tematizeze tot mai voios alteritatea. Politica de stânga n-a ajutat foarte mult aici, pentru ca scopul ei era sa reduca alteritatea. Gandirea de stanga, care i-a urmat in ultima parte a secolului trecut, a facut ceva mai mult: a pus intrebari, dintre care unele urmau sa se transforme in alte intrebari pe care, odata formulate, le poti purta cu satisfactie in tine si cu care poti fi ingropat fericit. Intrebari legate de comunitate si solidaritate, de pilda. Apoi, gandirea germana, prin vocea lui Peter Sloterdijk, s-a intrebat daca nu cumva n-am fost pacaliti de cultura si ne-am intors, pentru ca ne-am enervat, impotriva ei. Pe scurt, intrebarea ce inseamna umanul este una veche, dar reformulata astazi tocmai pentru ca raspunsurile de pana acum n-au fost satisfacatoare. Aceasta este situatia in care ne aflam azi: pe langa faptul ca nu putem defini omenescul - adica "acelasi" - ni se inghesuie in coasta o multime de revendicari de acces la ceea ce nu stim inca de unde pana unde e.
Dupa ce muncitorii, femeile, tinerii, evreii si alti "altii" au inceput sa vorbeasca ei insisi despre ei, la capatul unei crize politice pe care au lasat-o, in cele din urma, in sarcina agitpropului de serviciu, au reusit sa iasa din tabara in care fusesera asezati pentru a primi arme si au inceput, pur si simplu, sa traiasca printre noi, ca noi. Muncitorii au devenit burghezii societatii postindustriale (nu si in România, inca), femeile au alimentat si intretin un consumism, un imaginar feminin - discurs deja traditional -, in vreme ce tinerii sunt cei pentru care exista toate gadgeturile acestei lumi; o filozofie, o muzica, o arta, tot ceea ce se numeste astazi urban si presupune combinatia de angajament ecologic si detenta individuala in societate prin care "eu" pot fi cel mai bun prieten al meu pe Pamant.
Cu romii, insa, e mult mai complicat. Ei nu vor, deocamdata, sa vorbeasca. Si nu sunt singurii. Indienii din Canada si Statele Unite, aborigenii din Australia si Noua Zeelanda, diverse triburi din America de Sud si din Africa ecuatoriala, toti acesti "alti" oameni functioneaza pe un alt ritm cultural, decat cel in care ne-am nascut si gandim noi. Sigur, unii dintre ei evadeaza si devin Madalin Voicu sau Aura Urziceanu. Tot asa cum si unii dintre noi sufera accidente si devin ei… Diferenta lor nu este una de identificat intr-un sistem binar; e la fel ca notiunea de dé-raison, intre ratiune si i-ratiune. Romii nu sunt nici cei rai, nici cei buni. Din perspectiva noastra, a celor de dinauntru, ei sunt, cel mai adesea, rai pentru ca nu ne asculta. In epoca igienei, ei sunt la fel de murdari cum eram noi candva. In cea a muncii, ei lenevesc. In epoca natalitatii de austeritate, ei supraproduc. Cand toti sunt tristi, ei se distreaza, cand copiii altora se joaca, ai lor se casatoresc.
Singura solutie pe care o vedem este, deci, integrarea. Cum? Ducandu-i la teatru, la film, dandu-le carti, plimbandu-i prin lume, cumparandu-le mobila si invatandu-i sa scrie? Da, sigur, asa ar fi daca ei ar fi copiii nostri. Dar, dupa cum stim, romii reusesc, atunci cand sunt impreuna, sa danseze in ritmul lor, indiferent de ceea ce se aude de jur imprejur. Ei refuza - sacrilegiu! - sa intre in salonul insorit al "constiintei de sine" si stau ca un spin in ceafa noastra: ne fura, put, vagabondeaza, pacalesc, omoara, nu invata. Numai ca integrarea se face astazi altfel: de la sine. De aceea, zic, romii n-au prea multe sanse de supravietuire, la scara istorica. Mobili, tinerii romi vor putea, cu timpul, sa se raspandeasca tot mai mult in lume si sa aleaga sau calea cea buna - integrarea - sau pe cea rea - izolarea si suferinta pedepselor: i-ratiunea sau ratiunea. Ei vor inceta sa fie acest tertium datur care ne fura din buzunare si ne populeaza telenovelele. Pentru propriul beneficiu, romii vor ajunge - au si inceput s-o faca - la constiinta de sine prin gestul artistic. Desavarsit, orice gest artistic este o miscare morala, iar din acest moment ei vor putea fi, in fine, ei insisi. Numai ca ceea ce va lipsi atunci va fi tocmai comunitatea care-i constituie ca "altfel". Momentul in care romii vor incepe sa-si puna lor insisi intrebari coincide cu momentul integrarii lor absolute in civilizatia occidentala: va fi clipa in care ne vom intreba, noi - noi ca toti -, zadarnic, cine suntem, fata de ce si cine ne vom mai putea defini? Pana atunci, insa, carpe diem pentru cei care nu stiu latina!
