De același autor
Cu fiecare nou volum publicat, Ana Blandiana confirmă acest titlu, de altfel parafrazat după o sintagmă folosită de ea însăşi în cartea prezentată aici. Privirea ei întoarsă spre trecut, dar şi spre sine însăşi scrutează cu luciditate, dar şi cu nostalgia unei idealităţi situate mai presus de contingent întâmplări din ultimele decenii, când viaţa ei, dar şi a noastră, a fost propulsată brusc pe altă orbită a timpului istoric. Deosebirea e că ea s-a aflat o vreme în chiar centrul ei bulversant şi a devenit actor principal.
Ca scriitoare, Ana Blandiana nu a uitat niciodată că a fost şi este şi un om public, unul care are de spus ceva ca martor al timpului trăit împreună cu alţii. Mai rar cineva care să îngemăneze calităţi considerate, de obicei, contrarii: în poezia ei domină un lirism reflexiv, o nostalgie şi un sentiment al liniştii spiritualizate, combinate firesc cu mesajul de ordin moral şi uneori politic, bine ţintit şi limpede exprimat. Timpul scrisului e un timp al trăitului, dar şi acel interval necesar filtrării, reflecţiei şi regăsirii unui echilibru între emoţie, reacţie la cald şi punerea unei distanţe care să le evalueze în alt plan, fără a le dilua cu totul, fără a le stinge. Verbul Anei Blandiana se animă din ele, chiar şi atunci când tonul este unul sentenţios sau analitic. Există deopotrivă în ce spune şi face acel dozaj necesar de pasiune care dă senzaţia binefăcătoare de viu, într-o lume a stereotipurilor şi a limbajului îngheţat, a artificiului pretenţios şi narcisic, a unui alexandrinism vlăguit de substanţă sau a cinismului rece.
Cum se construieşte un destin
În Fals tratat de manipulare se vede foarte bine că scrisul este pentru Ana Blandiana nu doar o parte esenţială a vieţii ei, ci şi o formă de acţiune, o deschidere necesară spre scena secundă a înţelesurilor, cele care vin din experienţa personală şi din perspectiva istorică în care aceasta se înscrie. Eseurile de diferite întinderi măsoară faptele şi tâlcurile lor, conturează dincolo de ele o identitate.
De altfel, tema unui „autoportret cu palimpsest“ este în carte una esenţială.
Între adulări şi respingeri brutale, între recunoaşteri certe şi contestări violente sau doar parşive, între iluzii necesare şi căderi în realitatea ce le corectează adesea până la anulare, Ana Blandiana se confruntă cu oglinzile care tind să o facă prizoniera imaginilor îndreptate spre ea ca o nadă seducătoare sau ca un năvod distrugător. Le face faţă cu luciditate, le înfruntă cu aer de amazoană - cum ar gândi prietena mea Adriana Babeţi -, se miră de jocul perfid al sosiilor internautice, de bârfele absurde din zvonistica publică sau de propriile naivităţi, găsind o reparaţie pe măsură ce scrie, chiar şi atunci când rana pare încă vie.
Literatura e prin ea însăşi un mod de a crea distanţa potrivită pentru a exorciza răul şi a consemna încercările dificile. Blandiana e însă deplin conştientă de faptul că privirea pe care o arunci asupra realităţii este mai importantă decât realitatea, iar selecţia pe care memoria o operează este în stare să schimbe culoarea esenţială a lucrului amintit.
Despre ce alege să scrie în această carte? Ce ar putea afla din ea cei care sunt prea tineri ca să fi trăit acele lucruri sau poate prea bătrâni ca să accepte pariul autoarei în confruntarea cu memoria proprie şi cu memoria celorlalţi? Există un registru specific în care generaţiile îşi trăiesc viaţa şi îşi pun întrebările esenţiale. Ele diferă după conţinut şi după răspunsuri sau pur şi simplu diferă prin faptul că se pun sau nu se pun. Pentru cel care le pune sunt însă şi o formă de a se defini, un exerciţiu de autocunoaştere.
Lecţii de supravieţuire
Cum arată, aşadar, lumea în care a trăit Ana Blandiana şi care sunt gândurile, întrebările şi sentimentele care le dau culoare în memorie? Scrie despre lume în comunism şi despre lume în postcomunism, despre lumea de la oraş şi cea de la ţară, despre lumea transilvană şi cea regăţeană, despre universul vieţii personale şi cel al vieţii publice, despre imposibilitatea de a le despărţi, despre interferenţele adesea brutale dintre ele şi dorinţa de retragere şi recul.
Întrebându-se până la obsesie (căci suntem manipulaţi de societatea în care trăim de când ne naştem, măcar pentru că i ne conformăm în mai mare sau mică măsură, pentru a-i aparţine) care e limita dintre autenticitate şi manipulare, cum pot deveni acestea două feţe ale aceleiaşi realităţi sau cum pot fi detaşate una de alta cu bisturiul fin al nuanţelor relativizatoare sau al detaşării reflexive, Ana Blandiana se întreabă în fapt care e limIta dintre bine şi rău, dintre fumos şi urât, cum pot fi oamenii mistificaţi sau se pot lăsa mistificaţi, cum instituţii ale statului, ca, de pildă, Securitatea comunistă, au instrumentalizat frica, spaimele individuale şi colective, ca să nu mai vorbim de vastul sistem de dezinformare, repus după 1989 în funcţie cu puteri sporite de inerţia mentală a celor vizaţi, dar şi de posibilitatea neaşteptată pe care o deschide democratizarea imaginii mediatice.
