De același autor
Nu voi cere nimanui sa voteze intr-un anumit fel. Nu am nici autoritatea nici inclinatia sa fac asta. Voi expune doar schita unei linii de argumentare ce s-a degajat intr-o discutie in contradictoriu cu un amic politic. Cititorul este rugat sa se concentreze asupra esentei argumentului si apoi sa traga propriile concluzii. La sfarsit sa-mi spuna cum as putea contra-argumenta sustinand in continuare necesitatea boicotarii ARD sau a alegerilor, data fiind logica ideilor de mai jos:
“Nu vrei sa iesi la vot, vrei sa boicotezi ARD?! Gandeste asa, a zis amicul: Sunt multe mize in joc dar pana la urma totul se reduce la o chestiune ultima si fundamentala: Condamnarea in instanta si arestarea unei figuri publice majore, personaj ale carui manevre, ascensiune, influenta -iar acum potentiala prabusire- au marcat perioada post-comunista in Romania intr-o masura cu totul remarcabila.
Este o cursa contra-cronometru intre Justitie si acest individ, sa-l numim Capo di tutti capi, desi in context romanesc este chiar mai mult decat atat. Totul se invarteste la aceasta ora in jurul urmatoarei mize: Va merge sau nu va merge dupa gratii? Sigur mai sunt si altii, chiar foarte multi, speriati de perspectiva intalnirii frontale cu sistemul de justitie si care fac toti, evident, corp comun cu impricinatul. Dar Marea Miza este exact situatia sa: va mai putea el opera in libertate pentru multa vreme?
Cine nu crede, sa revada cu ochiul mintii filmul si sa incerce sa reciteasca istoria ultimelor 12 luni prin aceasta prisma. Mai ales sa se uite la timing-ul unor evenimente si decizii cheie in raport cu ceasul si bratul justitiei. E o constatare, nu o interpretare. Corelatia e prea mare ca sa fie o intamplare statistica.
Care este relavanta ultima? E simplu: In momentul in care Capo di tutti capi ajunge dupa gratii, mega-structura creata de acesta si prin care isi extrage resursele de la statul roman si isi exercita influenta in viata publica, se prabuseste. Aceasta mega-structura are patru compontente: doua vizibile si doua putin vizibile public. Cele de la vedere (si de care romanii se lovesc zilnic) se sprijina pe cele nevazute. Problema este ca structura de organizare a acestora doua din urma este construita de asa natura ca nu rezista decapitarii. Este construita de un singur om, pentru un singur om, administrata de un singur om. Cand Capo di tutti capi trece dupa gratii, spre deosebire de echivalentele italiene sau americane ce functioneaza in regim colectiv si se reorganizeaza rapid, reteaua de fata se va pulveriza.
In acel moment, peisajul politic, si atmosfera publica in Romania se vor schimba drastic. Va fi o schimbare de magnitudini tectonice. Este implicit in cele spuse aici si un elogiu adus talentelor acestui om. Faptul ca tine statul roman si viata politica romaneasca in sah, ca a transformat radical mass media si politica din Romania, ca a distorsionat dupa chipul si interesele sale atmosfera, discursul public si viata publica a unei intregi natiuni, spun ceva despre el. Pe de alta parte, toate astea spun ceva si despre poporul roman dar nu are rost sa intram in aceasta discutie aici.
Sa revenim si sa subliniem un lucru: Conglomeratul creat de Capo di tutti capi nu va rezista probabil nici macar trei luni din momentul in care el va ajunge dupa gratii. Toti satelitii politici, retelele din cele patru nivele, tot ce graviteaza in jurul sau, vor intra in vrie. Va urma colapsul, cu tot ceea ce inseamna el politic, mediatic, economic. Nu este o dorinta: Este o simpla predictie institutionala, o expresie a designului organizational ce sta la baza Conglomeratului creat de acest individ.
Va rezolva aceasta evolutie problemele Romaniei? Depinde. Este ca si cum ai avea un pacient bolnav de hepatita, astm si inca alte 2-3 boli minore dar care are si un cancer accentuat. Extirparea tumorii este un progres. Garanteaza deplina insanatosire? Nu. Dar mai da o sansa pacientului.
Acestea fiind spunse si daca asta este miza ultima, cum se vad optiunile de vot in lumina celor de mai sus?
Simplu. Orice alegator ia decizia in functie de urmatoarele doua variante:
- Votul meu mareste probabilitatea ca individul in cauza si cei ca el sa ajunga dupa gratii;
- Votul meu mareste probabilitatea ca individul si asociatii sai sa puna o stapanire absoluta asupra tarii, anihiland serviciile si Justitia.
