Pe aceeași temă
Stelian Tanase (GDS): Am sa-l rog pe d-l Traian Basescu sa ne spuna de ce candideaza, ce sanse crede ca are si care este oferta sa in calitate de candidat la Presedintie.
Traian Basescu: Eu stiu unde ma aflu, la GDS, un club de elita al intelectualitatii romanesti, si stiu ca nu sunt candidatul ideal pentru un astfel de club. Dar, asta-i conjunctura. Sunt candidatul opozitiei. Este un lucru pe care nu l-a dorit nimeni pana pe data de 2 octombrie, dar aveam obligatia sa salvam macar ideea de capacitate a opozitiei de a crea o solutie alternativa la actuala guvernare, pe care, in calitate de om politic suficient de experimentat, o etichetez ca fiind una toxica pentru viitorul Romaniei. Prin sistemul de guvernare pe care l-a creat - centralist si ros de coruptie -, exista riscul ca in Romania sa se creeze un stat mafiot. UE si-a flexibilizat continuu criteriile, cu fiecare cadru de extindere, si eu nu vad o UE care, intrand in detaliile situatiilor de coruptie de la noi, sa spuna "Stop!"; situatia macroeconomica, implementarea unor legi vor fi elemente definitorii in functie de care Romania va intra in UE. Marile probleme pe care le avem sunt coruptia, ajunsa la nivel de politica de stat, o justitie total controlata, o libertate a presei discutabila. Am cateva obiective in cazul in care voi castiga alegerile - si le voi castiga. Aceste obiective sunt: in primul rand, un alt tip de presedinte, care, respectand obligatiile constitutionale, sa utilizeze prerogativele lui constitutionale pentru a arata ca, dincolo de putere, are si responsabilitate majora. Eu voi fi un presedinte extrem de implicat si obiectivul meu este sa fac sa functioneze institutiile statului. Nu ma voi limita la a fi un soi de "veghetor", cum spune Constitutia. A avea responsabilitatea respectarii Constitutiei inseamna si actiune.
Andrei Oisteanu (GDS): Avand in vedere scorul probabil pe care il va obtine Alianta si eventuala imposibilitate de a construi un guvern cu sustinere majoritara, ati declarat ca nu veti face alianta cu PSD; v-ar ramane o eventuala alianta cu PRM, care evident mie mi se pare nefasta. Comentati va rog aceasta posibilitate.
T. Basescu: Este exclusa orice alianta cu PRM, chiar daca asta ne-ar costa ramanerea in continuare in opozitie. Nu credem in capacitatea liderului PRM de a face democratie. Democratia inseamna disciplina, respectarea legilor statului. Nu credem in posibilitatea unei solutii politice alaturi de un partid etichetat ca extremist. Daca nu vom avea alta solutie decat alianta cu PRM, cu certitudine vom ramane in opozitie. Daca Alianta va reusi sa obtina un scor mai mare ca PSD+PUR, ea isi va decide politica de aliante. Si cred ca va fi suficient UDMR. Daca intra si PNTCD in Parlament, cu atat mai bine, el fiind un aliat natural. Excludem alte aliante. .
Cristian Preda (GDS): Prima intrebare: ati exclus posibilitatea spargerii Uniunii PSD+PUR, eliminand o alianta cu PUR. De ce excludeti o asemenea alianta, care, in mod evident, ar favoriza constituirea unei majoritati mai stabile? A doua intrebare: in eventualitatea ca nu veti fi ales presedinte, veti renunta la sefia PD? .