De fapt, întrebarea fundamentală este cum binele cucerit cu sacrificii mari în 1989 poate fi corupt şi reconvertit, ca, de pildă, cum libertatea atât de mult visată poate fi folosită pentru a fura sau pentru a-ţi demola fără scrupule adversarul, minţind cu seninătate sau inconştienţă, din reflex sau din calcul absurd. Sau cum reţelele vechii Securităţi funcţionează în continuare, împiedicând justiţia să îşi facă datoria sau cum ura cultivată ani de-a rândul divizează o societate ce părea solidară în momentul revoltei din 1989. Ceea ce atrage atenţia este uimirea mereu proaspătă a autoarei în faţa diferitelor forme de abdicare morală, pe alocuri transformată în revoltă abia reţinută.
Falsul tratat de manipulare pune în lumină un cod etic, susţinut de pasiunea pentru idee şi principii. Mărturiile Anei Blandiana definesc un destin, dar şi o opţiune de viaţă, alegerea între singurătate şi angajarea sau dăruirea pentru ceilalţi fiind sursa unui conflict interior, a unei vulnerabilităţi esenţiale.
Textele Anei Blandiana ne conving mai ales prin puterea naraţiunii de a documenta şi argumenta. Texte precum Orfanii, Nea Gheorghe, Prima manipulare, O întâmplare şi multe altele sunt proze, literatură adevărată, le citeşti cu sufletul la gură, sunt un fel de schiţe à la Caragiale întoarse pe dos, căci plânsul, şi nu râsul e cel care domină, tragicul ia pe alocuri culoarea grotescului sau a absurdului; într-un registru mai blând, umorul, dozat cu ştiinţă, capătă un aer moromeţian, jocul între prim-plan şi fundal, schimbarea perspectivelor dă relief intenţiilor, iar reflecţia morală sau filosofică vine doar să sublinieze accentele puse anterior. Ochiul poetic se exersează şi el într-un text precum La cules ciuperci, o bijuterie literară.
Fiica suferinţelor nepovestite
Cândva, la Paris, prin anii ’90, în faţa studenţilor de la Sorbona şi a celor care făcuseră exilul cel mai dur, am auzit-o pe Ana Blandiana vorbind despre „convertibilitatea suferinţei“. Este aceasta posibilă? Dacă da, Blandiana ştie cel mai bine preţul ce trebuie plătit.
În politică, ca şi în viaţă, ea nu e şi nu a fost un personaj tipic. Dorinţa de a nu se conforma şi de a nu se lăsa purtată de magia puterii a făcut-o să îndrăznească şi să spere, să lupte construind, să inventeze forme noi de acţiune civică. Cum s-a născut îndârjirea ei şi oroarea de compromis, de laşitate şi de scufundarea în nediferenţiat sau tăcere vinovată? Găsim un răspuns posibil în relatările autobiografice. Considerându-se „fiica suferinţelor nepovestite“ ale tatălui, care a făcut închisoare politică şi, abia eliberat, a pierit la 49 de ani într-un accident tragic, Ana Blandiana a găsit în memorie o formă de compensare, devenind, precum în alte împrejurări Monica Lovinescu sau Sanda Golopenţia, martor şi intercesor al memoriei. Memorialul Sighet este mai mult decât atât, e o construcţie instituţională pe care doar energia ei şi a lui Romulus Rusan ar fi putut să o realizeze. A investit în plus prestigiul propriu şi un entuziasm molipsitor, a ştiut să adune oamenii în jurul ei şi mai ales pe tineri, îndemnându-i să cerceteze trecutul şi aducându-le profesori excepţionali pentru a le vorbi despre el.
Printre paginile cele mai incitante şi cu mare valoare testimonială sunt cele care vorbesc despre naşterea Alianţei Civice şi frământările din care s-a născut PAC, eşecul acestuia şi a principiului Alianţei („Nu putem reuşi decât împreună!“), apoi al Convenţiei Democratice, despre Piaţa Universităţii sau mineriade şi despre începutul care a fost crearea FSN. Nu mai puţin valoroase sunt paginile despre viaţa în comunism, de la percheziţiile din vremea stalinistă la opreliştile puse la admiterea în facultate sau interdicţiile succesive de a publica, de la supraveghere, cenzură şi izolare impusă la imposibilitatea solidarizării, de la frig şi penurie alimentară la pervertirea vieţii literare şi a criteriilor de recunoaştere socială.
Un număr imens de personaje prind contur în carte: de la poştaşul Ilie din Comana la memorabila întâlnire cu Mircea Eliade, de la Corneliu Coposu la elevii care vin la Şcoala de Vară de la Sighet.
Îţi dai seama, dincolo de toate, la ce asediu a fost supusă în toţi aceşti ani viaţa unei admirabile scriitoare şi a unui om pentru care supravieţuirea morală e condiţia esenţială a supravieţuirii în general. //
// ANA BLANDIANA
// Fals tratat de manipulare
// Editura Humanitas, Bucureşti, 2013