Educaţia, prin şi pentru clanuri

Andreea Pora 30.11.2010
SHARE 27
Niciunde nu se vede mai limpede că adevărata opoziţie, blocajul şi stagnarea vin din grupurile de interese transpartinice, din mafia cu braţe lungi şi degete butucănoase mângâind buzunarele parlamentarilor, ca la Legea educaţiei. Soarta ei mi se pare pecetluită şi asta nu din cauza procedurii - asumare sau vot în Senat - şi a ipocriziei cu istoria şi geografia în maghiară, ci din cauza refuzului clanurilor de a ceda fie şi un singur privilegiu din ceea ce au cucerit timp de 20 de ani. Indiferent cum va fi adoptată în final, legea nu are nici cea mai mică şansă să producă vreo reformă. Dacă guvernul îşi asumă răspunderea, actuala opoziţie ameninţă că va modifica legea atunci când va veni la putere. Dacă trece în varianta Senatului, se ajunge tot acolo, pentru că amendamentele Comisiei consfinţesc statu-quo-ul clientelar, fabricile de diplome, impostura şi politizarea, în special în universitar.

Aşadar, o temă pe marginea căreia am auzit până la saturaţie fraze sforăitoare şi bocete ipocrite, care ar fi trebuit să transceandă interese de partid sau lupta putere-opoziţie, pentru că vorbim, nu-i aşa?, „de viitorul copiilor noştri“, nu reuşeşte să depăşească nivelul de tarabă, unde se negociază incompatibilităţi contra cumul de norme. Se dovedeşte, a câta oară?, că în România consensul pe principii, priorităţi naţionale sau interes public, lucruri care umflă demagogic guşile politicienilor, nu au valoare nici măcar atunci când poartă semnătura marilor oameni de stat şi sindicat, cum s-a întâmplat cu Pactul pe Educaţie.

Incredibila poveste a Legii educaţiei, marca Miclea-Funeriu, s-a sfârşit într-o baie demagogică. Etern rectoriţa Andronescu, vârf de lance al mediocraţiei de gaşcă, şi-a impus punctul de vedere, susţinută, după cum era de aşteptat, de colegii săi din multinaţionala parlamentari-profesori & rude şi prieteni de afaceri de toate culorile politice. Dezbaterea se cantonează strategic în zona naţionalismelor inflamate (predarea istoriei şi geografiei în maghiară va duce la revizuirea frontierelor, adică la cedarea Ardealului!), problemele de fond, cele care ajung direct în mlaştina urât mirositoare a intereselor universitare, sunt inabil ocolite. Semnificativ este că nici măcar PDL nu se omoară să demonstreze, cu articolele în mână, şi nu cu aceleaşi cuvinte care dau frumos din coadă, care sunt modificările aduse legii de Comisia de învăţământ din Senat, încercând astfel să convingă opinia publică de buna lor credinţă şi de motivele reale ale asumării. Tăcerea cosmică a democrat-liberalilor arată că Mihail Hărdău nu este singurul care nu are legea la inimă şi la portofel.

Aş fi foarte curioasă să aud din gura PSD şi PNL, iniţiatorii principalelor amendamente, răspunsuri la câteva întrebări.

1) De ce au scos interdicţia ca directorii din preuniversitar să fie membri de partid, iar rectorii să ocupe funcţii de conducere în partide, din moment ce vociferează permanent împotriva politizării?

2) De ce au prevăzut că doar profesorii universitari pot fi conducători de doctorat, când clamează că tinerii nu pătrund în sistem?

3) De ce au prelungit până la 70 de ani vârsta de pensionare a profesorilor universitari (titularizarea poate fi prelungită şi după această vârstă), ei fiind cei care deplâng soarta tristă a tinerilor universitari?

4) De ce au desfiinţat comisia de selecţie a rectorilor (în care puteau intra şi personalităţi din lumea academică din afara universităţilor), lăsând alegerea acestora tot la latitudinea Senatului?

5) De ce au eliminat votul secret la alegerea rectorilor?

6) De ce au anulat procedura de abilitare a celor care acced în funcţii de conducere, de profesor universitar sau de conducător de doctorat?

7) De ce au eliminat cumulul de norme pentru profesorii care predau în privat şi la stat?

8) De ce rectorii şi profesorii universitari pot ocupa simultan funcţii de demnitate publică?

9) De ce au edulcorat prevederea antinepotism, lăsând interdicţia de a „funcţiona a unor soţi, afini şi rude până la gradul III, dacă unul dintre ei îndeplineşte funcţie de conducere sau evaluare“ doar la nivel de universitate, şi nu şi de facultate?

10) De ce cred că doar viitorii plagiatori trebuie eliminaţi din sistem, dar nu şi foştii?