T. Basescu: Ramane planificarea pe care am avut-o, aceea de intinerire si schimbare a generatiei de politicieni pana la varful partidului. In mai 2005 avem Congresul ordinar al partidului. Credincios obiectivului legat de necesitatea schimbarii complete a clasei politice, nu voi depune o noua candidatura pentru presedintia PD. Legat de PUR, exclud posibilitatea unei colaborari cu PUR pentru ca acest partid se va dezagrega total. Au cel putin patru oameni de la noi refuzati pe listele noastre, care au fost preluati de PUR. Nu cred ca acesti oameni vor ramane agatati de PUR: se vor duce ori catre PSD, ori catre PD. Nu cred in viabilitatea unui astfel de grup parlamentar, format din oameni luati de la diverse partide. Exista posibilitatea ca o parte din aceia care nu si-au gasit loc pe listele noastre sa revina, iar altii sa se duca la PSD. .
Radu Filipescu (GDS): In legatura cu chestiunea avantajelor acordate revolutionarilor, pe baza diverselor legi se acorda cumulativ revolutionarilor un teren intravilan, unul extravilan si un spatiu comercial. Dar o evidenta corecta a celor care au primit astfel de privilegii nu exista. Ce veti face dvs. in aceasta chestiune in momentul in care veti avea putere de decizie?
T. Basescu: Imi este foarte greu sa va dau un raspuns acum. As merge pe un alt criteriu. Dupa ce vor fi desemnati adevaratii revolutionari - si aici avem 3 categorii clare care pot dovedi cu hartii ca sunt revolutionari: cei raniti, cei din familiile celor ucisi, cei care au fost arestati -, eu as intelege sa acordam revolutionarilor aceleasi drepturi ca si veteranilor de razboi. Va trebui sa judecam atunci daca ridicam drepturile veteranilor de razboi la nivelul legii pentru revolutionari sau coboram drepturile revolutionarilor la nivelul drepturilor pentru veterani. Trebuie sa-i tratam cu tot respectul pe cei care au fost revolutionari. .
Alexandru Lazescu (GDS): ProDemocratia estimeaza ca e posibil ca 2-3 procente din voturi sa fie fraudate in aceasta campanie electorala. Are Alianta capacitatea sa controleze situatia si sa limiteze, prin numaratoare paralela sau prin alte mijloace, acest proces? A doua intrebare: care sunt multumirile si nemultumirile dvs. vizavi de campania Aliantei si cum apreciati in linii mari campania Uniunii PSD+PUR?
T. Basescu: Din punct de vedere al supravegherii procesului electoral, vom face maximum din ceea ce se poate. La alegerile locale din Bucuresti am pierdut 5%. Poate in alte judete sau municipii pierderea a fost mai mica. Dar aici am avut parte de un PSD extrem de agresiv, care a pus foarte bine la punct procesul de fraudare a scorului electoral. Estimez ca PSD va fi pregatit pentru o frauda in jurul a 5%, la prezidentiale si la legislative. Ne ingrijoreaza profund mediul rural, acolo unde si seful de post, si primarul, si preotul, si directorul scolii sunt atasati PSD si unde este clar ca unul din mecanismele puse la punct de PSD va fi cel de fraudare a alegerilor. Nu vreau sa creez impresia ca nu avem controlul asupra situatiei, dar vor exista si astfel de realitati, la care trebuie sa ne asteptam. In general, speram intr-un proces electoral relativ corect. Daca PSD-ul va fura 2-3 procente, OK, important e sa avem 5, sa avem de unde ceda acele 2-3 procente. Avem capacitatea tehnica necesara si un sistem pus la punct pentru a numara odata cu BEC voturile in tara. Problema este acuratetea proceselor verbale din fiecare sectie de votare, aici va fi cheia. Mai este povestea fraudarii prin calculator, dar exact din cauza numaratorii paralele nu cred ca va fi posibila, pentru ca acolo trebuie sa ajungem la precizie de unitate in numarul de voturi pe care il centralizam in baza proceselor verbale. Campania electorala este dictata, din punct de vedere tactic, de PSD. Noi am avut, de pilda, diverse programari, diverse solicitari la televiziuni, care se schimba insa. Programarea e foarte fluida, cum nu vrea d-l Adrian Nastase sa vina la o intalnire, cum primesti anunt ca emisiunea nu se mai tine. Singura televiziune care a facut o oferta ramasa in picioare a fost PRO TV. Nu critic, doar constat: Antena 1, de pilda, ne propusese o zi de miercuri pentru intalniri prezidentiale. Noi ne-am facut programul de deplasari, pentru ca sa ne trezim ca Antena 1 nu mai vrea miercuri, ci vineri, ziua in care eu plec in teritoriu. Este evidenta campania murdara pe care PSD o duce in presa locala. In timp ce aici se fac apeluri pentru o campanie civilizata, presa locala e plina cu atacuri dintre cele mai mizerabile la adresa mea, in conditiile in care noi nu avem potential financiar egal, ca sa raspundem. PSD cheltuie cel putin tot atatia bani pentru campania pozitiva ca si pentru campania murdara, ceea ce noi nu ne permitem.