DAMIAN DRAGHICI, un lautar roman in clubul "Mensa"
Am inteles, in Romania, ca pot sa ajut oamenii prin muzica
Damian Draghici s-a nascut la Bucuresti, intr-o familie cu o traditie muzicala de 7 generatii. Canta la diferite instrumente de la varsta de 3 ani. Cand a implinit 10 ani a hotarat ca naiul este marea sa pasiune. La varsta de 15 ani era considerat deja un copil minune, cantand si inregistrand impreuna cu Orchestra Radio. In timpul comunismului a reusit sa fuga din tara, ajungand in Grecia. A cantat o vreme pe strazi apoi prin cluburi. Talentul sau nu a ramas necunoscut pentru multa vreme. Compania Sony l-a descoperit si l-a consacrat in intreaga Europa. A avut, de asemenea, sansa de a sustine o auditie in fata reprezentantilor prestigiosului colegiu de muzica Berklee din Boston, care i-a oferit imediat o bursa integrala de studii. A fost desemnat, de catre presedintele Romaniei, Ambasador pentru Minoritatea Roma in Anul European al Egalitatii de Sanse pentru Toti. Este un artist care produce, compune si interpreteaza muzica.
In ultima vreme, a inceput sa compuna si muzica pentru film. A inregistrat 17 albume impreuna cu Sony, BMG si EMI. A castigat un Premiu Grammy impreuna cu Paul Winter. A atras atentia lumii asupra naiului romanesc traditional. Combina stiluri diverse - jazz, rock, electronic, tiganesc, clasic si post hip-hop - pe care le transpune intr-un limbaj artistic inedit. In 2001 a sustinut, in fata unui public de 72.000 de oameni, cel mai mare concert al sau in Romania - Damian’s Fire - cu 150 de muzicieni. Damian are o tehnica speciala (triple-tongue staccato) care ii permite sa cante la nai de trei ori mai repede decat un naist obisnuit; asa si-a obtinut porecla de "Viteza luminii". Totodata, este singurul naist capabil sa cante la acest instrument diatonic in Sol Major cromatic in toate cele 12 tonalitati.
Damian Draghici a fost si coordonatorul evenimentului Anul Nou al Integrarii, organizat pe 31 decembrie 2006, in Piata Universitatii, cu participarea oficialilor europeni. Ultimul sau album, Onessness, reuneste invitati speciali, precum: Orchestra Simfonica din Londra, producatorul/chitaristul Michael Brook, cunoscutul vocalist camerunez Richard Bona, renumita cantareata de opera Sasha Lazard, chitaristul Miroslav Tadić si Mike Miller, percutionistul Louis Conte, bateristul Vinnie Colaiuta si basistul Abraham Laboriel.
D-le Draghici, proveniti dintr-o familie de lautari. Era imposibil sa nu aveti legatura cu muzica. Cum ati inceput sa cantati, cine v-a indrumat la inceput?
Nu am fost indrumat de nimeni. Mi s-a impus sa fac lucrul asta. Si mi s-a impus intr-un mod romano-balcanic, extraordinar de agresiv: "Pune mana sa inveti meserie sau te duci la furat!". La momentul ala, fiind copil in varsta de 3-4 ani, mi-aduc aminte numai la nivel de subconstient. Dupa ani si ani de studii si de psihologie si incercari de regasire a propriului "eu", undeva pe la 32-33 de ani, am avut indoiala ca nu am fost facut pentru muzica. Cu toate ca, de-a lungul anilor, se dovedise ca sunt talentat la asta, am crezut ca este doar ereditatea, caracterul, personalitatea mea, ambitia si perseverenta care, de fapt, ma ajuta sa fac orice. Ca sa ma intorc la inceputuri, pur si simplu mi-a fost impusa meseria asta si am inceput sa cant prima data la tambal, cand aveam 3 ani. In familie erau instrumente in toata casa; aveam un contrabas, un acordeon, o vioara, un tambal. Toti cantau la ceva. De la 3 la 10 ani am tot trecut de la un instrument la altul, pentru ca ma plictiseam. Incepeam, eram foarte talentat, profesorul zicea: "Baiatul asta a invatat intr-un an cat invata altii in zece", dar dupa cateva luni ma plictiseam. Dupa tambal am trecut la pian, am studiat pianul clasic, dupa care am trecut la contrabas, in Scoala de muzica din strada Vasile Lascar. Dupa care am trecut la tobe, la acordeon, la toate instrumentele. Dar nu am trecut de la un instrument la altul asa, pentru o perioada de o saptamana sau doua, ci pentru un an, un an si jumatate. De la 10 ani, pur si simplu devenisem, intr-un fel, coada turmei. Toti copiii celorlalti lautari erau foarte buni la ceea ce faceau ei. Nu pentru ca erau mai talentati ca mine, ci pentru ca aveau deja in spate 5-6 ani de studiu la un instrument.
Atunci, bunicul meu i-a spus lui taica-miu: "De ce nu-l ducem la frate-meu, la Damian Luca (care era pe timpul ala un naist foarte cunoscut), poate sa invete macar naiul...". Au gasit niste motive ridicole: poate tambalul e prea greu sa-l care, pian n-o sa gaseasca, dar naiul il baga in buzunar si canta cu el. Si m-au dus la unchiul meu, care, pe timpul acela, era foarte ocupat. Am avut o lectie cu el in februarie sau martie, inca una in iunie si in iulie a fugit din tara, pe undeva prin Belgia. Pur si simplu, din momentul acela am inceput sa invat de unul singur. Dar inca nu gasisem cheia, nu se intamplase nimic. Si, la un moment dat, la un ansamblu la care ma duceam pe vremea aceea, la UTC, baietii cu care cantam s-au oprit toti in timpul cantarii si m-au lasat pe mine. In momentul acela m-am simtit foarte rusinat, pentru ca mi-am dat seama ca nu stiam nimic, cantam prost. Atunci a fost pentru prima data cand personalitatea mea a iesit in evidenta, pentru ca am inceput sa realizez ca am ambitie. In urmatorii doi ani am inceput sa studiez cate 12-14 ore pe zi, pana cand pur si simplu imi curgea sangele din buza. Cand m-am dus inapoi la ansamblu, au inceput sa-si dea seama de talentul meu. Dupa aceea am inceput colaborari cu Orchestra Radio, cu ansamblurile Rapsodia, Ciocarlia, toate ansamblurile folclorice de atunci. Dar nu uitati ca eu nu aveam niciun fel de studii muzicale la nai, doar doi ani la o scoala de muzica la contrabas.