Iată zece întrebări (ar mai fi multe altele) vizând strict universitarul, la care cred că s-ar cuveni răspunsuri cu argumentaţie. Poate PNL şi PSD au dreptate să modifice astfel legea guvernului, dar atunci ar trebui să explice public şi concret. Să arate că amendamentele nu-i vizează direct pe cei 40% parlamentari-cadre universitare, să demonstreze că nu au legătură nici cu doamna Andronescu sau domnul Marga, nici cu veniturile lui Năstase sau Hărdău şi nici cu presiunile venite dinspre „Spiru Haret“ sau Universitatea din Oradea. Indiferent însă de explicaţii, un lucru rămâ­ne cert: asumare sau nu, constituţională sau nu, Legea educaţiei are puţine şanse să „făurească un viitor luminos pentru copiii României în contextul globalizării“, cum spunea patetic un domn senator, privind pierdut în adâncurile camerei de luat vederi. Unul care, ca mulţi alţi colegi perfect dezinteresaţi în chestiune, câştigă lunar 170 de milioane de lei vechi de la trei facultăţi private şi una de stat. //

Taguri:

Ministerul Educatiei, Funeriu, clanuri universitare, Pactul pe Educatie, Legea educatiei.

TAGS:

Comentarii 27

nicolae - 12-07-2010

Daca finantarea se va face functie de Nr.de elevi ,nu o sa mai avem calitate . Fiecare profesor va dorii sa aibe cati mai multi elevi in detrimentul calitatii invatamantului .toti vor trece clasa , bun sau rai .De ce sa mai inveti?

Răspunde

Kinga - 12-03-2010

In timp ce in parlament tot ciparteste legea educatiei, elevii nu invata mai nimic. Am doua pritene apropiate ce au fete la liceu, spun ca profesorii sunt foarte dezinteresati, elevii majoritate la fel. Manualul de anatomie de liceu este foarte dificil, in loc sa ramana un tinar cu ce e important din el, vreo 40%, nu ramane cu nimic. Asa este si chimia si altele. Una din prietene (canadianca) a ales varianta de a face prin internet cursurile de liceu fiica ei, nu mai suporta sa vada ca nu inainteaza cu nimic, dar cealalta nefiind cetatean strain, nu a recurs la aceasta varianta.

Răspunde

Pavel - 12-03-2010

Bune intrebari doamna Pora. Dar poate imi raspundeti si dumneavostra mie de exemplu la urmatoarele : -Cum a ajuns Boc profesor universitar, si cati "boci" sunt in Romania ? - Elena Udrea e si ea tot universitar ? -Cum a luat EBA bacul ?

Răspunde

Sean - 12-03-2010

Dar pentru cealaltã "parte" n-aveati nicio intrebare, d/na Pora? De fapt aveti dreptate! La ce naiba ne mai incurcãm cu Opozitia asta? Ar trebui scoasã inafara legii!

Răspunde

carina - 12-03-2010

Doamna Pora, Am devenit admiratoarea dvs. in ultima vreme. In Romania am fost si profesor si mama, si cred ca ce se intampla acum este revoltator! Acum suntem de 2 ani in Olanda si avem o fiica de 15 ani la scoala aici- ce diferenta uriasa! Aici s-a facut reforma invatamantului in 1957! In scoala se invata seriozitatea, punctualitatea, competente tehnice dar si cultura, si totul functioneaza in interesul copiilor. Din pacate,in Romania situatia nu se va schimba prea curand- nici macar cand generatia Andronescu va disparea din motive naturale- pentru ca ei creeaza discipoli dupa chipul si asemanarea lor! Va doresc sincer mult succes si multa putere, si continui sa va citesc si sa va urmaresc.

Răspunde

mihai - 12-03-2010

Oricine-si poate da cu parerea, insa cei care trebuie sa faca legi bune in tara asta sint doar specialistii. Funeriu specialist in educatie? Nu mai sfidati poporul roman care va da o piine de mincat, pentru ca trudeste pentru ea. Jurnalismul este foarte mult influentat de parti-pris-uri politice, si vorba lui dan b, ce titlu aveti de va pricepeti la toate? Daca-i asa, ar fi bine sa inlocuiti primministrul care nici nu stie pe ce lume traieste.