Asta este tot. Doua variante si numai doua:
- Cu cat calculele coalitiei formate in jurul lui Capo di tutti capi sunt ingreunate, cu cat marja ei de miscare este mai redusa, cu cat planurile lor sunt impiedicate si incetinite, cu atat Justitia poate sa castige timp si sa stranga lantul in jurul sau.
- Cu cat calculele coalitiei formate in jurul lui Capo di tutti capi sunt facilitate, cu cat marja ei de miscare este mai larga, cu cat planurile lor sunt faciliate, cu atat Capo di tutti capi poate sa stranga lantul mai bine in jurul Justitiei.
Despre asta sunt in ultima instanta aceste alegeri. Nu despre stanga, nu despre dreapta, nu despre programe economice, nu despre reforme institutionale, nu despre criza economica sau politica europeana, nu despre euro, nu despre buget. Nici macar despre integritate, traseism sau competenta. In conditii normale, evaluarea facuta de Mirel Axinte aici ar trebui sa puna capat discutiei.
Dar Miza este una ce apartine unui registru cu totul special. Atat de grava este situatia. Asa de rau am ajuns. Vorbim sau nu vorbim despre un cancer al vietii publice ajuns intr-un stadiu critic. Daca vezi lucrurile astfel, e greu sa nu concluzionezi ca in acest moment extirparea tumorii primeaza si ca restul –oricat de important este odata privit din alte unghiuri si cu alte criterii- devine momentan secundar.
Faptul ca in viata publica nu se vad lucrurile atat de clar si simplu are doua motive:
- Masinaria de propaganda, agitatie si diversiuni controlata de personajul in cauza si aliatii sai a creat o imensa perdea de fum in jurul mizei reale a ceea ce se intampla in Romania in anul de gratie 2012. Este o masinarie imensa, agresiva si bine intretinuta dar ea nu ar fi atat de eficienta daca nu ar mai fi in joc si celalat motiv, motivul
- Multi politicieni si figuri publice care nu fac parte din reteaua Conglomeratului si sunt in Opozitie se tem la randul lor de Justitie si spera tacit in infrangerea ei. Cu Capo di tutti capi si aliatii lui te poti intelege. Pana la urma sunt cu totii –Putere si Opozitie- parte a Cartelului Politic Transpartinic, constituit exact ca sa plaseze mai presus de lege membrii sai. Atat timp cat Justitia nu este controlata de Cartelul Transpartinic (fie el functionand ca oligopol, ca acum, fie aflat sub control monoplist, cum se intentioneaza dupa alegeri) - incertitudinea e prea mare ca sa risti.
Sa concluzionam: faptul ca lucrurile nu se vad clar in dezbaterea publica nu inseamna ca ele nu sunt clare: Sunt multe mize in joc pe 9 Decembrie dar pana la urma totul se reduce la o chestiune ultima si fundamentala: lupta statului de drept cu un Conglomerat economic-politic-mediatic nefast intrat in panica decapitarii.
Dupa expunerea celor de mai sus au mai ramas doua intrebari neadresate:
Prima: Care e chestia cu C. P. Tariceanu Prim-Ministru? De ce sa sustii si sa readuci la viata cadavrul politic al groparului PNL si al economei romanesti?
Nu stim ce planuri are Presedintele in privinta nominalizarii deci nu poate fi vorba de sustinere in acest moment. Vorbim aici doar de spalatul cadavrului in vederea refolosirii. Este adevarat, Tariceanu este o catastrofa ambulanta sub multiple planuri (este artizanul distrugerii din interior a PNL fapt ce a dus la evolutiile grotesti de azi, a facut praf cei mai buni 4 ani din ultima suta de ani de istorie economica a Romaniei transformandu-i in deficit, este o inteligenta pe care cu generozitate o poti numi submediocra si are un caracter de o micime ce face ca inteligenta-i sa para brilianta in comparatie).
DAR: Daca hepatita ne ajuta sa scapam de cancer, hepatita sa fie! Daca Romania trebuie sa-l mai aiba patru ani Prim Ministru pe C. P. Tariceanu ca sa scape de dezastrul USL-ist gandit si gestionat de Capo di tutti capi, asta e! Daca mai bine de atat nu putem, e bine si asa. Atat poate momentan poporul roman liber si democrat si clasa sa politica. Sa fim multumiti. Evident ca se poate si mai rau.
