Pe aceeași temă
Spre deosebire de constructor, care se întreabă rar sau niciodată de ce există cărămida şi cimentul, sau strungarul, pe care nu-l interesează câtuşi de puţin existenţa şurubului şi a piuliţei, istoricul şi, mai ales, cel de calitate are interogaţii interesante.
Lucian Boia este un alt fel de istoric, unul greu de încadrat în tiparele clasice, cu toate că aplecarea sa către destule subiecte depăşeşte stricta specializare atât de caracteristică istoricilor de astăzi. Fiecare volum citit, digerat, editat de către profesorul de la Facultatea de Istorie a Universităţii din Bucureşti reprezintă un bun prilej de îmbogăţire spirituală, ultima carte fiind atipică, pentru că reprezintă un lung dialog cu Eugen Stancu. În care îl descoperim pe omul Lucian Boia, care, chiar dacă poate fi disociat cu greutate de istoricul Lucian Boia, îl domină pe acesta din urmă.
Omul Lucian Boia simte nevoia să se dezvăluie, să comunice direct, comprehensibil, fără a-şi da aere de cine ştie ce mare vedetă intelectuală. Şi nici nu-i place să se automartirizeze sau să-şi plângă de milă. În primul rând, Lucian Boia se defineşte ca un om liber, puţin antisocial, cu o oarecare fobie faţă de mulţime. „Nu mă integrez deloc bine în acţiuni de grup. Sunt o persoană care acţionează, lucrează, dar care îşi face lucrurile mai mult individual decât împreună cu alţii. Iar asta în comunism nu mergea sau, cel puţin, nu puteai să o spui.“ Sau: „Armata nu mi-a plăcut deloc! Nu-mi plac locurile unde eşti înregimentat. Dacă ţin la un lucru (şi cred că s-a văzut de-a lungul întregii mele vieţi şi cariere), acesta este libertatea. Libertatea mea individuală. Vreau să mă manifest şi să trăiesc ca un om liber. Şi în armată nu ai cum, pentru că nu asta e logica armatei. Şi nici în comunism nu prea aveai cum, însă mai era câte o portiţă.“. Nu-i plac nici dependenţele contemporane: „Văd oameni care vorbesc tot timpul la telefon, ceea ce pentru mine este cumplit. Vorbesc şi eu la telefon, dar cel mult de câteva ori pe zi. Mi se pare oribil să stai de vorbă de dimineaţa până seara şi am încercat să mă apăr de o asemenea primejdie. Aşa că relaţiile mele cu tehnologia modernă sunt foarte limitate. Înţeleg să-mi trăiesc viaţa aşa cum cred eu de cuviinţă, cum îmi place mie şi nu văd de ce aş face ce fac şi alţii“.
Un aer de normalitate occidentală răzbate din întreaga personalitate desfăşurată a lui Lucian Boia. Poate şi de aceea lectura acestui volum este răcoritoare, precum un bandaj peste o rană recentă, dar, în acelaşi timp, veşnică (România) sau o halbă de bere rece la 40 de grade. „Am sentimentul demnităţii mele intelectuale, al faptului că am realizat ceva până la urmă, şi nu mă interesează nici de doi bani să primesc distincţii, decoraţii, titluri, avansări. Ba chiar îmi face mare plăcere să fiu lăsat în pace din acest punct de vedere.“ În strânsă legătură cu demnitatea intelectuală se află şi faptul că nu are datorii de plătit. „Nu am avut vreun model pe care să-l urmez. Mi-am urmat drumul meu în istorie. Am avut o relaţie foarte strânsă, o relaţie de iubire, pot să spun, cu istoria. E o relaţie a mea, nu e o relaţie intermediară (...) eu am făcut Facultatea de Istorie fiindcă eram obligat să fac Facultatea de Istorie. Altminteri am mers pe drumul meu în istorie. Nu spun că nu m-am uitat în dreapta şi în stânga, că nu am preluat câte ceva de la unul sau de la altul, dar în general este vorba de drumul meu.