Clujirea artei

Erwin Kessler | 14.12.2010

SHARE 20

Pe aceeași temă

De ceva timp, ceea ce se vede pe scena artei noastre actuale şi ceea ce se vede din arta noastră recentă atunci când e pusă pe galantare străine este tot mai coptul cozonac clujean, care înghite, ca un leviathan, şi ceea ce-i seamănă, şi ceea ce i se opune.

Mai întâi m-a amuzat expoziţia Răzvan Boar de la Atelier 35 (Şelari 13), la începutul acestui an. Cu dexteritate, naivitate şi sfruntare, tânărul artist bucureştean croşeta laolaltă firele gri ale picturii clujene, modelele Man şi Ghenie, pentru a produce mileuri de pânză pe perete, în care suspendări de sensuri, gesturi şi naraţiuni se scăldau, tipic, în camaieu simfonic. Ceva fese, ceva beznă, ceva drojdie cromatică şi, minune!, gogoaşa-i gata – tablouri perfect manghenizate, de parcă ar fi purtat eticheta D.O.C. Apoi m-a intrigat expoziţia Gili Mocanu de la MNAC, pe la mijlocul acestui an, în care o bună parte era ocupată de pânze uriaşe unde pictorul scotocea după abstracţii spiritualiste în burdufuri pline-ochi cu griuri vibratile, reflecţie ultimă asupra tonului atotputernic în pictura actuală, griul, din care Gili Mocanu vroia să afle (sau să stoarcă) şi el ceva. În cele din urmă, m-a deranjat expoziţia pe care am făcut-o, spre sfârşitul acestui an, peste ocean şi în care, dorind să pun şi lucrările mai vechi şi vesele, îmbujorate şi sprinţare ale unei promiţătoare artiste bucureştene, Anca Benera, m-am trezit cu recomandarea ei de a-i utiliza doar producţia recentă. Inevitabil, aceasta consta în tablouri gri ca temă, gri ca factură, gri ca stare.

Am devenit şi mai preocupat atunci când am realizat că pe tot parcursul ultimilor ani, artişti nu diverşi, ci de-a dreptul „antipaţi“ ca structură, imagine şi poziţionare, precum Ion Grigorescu, Rudolf Bone, Ioana Bătrînu, Gheorghe Ilea sau Teodor Graur au fost înregimentaţi în combinaţii expoziţionale locale sau internaţionale în care ei jucau rolul de variabile, iar grosul artistic gri-clujean juca rolul de constantă. Cozonacul acelor combinaţii expoziţionale era întotdeauna bine crescut şi rumen. Numai că umplutura, fie ea de rahat, nucă ori stafide, se pierdea în cocă, în coca gri gen Man, Ghenie, Bercea, Savu, Suciu şi etc.-ul epigonilor clujiţi din valurile 3, 4 şi 5. De ceva timp, ceea ce se vede pe scena artei noastre actuale şi ceea ce se vede din arta noastră recentă atunci când e pusă pe galantare străine este tot mai coptul cozonac clujean, care înghite, ca un leviathan, şi ceea ce-i seamănă, şi ceea ce i se opune. Problema nu este succesul de casă al Şcolii de gri de la Cluj şi nici transformarea (sarcastică sau lucrativă) a modelului în reţetă. Aceste lucruri nu pot decât să bucure, ele sunt o formă de slujire a artei, pentru că aduc fonduri şi interes în cultura românească. În plus, dacă în anii 90 maturii aveau ca model morţii (Nae Ionescu, Eliade), iar tinerii artişti pe cei bătrâni (grupul Prolog etc.), acum se poate vorbi pentru prima dată despre faptul că tinerii au ca model tinerii, în consonanţă cu mersul societăţii către valorizarea juvenilului (ca substitut practic al ideologiei isterizante şi epuizate a noului). Problema este însă alta: nivelarea, înglobarea într-un discurs unic (consecvent comercial) a întregii (bio)diversităţi a artei locale. Este vorba despre sindromul discursului unic, cu care cultura noastră se reîntâlneşte, iată, după discursul unic al artei oficiale comuniste din anii 80, după discursul unic al artei catacombist-neoortodoxiste de la începutul anilor 90 şi după discursul unic al artei neoavangardist-sorosiste care a suflat în ecranele artiştilor „progresişti“ până spre anul 2000.