Dar stiati notele muzicale?
Invatasem notele, stiam sa citesc partitura pentru fiecare instrument, dar nu eram un virtuoz la un instrument anume. Cred intr-un fel ca lucrul acesta mi-a prins foarte bine. Majoritatea artistilor, si muzicieni, si lautari, se bazeaza pe un singur instrument, devin foarte buni la o anumita specializare muzicala. Eu am ajuns sa devin producator muzical si mi-am dat seama ca toate lucrurile pe care le facusem in copilarie ma ajutau sa pot sa culeg sunete si idei dintr-o biblioteca virtuala si sa pot sa le spun muzicienilor cum ar trebui sa sune o piesa. Sau pot sa iau un instrument si sa fac o demonstratie a ceea ce vreau sa aud de la ei. Nu sunt cel mai bun virtuoz la acel instrument, dar sunt capabil sa exprim printr-un alt instrument ceea ce aud. La intrebarea de ce am schimbat asa de multe instrumente, raspund: pentru ca de multe ori nu pot sa exprim la nai ceea ce aud. Cred ca in mintea mea este o orchestra intreaga care imi canta tot timpul...
Fuga din tara
Ati fugit din tara cand aveati 18 ani. Fuga din tara a fost ceva pregatit din timp sau a fost un impuls de moment?
Eu, la momentul ala, si o spun cu mandrie, pentru ca dupa aceea m-am autoeducat, nu stiam bine nici geografie. Am vrut sa ajung in Italia si m-am trezit in Grecia. Eu am terminat liceul pe cartuse de Kent si pe cafele, ca sa scap de scoala si sa pot sa ma duc sa cant. Foloseam un vocabular de maximum 150 de cuvinte: ce faci, bine, sarmale, duminica, la revedere. Dar important era sa fug de-aici, nu conta unde. Simteam ca ceea ce stiu nu ma va duce prea departe. La 15 ani a trebuit sa plec intr-un turneu cu ansamblul studentilor de la "Grigore Preoteasa" si nu mi-au dat viza. De-atunci ma gandeam: "mama, cand ajung acolo..." si intrebam oamenii cum se poate ramane "afara". De la 15 si pana la 18 ani si jumatate, cand am plecat, a devenit o obsesie. Ma gandeam la toate modalitatile, ascultam povesti. Cantasem cu un an inainte la mare, la Mamaia, si era un tip, care plecase in ‘78, avea deja cetatenie germana si venea in vacante pe timp de vara. Am stat la el in cort si mi-a povestit cum a plecat el o data in ‘75, l-au prins si l-au arestat, apoi l-au eliberat si in ‘78 a trecut granita cu un caine. Cainele simtea patrulele, era dresat. Am tinut minte asa de bine tot ce mi-a povestit, incat am luat-o pe acelasi drum pe care a luat-o el cu 20 de ani inainte.
Cum ati plecat?
M-am urcat in tren, m-am dus la Timisoara, de la Timisoara am mers putin mai sus, cu un autobuz, am trecut printr-un sat si de acolo am luat drumul direct in Iugoslavia. In Iugoslavia am mers 5 zile, pentru ca auzisem de la altii ca pe timpul ala se arestau multi romani. Pe timpul ala, am auzit ca Ceausescu facuse o intelegere cu iugoslavii sa dea romanii inapoi si atunci am stiut ca trebuia sa merg noaptea, deoarece ziua puteau sa ma prinda. Multi oameni m-au intrebat: "Cum de-ai facut asta?". Acum ma gandesc cum de-am avut curajul asta, pentru ca un om mai matur nu ar fi facut asta. Dupa ce am ajuns la iugoslavi, mi-era frica, tremuram, plangeam. Ma uitam inapoi: ce fac?, ma duc inapoi si ma aresteaza? Nu mai era drum de intors. Cred ca asta este un lucru care, de-a lungul anilor, mi s-a intiparit in caracterul meu. Iti dai seama ca intri in ceva si ii dai drumul inainte, mergi mai departe. Altfel n-o sa ai niciodata curajul sa intri intr-un proiect nou.
Socul Vestului
Cum a fost contactul cu Occidentul?
Dur, extraordinar de dur. Pentru ca, la 18 ani, auzisem povesti misto, vazusem filme americane, capitalismul din mintea mea era un rai. Grecia, Italia, Spania erau pentru mine America, pentru ca insemnau lumini multe, insemnau Coca-Cola, insemnau lucrurile astea foarte simple care ne-au bantuit dupa revolutie vreo 10 ani. Pentru mine, cand am ajuns in Vest, a fost un soc complet. Viata in sine a fost dura, alegerea pe care am facut-o atunci, pentru ca asteptarile mele se bazau pe ceea ce auzisem de la altii. Te astepti la catei cu covrigi in coada. Si eu ma asteptam ca, dupa 6 luni, sa am o casa, o masina si totul sa fie superb. Dupa 6 luni faceam acelasi lucru pe care il facusem in prima zi: cerseam. Cantam pe la mese, intindeam mana si cerseam. Am facut asta un an si ceva.
