De același autor
Serialul lui Andrei Oisteanu* despre inclinatia scriitorilor romani catre droguri nu are cum sa nu starneasca interes. Mass-media sugereaza ca adictiunea la drog ar fi caracteristica marginalizatilor sociali, nu creatorilor onorabili si merituosi, prezenti in manualele de scoala si in istoria literara. Interesant si bine scris, excursul lui Andrei Oisteanu ne ofera o informatie bogata, plina de detalii picante, dar, in acelasi timp, indeamna la reflectie. Cel ce se drogheaza doar pentru a-si uita infrangerile, frustrarile si pentru a suporta mai usor vicisitudinile vietii nu prezinta niciun interes. Pentru eroii serialului, insa, drogul este fie o experienta semnificativa, fie un experiment de natura stiintifica, iar distinctia dintre acestea doua merita aprofundata.
Omul comun, care-si traieste viata la intamplare, fara vocatie si fara plan, numeste "experienta" solutiile gata facute pe care le-a memorizat si aplicat de-a lungul existentei, crezand, in mod gresit, ca ele ar fi utile la rezolvarea unor probleme noi. "A face o experienta" inseamna cu totul altceva decat "a avea experienta". Prima presupune observatia constienta, a doua, acumularea mecanica de clisee. André Malraux a lansat fraza de efect ca rostul vietii ar fi de "a transforma in constiinta cea mai mare cantitate posibila de experienta". De fapt, experienta pe care o faci, nu aceea pe care o fac altii cu tine, reprezinta deja o structurare constienta a observatiilor pe care le efectuezi si a evenimentelor pe care le declansezi. Intamplarile si accidentele care survin de-a lungul unei existente se pot transforma, eventual, in experienta doar prin ordonare si reflectie critica. Experimentul este altceva decat experienta. Spunem cu neglijenta ca facem o experienta de fizica sau de chimie, cand, de fapt, facem experimente. Acestea presupun un mediu controlabil, in care se urmareste un proces, inregistrandu-i-se cu acuratete caracteristicile. Experienta se traieste, se incearca, se suporta, se acumuleaza, se impartaseste. Experimentul se planifica, se controleaza, se duce la bun sfarsit, se comunica. Orice experienta este unica, orice experiment este repetabil. Dragostea este o experienta; erotismul, un experiment.
Stiinta galileo-newtoniana a impus experimentul in defavoarea experientei. Daca, pentru Goethe, experienta este ceea ce intermediaza intre subiect si obiect, pentru Newton nu conteaza decat experimentul crucial, experimentus crucis, acela care-i verifica teoria in conditii bine stabilite, caci stiinta nu are a explica imensa diversitate a experientelor. In principiu, corpul experimentatorului se afla in afara experimentului, in timp ce o experienta se traieste cu intregul corp. Stendhal resimte experienta estetica la nivel somatic, el lesinand la contemplarea tablourilor lui Corregio. Reactia lui a dat numele unui sindrom clinic, "sindromul Stendhal". Savantul cauta sa-si mentina spiritul lucid, iar corpul detasat, fara contact cu procesul pe care-l urmareste. De aceea, uniforma experimentatorului presupune manusile si halatul alb de laborator. Mainile arse de radiatii ale Mariei Curie arata cat de greu este sa se mentina aceasta izolare.
Poetii romantici au avut experienta drogurilor, care le-a inspirat creatia. Se cunosc conditiile in care Coleridge a scris celebrul poem Kubla Khan, in transa, sub influenta opiumului, care l-a facut sa simta "roua de miere" si "laptele paradisului". Thomas de Quincey si-a descris, la randul lui, experientele, in Confesiunile unui opioman englez. Baudelaire a patruns, prin droguri, in "paradisurile artificiale". La inceputul modernismului, experienta drogului este inlocuita cu experimentul. Avem de a face cu acelasi mediu controlat, de tip laborator, dar, de data aceasta, corpul experimentatorului nu se situeaza in afara experimentului, ci constituie chiar obiectul acestuia. Cand Rimbaud pledeaza pentru "dereglarea sistematica a tuturor simturilor", nu "dereglarea" ar trebui sa ne starneasca imaginatia, ci caracterul sistematic al demersului. Schimbarea la fata de la experienta la experiment este marcata de trecerea de la Baudelaire la Rimbaud. Arta devine, din iluminata, experimentala. Experimentul corporal a fost folosit si de asceti, pentru a atinge extazul. Aldous Huxley, care a experimentat efectele mescalinei si a lasat despre acestea relatari lucide, stiintifice, in Portile perceptiei, subliniaza relatia dintre utilizarea drogurilor si practicile ascetice. In cazurile examinate de Andrei Oisteanu, avem de a face, cel mai adesea, cu experiente, scriitorii dorind sa incerce senzatii noi, sa-si biciuiasca simturile si imaginatia. Mai interesante sunt, insa, acele cazuri in care subiectii experimenteaza drogurile, cautand sa ajunga la concluzii obiective. Demersurile doctorilor Nicolae Leon, Vasile Sava, Gh. Marinescu, Eduard Pamfil si ale scriitorului Petru Comarnescu si pictorului Corneliu Michailescu, analizate de Andrei Oisteanu, sunt mai putin inrudite cu viziunile poetice decat cu protocoalele stiintifice. Experimentele asupra spanzurarii, efectuate de Nicolae Minovici, se inscriu in aceeasi categorie, desi nu au nimic de a face cu drogurile.
Arta experimentala cauta, prin incercari sistematice, sa trezeasca in randul amatorilor experienta estetica. Ea a ajuns, insa, la stadiul in care creatorul de arta este cel care experimenteaza si, tot el, cel care gusta experienta. Reflectiile pe marginea studiului lui Andrei Oisteanu ne arata ca, in cele din urma, modelul sociologic al relatiei creator-public nu mai poate urma schema transmisiei de la emitator la receptor, cercul inchizandu-se intre experimentare si experienta.
* Scriitorii romani si narcoticele, in 22, nr. 18-25 (29 aprilie-17 iunie 2008).