.
Romania trebuie sa fie predictibila in politica externa
Ana Sincai (GDS): Cine v-ar inlocui ca primar general din partea Aliantei, in cazul in care veti iesi invingator la prezidentiale? Cum veti proceda in cazul datoriei externe a Romaniei si in politica fata de Ucraina?
T. Basescu: In ce priveste Primaria Capitalei, nu voi nominaliza persoana, este inca subiect de discutie. Cu certitudine insa va fi o personalitate. Dupa 2000, standardul politic al institutiei s-a ridicat, aceasta a fost capabila, prin primarul general, sa faca opozitie chiar guvernului.
In legatura cu datoria externa mostenita, nu ai alta solutie decat sa o platesti. Sper sa castige opozitia in Ucraina, pentru ca Romania trebuie sa aiba un bun vecin la est. Daca nu va castiga opozitia, oricum va trebui sa avem o relatie acceptabila cu Ucraina, pentru ca Romania nu poate fi un furnizor de insecuritate pentru structurile NATO. Pentru ca ati deschis discutia despre politica externa, cred ca trebuie sa normalizam relatiile cu Ucraina, cu Rusia, cu tarile fostei Iugoslavii, ca sa putem fi un furnizor de securitate, si nu un consumator de securitate. Cred foarte mult in nevoia Romaniei de integrare rapida in UE, o solutie economica care garanteaza evolutia pozitiva a nivelului de trai al romanilor si solutia de participare la piata globala a UE. Daca ne referim la siguranta nationala insa, sunt un adept al consolidarii parteneriatului strategic cu Statele Unite. Nu sunt anti-european, asa cum unii au incercat sa ma eticheteze, sunt un pro-european, dar in acelasi timp sunt un politician pragmatic. Deocamdata, UE nu-si poate garanta propria securitate. Bazele militare americane garanteaza securitatea statelor UE, impreuna cu armatele lor. Investitiile pe care statele europene le fac in dezvoltarea militara si in cresterea capacitatii de interventie a armatelor tarilor UE sunt mult prea mici in raport cu ce fac SUA. Din acest motiv, ca element de consolidare a sigurantei noastre nationale, cred ca trebuie sa consolidam continuu parteneriatul nostru strategic cu SUA. UE nu are inca o politica externa unitara. Noi trebuie sa fim predictibili in politica externa, si atunci, avand in vedere apartenenta noastra la structurile NATO si nevoia de securitate nationala, in ce priveste politica externa, noi trebuie sa fim un aliat al SUA si, implicit, al Marii Britanii si sa obtinem de la partenerul nostru strategic de peste Ocean acelasi parteneriat strategic pentru Romania. Romania trebuie sa fie predictibila in politica externa, pentru ca atunci devine si respectata, iar noi ne putem apara interesul national. Suntem la frontiera orientala a Europei si a NATO, iar pericolele, daca exista, nu pot veni decat dinspre est, gandindu-ne doar la acumularea de tehnica militara care e la Tiraspol, si nu vad nici o armata europeana cu care sa putem constitui un element de descurajare, in afara de parteneriatul strategic cu SUA. Sunt convins, pe baza analizelor facute de specialistii pe care ii avem pe probleme de politica externa, ca Statele Unite au avut nevoie de un partener extrem de solid pe malul rasaritean al Atlanticului - acesta a fost Marea Britanie - si vor avea nevoie de un alt partener pe malul vestic al Marii Negre. Cred ca Romania poate fi un astfel de partener si poate fi in acelasi timp extrem de loiala in procesul de integrare in UE, ca structura economica vitala pentru dezvoltarea noastra.