Si cum s-a produs saltul care v-a impins inainte?
In tot timpul asta, in care cerseam, s-a intamplat sa intalnesc, pur si simplu din greseala, oameni importanti. Eu nu stiam ca acolo unde ma duceam sa cant si sa-mi castig o paine veneau intelectuali, oameni de arta, psihologi, filosofi, politicieni, muzicieni. Unii, cand ma auzeau cantand, imi spuneau: "Vino si tu, am piesa asta de teatru, ai vrea sa canti cu mine?". Eu nu stiam ca era Iannis Markopoulos, marele compozitor. L-am cunoscut pe Xenakis, venise din Franta. Aveam ceva cunostinte despre muzicienii clasici, dar nu stiam nimic despre noua generatie a avangardismului, despre Xenakis, Hadjidakis sau Theodorakis. Imi spunea ospatarul de la terasa respectiva: "Vezi ca acolo e Mikis Theodorakis" si-i spuneam: "Ooo, foarte misto. Cine e asta?". In momentul acela, pentru mine o colaborare cu Mikis Theodorakis nu era importanta. Pentru mine era important sa ma duc undeva, sa cant si sa primesc bani. Acum, as da orice sa lucrez cu Mikis Theodorakis. Dar in momentul acela, gandeam doar asa: "E Mikis Theodorakis, si? Cati bani o sa-mi dea?". Incercam sa gasesc locurile cele mai bune unde puteam sa castig bani. Si era un loc unde grecii se duceau sa manance ciorba de burta, dupa ce petreceau toata noaptea prin cluburi. Ii asteptam pe toti sa vina beti la patru dimineata, sa le cant. Acolo am cunoscut un tip, care mi-a zis: "Tu vrei sa faci asta pentru tot restul vietii tale?" "Nu, dar..." "La altceva canti?" "Cant la pian, dar nu sunt un Horowitz sau Rubinstein". Si mi-a zis: "Hai la mine acasa sa incercam". M-am dus la el, i-am aratat, i-a placut si mi-a dat niste casete audio sa invat melodiile si sa cant intr-un club de noapte. In 5 zile am invatat vreo 200 de melodii, pe care nu le auzisem in viata mea. Am inceput sa cant cu el si, din momentul acela, a inceput o alta perioada din viata mea.
La inceput, era o combinatie intre supravietuire si oportunitatea pe care o aveam de a ma afla intr-un context care avea legatura cu muzica, in care lucram cu oameni si eram pe scena, depasindu-mi conditia de cersetor. Foarte multi radeau de mine: "Asta e romanul care nu stie piesele", pentru ca, pentru a canta in cluburile din Grecia trebuia sa cunosti peste 3.000 de piese. De exemplu: trebuie sa te astepti in orice moment ca solistul sa revina la o piesa care se afla in repertoriul grecesc de acum 50 de ani, iar tu trebuie sa o recunosti dupa primele doua cuvinte. Asta m-a ambitionat pe zi ce trecea, ca sa le dovedesc si lor, dar si mie, ca sunt bun in ceea ce fac. In numai doi ani am devenit unul dintre cei mai buni cantareti la clape din Grecia, cu 7-8 clape pe scena, si cantam la cele mai mari cluburi cu cantareti cunoscuti, cum ar fi Lefteris Pantazis, Anna Vissi. Dar s-a intamplat ceva atunci si asta a fost declicul intre lautar si artist. La inceput eram platit cu 50 de dolari pe seara, dar nu eram multumit ca nu iau 80; apoi, luam 80 si tot nu eram fericit. Am ajuns la 200, 300, 400 sau 500 de dolari pe noapte. Mi-am dat seama ca nu este vorba de bani atunci cand am organizat un concert cu un prieten de-al meu chitarist, intr-un teatru de 200 de locuri. L-am inchiriat, am platit 300 de dolari, am invitat oameni si n-a venit nimeni, decat fosta mea sotie, prietena si sora lui. Le-am cantat noi celor trei. Dar m-am simtit foarte bine si mi-am dat seama: problema e ca vreau sa fiu ascultat. Nu-mi place, acolo unde cant, sa am 2.000 de oameni care beau, arunca cu farfurii, nu-i intereseaza ce cant eu, aud numai furculite si cutite. Atunci am luat decizia sa studiez muzica si mi-am dat seama ca mi-ar placea sa am doar 30 sau 50 de oameni numai pentru mine, care sa asculte muzica mea.
In acelasi an, spre norocul meu, am trimis un demo in Olanda unui prieten al meu, care l-a dat mai departe la un producator, care m-a contactat si mi-a spus: "Mi-a placut foarte mult. Vrei sa faci un album cu noi?". "Bineinteles!" "Iti dam 5.000 de dolari." "Imi dati si bani?!?" M-am dus in Olanda si am facut primul meu album la o divizie Sony Music.
Studii muzicale
Cum a fost trecerea de la muzica lautareasca, cu care ati inceput, la alte genuri de muzica?