Daca sub C. P. Tariceanu, Justitia este lasata sa mearga mai departe si ceasul sau nu este oprit in marile procese de coruptie, asta e tot. Restul se rezolva: Dreapta castiga un moment de respiro si se poate reorganiza sub MRU, economia nu poate fi gestionata mai rau decat este acum, galopul Moscovei va fi stopat pentru moment samd. Nu va fi grozav dar va fi un respiro ce va permite doua lucruri: (i) regruparea si reorganizarea fortelor pro-occidentale si reformiste si (ii) mersul mai departe al mecanismelor justitiei.
E putin dar in comparativ cu alternativele, e destul. Si astfel am ajus la a doua intrebare: “Bine, dar cine ne garanteaza ca in scenariul ARD-Tariceanu lucrurile vor merge asa cum spune argumentul?”.
Raspuns: Nimeni. Dar aveti un alt scenariu mai bun? Alt nume fezabil? De acord cu orice si oricine trece testul de fezabilitate. Dar formulati alternative intai si apoi discutam.
In plus, credea cineva ca il va vedea pe Noul Maiorascu, marele literat si cenaclist al realitatii zilelor noastre, dupa gratii? Iata ca s-a putut, sub o Putere din care faceau parte stipendiatii sai si cei ce plateau taxa de protectie la televiziunile sale. Credea cineva ca il va vedea pe El Insusi dand autografe prin mandatati la lansari de carti scrise precum Marchizul de Sade, dupa gratii? Iata ca s-a putut si se poate chiar si sub guverne conduse de pupilii Marelui Om Politic Premiat de Majestatea Sa, Regele Insusi. Deci ce s-a inceput sub PDL si s-a continuat sub USL s-ar putea foarte bine finaliza sub un C. P. Tariceanu care astfel va avea sansa istorica unica sa repare miraculos tot ceea ce a stricat intr-o cariera publica in cel mai bun caz parazitara, atunci cand nu a fost distructiva pur si simplu.
Adevarata intrebare nu este daca e bine sau rau. Intrebarea este daca chiar poate sa fie el omul care sa disloce si segmenteze USL si sa-si creeeze o coalitie de guvernare. E capabil? Asta este intrebarea.
Dar fim si mai pragmatici: Pana la urma, care este cel mai rau lucru ce se poate intampla in scenariul Tariceanu, presupunand ca reuseste sa-si formeze o coalitie din ARD, UDMR si parti din PNL? Unul singur: Sa fie egal cu propria-i mediocritate, sa nu se ridice deci la inaltimea momentului si sa defecteze. Si ajungem astfel in scenariul care oricum acum este deschis si inevitabil si fara C. P. Tariceanu: USL si Capo di tutti capi in control absolut.
Deci ce avem de pierdut daca votam ARD ca sa dam marje de manevra Presedintelui astfel incat sa poata sa vina cu o solutie de Prim Ministru care sa disloce USL? Mai nimic. Doua-trei ore din viata, intr-un ciclu de patru ani. Un minim calcul rational ne spune ca merita: Daca iese, e bine, mai dai o sansa. Daca nu, oricum ajungem unde am fi fost inevitabil. Merita insa incercat, nu? Cel putin stii ca ti-ai facut datoria pana la capat. Ai dat o sansa, atat cat a tinut de tine. Ai constiinta impacata. Tu ai facut tot ce se putea face in fata circumstantelor si istoriei. Daca nu iese, nu va mai fi responsabilitatea ta.”
Cam acesta este argumentul in linii mari. Intreb deci acum cititorii: cum as putea contra-argumenta sustinand in continuare necesitatea boicotarii ARD sau a alegerilor, date fiind observatiile de mai sus? Sunt pregatit sa o fac. Dar cu ce argumente?
PS: Este de urmarit oarecum amuzanta situatie in care s-a trezit C. P. Tariceanu: Pe de o parte sansa unei vieti. Revenire in prim plan, razbunare in fata rivalului acum sef de partid, posibilitatea reabilitarii publice in urma esecului ca Prim Ministru. Pe de alta, comoditatile si lasitatile sale bine stiute, puse in fata ghilotinei eliminarii din partid, ghilotina pe care a institutionalizat-o el insusi, cand era lider. Ce va face? Logica situatiei spune ca trebuie sa actioneze.
Daca este adevarat zvonul ca e invitat la mutare, nu mai poate da inapoi. Trebuie sa mute si trebuie sa o faca rapid inainte ca fereastra de oportunitate sa se inchida, probabil pentru totdeauna pentru el. Va avea temeritatea? Daca nu este invitat insa la mutare si totul este doar un zvon, atunci chiar ca nu se putea o mai spectaculoasa dezumflare finala de cariera politica pentru domnia sa.
