Pe aceeași temă
Guvernul Ponta a acordat gratuit Episcopiei Ortodoxe Romane a Covasnei si Harghitei, prin Ordonanta de Urgenta nr. 114 din decembrie 2013, complexul hotelier "Bradul" spre folosinta. Potrivit OUG, imobilul a trecut din domeniul privat al statului si din administrarea Regiei Autonome "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat" (RAAPPS), in domeniul privat al statului si administrarea Secretariatului de Stat pentru Culte, pentru Episcopia Ortodoxa Romana a Covasnei si Harghitei. Conform Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD) "Biserica Ortodoxa Romana, ca orice alt cult recunoscut de lege, este autonoma fata de stat, statul avand obligatia de a ramane neutru fata de acest cult, de a nu-l favoriza si de a nu-i acorda privilegii", relateaza Hotnews.
Peste 20 de persoane au depus plangere la CNCD pe motiv ca Guvernul Ponta ar fi discriminat minoritatea maghiara, pe criteriu religios, printr-o ordonanta de urgenta care atribuie Episcopiei Ortdoxe Romane a Covasnei si Harghitei complexul Hotelier Bradul din Covasna. Citeste in articol cum explica CNCD ca sunt discriminatorii motivele pe baza carora Guvernul Ponta a dat in folosinta gratuita un imobil catre Biserica Ortodoxa Romana.
CNCD: "Practica de a acorda spre folosinta bunuri imobile in mod exclusiv unui singur cult, si nu altor culte, in mod proportional, daca exista cereri in acest sens, reprezinta discriminare"
Imobilul "Complex hotelier 'Bradul' este compus din cladire-anexa, bucatarie, restaurant, terasa, corpuri de cazare, mofeta, baza de tratament, spalatorie, rampa, teren de sport, parc amenajat si pasune, in suprafata totala de 22763 mp - Carte funciara nr. 26934 Casa izvor apa minerala si pasune, suprafata 35 mp - Carte funciara nr. 26930 Valoare de inventar constructie: 9.517.036,74 lei Valoare de inventar teren: 984.805,21 lei", potrivit ordonantei de urgenta.
Guvernul a sustinut in preambulul OUG ca a luat decizia de a da acest complex spre folosinta gratuita a Episcopiei "luandu-se in considerareimperativul sprijinirii activitatii Bisericii Ortodoxe Romane, institutie fundamentala a statului roman, cu un rol esential in apararea identitatii nationale a poporului roman" si "avand in vedere faptul ca neadoptarea masurilor propuse prin prezenta ordonanta de urgenta va genera efecte negative, concretizate in neindeplinirea rolului si functiilor unor institutii de baza ale statului roman".
21 de persoane au depus o petitie, in aprilie 2014, la Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii, in care au sustinut ca minoritatea maghiara este supusa unei discriminari pe criteriu religios prin emiterea acestei ordonante de urgenta. Acestia au sustinut ca Guvernul nu a motivat urgenta promovarii acestei ordonante si ca, prin sprijinirea Bisericii Ortodoxe, au fost defavorizati in mod voit cetatenii romani de nationalitate maghiara din Covasna, populatie majoritara in aceasta localitate.
De cealalta parte, Secretariatul General al Guvernului a sustinut ca nu este vorba despre o discriminare si ca CNCD nu poate decide aprobarea sau anularea de acte normative.
Secretariatul de Stat pentru Culte a raspuns la solicitarea CNCD ca in perioada 2009-2014 din domeniul public/privat al statului au fost date in folosinta gratuita unitatilor de cult, prin hotarare de guvern, 5 imobile.Toate cele 5 imobile au fost date in folosinta gratuita Bisericii Ortodoxe Romane, a spus Secretariatul de Stat pentru Culte pentru CNCD.
Care este punctul de vedere al Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii
Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD) a constatat ca nu poate emite o decizie, admitand astfel exceptia de necompetenta materiala in acest caz. Consiliul a precizat insa ca are obligatia sa emita un punct de vedere. Colegiul director al CNCD a precizat ca "emiterea punctelor de vedere, inclusiv privind normele juridice cu caracter de lege", este obligatorie atat din prisma deciziilor instantelor judecatoresti, cat si prin prisma ordonantei privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare.
Colegiul director al CNCD a explicat ca se poate considera o discriminare:
- o diferentiere
- bazata pe un criteriu
- care atinge un drept
In continuare, CNCD a aratat cum respecta decizia Guvernului toate conditiile pentru a se incadra ca discriminare.