Dupa ce m-am reintors in Grecia, am luat decizia sa nu mai merg in cluburi, ci sa invat sa cant jazz. Erau lucruri care ma tot bantuiau. Tot timpul cat am cantat in Grecia am cumparat vreo 2.000 de CD-uri. Am avut o perioada cand ascultam clasici, neoclasici. Ascultam de la Bartók la Stravinski, Korsakov, Ravel, Debussy, Sostakovici, Schönberg, Stockhausen. Traiam intr-o alta lume. Terminam de cantat in club la 6 dimineata, ma duceam acasa si pana la ora 14 stateam si ascultam Bartók, Stravinski, Histoire du soldat. Stateam ore intregi, ascultam si plangeam, pentru ca voiam sa inteleg ce se intampla acolo si nu puteam, eram ca un om care vede si eram intr-o camera intunecata. Asta era focul meu cel mare: sa invat cum sa compun asa sau cum sa orchestrez asa, cum foloseste Stravinski sunetele, de ce are toba acolo si de ce intra vioara acolo etc. De-aia m-am dus la Conservator, in Grecia. Tin minte ca am avut o intalnire cu Kostas Baltazanis, directorul Conservatorului, care m-a intrebat: "De ce vrei sa vii la noi?". Am scos din geanta o partitura de orchestra pentru dirijor a lui Stravinski, de la Pasarea de foc, am pus-o pe masa si am zis: "Eu vreau sa fiu ca asta". S-a uitat lung la mine: "Tu vii la noi sa-ti aratam asta?". "Da."
Cum ati ajuns sa studiati apoi la celebrul Berklee College of Music din Boston?
Am studiat jazz si ascultam foarte mult clasic, dar la 23-24 de ani eram mai rebel si ascultam o combinatie ciudata de Stravinski, Led Zeppelin si Dream Theater. Le spuneam prietenilor mei: "Baieti, vreau sa ma duc la Berklee - nici nu stiam bine sa pronunt bine Berklee -, acolo am auzit ca a studiat Oscar Peterson si Chick Corea si Al Di Meola, marii muzicieni". Si prietenii se uitau lung la mine: "Tu?! In America ai nevoie de multi bani, trebuie sa fii baiat de milionar. Damian, tu esti baiat bun, dar noi suntem doar lautari aici". Zic: "Da, dar acolo putem invata. Mi-a spus cineva ca au o clasa la care poti sa inveti sa compui ca Stravinski, au o clasa la care poti sa studiezi doar Bartók si o clasa la care poti sa studiezi doar jazz". Se uitau la mine: "Esti chiar nebun". In ‘96, un prieten al meu de la Atena mi-a spus ca vin unii de la Berklee, care sa "vaneze" talente. Tin minte ca era 13 decembrie 1996, m-am dus la auditie si le-am cantat la pian, la nai. Am cantat o compozitie de-a mea la pian, care era o combinatie intre avangarda, neoclasic, jazz si putin rock si mi-au spus: "Damian, excelent. Ne vedem in septembrie, cand incepe primul semestru al anului". Si zic: "Da, va multumesc, dar nu cred ca pot sa ajung la voi". Dupa o luna am primit o scrisoare: "Damian, te felicitam, ai castigat o bursa integrala la Berklee College of Music". Imi trimisesera si niste hartii din care reiesea ca aveam nevoie de sponsor, de cineva care sa ma intretina ca sa nu cer azil politic, de masa, casa, vreo 300.000 dolari, plus vize. Le-am dat telefon si le-am spus ca eu nu pot sa-mi asigur toate astea. Si-mi zic: "Da-ne 24 de ore". A doua zi dimineata mi-au zis sa ma duc la Ambasada americana ca s-a rezolvat tot. La Ambasada m-a preluat cineva: "Veniti incoace, d-le Draghici. Dati-ne pasaportul! Welcome to the United States!". Era tot ce visasem de la 15 ani, in fiecare zi.
Experienta americana
America a fost asa cum v-ati asteptat?
Nu. Era la fel cum s-a intamplat cu Grecia. Cand intri in New York, te-astepti sa vezi ceva spectaculos, ca in filme, exact ca in cadrul pe care il filmeaza regizorii cand vine elicopterul, nu sa vezi blocurile inalte si intuneric. Incercam sa vad de sus si totul era intunecat si gri. Nimic nu era asa cum imi placea mie. Vedeam gunoaie pe strazi, era o dezamagire. Cand am ajuns la scoala, dupa primele doua luni am inceput sa fiu putin dezamagit, pentru ca toti profesorii erau prietenosi. Ma duceam la lectia mea, in privat, cantam prost, greseam, si spuneau: "E OK". Mi se parea ciudat, eram obisnuit ca in Romania, sa mi se dea o palma sau sa mi se vorbeasca intr-un fel in care sa ma puna jos. Abia la Berklee mi-am dat seama ce stiam din Grecia. Profesorii din Grecia n-au avut acces la cunostintele mele, nu-mi dadeau voie sa le explic tot ceea ce stiam. Erau obisnuiti sa cant ca in Romania, unde, daca esti in clasa a IV-a si tu le spui un subiect din clasa a VIII-a, iti spun ca inca n-au ajuns acolo. La cursurile de la Berklee spuneam: "Asta se poate face asa, sunetul asta vine aici etc". Ei se mirau ca stiam lucrurile astea si ma trimiteau deja la cursurile pentru avansati. Un profesor sarb, Kulenović, care era acolo de mai multi ani, mi-a spus ca stiu foarte multe, dar ca nu sunt constient de cunostintele mele: "Trebuie sa iei toate cunostintele tale si sa le pui intr-o