Istoria artei se repetă, mai dur chiar decât Istoria. Nevoia autoritaristă de a extinde o paradigmă pentru a sufoca diferenţa a fost mereu travestită în intenţii melioriste. La neoortodoxişti era dorinţa sinceră de restaurare spirituală a neamului, iar la neoavangardişti era nevoia de recalibrare a conştiinţei civice potrivit noilor tehnologii şi retorici progresiste. Nu era ceva intrinsec rău nici într-una, nici într-alta. Era ceva rău însă în monomania necritică a ambelor direcţii, în convingerea că adevărul unic le aparţine (la fel viitorul, calea şi prosperitatea). Era ceva rău în iluzia momentului, impusă drept adevăr absolut. La fel se întâmplă şi acum, când, sub umbrela clujeană (la fel de otrăvită ca cea bulgară), sunt puse pe aceeaşi tarabă mărfuri discordante, care nu pot decât să se contamineze şi să se deprecieze prin contactul care le reduce la statutul de faţete multiculturale ale unui discurs unic. Ale unui discurs trans-ideologic, de piaţă, în care pictura extatică, viguroasă şi exasperată a Ioanei Bătrînu intră în pluton, ca predecesor fictiv al picturii clujene manierate bibliografic. La fel, opera caustică, stângace şi bulversantă politic a ascetului Ion Grigorescu devine predecesoarea pre-posterioară a politicoaselor jonglerii stângiste ale unei generaţii cool. Ucenicia lui Ion Grigorescu s-a derulat pe schelele bisericilor din târguri amărâte, în timp ce viziunea comperilor clujiţi s-a alimentat din cluburile de fiţe. N-are importanţă, ni se spune, toţi trag spre piaţă. O asemenea politică culturală (căci despre asta este vorba) nu face decât să sărăcească (prin „îmbogăţire“) biotopul artistic local, anihilând acele ireductibilităţi şi ireconciliabilităţi concomitente a căror tensiune asigură, doar ea, diversitatea, vitalitatea şi fecunditatea unei culturi.

Denaturarea prin inventarea frauduloasă a unor predecesori fictivi afectează raportul istoric de forţe: ireductibilitatea tăcută, dar riscantă în raport cu sistemul totalitar a „predecesorilor“ este asimilată şi echivalată cu ireductibilitatea de paradă, profitabilă, în raport cu sistemul spectacular actual, a „succesorilor“, pentru care subversiunea umflă contul, iar critica-i dă parola.

Manghenizarea artei este mai periculoasă decât manelizarea ei, pentru că îi atinge miezul. Manelizarea este benignă, este „micuţa Picasso“, faţa pornografică a sistemului consumist, şi de aceea are efectul de autoimunizare pe care îl avea prezenţa lui Ceauşescu la televizor, înainte de decembrie 1989. Manghenizarea este faţa subtilă a sistemului, duplicitară prin panaşul critic şi prin căptuşeala consumistă. Este o ariergardă pusă în dispozitiv de avangardă, un escapism „realist“ în raport cu societatea actuală, profund utilitaristă, pragmatică şi consumistă. Aburul nostalgic şi devigorant, estet şi soft, ce învăluie producţiile clujite, seamănă escapismului spiritualist al anilor 80, care se opunea (doar prin exhibarea slăbiciunii rarefiate) societăţii comuniste dure, frustrante, dezumanizante. La fel, subtilitatea griurilor reţinute, dez-afirmative, e o eschivă în faţa dominaţiei de necontestat a coloratului, a bogatului, a stridentului cotidian actual. Arta super-realistă clujită datorează mult mai mult fundalului culturalist, sentimentalist şi fetişist promovat de un artist-model de versatilitate precum Baba, decât resurecţiei picturii neoexpresioniste din anii 80-90, care afirma bătăios eul individual în condiţiile unei societăţi comuniste care strivise individualitatea şi comunitatea totodată. Nostalgia, suspendarea narativă, manipularea istoriei artei, complacerea-n griuri ofilite şi-ntr-un insinuant sado-masochism, toate arată că arta clujită e mai degrabă tributară babismului decât expresionismului, că vine mai mult dinspre Odihna la câmp decât dinspre Porcii noştri. Că, deşi realistă, este o eschivă faţă de real: dacă vei căuta în viaţa de acum „locul“ existenţial al culturii vizuale clujite, al griurilor de stare şi de fire, nu-l vei găsi nici în mall-uri, nici în cluburi, nici pe skateboard şi nici în graffiti, nici în talk-show-uri, nici în pelerinajele la moaşte, nici în parlament, nici în Mac, mac-mac sau MacDonalds, nicăieri. E un realism antirealist, care obscurizează datul actual (colorat, debordant, tracasant) în favoarea unui escapism paseist (gratificarea dulce a griului molcom), a cărui scenografie şi regie se adapă din scheme antropologice ale anilor 70-80, din cultura de consum precar a comunismului şi din libertatea de eschivă tipică acelor vremuri. Chiar dacă nu se lasă pradă şarmului incorect al proletariatului, griul clujit poartă-n pântece nostalgia pentru „cultura materială şi spirituală“ comunistă, îmbălsămată întru frecventabilitate şi rentabilitate printr-un marketing ideologic şi estetic perfect, alături de alte avataruri ale extremismului decofeinizat, precum ecologismul radical, minoritarismul revizionist, feminismul dogmatic etc.