1. Consiliul apreciaza ca a da spre folosinta imobile, in mod gratuit, exclusiv Bisericii Ortodoxe Romane, reprezinta in mod evident o diferentiere.
Argumentul folosit de Guvern - ca Biserica Ortodoxa Romana este o institutie fundamentala a statului roman - "contravine principiilor constitutionale si prevederilor Legii nr. 489/2006. Biserica Ortodoxa Romana, ca orice alt cult recunoscut de lege, este autonoma fata de stat, statul avand obligatia de a ramane neutru fata de acest cult, de a nu-l favoriza si de a nu-i acorda privilegii", sustine CNCD.
Guvernul afirma ca Biserica Ortodoxa Romana are un rol esential in apararea identitatii nationale a poporului roman. CNCD arata insa ca "si alte culte pot revendica rolul esential al apararii identitatii nationale" si ca, potrivit Constitutiei Romaniei - art. 4 alin. 2, "Romania este patria comuna si indivizibila a tuturor cetatenilor sai, fara deosebire de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine sociala".
"Astfel, Biserica Ortodoxa Romana este un cult ca toate celelalte culte recunoscute din Romania, avand un rol la fel de important in societate ca si celelalte culte recunoscute de lege. In concluzie, statul are obligatia de a trata in mod identic Biserica Ortodoxa Romana si celelalte culte recunoscute de lege, in caz contrar se realizeaza o diferentiere", arata CNCD in punctul sau de vedere.
2. "Fapta de discriminare este determinata de existenta unui criteriu, iar intre diferentiere si criteriu trebuie sa existe un raport de cauzalitate", explica CNCD.
"In mod evident diferentierea s-a realizat intre Biserica Ortodoxa Romana si celelalte culte, existand si un raport de cauzalitate, ceea ce reiese clar din motivarea reclamatilor, conform careia bunurile imobile au fost date in folosinta Bisericii Ortodoxe Romane, considerata a fi institutie fundamentala a statului, cu rol esential in apararea identitatii nationale a poporului roman", argumenteaza CNCD.
3. O fapta poate fi considerata discriminatorie daca atinge un drept, oricare dintre cele garantate de tratate internationale ratificate de Romania sau cele prevazute de legislatia nationala, aminteste Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD).
"Dreptul atins este dreptul de a folosi respectivele bunuri imobile, dar si libertatea religioasa, care include dreptul la un tratament egal al cultelor", sustine CNCD.
In punctul de vedere emis, Colegiul director al CNCD arata ca se poate invoca inclusiv dreptul la demnitate, garatat de Constitutia Romaniei la articolul 1, aliniatul 3. CNCD invoca si articolul 15 al Ordonantei nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, potrivit caruia: "Constituie contraventie, conform prezentei ordonante, [...] acel comportament care are ca scop sau vizeaza atingerea demnitatii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, indreptat impotriva unei persoane, unui grup de persoane sau unei comunitati si legat de apartenenta acestora la o anumita rasa, nationalitate, etnie, religie, categorie sociala sau la o categorie defavorizata ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuala a acestuia".
CNCD precizeaza ca "a afirma despre Biserica Ortodoxa Romana ca este o institutie fundamentala a statului roman care are un rol esential in apararea identitatii nationale a poporului roman, prin urmare trebuie sa i se atribuie anumite bunuri mobile de urgenta, intrucat 'neadoptarea masurilor propuse prin prezenta ordonanta de urgenta va genera efecte negative, concretizate in neindeplinirea rolului si functiilor unor institutii de baza ale statului roman', este un comportament manifestat in public care creeaza o atmosfera ostila fata de persoanele de alta religie decat cea ortodoxa romana".
"In consecinta, consideram ca preambulul OUG nr. 114/2013 contine elemente discriminatorii, ce contravin prevederilor OG nr. 137/2000;totodata si practica de a acorda spre folosinta bunuri imobile in mod exclusiv unui singur cult, si nu altor culte, in mod proportional, daca exista cereri in acest sens, reprezinta discriminare (...) Pentru a evita discriminarea, imobilele in cauza, aflate in proprietatea Secretariatului de Stat pentru Culte, ar trebui oferite nu spre utilizarea exclusiva de catre un singur cult, ci spre utilizarea alternativa a tuturor cultelor recunoscute de lege", concluzioneaza CNCD.