singura valiza, pentru ca tu le-ai raspandit prin toata casa". Am mers cu el la o cafea si i-am spus ca as vrea sa invat mai multa compozitie. Zice: "De ce? Tu crezi ca mai e nevoie de un alt Mozart?". "Nu." "Si-atunci, de ce crezi ca mai e nevoie?" "Nu stiu." "De un nou Damian, nu de un nou Mozart". Abia dupa doua-trei luni la Berklee oameni care pentru mine reprezentau niste titani mi-au confirmat ca am talent. Colegii mei din scoala radeau de mine cand ma balbaiam sau vorbeam prea repede si asta devenise pentru mine un complex de inferioritate. La Berklee, de fiecare data cand voiam sa vorbesc, iarasi ma balbaiam, ma simteam inferior, asta pana cand un profesor a venit la mine si mi-a spus ca am ADD (Attention Deficit Disorder - Sindromul Deficitului de Atentie si al Hiperactivitatii). Nici nu stiam ce inseamna asta. El mi-a spus ca nu pot sa ma concentrez. Cand eram mic, chiuleam de la scoala un trimestru intreg si profesorii spuneau: "Draghici, cu muzica n-o sa faci nimic. Sa vedem, poti sa inveti subiectul asta?". Ma uitam pe carte - am o memorie fotografica, daca citesc o pagina o singura data o tin minte - si spuneam tot subiectul. Profesorul de la Berklee m-a luat cu el la Massachussetts Institute of Tehnology, una dintre cele mai bune scoli din lume, ca sa dau un examen pentru IQ. Cand am auzit de IQ am crezut ca am vreo boala si ca ma baga americanii la vreun sanatoriu! Am mers acolo si am dat examenul de IQ, care dureaza vreo doua ore. Am terminat foarte repede, a venit apoi tipul si mi-a zis ca am un IQ ridicat, de 172. Problema cu balbaiala mea era ca gandeam mai repede decat vorbeam. Profesorul m-a introdus ulterior in Mensa, un grup al oamenilor inteligenti, cu IQ ridicat. Am mers la Clubul Mensa si acolo am inceput sa vreau sa invat. Era un grup de oameni din intreaga lume care veneau o data pe saptamana, specialisti din toate domeniile. Strangeau acolo vreo 20 de studenti, fara bani, fara nimic, doar ca sa-i educe. Veneau Anthony Robbins, Alvin Toffler, vizionarii si oamenii care decid viitorul nostru. Stateam cu ei la discutii si-mi explicau despre filozofie, filologie, iar eu eram ca un copil intr-un magazin de jucarii. A doua zi ma duceam la biblioteca la Berklee si luam toate cartile despre care se vorbise cu o zi in urma. Acolo a fost cea mai frumoasa experienta din viata mea, pentru ca nu toti oamenii aveau acces la aceste genii.
Intoarcerea in Romania
Cat timp ati fost plecat din Romania, ati pastrat contactul cu tara, ati mai urmarit ce se intampla aici?
Nu am avut timp. In viata sunt doua feluri de oameni: aceia care fac si cei care se uita la ceea ce fac altii. Mie imi place sa fac parte din prima categorie.
V-ati intors, pentru prima oara, in tara, in 2001. Cum a fost reintalnirea cu Romania?
Romania din 2001 era cu mult diferita de cea de acum. Am venit aici pentru ca americanii mi-au propus sa fac show-uri pentru PBS - televiziunea publica americana - in Egipt sau Brazilia, pentru peisajul spectaculos. Le-am spus ca sunt din Romania: "Dati-mi ocazia, pe buzunarul meu, sa va duc in Romania doar trei zile. Si daca nu va place Romania, mergem unde vreti voi". Am venit in Romania cu trei saptamani inainte si am facut totul de asa natura incat americanii sa spuna "da". Am aranjat de la masini de paza pana la trasee pe care sa le urmam ca sa arate totul frumos, hoteluri, ospatari - totul era ca o piesa de teatru, pregatita la minut, la ora: unde mergem, ce facem, cine vine sa-i ia, geamuri fumurii, cine ii tine de vorba in masina ca sa nu vada o strada mai urata sau niste gunoaie, ca totul sa fie perfect. Declicul s-a intamplat intr-o seara, la Doi cocosi. Acolo era un ansamblu folcloric, erau multi romani, mancau pui la rotisor si americanii au inceput si ei sa manance cu mana. Am stat la un sprit pana la 4 dimineata si mi-am dat seama ca cel mai important e sa fii tu, sa fii placut pentru ceea ce esti tu. Ei s-au simtit foarte bine in mediul acela si s-au dezlantuit. Si-au rupt camasile de pe ei, au baut, au mancat, le-au cantat lautarii, au dansat Perinita trei ore, au facut toate nebuniile astea. Se uita la mine directorul PBS, care era sef peste 365 de canale, si-mi zice ca facem show-ul in Romania. M-am mutat atunci pentru 4 luni aici si am dat drumul la show. A fost o munca enorma, era o provocare uriasa pentru mine. Dar intrasem iarasi in hora si nu puteam sa ma uit in spate. Pana la urma, spectacolul din fata Casei Poporului a iesit foarte bine.
Daca cuiva i-e foame, in loc sa-i dai un peste, il inveti sa pescuiasca
Anul acesta ati fost nominalizat drept ambasador din partea Romaniei pentru Anul European al Dialogului Intercultural. Ce a insemnat asta pentru dvs.?
