CCR: MOTIVAREA deciziei prin care legea Big Brother a fost declarata NECONSTITUTIONALA: LEGEA ar fi prejudiciat manifestarea libera a dreptului la EXPRIMARE

P.c. | 04.09.2014

Pe aceeași temă

Curtea Constitutionala arata, in motivarea deciziei de declarare neconstitutionala a Legii 82/2012, cunoscuta drept legea "Big Brother", ca acest act normativ ar fi implicat prejudicierea manifestarii libere a dreptului la exprimare. Curtea Constitutionala a decis, in 8 iulie, ca legea "Big Brother", este neconstitutionala, hotararea fiind luata in unanimitate. Legea prevedea obligativitatea furnizorilor de telefonie fixa si mobila si de internet sa retina timp de 6 luni anumite date ale abonatilor care sa fie trimise, la cerere, autoritatilor din domeniul sigurantei nationale pentru actiunile de prevenire, cercetare, descoperire si urmarire a infractiunilor grave, relateaza ziare.com

 

"Datele care fac obiectul reglementarii, desi au un caracter predominant tehnic, sunt retinute in scopul furnizarii informatiilor cu privire la persoana si viata sa privata. Chiar daca, potrivit art.1 alin. (3) din lege, aceasta nu se aplica si continutului comunicarii sau informatiilor consultate in timpul utilizarii unei retele de comunicatii electronice, celelalte date retinute, avand ca scop identificarea apelantului si a apelatului, respectiv a utilizatorului si a destinatarului unei informatii comunicate pe cale electronica, a sursei, destinatiei, datei, orei si duratei unei comunicari, a tipului de comunicare, a echipamentului de comunicatie sau a dispozitivelor folosite de utilizator, a locatiei echipamentului de comunicatii mobile, precum si a altor 'date necesare' - nedefinite in lege -, sunt de natura sa prejudicieze manifestarea libera a dreptului la comunicare sau la exprimare", arata judecatorii constitutionali.

 

Concret, potrivit sursei citate, aceste date conduc la concluzii foarte precise privind viata privata a persoanelor ale caror date au fost pastrate, concluzii ce pot viza obiceiurile din viata cotidiana, locurile de sedere permanenta sau temporara, deplasarile zilnice sau alte deplasari, activitatile desfasurate, relatiile sociale ale acestor persoane si mediile sociale frecventate de ele. "Or, o atare limitare a exercitiului dreptului la viata intima, familiala si privata si la secretul corespondentei, precum si a libertatii de exprimare trebuie sa aiba loc intr-o maniera clara, previzibila si lipsita de echivoc, astfel incat sa fie indepartata, pe cat posibil, eventualitatea arbitrarului sau a abuzului autoritatilor in acest domeniu", se precizeaza in motivarea deciziei.

 

Lipsesc normele clare

 

In plus, judecatorii CC subliniaza ca Legea "Big Brother" nu cuprinde norme clare si precise cu privire la continutul si aplicarea masurii retinerii si utilizarii, asa incat persoanele ale caror date au fost pastrate sa beneficieze de garantii suficiente care sa asigure o protectie eficienta impotriva abuzurilor si a oricarui acces sau utilizari ilicite.

 

"Legea nu prevede criterii obiective care sa limiteze la strictul necesar numarul de persoane care au acces si pot utiliza ulterior datele pastrate, ca accesul autoritatilor nationale la datele stocate nu este conditionat, in toate cazurile, de controlul prealabil efectuat de catre o instanta sau de o entitate administrativa independenta, care sa limiteze acest acces si utilizarea lor la ceea ce este strict necesar pentru realizarea obiectivului urmarit. Garantiile legale privind utilizarea in concret a datelor retinute nu sunt suficiente si adecvate pentru a indeparta teama ca drepturile personale, de natura intima, sunt violate, asa incat manifestarea acestora sa aiba loc intr-o maniera acceptabila", adauga magistratii in motivarea deciziei.

 

CITITI SI: Datele obținute și stocate pe Legea 'Big Brother' NU MAI POT FI UTILIZATE până la un nou act normativ - Curtea Constitutionala

 

Curtea Constitutionala a decis, in 8 iulie, ca Legea 82/2012, cunoscuta drept legea "Big Brother", este neconstitutionala, hotararea fiind luata in unanimitate. Astfel, conform unui comunicat al CC, Curtea "a admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca dispozitiile Legii nr.82/2012 privind retinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de retele publice de comunicatii electronice si de furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr.506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice sunt neconstitutionale".
 

Decizia CC vine in urma ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate la Judecatoria Constanta - Sectia penala, din oficiu, formulata de Parchetul de pe langa Judecatoria Constanta. Aceeasi exceptie a fost ridicata si la Judecatoria Targoviste, din oficiu, intr-o cauza avand un obiect similar dosarului de la Constanta.
 

Decizia este definitiva si general obligatorie si se comunica celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si instantei care a sesizat Curtea Constitutionala.
 

Presedintele Traian Basescu a promulgat, in 12 iunie 2012, Legea privind retinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de retele publice de comunicatii electronice, cunoscuta si ca "Legea Big Brother".
 

 

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22