Costel Popa (ProDemocratia): Cum va simtiti cand va plimbati pe Lipscani in calitate de primar? Ce parere aveti despre actualul sistem electoral si despre un eventual nou sistem electoral bazat pe votul uninominal?
T. Basescu: Referitor la prima intrebare: tocmai s-au terminat licitatiile pentru utilizarea celor 28 de milioane de euro contractati cu BERD pentru reabilitatea zonei istorice a Bucurestiului, deci de la primavara viitoare veti vedea si Lipscaniul intrat intr-un proces de reabilitare. Intentia proiectului este readucerea zonei istorice la aspectul din perioada interbelica. Programul vizeaza tot ce inseamna zona istorica, inclusiv zona Blanari, dar mai ales refacerea infrastructurilor subterane si stradale, dupa modelul din interbelic. Efectul va fi inchiderea circulatiei si pietonalizarea integrala a zonei. Nu intram insa in procesul de refacere a cladirilor. Am avut acolo proiectul Beautiful Bucharest, materializat prin refacerea fatadelor a 18 cladiri si procesul de restituire a mers destul de bine in zona istorica; acest proiect este nascut in urma discutiilor cu proprietarii - ei au spus: "ne refacem cladirile, dar refaceti-ne infrastructura" si acesta a fost motivul pentru care noi am contractat creditul de 28 milioane euro. Daca va uitati pe bulevardul Ana Ipatescu si in multe alte parti, veti constata ca, acolo unde a fost infrastructura, proprietarii nu au ezitat sa-si refaca cladirea, sa o consolideze. Zona istorica nu dispune de canalizare in buna stare, de aductiune de apa, de telefonie, de nimic. Toate acestea le vom rezolva cu programul acesta, prevazut sa functioneze intre 2005-2007. O firma franceza a castigat contractul de realizare a proiectului, dupa un caiet de sarcini lucrat cu Institutul de Arhitectura "Ion Mincu". Va fi un proiect frumos, si vom redobandi zona istorica. Intentia este ca acolo sa se dezvolte o activitate de anticariate, de localuri de noapte, de mici restaurante cu specific, consignatii etc.
Sunt un adept al votului uninominal la Senat
A. Oisteanu: Se spune ca in jurul Universitatii va fi un spatiu pietonal, intre Arhitectura si Universitate.
T. Basescu: Pentru aceasta zona exista un alt proiect. Trebuie sa realizam un parking subteran, sub fantana de la Universitate. Am discutat cu ambii rectori, avem un proiect de pietonalizare a zonei, de realizare a unor galerii de carte intre cele doua cladiri. Dar costurile sunt foarte mari, din punctul de vedere al Arhitecturii, care ramane cu o cladire fara fatada, pentru ca se intentioneaza inchiderea strazii E. Quinet cu o galerie de sticla, unde sa fie o zona destinata librariilor si anticariatelor. Revenind la intrebarea d-lui C. Popa sunt un adept al votului uninominal la Senat, iar Camera Deputatilor, in opinia mea, ar fi bine sa ramana vot pe lista, ca o solutie de garantare a posibilitatii de a forma o majoritate, un guvern. Daca am merge cu vot uninominal la ambele Camere, exista riscul major de a nu putea forma o majoritate cu care sa sustii un guvern. .