Am fost onorat de aceasta nominalizare, la un an dupa ce am fost ambasador al egalitatii de sanse. Dar, pentru mine, este important sa mi se decerneze un titlu prin intermediul caruia sa pot face intr-adevar ceva. Ma simt implinit atunci cand prin ceea ce fac ii pot ajuta pe cei din jurul meu. Cred ca asta ar trebui sa insemne cel mai mult pentru noi. Singura modalitate prin care pot sa-i ajut eu pe oameni este prin intermediul muzicii. Am participat la toate intalnirile organizate cu ocazia Anului European al Dialogului Intercultural, din Portugalia, la Bruxelles. Am o agenda proprie in acest domeniu pe care as dori sa o realizez in domeniul dialogului intercultural si combaterii rasismului si xenofobiei. Cultura, in special muzica, este mijlocul prin care pot fi create punti de legatura, oamenii se pot cunoaste si intelege mult mai usor. La fiecare intalnire la care am luat parte, le spun tuturor ca trebuie luata o decizie. Discutam despre planurile pentru 2011, dar pana atunci e un drum lung si putem foarte bine sa nu mai fim! Hai sa incercam sa facem acum ceva! Atunci cand cuiva ii e foame, cel mai bine pentru el e nu sa-i dai un peste, ci sa il inveti sa pescuiasca. Noi nici nu-i invatam sa pescuiasca, nu le dam nici peste si le mai si spunem sa se duca la alta balta.
Interviu realizat de Razvan Braileanu
TRAIAN UNGUREANU
Delincventii din Clejani
Taraful din Clejani este cunoscut in Europa si in intreaga lume cu numele de scena Taraful Haiducilor. Grupul de muzicieni se prezinta ca o introducere obligatorie pentru cultura romani din Balcani, fiind descoperit de etnologul Speranta Radulescu in anii ‘80. De la inceputul anilor 1990, artistii acestui grup, romi din Clejani, cu varste intre 20 si 80 de ani, s-au perindat pe scenele Europei ca megastaruri. Dupa ce a avut cateva concerte in Belgia si a inregistrat un album sub emblema CramWorld, Taraful din Clejani a parasit Europa pentru a se lansa si pe alte scene ale lumii. Muzica lor vesela si plina de energie a devenit faimoasa pentru sunetul specific turcesc cu vechi influente indiene si romani. In pauzele dintre concerte, trupa a revenit la viata obisnuita in Clejani si a cantat la nunti, inmormantari si botezuri. Discurile inregistrate de Taraful din Clejani s-au inmultit si au facut ca muzica romilor sa fie accesibila publicului larg care-i include si pe cei care nu sunt, in mod obisnuit, fani ai muzicii etno.
In 2006, Taraful din Clejani a lansat unul dintre cele mai interesante albume: Mascarada, in care a transpus, in varianta romani, operele unor compozitori clasici precum Asturias de Albeniz, Intr-o piata persana de Ketelbey si Suita de dans de Béla Bartók.
Tot ce vrem sa stim despre tigani e tigania, acel fel de a fi care dezvolta forme de delincventa sociala neabatuta. Tiganii incalca, desfid si pocesc normele, cu un profesionalism vatamator si integral. Toate normele si obisnuintele noastre sigure, incepand cu portofelul si incheind cu linia vietii din palma, se tem de intalnirea aventuroasa cu tigania.
Mai departe, intervine ipocrizia. Caci pacatul cel mare al parerilor noastre despre tigani e tocmai vointa administrata ideologic si politieneste de a nega si a ascunde esenta delincventa a tiganiei. Nu e nimic de negat in acest fel de viata pe care il intelegem, de altfel, prea putin. Faimoasa delincventa tiganeasca se poate intoarce impotriva noastra, dar n-a fost inventata sau urzita impotriva noastra. A fi altfel, a lua normele la tranta, a le croi buzunar la burta sau a dansa pe muchia lor e mult mai mult si mai complicat decat ne vine sa credem. Altfel spus, tiganii nu iau valorile la indoit pentru ca se plictisesc sau pentru ca ne-au pus gand rau. Ba exista situatii in care stim ca ne-au pus gand bun. Sau nu va place muzica eretica a Tarafului din Clejani?
Daca va place, inseamna ca i-ati prins sau i-ati absorbit esenta delincventa, ca ati lasat naibii conformismul si v-a placut sa trantiti o palma pe curul lat al Vioricai, cand le zice mai desucheat. Taraful din Clejani invata, cu o pedagogie pe care n-o preda, ci o injecteaza pana la deruta totala a canoanelor, adevarul despre maretia delincventei. Am inteles de la Cacurica & Co lucruri imposibile, sunete interzise si istorii de inalt caracter ilicit. Am inteles, de pilda, cum si din ce s-a nascut blues-ul. Demonstratia a avut loc intr-o carciuma din Bruxelles, a fost inregistrata, apare pe unul dintre CD-urile tarafului si sta, prin urmare, la indemana celor ce vor sa cunoasca si sa se converteasca. O piesa lunga din acordeon, vaier si oftat scoate aerul din sala si sta, ca un ulcer fara leac, langa solo-urile dureroase ale blues-ului. Undeva, dedesubt, se aude sau se simte irational legatura virtuala cu jazz-ul, iesirea spre soul si posibila acuplare nerusinata cu funk-ul. Respectul pentru norma si forma e nul. Un prapad torential de bocete leaga Bosforul, satele, vai de ele, ale Campiei Dunarii, Chicago-ul cluburilor intunecoase de jazz si blues si sudul neconsolat al plantatiilor. Delincventa pura. Abatere si scandal. Intolerabil si inrobitor. Taraful din Clejani e vinovat de tiganie in sens absolut si apare in fata completului de judecata mana in mana si catusa la catusa cu preacinstitele si veneratele fete ale ghitarei, sax-ului si vocii inecate in icnet: Muddy Waters, B.B. King, anonimii agrari ai inregistrarilor lui Lomax. Ba, la o privire mai staruitoare, parca s-ar zari stanga incendiara a lui Hendrix.