Comentarii 28
Urare de Anul Nou : .. - 12-03-2012
.. La multa justitie !!!
RăspundeHoratiu - 12-03-2012
Uaaiiii, ce-mi plac raspunsurile d-voastra, d-le Aligica! Le-ati luat.. "maul" (mironositelor USL care posteaza pe aici)
RăspundeBau-bau, DNA ! - 12-03-2012
In concluzie, votam ARD ca sa te vedem odata la puscarie, Felix draga(caci tu esti Capo di tutti capi). Altfel nu se poate, ori tu, ori noi impreuna cu Legea si Statul de Drept. Clar?
RăspundeJos USL! - 12-03-2012
E limpede, mergem la vot si votam ARD! Toate argumentele de bun simt sunt pentru aceasta optiune la limita! Asa sa ne ajute D-zeu! Jos USL !
RăspundeD P Aligica - 11-28-2012
Stimata redactie, respectiv webadmin, avand in vedere comentariul de mai sus, va rog sa confirmati ca, printr'un regretabil esec de monitorizare, autorul acelui comentariu a uzurpat numele dlui Codru Vrabie. D-l Vrabie asa cum il cunosc eu, intelege ca nu putem pune semnul egalitati intre majoritatea comentatorilor si cititorilor normali si de buna credinta si postacii si acolitii lui Voiculescu, Hrebenciuc si Fenechiu. D-l Vrabie asa cum il stiu eu, intelege ca a juca mascarada ca toti cititorii mai sunt o apa si un pamant, trebuind tratati la fel in virtutea unei cortectitudini politice masochiste, este contraproductiv si in ultima instanta jignitor la adresa majoritatii. In sfarsit, D-l Vrabie asa cum il stiu eu, se apuca sa faca public figura cu vai, sticluta cu saruri, unde-i evantaiul, scoateti-ma de aici ca lesin. Nu. De aceea va rog sa eliminati din acest sir de comentarii mesajul de mai sus.
RăspundeHG11 - 11-27-2012
Articolul asta ma face sa ma gindesc la argumentele pe care le aducea perechea de destepti din debutul filmului Idiocracy impotriva conceperii copiilor, in timp ce perechile de idioti se inmulteau ca iepurii fara sa se gindeasca la nimic. Tot asa, votantii dreptei au dileme daca sa boicoteze sau nu alegerile, in timp ce votantii strimbei se inghesuie cu autobuzele in urnele de votare.
RăspundeD P Aligica - 11-26-2012
Domnule Robert, nu stiu daca sunt de acord cu toate punctele enuntate dar notez faptul ca in urma cititrii lor, este clar ca nu sunteti nici postac nici execuntantul tipic al strategiei ofuscarii si apelului la toleranta, bun simt etc. Deci considerati, va rog, ca cele scrise de mine mai sus nu va vizeaza.
RăspundeF.Nica - 11-26-2012
Sunt de acord cu domnul Aligica. Salvarea acestei tari nu poate veni decat de la justitie.ARD-ul lasa justitia libera. A dovedit pana acum.Deci sa votam in consecinta.
RăspundeRobert - 11-26-2012
Stimate domn Aligica, desi vorbiti la plural - consider ca va adresati mie - prin urmare spun asa: 1.Nu ma dau(imediat) jignit- deci puteti continua s-o faceti(conteaza foarte mult si cine o face...). 2.Nu am nevoie de toleranta(mai ales de cea a dvs.) - inteleg ca - oricum "Nu merge". 3.Eu nu ma pricep la "balacareli" deci nu o "aplic" nimanui - indiferent de statut- si cu atat mai mult pe domnii amintiti de dvs. 4.Pun alaturi, profilul dvs. de pe blog(sunt uimit ), cu toleranta de pe FB si cu postarile de la acest articol. Ce observ ? Ei bine , ceva(care-mi scapa ?) nu este in regula. 5."Fiction-ul" dvs. cu "amicul" (cumva , chiar dvs. ?) - a iesit bine. Numai ca locul(Rev. 22) nu este cel potrivit. 6.La radicalismul pe care-l aveti vis-a-vis de USL si politica/oamenii lor(cu care sunt de acord) ar trebui sa atasati si un radicalism fata de greselile ARD(oameni-in primul rand, atitudinea aroganta fata de populatie-in al doilea rand).Nu v-am vazut spunand ceva despre esecul actiunilor Monicai Macovei in problema integritatii unor membrii ARD. 7.In articolul "ARD risca boicotul propriilor sustinatori: Ce-i de facut?", spuneati despre "instanta superioara" Traian Basescu. Iar eu, atunci ca si acum, spun ca lovitura fatala pentru USL si soarta sistemului democrat din Romania ar fi ca Traian Basescu sa isi dea demisia, apoi sa preia fraiele ARD. Ar fi un gest (poate considerati - riscant) unic in intreaga istorie Romaniei, un gest care poate rasturna total, dar absolut total, actuala configuratie politica.Si inca pentru multi ani de aici inainte. Oricum, in actualele conditii, sansele ARD sunt minime.Si tare mi-e teama ca dupa noua decembrie ARD se poate dezmembra definitiv in cel putin trei factiuni: oamenii lui Blaga, oamenii lui Udrea, oamenii lui Ungureanu.Poate si cei ai lui Neamtu. Or` , prin gestul lui Basescu s-ar realiza ceea ce acum lipseste: comuniune de idei, prestanta publica, penetrare puternica asupra mentalui electoratului , foarte atent la astfel de gesturi. 8.Altfel, atentie mare cu "revolutia bunului simt" !