C. Preda: Ce veti face pentru a promova votul uninominal?
T. Basescu Ne trebuie majoritate in Parlament si o vom promova imediat legea respectiva. .
Calin Anastasiu (GDS): Va pun in fata urmatoarea scena: intrati in turul 2 cu Adrian Nastase. Ecuatia turului 2 depinde de o serie de necunoscute, intre care 3 sunt foarte importante: va depinde de scorul realizat de cele doua formatiuni politice, va depinde de scorul celor doi candidati si va depinde, cum a fost si pana acum, de felul cum vor fi atrase voturile de la alte bazine electorale decat cele ale celor doi candidati. Nu considerati ca semnalele emise de liderii PSD in directia respectiva nu sunt cumva semnale pentru turul 2, semnale ca se gandesc deja la urmatorul pas? Ce aveti in vedere pentru pregatirea turului 2?
T. Basescu: N-am nici o predispozitie pentru un compromis dincolo de limitele pe care mi le permite propria constiinta. Nu sunt tipul de politician care accepta orice cost.
.
Florin Poenaru (ProDemocratia): La o dezbatere avuta cu d-l Ciuhandu, l-am intrebat daca, depunandu-si candidatura, nu va fura din electoratul Aliantei? Cum priviti aceasta problema? A doua intrebare: cum credeti ca se poate debloca situatia de la CNSAS?
T. Basescu: Cu CNSAS nu este decat o solutie: transferul imediat al arhivelor catre CNSAS. In ce priveste candidatura d-lui Ciuhandu, dansul a venit sa discute cu noi, spunandu-ne: "vreau in Alianta, sa gasim o solutie". Pentru noi era prea tarziu sa mai facem ceva, protocolul Aliantei functiona de luni de zile, timp in care, la ei, s-au facut clarificarile. Atata timp cat noi i-am refuzat lui Ciuhandu o solutie politica, nu putem sa-i cerem sa-si sacrifice partidul. El face ceea ce orice presedinte de partid ar face: incearca sa bage PNTCD in Parlament. Daca PNTCD nu intra in Parlament, jumatate din voturile pe care le dau sustinatorii lui sunt voturi date pentru PSD, dar asta nu mai e vina electoratului. Cred ca, din punct de vedere moral, ca politician, Ciuhandu isi face treaba; eu as fi facut la fel, nu i se poate reprosa nimic.
.
Georgiana Ilie (Centrul pentru Jurnalism Independent): Presa e aproape in intregime subordonata puterii politice, care, in schimb, ii acorda tot felul de facilitati, de la datorii reesalonate la publicitate guvernamentala. Care va fi politica dvs. pentru asigurarea libertatii presei?
T. Basescu: Aici, lucrurile nu pot fi rezolvate decat radical. Mai intai e nevoie de o discutie cu Clubul Roman de Presa, ca sa vedem care este optiunea acestei organizatii. Trebuie sa discutam cu patronii de presa, pentru ca de ei depinde daca accepta sau nu asemenea lucruri - orice ziarist de teren vrea sa fie independent, dar, in final, conteaza ce vrea patronul lui. Presa romaneasca s-a nascut dupa revolutie si este clar ca ea nu s-a putut consolida financiar. De aceea a si facut compromisuri. Dependenta presei de putere a inceput sa se manifeste inca din '96 si s-a accentuat pentru ca a dat de niste politicieni care au pus-o in fata unei situatii dificile. Ar trebui sa organizam rapid toate structurile de presa ca fundatii, or, ele sunt societati comerciale de sine statatoare. Va trebui sa obtinem, pentru aceste societati, derogari fiscale, pe un termen stabilit de 4-5 ani, timp in care sa aiba posibilitatea sa se consolideze. Sunt multe tari democratice care au acordat facilitati presei, pentru ca in momentul in care ai inceput gatuirea presei, de aici pana la gatuirea drepturilor cetateanului nu e decat un pas. Tentatia majora, pentru o putere, este sa controleze presa.