Interesant, nu doar griul de extracţie paseistă domină Clujul intelectual acum, ci şi „noua nouă stângă“ de extracţie marxistă. Ambele şcoli se întâlnesc pe Feleacul consumist al culturii pseudo-protestatare actuale, acolo unde e şic şi safe să subminezi, în aceea zonă cool în care de pe artă s-a scuturat progresul, dar a rămas utopia mascată-n nostalgie, iar de pe teorie s-a scuturat vopseaua roşie, dar a rămas, roşcată, rugina de sub ea, umbra sau iluzia radicală. E lesne de înţeles că atât griul clujit, sub coaja căruia stă roşul, cât şi ruginiul noii stângi au plăcut şi plac într-o societate în care principalii actori (economici, politici, culturali) sunt moştenitorii direcţi ai nomenclaturii comuniste, deveniţi acum icoane ale democraţiei şi succesului. Se poate spune că, în cele din urmă, a apărut la noi un model de consum cultural nou, după acela, tot nostalgic, din anii 90, hrănit prin fantasmarea perioadei interbelice. E greu de spus dacă acesta este un pas înainte. Dar e cert unul alături.

P.S. Oala spartă este însă aici, nu pe Feleac. Oricâte mize dubioase transpar prin griul clujit, el a produs totuşi, până acum, opere remarcabile, precum tablourile lui Victor Man. Dar aici, în faţa Teatrului Naţional, a fost deversat recent un depozit de bronz autointitulat sculptură, un fel de Burghezii din Caracal, realizat de un „artist“ al comenzilor (nu al foamei!), care are în comun cu Rodin doar două litere, în nume. Aici, în faţa BCU (condusă de o absolventă de Băneasa!), s-a înşurubat un Carol I furat ca-n codru, nu după Burghezii din Calais, ci după opera omonimă a lui Meštrović. Aici, după atâţia ani, în locul în care a căzut comunismul se înalţă, batjocoritor, o ţeapă. Să fie, oare, mai bun griul decât ţepele?! //

TAGS:

Comentarii 20

marian iliescu - 01-23-2011

Eu cred ca doamna (sau domnisoara) Raluca Hoch (daca acesta ii este numele) nu a citit nimic din ce a scris Kessler.