Răspundesperanta - 11-26-2012
Nu va mai incalciti in analize de tot felul. Se vede cu ochiul liber,ce fel de plagiatori,evadati din alte partide,uniti pentru a-si apara interesele si jefuirea tarii,instalatii de dupa 1989 cand si-au dat viata cei care au vrut sa schimbe ceva in bine si iata unde ne-au adus acesti lipsiti de bun simt si nu numai,crezandu-se stapanii tarii. Votati cu cine doriti si fiecare alege ce crede. Eu cred in ARD,vreau sa nu mai vad acestei zmei care-si varsa ura impotriva Presedintelui Tarii,manevrand prin antenele securistului Voiculescu,manipuland pe cei fara minte cu ajutorul pucistilor Ponta plagiatorul si somnorosul Antonescu plini de venin.
RăspundeP D Aligica - 11-26-2012
Domnule, am sa fiu direct: v-ati obisnuit sa calcati totul in picioare in spatiul public, profitand de decenta si buna crestere a victimelor voastre. V-ati obisnuti sa-i interpelati si puneti la punct pe toti si sa-i balacariti cum va vine cu impunitate: Cartarascu, Plesu, Patapievici, Liiceanu, Tismaneanu samd. Cand dati insa de cate unul care va trimite exact unde va e locul, va dati imediat jigniti, o luati cu revolutia bunului simt, toleranta etc. Nu merge.
RăspundeFlorin - 11-26-2012
bravo, Dragos. common sense, ca de obicei, bine exprimat; cum de sunt unii contra, nu stiu; tot am impresia ca exista doua grupe opuse de common sense, desi nu inteleg bine cum se poate devreme ce la baza ar trebui sa fie unicul adevar; dar e clar ca sunt unii patrunsi de lumina, iar altii de lumina de sens opus (?!); plecand de la ideea de buna credinta, nu de interese; totusi, atentie, adevarul nu e la mijloc, asta-i marea pacaleala pe care incearca USL-ul s-o acrediteze: si voi ati facut, si noi facem; si noi avem, dar si voi aveti; simpla lupta politica; fals, complet fals.
RăspundeFelix - 11-26-2012
@Robert & tila. Intelegi mai copii ca intentiile va sunt ingrozitor de transparente. Cu cat va credeti mai smecheri, cu atat mai clar se vede ca "regele e gol"
RăspundeFelix - 11-26-2012
Cred ca diagnosticul e un pic eronat: nu e vorba de hepatita si de cancer, ci de o ci de o puternica depresie a sistemului imunitar al consttintei romanilor. Orice raceala, orice febra, il poate dobori. Daca nu e Ilici, e Vadim. Daca nu e el, e Becali. Daca nu e Becali, e Antonescu (Antonescu e de fapt destept, l-a luat pe Becali in barca sa, acun nu avem numai raceala, avem si o gripa intestinala). Daca nu si nu, e Voiculescu. Sigur ca de fiecare data trebuie neutralizat, sau macar incetinit agentul patogen. Problema e insa cum imbunatatim sistemul imunitar.