Dar asta nu e decat parte a ereziei fara sfarsit pe care tigania o pune la arat clisee si comoditati. Supriza vine pe parte, cum s-ar zice, romaneasca. Taraful din Clejani a oprit demolarea cantecului batranesc. Tot ce s-a pastrat din voinicia semeata si din barbatia petrecareata a sudului dunarean, de la Clejani si prin muzica de Clejani vine. Cand suie pe doua voci care isi iau gura din gura versul, baladele cantate de taraf deschid o lespede grea: deodata auzim pana in secolul XIX si mai jos, spre vremuri de haiducie si ibovnicie. Avem un trecut si nu-l mai avem in manuale, ci inauntru, ca o durere in mate. Istoria are miros si chef de vorba. Si asta e o faradelege de splendoare nesfarsita, in cazierul tiganiei trase pe muzica, la Clejani.
Net Roma
Romani CRISS - Centrul Romilor pentru Interventie Sociala si Studii
(http://www.romanicriss.org/)
Romani CRISS este o organizatie nonguvernamentala care apara si promoveaza drepturile romilor in Romania. Membrii fondatori ai organizatiei sunt: Federatia Etnica a Romilor (FER), Centrul de Cercetare a Romilor/Tiganilor al Universitatii René Descartes, Paris si Institutul de Sociologie al Academiei Romane. Organizatia a fost infiintata in 4 aprilie 1993, intr-o perioada marcata de conflictele violente de la inceputul anilor ‘90. Inca de la inceput, organizatia a abordat problemele cu care se confrunta romii din perspectiva respectarii drepturilor omului, folosind instrumente specifice, precum: mediere, litigare si advocacy. Romani CRISS ofera asistenta legala in cazurile de abuz si lucreaza pentru combaterea si prevenirea discriminarii rasiale impotriva romilor in toate domeniile vietii publice, inclusiv in educatie, angajare in campul muncii, locuinte si sanatate.
CRCR - Centrul de Resurse pentru Comunitatile de Romi
(www.romacenter.ro)
CRCR este o organizatie nonguvernamentala infiintata in 1999 de Fundatia pentru o Societate Deschisa. Activitatea sa a inceput in ianuarie 2000 si are misiunea de a contribui la ameliorarea conditiilor de viata ale comunitatilor de romi din Romania. CRCR incurajeaza dezvoltarea unei noi elite de romi, dar si crearea unei retele eficiente de organizatii neguvernamentale ale romilor care sa ofere, in parteneriat cu autoritatile si comunitatile locale, solutii concrete la problemele specifice aparute. A derulat proiecte precum: Instructorii romi - agenti ai dezvoltarii comunitatilor rurale interetnice, Servicii sociale acreditate de ocupare a fortei de munca în comunitatile de romi, Dezvoltarea profesionala pentru cadre didactice rome. In domeniul vizual, CRCR a initiat proiectul Roma Culture TV, al carui obiectiv a fost sa contribuie la schimbarea perceptiei romilor din România, prin realizarea a 10 filme documentare despre traditiile si cultura romilor.
Fondul de Educatie pentru Romi
(www.romaeducationfund.org)
In iulie 2003 a avut loc in Budapesta prima conferinta regionala de inalt nivel pentru Romi: Romi intr-o Europa Extinsa: Provocari pentru Viitor. Tarile participante au fost Bulgaria, Croatia, Cehia, Ungaria, Macedonia, Romania, Serbia si Muntenegru si Slovacia. S-a decis lansarea programului Deceniul de Incluziune a Romilor 2005-2015, prin care tarile se vor focaliza pe reducerea decalajelor existente din punct de vedere economic si dezvoltare umana intre romi si populatia majoritara si infiintarea Fondului de Educatie pentru Romi. In 12 mai 2005, Fondul de Educatie pentru Romi a fost inregistrat ca o fundatie elvetiana si a inceput sa opereze prin biroul de la Budapesta. Un total de aproximativ de 34 milioane de euro a fost inregistrat pentru perioada 2005 - 2015, din partea a 8 donatori bilaterali (Canada, Grecia, Irlanda, Olanda, Slovenia, Suedia, Elvetia, si Marea Britanie), fundatii particulare si agentii multilaterale (CEB si Banca Mondiala). Scopul Fondului de Educatie pentru Romi este sa contribuie la reducerea decalajului in rezultatele educationale dintre romi si ne-romi, prin politici educationale si programe care sa sustina calitatea educationala pentru romi, incluzand si desegregarea sitemului educational. Organizatia Roma ACCESS a lansat, in cadrul proiectului Combaterea segregarii copiilor romi in sistemul educational romanesc, finantat de catre Roma Education Fund, site-ul www.stop-segregation.ro. Acesta isi propune sa devina un mijloc de diseminare a eforturilor comune in combaterea segregarii (separarii) copiilor romi in invatamantul preuniversitar romanesc.