Publicitatea guvernamentala trebuie sa dispara
C. Anastasiu: Am insa indoieli ca UE admite ceea ce spuneti.
T. Basescu: Tarile UE au acordat facilitati presei. .
C. Anastasiu: Mai de mult. Cred ca cea mai buna solutie e una liberala: figurati un ritm de crestere de 6-8%, iar la 6-8% crestere economica vor fi bani de publicitate care vor ajunge si vor intrema multe ziare, chiar locale.
T. Basescu: Sunt de acord cu dvs., dar cred ca publicitatea guvernamentala trebuie sa dispara. Vreti sa aflati la nesfarsit ca avem cale ferata de la Bucuresti la Timisoara sau port la Constanta? Nu cred in posibilitatea presei de a se redresa in mediul economic actual. Numai crearea unui mediu cu facilitati fiscale pe o perioada de timp determinata si intr-o regula a jocului acceptata de toata lumea poate scoate presa de sub controlul politic. .
R. Filipescu: Cum vedeti varianta in care presedintele veti fi dvs., iar majoritatea va fi din opozitie?
T. Basescu: Coabitarea. .
R. Filipescu: Puteti face o comparatie a acestei coabitari cu cea de la Primarie?
T. Basescu: Primarul general, in raport cu Consiliul General al Municipiului Bucuresti, e relativ puternic. Lupti de la egal la egal. Ceea ce nu e cazul in ce priveste presedintele. Prin decalarea alegerilor, presedintele Romaniei va fi extrem de puternic, pentru ca el nu mai e dependent de partide, de alegerile parlamentare. Presedintele va fi - anticipez -, un politician care alearga singur pentru un nou mandat, bazandu-se mult mai mult pe suport popular si mult mai putin pe formatiuni politice. Plecand de la aceasta premisa, nici un prim-ministru, indiferent ca e al Aliantei D.A. sau al Uniunii PSD+PUR, nu va putea refuza presedintelui colaborarea. .
Marius Oprea (GDS): Cum priviti o eventuala lege a lustratiei?
T. Basescu: Cred ca e prea tarziu. .
M. Oprea: Dar vorbiti de existenta unei mafii securisto-comuniste.
T. Basescu: Singura solutie e sa-i inchizi toate robinetele inca din faza initiala, iar inchisul robinetelor tine de o decizie administrativa. Nici o lucrare fara o licitatie cinstita.
.
M. Oprea: Legea CNSAS, in opinia multora, ar trebui modificata, pentru ca acum este nefunctionala.
T. Basescu: Trebuie revenit la forma pe care a avut-o "Legea Ticu". Ambiguitatile legii au creat posibilitati prin care cei care au facut politie politica sa ramana bine ascunsi.
.
George Musat (GDS): Punctul central al campaniei dvs. e lupta impotriva coruptiei. Cum ne convingeti ca aceste mecanisme de ingradire a coruptiei vor putea functiona?
T. Basescu: Sigur, pe realitatile legislative actuale, chiar daca facem 10 parchete nationale anticoruptie, coruptia va inflori si se va consolida. E clar ca trebuie pornit de la generatorii de coruptie si ei trebuie intrerupti in primul rand prin scoaterea, din toate legile fiscale, a exceptiilor. Toate legile noastre sunt foarte europene, afara de un articol balcanic: cel cu exceptiile. Scoaterea din lege a exceptiilor constituie cheia, pentru ca exceptiile reprezinta furnizorul de cadouri facute de stat. E vorba de scutiri, reesalonari etc. Referitor la zona lucrarilor publice: scoaterea exceptiilor in ce priveste alocarea de lucrari publice prin hotarare de guvern, situatie in care nu mai e nevoie de licitatie. Asta e legea Curtii de Conturi: daca atribuirea de lucrari publice s-a facut prin hotarare de guvern, nu mai e nevoie de licitatie. Exista Legea achizitiilor publice, dar si ea contine exceptii.