RăspundeRobert - 11-26-2012
Domnule Aligica, eu sunt un sustinator al politicii de dreapta, dar asta nu-mi confera o superioritate care sa mi-o manifest jignind pe cei cu optiuni diferite. Cu astfel de iesiri - precum cea la adresa lui "tila", cred ca nu faceti altceva decat sa accentuati sentimentele de respingere ale potentialilor sustinatori ai dreptei. Stiti cumva, "dreapta" se caracterizeaza prin violenta -fie ea si de limbaj ? Eu nu stiu. Regret ca trebuie sa va spun, dar in opinia mea traversati momente neplacute ale existentei dvs. caracterizate prin lipsa cvasitotala a tolerantei fata de cei ce va citesc articolele si fata de cei ce citesc Rev.22.
Răspundejudex - 11-26-2012
Stilul de comunicare al USL este unitar si profesionist. Si clasic, aproape istoric. El se bazeaza pe corecta identificare a racilelor USL si pe corecta masurare a nivelului de patrundere a acestora in perceptia populatiei. In momentul in care boala nu mai poate fi negata si perceptia publica a putreziciunii depaseste pragul critic, USL trece in mod de atac, atribuind-o adversarilor. Este un procedeu clasic de manipulare. Sigur, asta nu inseamna si ca aceia care sunt folositi pe post de purtatori de mesaj chiar inteleg ce spun, de unde si aparenta de grav handicap daca incearca sa improvizeze singuri raspunsuri la intrebari concrete. Greu ce spus daca seful strategiei de comunicare al USL (parca Bogdan Teodorescu il cheama...) stie el insusi ce face. Din acest motiv Crin vorbeste de harnicie si profesionalism, Ponta vorbeste de onestitate si dreptate, Vosganian vorbeste de economie, Ilici si Medelin vorbesc de patriotism, Nastase de Justitie, Ghise si Voicu de responsabilitatea politicianului in fata celor care il aleg, Mang de educatie, Mazare de reprezentativitate populara, etc...Acest stil de comunicare induce un sentiment de frustrare si situatie iremediabil pierduta la nivel national. Se cheama razboi psihologic.
Răspunderadu - 11-26-2012
A merge la vot si a vota ARD este cel mai inteligent lucru,dar cati oameni au capacitatea de analiza sau macar de a reflecta asupra celor scrise in acest articol.Cati citesc articolele scrise de acest jurnalist luminat? Majoritatea il asculta pe Ciutacu si Chireac ,care fac o propaganda interesata la Antenele lui Felix si nu-si mai bate capul. Acestia sunt o categorie numeroasa ,mai putin luminata,dar intelectualii care-i sustin pe Felix si odioasele figuri care-l slujesc, sunt niste criminali.
RăspundeD P Aligica - 11-26-2012
Nu, cetatene, voteaza coruptii si mafiotii din USL si fii fericit. Sunteti extraordinari: Nici macar nu intelegeti ce scrieti. Poate moderarea sa explice de unde gaseste USL postacii astia absolut handicapati intelectual? (Nota: "handicapat intelectual" folosit aici ca termen tehnic, clinic, nu insulta). Oricum ar sta lucrurile nu cred ca trebuie sa-i promovam in ideea ca "si ei sunt ai nostri." Nu sunt.
Răspundetila - 11-26-2012
Deci daca-i votam pe toti coruptii si mafiotii din pdl salvam democratia si statul de drept. Excelenta analiza.
RăspundeLara - 11-25-2012
Domnule, tot ce scrieti, si cum scrieti, mi se pare halucinant. Sunteti in zona crepusculara. Mai rau este ca destui va urmeaza acolo.
Răspundemaria - 11-25-2012
Analiza este corecta.Avem de ales intre un regim condus de un mare fost securist si o democratie cu multe defecte, dar democratie...Cred ca solutia este votarea masiva a candidatilor ARD.Aceasta ar putea crea o presiune asupra unei puteri care da fiori oricarui om cu scaun la cap ,dar si Europei.O putere care pune mana pe toate institutiile statului este un pericol mortal pentru prapadita democratie romaneasca.Un numar mic de voturi ar duce la o opozitie decorativa ceea ce ar crea premisele unui sistem autoritar cel putin.