“ Interesantă şi decentă este şi raportarea distinsului istoric la sistemul universitar privat, cel care a adus şi continuă să aducă mari foloase materiale universitarilor români (în ciuda unor rezultate mai degrabă îndoielnice, după cum o observa şi Lucian Boia). „Nu am predat niciodată la o universitate privată. Niciodată, din două motive care sunt foarte nete în ceea ce mă priveşte: întâi, pentru că am considerat că e o afacere nu tocmai corectă, mă exprim eufemistic, şi, în al doilea rând, nu am vrut să-mi pierd timpul pentru a câştiga bani. Pentru că unii oameni s-au dus acolo ca să ia bani, nu s-au dus ca să deştepte tineretul ţării româneşti. Sigur că nu refuz banii atunci când îi câştig, dar scopul meu în viaţă nu e să câştig cât mai mulţi bani. Dacă îi câştig, cu atât mai bine, dar nu fac concesii ca să câştig.“
Lucian Boia are şi o bogată experienţă în lumea editorială şi, până la stabilirea durabilei legături cu Editura Humanitas, s-a confruntat cu meandrele lumii editoriale româneşti, una plină de exotism şi nepotism: „Fiecare editor, când îţi răspunde cu un refuz, are şi un mic comentariu în care spune că te-ar publica cu mult drag, dar ceva anume îl împiedică să te publice (...) Nu am intrat niciodată în jocul de relaţii la edituri nici înainte, nici acum. Conta mult latura ideologică şi politică, dar conta la fel de mult relaţia pe care o aveai sau nu o aveai cu editorul respectiv sau cu cineva din editură“. Descoperim că Lucian Boia are strămoşi cu origini italiene (familia Morandini, ajunsă în România în secolul al XIX-lea şi atât de bine împământenită, încât străbunicul său interzisese chiar folosirea limbii italiene în casă!). Ca multe alte familii de mici burghezi, nici familia autorului nu s-a adaptat regimului comunist. „Ei bine, pot să spun, şi spun chiar cu satisfacţie şi cu mândrie, că în familia mea a existat un anticomunism primar. Fără prea multe analize, fără prea multe relativizări, fiindcă, dacă relativizezi, atunci cine ştie unde ajungi! Nu! Pur şi simplu, nu au agreat deloc comunismul. Au fost împotriva comunismului, dar, în acelaşi timp, au fost şi dezarmaţi în faţa comunismului. N-aveau ce să facă.“ Importantă pentru un istoric este şi memoria comunismului, regim trăit pe propria piele. „Da, ne trimiteau la ţară şi, pentru mine, asta era, să nu zic un coşmar, nu vreau să exagerez, dar era ceva foarte neplăcut. Aveai de purtat răspunderea pentru faptele studenţilor, care se simţeau mult mai decontractaţi. Aveau dreptate să nu ia lucrurile în serios. Bineînţeles că nici nu erau serioase, dar, ca responsabil al grupei respective, eram între ciocan şi nicovală, între autorităţile fermei respective şi student, iar eu nu mă pricep la chestii din astea de organizare, de conducere. Nu mai zic că viaţa la ţară nu e exact pe gustul meu. Sunt, totuşi, un citadin“ sau „mai erau şi gărzile. Destul de frecvente. Îţi venea rândul şi, noaptea, trebuia să faci de gardă: la Biroul de Partid al Facultăţii, la Comitetul de Partid al Universităţii sau la căminele studenţeşti.“
Una dintre tematicile abordate de către Eugen Stancu în conversaţiile sale cu profesorul Boia se axează în jurul cărţilor publicate de-a lungul timpului. Şi acestea nu au fost deloc puţine, atât în Franţa (traduse apoi şi în alte ţări), cât şi în România, tratând tematici diverse. Nu considerăm necesar să zăbovim asupra acestora, foarte multă lume le-a citit, comentat, uneori înjurat, chiar dacă este interesant contextul şi motivaţia pe care a avut-o Lucian Boia în a le scrie. Ceea ce remarcam şi cu o altă ocazie, lucrările lui Boia, toate, îndrăznim să spunem, sunt atât de diferite faţă de alte volume ale altor istorici, încât, pe bună dreptate, putem decela o adevărată marcă Boia. Şi nu ne referim numai la subiectele abordate de profesorul bucureştean (cine a tratat problematica imaginarului în istoriografia românească până la el?), dar şi din punct de vedere al stilului scrierii, unul lizibil, atrăgător.