Noi sustinem reducerea imediata a impozitului pe profit de la 25 la 16%. De ce 16%? Pentru ca, dupa evaluarile noastre, media de plata este de 15,8% in economia noastra. Asadar, venim la nivelul platii reale, in speranta ca se intampla doua lucruri: cei care sunt la lumina zilei vor plati toti, si apoi, din economia subterana va mai iesi o parte din economia neplatitoare, care isi diminueaza profitul prin tot felul de artificii. Pentru a stimula munca si a o scoate din zona neagra, venim cu reducerea taxelor pe venit, de la 25 la 16%, pentru ca, desi procentul fixat e de 25%, se plateste de fapt 15,2%. Am vazut sloganurile: "16% si la cei cu salariile mici, si la cei cu salarii mari". Da, dar nu e vorba de aceeasi suma. Cel care are 5 milioane salariu plateste o suma, iar cel care are 40 de milioane, o suma mai mare. Acest lucru ii va stimula pe angajatori, care isi vor declara salariatii cu carte de muncac si ii va stimula pe cei care fac munca prost platita. Vrem sa facem reduceri si la contributiile sociale, de la media de 49,5 la 39% si ele trebuie facute brusc, nu gradual, pentru ca toti agentii economici au nevoie sa se consolideze pana la 1 ianuarie 2007. Prin aceste masuri, atingem mai multe obiective: consolidarea agentilor economici pentru 1 ianuarie 2007, stimularea muncii, diminuarea economiei subterane si a muncii la negru. Legile fiscale nu lasa alte solutii; evazionismul trebuie tratat ca act criminal fara drept de apel. Asezand lucrurile in acest mediu sanatos, vom diminua coruptia. In prezent, justitia este administrata de Ministerul Justitiei. Ea trebuie administrata de Consiliul Superior al Magistraturii. Propunerile de numiri de sefi de instante trebuie sa vina de acolo, resursele financiare catre instante trebuie distribuite de CSM, iar ministrul Justitiei nu are ce cauta in CSM, pentru ca el este om politic.
.
Livius Ciocarlie (GDS): In legatura cu cota unica de impozitare, cred ca a fost punctul din programul dvs. cel mai bine primit de analisti. Dar argumentul ca aceia care castiga foarte mult ar plati o suma mare, iar ceilalti, o suma mica nu mi se pare convingator pentru cei cu venituri mici, pe ei nu-i incalzeste ideea ca altii platesc o suma mare. Nu era mai bine ca pana la un anumit nivel sa nu se plateasca deloc impozit?
T. Basescu: Unul din principiile noastre este "fara exceptii!".
.
Andrei Cornea (GDS): Daca sunteti ales presedinte, daca aveti un guvern al Aliantei, in primele doua luni cam cate ordonante de urgenta veti da?
T. Basescu: 3 ordonante de urgenta: cea cu reasezarea sistemului de pensii, cea cu reducerea fiscalitatii si cea prin care evaziunea fiscala este tratata ca act criminal.
.
Stelian Tanase: Cum vede d-l Basescu relatia cu Biserica?
T. Basescu: Sunt convins ca deasupra noastra e ceva, Dumnezeu, un destin. Sigur ca vreau sa am o relatie buna cu trimisii lui Dumnezeu pe pamant, preotii. Dar nu pot accepta ideea ca distrugem un parc pentru a construi fie si Catedrala Mantuirii Neamului, cand avem alternativa de amplasament. .
S.Tanase: Cum vedeti problema retrocedarilor?
T. Basescu: Cea mai mare confruntare este intre realitatea Bisericii Greco-Catolice si cea a Bisericii Ortodoxe. Cea dintai nu poate renunta la bisericile ei transformate in biserici ortodoxe in momentul in care alte culte in afara celui ortodox au fost interzise in Romania. Sunt un partizan 100% al procesului de retrocedare a bunurilor bisericesti. Pentru ca Biserica Ortodoxa a fost saracita pana dincolo de o limita acceptabila, ea nu-si poate face misiunea sociala si mai mult cere decat da. .