Răspunde

raluca hoch - 01-20-2011

Ha, ha lui Kessler ii e frica de confruntari cu cine trebuie, se pune cu cei mici ca-i mai usor...Joaca in liga mica, ha, ha! Un tanar deloc prost ca domnul Kessler, pare ca gaseste mult mai facila calea prin care sa loveasca in cei care au construit ceva decat sa construiasca domnia sa ceva. Daca privim acest "demers" ca pe o incercare de a crea o opera critica, el mi se dezvaluie ca un demers inutil, incult si pseudo-avangardist, el preluand de la avangarde doar un invelis teribil, o fatada de manifest, fara a avea in mod real si documentat un program coerent. In acest caz avem de-a face cu un demers sortit lesinului sau chiar pieirii, un demers aflat in afara orbitei culturale a Europei cu traditie. Traditie, cuvant in fata caruia se pare ca domnul E. K face alergie. Totusi eu cred cu tarie ca lucrurile in cultura se leaga, ca traditia este un fir ce traverseaza mai multe curente, marile teme artistice avand un traseu recurent. Apelul la traditie, de orice tip, este (si poate fi recunoscut in intreaga Istorie a Culturii) o sursa de innoire (da, chiar daca poate parea la prima vedere paradoxal) si marile teme culturale sau semne (de tip stea, clopot, mastaba, absida, tumul, hexagon, arbore, sarcofag, si multe altele) traverseaza timpurile si pot sa revina cu o forta vie si o noua expresie vizuala. As vrea sa mai spun ca arta nu este o chestiune de gust ci o chestiune de cultura si as indrazni sa spun chiar ca este o chestiune de initiere, initiere de care in mod evident domnul Kessler duce lipsa. Iar lipsa il va duce de rapa. As dori totusi, pentru ca acest domn are la indemnana fabricarea unor intalniri cu tinerii, in cadrul unei institutii de renume de altfel, si pentru ca aceste intalniri au un aer de generatia EMO, as dori sa ii semnalez faptul ca tinerii din orice vremuri au intrebari vitale, au nevoie de modele si de teme ce ofera deschidere mintii si nu prea au ce face cu un discurs incult, cu un performance demodat. Arta nu a inceput acum, ex nihilo, arta video exista in Occident acum mai bine de 30 de ani, televizoare si prize erau la moda si atunci, actionismul vienez era mai autentic acolo si atunci, fiecare spatiu cultural are si teme proprii, copiatul de dragul de a fi in linie cu tot ceea ce se face "pe afara" nu duce prea departe. Daca domnul Kessler vrea sa ne ofere doar un spectacol, poate a reusit sa atraga atentia, daca totusi vrea sa transmita un act critic cred ca nu are sanse de reusita.

Răspunde

marinescu eugen - 01-19-2011

cica "un om adoarme in tren. cind se trezeste trenul tocmai opreste in caracal. frecindu-se la ochi, omul nostru scoate capul pe geam si intreaba oamenii de pe peron. - nu va suparati, ce oras este aici? la care un caracalean suparat ii raspunde: -bine ca esti tu destept!" asa si cu comentarilu de mai sus. hahahahahahahahahha!

Răspunde

pick - 01-14-2011

Doream o analiza a tendintei artistice actuale de revigorare a desenului poate in dauna culorii, dar de la griuri sa deviezi politic inutil si sa te iei de Cluj si Caracal cand chiar ai ceva de discutat si pro si contra, gasesc ca cam mult/putin/penibil/superficial

Răspunde

Vladimir Bulat - 01-14-2011

@marian iliescu, va scrie, dacă va păstra măcar o boabă de umor în timpul scrisului!

Răspunde

marian iliescu - 01-14-2011

Oh. Intr-adevar. Domnul Kessler ar trebui sa scrie mai pe larg despre "Burghezii din Caracal".

Răspunde

Vladimir BULAT - 01-13-2011

Nu am reactionat cand am cetit textul in ziar, adica la mijlocul lui decembrie (14 decembrie), ci dupa o luna, cand am vazut ca intradevar formula lui Kessler produce "epigoni". Ma refer, desigur, la "un fel de Burghezii din Caracal"... O spun din capul locului ca, desi Kessler se jeneaza (sau nu-l stie?) sa-i pronunte numele, eu nu sunt un "fan" al lui Bolborea -- autorul "Carutei cu paiate" din Fata Nationalului bucurestean. Dar la momentul la care se dadea cu parerea K. -- desigur, intr-o maniera definitiva! --despre acest ansamblu, acesta nu era inca montat. Dezvelirea a avut loc in 19 decembrie, deci K. nu a vazut grupul statuar montat, definitiv "pus pe pozitie" ca sa spun asa... Minima decenta obliga pe orice comentator sa vada opera, apoi sa-i puna etichete, sa vada unde e ascuns "chichirezul". Iata de ce formula lui e falsa, grabita si deci, inutila! Personal am fost la fata locului, si pot sa spun ca acea lucrare merita cel putin o discutie mai aplicata, onesta, fara ifose de belfer care are sentinte inainte sa vada despre ce este vorba... Voi reveni, poate, cu o analiza mai ampla; desigur, mai "conservatoare" decat a preopinentului meu!