Semnificativă este raportarea şi definirea istoriei. De către un istoric. Este, până la urmă, definirea materiei prime cu care se ocupă istoricul. Căci, spre deosebire de constructor, care se întreabă rar sau niciodată de ce există cărămida şi cimentul, sau strungarul, pe care nu-l interesează câtuşi de puţin existenţa şurubului şi a piuliţei, căci ele sunt în fabrică şi gata, istoricul şi, mai ales, cel de calitate are interogaţii interesante. „[istoria] nu ne dă soluţii practice. E însă o mare formatoare de cultură şi o excelentă hrană pentru intelect. Ar trebui folosită în sensul stimulării inteligenţelor, şi nu în sensul rememorării faptelor (...) Istoria este un joc intelectual, e mai puţin ştiinţifică decât alte ştiinţe, dar este mai deschisă spre tot felul de combinaţii şi spre tot felul de interpretări. Asta îmi place în istorie. Istoricul, spunea Voltaire (în Istoria lui Carol XII), are două obligaţii: să nu calomnieze şi să nu plictisească.“ „Istoria este un domeniu foarte aproximativ, dar tocmai asta îl face să fie fascinant. Este un teren nelimitat, fiindcă poţi să construieşti la nesfârşit scenarii, să faci la nesfârşit interpretări, şi toate astea ce înseamnă? Înseamnă un joc al inteligenţei. (...) când spun o istorie inteligentă, înţeleg o istorie care îşi pune fără încetare întrebări, care îşi pune întrebări mereu altele, fiindcă nu e inteligent să pui mereu aceleaşi întrebări şi să cauţi mereu aceleaşi răspunsuri. (...) cred că istoria trebuie să fie inteligentă şi, în acelaşi timp, să alimenteze inteligenţa oamenilor, să le dea de gândit.“ „Dacă istoria ne învaţă ceva, atunci ne învaţă că din trecut nu învăţăm nimic! Vreau să spun că nu înveţi nimic care să te ajute să te orientezi astăzi. Nu învăţăm şi din cauză că nu suntem capabili sau suntem prea stăpâniţi de impulsurile noastre ca să mai medităm asupra greşelilor trecutului (...) Ar fi o mare greşeală să învăţăm din trecut, pentru simplul motiv că istoria nu se repetă. A învăţa din trecut e o vorbă care merge împreună cu sintagma cealaltă, că istoria se repetă. Or, istoria nu se repetă niciodată. Cum să învăţ din trecut? Ce mă poate învăţa Ştefan cel Mare despre ce trebuie să fac astăzi în România şi Europa?“ Nu împărtăşim deloc acest pesimism, anumite tuşe şi nuanţe se pot decela şi ar trebui luate în vedere în construcţia prezentului, măcar în ceea ce priveşte istoria recentă şi tentaţiile autoritare, dacă cele totalitare par mult mai greu de re-construit (ca, de exemplu, faptul că stabilitatea unor instituţii este esenţială pentru o dezvoltare democratică normală, adică, implicit, o viaţă mai bună pentru membrii unei societăţi). Războaiele civile, fie ele reci sau calde, fiind mai mult decât nocive. //
// Istoriile mele.
Eugen Stancu în dialog cu Lucian Boia
// Editura Humanitas
// Bucureşti, 2012