Răspundewoland - 11-25-2012
Daca nu ar mai fi fost si altele as fi spus ca nu ma asteptam la un astfel de articol din partea dv. Dar au mai fost. In primul rand asa-zisul scenariu al amicului dv. frizeaza absurdul. In ceea ce priveste pretinsa dorinta a USL, manevrat de "capo di tutti capi" de a subordona justitia, sunt doar procese de intentie fara nici o acoperire in fapte. Sigur, daca criticile la adresa CCR sau a caricaturilor din CSM nu sunt considerate atacuri la adresa justitiei. La fel de ridicola este si afirmatia potrivit careia acest capo di tutti capi ar controla tot ce misca in tara asta. Este suficient sa analizezi deciziile importante care au fost adoptate in spatiul public pentru a intelege ca nu avut nici o legatura cu personajul. Sunt actori mai importanti, inclusiv cei internationali, care blocheaza o astfel de posibilitate. La fel in ce il priveste pe Tariceanu. Daca pentru dv. indepartarea din partid, dupa o schisma majora, a unor personaje precum Flutur, Valeriu Stoica, Pinalti sau Boureanu este distrugerea PNL din interior, atunci asa sa fie. In ce priveste economia, in 2008 am avut un deficit de 5%, cu 2% mai mare decat cel prognozat, pe fondul declansarii crizei economice, in conditiile in care tari precum Spania sau MB au avut 13% sau 8%. Aparitia crizei nu a fost evidenta pana in a doua jumatate a anului 2008. Tariceanu a luat masuri, a emis o OUG cu masuri anticriza. Guvernului Boc i-a trebuit un an si jumatate pana sa adopte acele masuri stupide de taiere a salariilor. Oricum, pretinsa sansa pe care o are de a se reabilita acceptand postul de prim-ministru reprezinta un zvon ridicol. Spre deosebire de persoane ca Boc sau MRU, Tariceanu are onoare si sunt convins ca nu va accepta o astfel de propunere.
RăspundeCodru Vrabie - 11-25-2012
dle Aligica, [respect indemnul site-ului de-a nu folosi diacritice; cu aceasta ocazie, imi cer scuze ca nu folosesc nici alte conventii gramaticale] --la a doua intrebare, eu nu va pot ajuta cu raspunsuri, pentru ca mi se pare absurd ca, intr'o democratie, sa discutam despre boicotarea alegerilor :( e libertatea dvs sa credeti altfel, dar e libertatea mea sa nu va ajut in aceasta directie :) --la prima intrebare, daca privim lucrurile din perspectiva practica, exista 3 modalitati simple de-a boicota ARD in alegeri--prima e sa stai acasa ori sa-ti anulezi votul (dar aduce beneficii proportionale USL-ului); a doua e sa votezi pentru USL (dar inteleg ca varianta asta nu corespunde cu grupul-tinta al cititorilor 22); a treia e sa votezi pentru orice alt candidat, din orice alta formatiune politica (adica sa bati saua electorala, ca sa-nteleaga iapa de partid)... ++insa, daca-mi permiteti, motivul pentru care va scriu e tocmai acela ca nu-mi plac intrebarile dvs :( de ce sa reduc totul (legat de aceste alegeri!) la temeri si frici, in loc sa judec in functie de aspiratii si idealuri?!? doar pentru ca e la moda sa fim pragmatici?!? pe mine, personal, moda asta nu "ma-mbraca!" inteleg cat e de importanta justitia, dar nu pot sa cred ca totul se reduce la buna ei functionare, mai ales pentru ca stiu ca asta nu se va-ntampla prea curand! :( ca USL nu are intentia de-a asigura buna functionare a justitiei, pare deja destul de clar; dar nici ARD nu ofera astfel de garantii, pentru ca retorica de azi nu e sustinuta cu actiuni, date sau indicii din trecut :( asa incat, cu iertaciune si adanca plecaciune, dati-mi voie sa va critic pentru punerea in pagina, pe nemestecate, a unui argument care nu prea sta in picioare :( **apoi, continuati cu asezarea in pagina a inca unei intrebari, cea privind posibilitatea revenirii PM Tariceanu, care are acelasi statut, de argument strecurat pe nemestecate, caci nici el nu sta in picioare :( daca era Tariceanu vreun vaccin cu eficienta dovedita, puteam fi de acord, dar asa, de ce ma-ntrebati daca vreau sa-mi inoculez, deliberat, un patogen de pe urma caruia am mai suferit, in speranta ca, de data asta, nu voi suferi si mai mult?!? daca mi se-ntampla ca, acum, la a doua infectare, sa ma-mbolnavesc si mai grav si sa mor?!? de ce-mi oferiti drept alternativa o falsa solutie, care raspunde la o falsa problema?!? de ce-as vrea un nou parlament construit pe majoritati netransparente si pe cumparare de voturi si pe traseism?!? ==>sugestia mea este ca-n loc sa ne batem capul cu boicotarea unui actor electoral, mai bine sa ne folosim votul ceva mai creativ--sa ne asiguram ca nu se poate constitui o majoritate cu potential tiranic! sugestia mea este ca-n loc sa ne batem capul cu scenarii despre viitori premieri reciclati, sa ne gandim mai bine daca nu cumva ne-ar fi mai utila o criza belgiana! sugestia mea este sa intram in joc cu propria noastra strategie, nu cu adaptarea/ajustarea la strategia adversarilor! cre