Răspunde

marian iliescu - 01-12-2011

Stimate domnule Kessler. Cu bucurie vad ca formularea dumneavoastra "Burghezii din Caracal" incepe sa functioneze: http://www.modernism.ro/2011/01/12/burghezii-din-caracal/

Răspunde

Antena 4 - 01-12-2011

Erwin Kessler, acest veritabil Mircea Badea al criticii de arta din Romania, nu se dezminte! El analizeaza diacronic pentru a-si demonstra amplitudinea, diseca minutios ca sa se afle-n treaba si slobozeste apoi intr-un ritm sufocant verdicte care se potrivesc oricui. «Babisti, catacombisti, sorosisti» (sic), scapa cine poate. Hranit cu steroizi neopozitivisti, Kessler isi incoarda inca o data muschii logicii sale pentru contructia unui esafodaj ce are ca singur scop executia unui lamentabil, inutil si completamente inadecvat spagat intelectual. Jos Basescu!

Răspunde

marian iliescu - 01-12-2011

"Apoi m-a intrigat expoziţia Gili Mocanu de la MNAC, pe la mijlocul acestui an, în care o bună parte era ocupată de pânze uriaşe unde pictorul scotocea după abstracţii spiritualiste în burdufuri pline-ochi cu griuri vibratile, reflecţie ultimă asupra tonului atotputernic în pictura actuală, griul, din care Gili Mocanu vroia să afle (sau să stoarcă) şi el ceva". Gili facea cu gri de mult, inaintea Clujului.

Răspunde

Maria - 01-11-2011

Felicitari pentru P.S. Erwine. Merita dezvoltat intr-un articol, e penibila dejectia aia semnata de Bolborea!

Răspunde

MOTU - 01-04-2011

bravo , si sa le mai zici ca le zici bine.

Răspunde

gina hora - 01-03-2011

La multi ani, domnule Kessler! Va multumesc pentru bunul simt si onestitatea cu care va expuneti opiniile. Textele dumneavoastra au efectul revigorant al aerului proaspat. Aciditatea limbajului si si felul in care taiati in carne vie, m-au facut sa ma intreb (un timp), ce anume "va place", totusi. Mai apoi am constatat ca nu aveti nimic sfint, in afara de a fi consecvent si cinstit fata de dumneavoastra insiva si obiectul studiat. Extraordinar!!

Răspunde

Titus Hora - 01-03-2011

La Multi Ani Domnule Kessler! Va doresc un An Nou Fericit, multa sanatate si succes.

Răspunde

Gabriel Florescu - 12-27-2010

@Corcoran manghenizare nu vine de la mangan ci de la Man. Victor Man.

Răspunde

other side - 12-21-2010

"Griul clujean" si "teapa" sunt acelasi lucruri, manierisme. Insa au adus bani. Prin sustinerea acestor manierisme jignim arta.

Răspunde

Tudor - 12-20-2010

sarbatori fericite artistilor practicanti de Arta si celor care isi pun viata in slujba adevarului

Răspunde

man - 12-20-2010

envious much? dl kessler vorbeste din afara, si ramine in afara.

Răspunde

Vladislav - 12-20-2010

Fara o traire artistica solida domnul Kessler nu face decat sa orbecaiasca in intuneric si nu cunoaste incotro sa o apuce. Dar daca asta il face fericit...

Răspunde

Corcoran - 12-17-2010

Interesant articolul dlui Kessler, cu permanenta lui repozitionare si respingere a balegarului, dar WTF e aia manghenizare

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22