Brandusa Armanca (ex-director TVR Timisoara): Pe 24 noiembrie, cu cateva zile inainte de finalul campaniei, se va anunta ca Romania are cale libera catre UE. Care va fi pozitia dvs.?
T. Basescu: Aceeasi pe care o am si acum. E bine ca se incheie negocierile. Important e sa nu se faca din acest lucru o propaganda maxima pentru putere. Unele capitole s-au inchis foarte prost. Eu voi fi cel care va voi sa explice costurile integrarii. Guvernul, care a pastrat o mentalitate comunista, a spus: "Noi va ducem in Europa", dar nu a spus niciodata care sunt costurile. Am scris toti in programe ca salariul mediu net va fiu 310-320 euro, dar Adrian Nastase, care avea obligatia sa informeze oamenii, nu a spus ca deschiderea pietei energiei in Romania e de numai 40%, ca pana la 1 ianuarie 2007 trebuie sa includem in costurile energiei si cheltuielile de mediu si cheltuielile reale de productie etc. Ce mai ramane din cei 310 euro despre care spunem ca vor fi salariul mediu net la 1 ianuarie 2007? .
Alina Mungiu-Pippidi (SAR): De ce n-ati spus pana acum aceste lucruri?
T. Basescu: Eu le tot spun. Nici un taran nu stie pana acum ca, de la 1 ianuarie 2007, va trebui sa foloseasca mulgatoare electrica daca vrea sa vanda lapte pe o piata membra a UE, inclusiv in Romania. Oricate subventii i-ar acorda statul micului agricultor, ele nu au nici un efect in cresterea bunastarii lui. Subventia sa infiintezi culturi de grau, porumb, sfecla etc. nu are nici un efect atata timp cat tu nu dirijezi fonduri pentru aparitia intreprinderilor mici si mijlocii in mediul rural, ca sa incetezi sa mai trimiti carne bruta, lapte, grau la oras. Daca in perioada asta nu se maximizeaza sansele de valorificare a productiei agricole in mediul rural, taranul va ramane sarac si peste 20 de ani. Trebuie sa incetam ca din banii destinati IMM-urilor sa mai facem baruri, tipografii, posturi de radio. Aici e de discutat si pozitia Comisiei Europene, care a tolerat ca in Romania sa nu se aloce banii pe prioritati. Si UE stie bine situatia din agricultura romaneasca. Taranul nu trebuie sa mai trimita lapte la oras pentru ca va ramane tot sarac. Dar daca trimite iaurt, inghetata sau ce mai poate trimite printr-o linie de lactate, abia atunci incepe sa scape de saracie. Sunt lucruri despre care guvernul nu vorbeste. Va aduceti aminte ca acum 2 ani tot tipam pe tema RAFO, SNTR? Nu a auzit nimeni. Acum descoperim problema cu RAFO. Sunt lucruri care s-au spus, dar n-au fost preluate, poate si din cauza lipsei noastre de credibilitate, ca opozanti. Costurile integrarii sunt formidabile, dar poporul roman nu stie de ele pentru ca nu i s-au explicat. Aceste costuri vor genera eurosceptici. Chiar daca realizez costurile integrarii, sunt un mare suporter al integrarii, dar euroscepticismul va aparea. Cel mai important lucru in acest proces este intrarea in UE in deplina cunostinta de cauza. Romanii trebuie sa fie pregatiti, pentru ca altfel riscam un soc teribil a doua zi dupa integrare. .
S. Tanase: Ce se va intampla in 28 noiembrie, cum va arata scorul?
T. Basescu: Batem PSD-ul. Indraznesc un pronostic: 43-45 la 36-38 in favoarea Aliantei, iar la prezidentiale intru in turul 2 si castig. Dar, retineti: "Castig din primul tur", rog presa sa nu-mi strice sloganul.
Au consemnat Rodica Palade si Ioana Anghelescu