Răspundemc25 - 11-25-2012
Eu sunt 1000% de acord cu analiza amicului d-lui Aligica. Chiar daca am ajuns in situatia de a alege intre doua rele, sa nu uitam ca unul este raul absolut (sa nu uitam ce au incercat sa faca asta-vara si tot incearca, mai voalat, de atunci), iar celalalt este un rau minor. Cam peste tot in lume oamenii considera la alegeri ca voteaz aintre doua rele, iar votul negativ este preponderent. Am rude si prieteni in Franta care l-au votat pe Hollande pentru ca erau satui de Sarkozy. Numai ca in alte tari, au de ales intre doua rele banale. La noi, inca dupa 23 de ani, ne confruntam cu alegerea intre raul absolut si un rau banal, normal. Nu sunt analist politic, dar cred ca pe 9 decembrie, multi oameni normali vor judeca la fel. Daca in conditii normale nu ar fi fost la vot, dupa ultimele 6 luni cred ca vor vota ARD, chiar daca cu scarba. Dupa cum la fel, cred ca unii care ar fi votat cu USL, vor sta acasa. Daca USL a avut 49% la locale, nu vad cum ar putea lua mai mult de 40 - 42% la generale.
Răspundejudex - 11-25-2012
Eu vad doua argumente valabile pentru boicotarea ARD: a) ipoteza ce CPT ar putea fi un simplu cal troian, manevrat de papusarul lui Crizel si trimis la inaintare pentru a scadea presiunea asupra electoratului tacut, acela care are nevoie sa auda glontul vajaind pe la ureche pentru a se trezi. b) argumentul unor sociologi care spun ca prezentarea masiva a electoratului la urne favorizeaza, printr-un obscur mecanism, USL(eu nu cred in acest al doilea argument). Nu ma pot abtine sa nu remarc orbirea celor care ocolesc cu grija sutele de argumente evidente contra boicotului. Cel mai simplu dintre ele: sansa de a accede in Parlament acordata unora "albi" ca Boagiu, Funeriu, Barbu, Udrea, MRU, Biris, Papahagi,...in dauna unor Crizel, Dragnea, Voiculescu, Nicolaescu, Vosganian, Voicu,...As mai adauga ca boicotul nu poate deveni un mod clasic de exprimare a romanilor in fata asediului unei grupari paramilitare pentru care exprimarea politica este o simpla deghizare, pentru ca i-ar transforma intr-un fel de populatie barbara, intepenita undeva in feudalism, incapabila sa se conecteze la valori fundamentale ale civilizatiei. Din contra, cred ca doar o prezenta de peste 70% la vot a romanilor (votul prin corespondenta unde este, ARD?) va darama esafodajul razboiului psihologic al USL, daramand mitul prostiei lor generale. "Negociem cu teroristii!" este echivalent in decembrie si in Ro cu "boicotam ARD!".
Răspundeadriana - 11-25-2012
Absolut de acord cu editorialul dvs. mesajul este urmatorul- vreti justitie independenta votati ARD. Vreti dictatura lui Voiculescu,dictatura majoritatii,desfintarea statului de drept votari USL.Clar si concis. Independenta justitiei atrage dupa sine economie performanta,bogatia populatiei,invatamint de calitate,sanatate de calitate.ALEGEREA STA LA MINA DVS.
Răspundeunu' - 11-25-2012
Meh. Iarasi asa-zise 'argumente" de postaci. Daca matale nu intelegi, aia e problema ta. Dar nu veni si da cu bita (in balta) cum ca articulol e fals sau necinstit. (ca cine zice, ala e).
RăspundeAritmetica - 11-25-2012
D-le Aligica, tot articolul dvs. are un singur scop, iar acesta nu este cel declarat de domnia voastra la inceputul articolului, cum ca nu indemnati pe nimeni cum sa voteze. O faceti, este adevarat, dupa un lung sir de fraze. Dar e dreptul domniei voastre. Cum insa argumentele din partea a doua a articolului( dupa textul cu"au mai ramas doua intrebari), sunt trase de par in directia in care sugerati sa se voteze, ele nu mai au valoarea impartialitatii pe care o mimati. Asa ca, pacat de atat timp pierdut cu lungul articol. Va trebuiau doar 9 literë ca sa scrieti "votati ard". Inca o dovada a ineficientei romanesti.
Răspunde