Răspunde

Pavel - 12-02-2010

Ce se intelege prin invatamant? A cunoste, a sti, a te pregati. Este o instruire, activitate de invatare si acumulare de cunostinte prin scoala(in principal). Si asa, politicienii si jurnalistii politicianisti au preluat conceptul si l-au dus la.....pregatirea tinerei generatii pentru comunicare (in special). Ce sa comunici fara sa acumulezi cunostinte? O fetita merge la scoala in prima clasa. Dupa nici o saptamana vine nervoasa acasa si spune mamei ca, nu vrea sa mai mearga la scoala. De ce? Nu stie sa scrie, nu stie sa citeasca si....nu este lasata nici sa comunice. Asa este cand, un tanar politician (stie sa comunice) scolit in zilele noastre, il face "varza" pe un economist, profesor cu ranguri universitare.Nu este de mirare ca, politicul bate competenta. Avem nevoie de profesori, ii batjocorim, avem nevoie de doctori, ii batjocorim, avem nevoie de specialisti, ii batjocorim etc. Pai, daca nu sunt scoliti la "scoala vietii" de politicieni! Este rusine sa detii ranguri universitare daca, nu esti afiliat, client al puterii. Uite asa avem profesori de drept constitutional, marineli, caltabosi, sorici, mitici spagari, bordurari, ....D-na Andronescu a devenit persoana ocarata pentru ca, nu apartine puterii. Iata, demnitari ai statului (platiti din banii contrbuabililor) isi permit sa jigneasca cetateni ai acestei tzari, sa invrajbeasca categorii socio-profesionale, sa-i trimita prin strainatatzuri. Nu este de mirare cum, s-a incetatenit pana la sablon sloganuri(nu.... slogane) cu etichete dispretzuitoare. Presa de foarte proasta calitate a preluat, a mediatizat toate astea, iar mintile unora reproduc aceste sabloane (nu... sablonuri). De toti acestia are insa nevoie in campaniile electorale, pentru ca ....Votul d-voastra conteaza! In rest, Doamne, un articol manipulator 100%, cu interpretari ..da capo al fine. Ar trebui sa facem in ciuda imbecililor, sa invatam, sa ne scolim, sa lasam galceava asta politicianista din care, toti avem de pierdut. Daca nu, scriem articole pe net. PS. "Onorat aughitoriu, Vom căuta să ne roskim astăzi ghespre metoda ghe a prăda grămakica în jenăre şi apoi numai doară ghespre metoda intuikivă şi ghespre răspunsurile neapărake, neţăsitake ghe lojica lucrului, amăsurat inkelijinţii şcolerului!"Aşa începe d. conferenţiar. Cui nu a asistat la conferenţa aceasta trebuie să-i spunem că pedagogul pune întrebările şi presupune şi răspunsurile. Aşa că urmarea, deşi s-ar părea o conversaţie între pedagog şi şcolar, este însuşi corpul conferenţii. Iată rezumatul acestei superioare opere didactice. Urmează conferenţiarul: Pedagogul: No! ce-i grămakica?.....Un pedagog de scoala noua (I.L. Caragiale)

Răspunde

Mara - 12-01-2010

Foarte bun articol! Am mai comentat si pe hotnews la acest argument pt ca se vede cu ochiul liber cum mafia din inv. nu se da invinsa. Am studiat in occident, la o univ. particulara unde profesorii aveau salarii mult mici decat profesorii de la univ.(de stat) din Ro. Nu, aici nu este nici-un secret salariul unui prof. universitar. Tov. Ecaterina Andronescu si alti comunisti sadea nu inghit o lege moderna, reformista a educatiei si cu atat mai putin pe tinerelul Funeriu scolit in occident. Eu sper ca aceasta lege sa treaca, chiar daca opozitia ameninta ca atunci cand vor avea ei “mingea” vor avea grija sa o arunce cat mai departe in asa fel incat nici urmatoarele doua generatii sa nu isi mai doresca modernizarea. Urmasii lor (fii, nepoti, ginerei, etc) le vor ocupa locul dupa ce in sfarsit la 80 de ani vor trece de la catedra la cimitir. In fine, ei sunt adeptii buchetelor de flori pe 15 septembrie, buchete imense si multe care acopera catedrele ca niste morminte. Ceva uniforme noi, ceva termopane si avem scoli moderne. Ah, am uitat, cat mai multe manuale alternative sa aratam ca informatia abunda. Ca tot acest sistem educational nu se leaga nicicum, nu conteaza. Importante sunt salariile, vilele, masinile si sedintele de terapie zilnica la televiziunile antieducationale si antinationale (realitatea, antene)

Răspunde

Dan B. - 12-01-2010

De la o simpla intrebare(fie ea neinspirata, dar intrebare) am ajuns , inginer frustrat, baietel cu ochi albastrii, platit de nustiucine, etc, etc, etc. Anul 1990 a fost plin de asemenea afirmatii la adresa unor persoane mult mai cunoscute si onorabile decit mine.Daca doriti amanunte despre mine sau sa ma injurati direct va pot da adresa mea personala de email.

Răspunde

T.B. - 12-01-2010

Doamna Pora, nu va lasati intimidata!

Răspunde

PETRE T JOITA - 12-01-2010

PTR TOV dan b :CATE STELE AI AVUT BAIETEL CU OCHI ALBASTRII? cine te plateste sa faci rau cetatenilor onesti? Va e frica de adevar si dupa 20 de ani,dar si de OAMENI verticali ca dna PORA.

Răspunde

Radu Popescu - 12-01-2010

Dan B, Esti exact tipul celui care deturneaza discutia de la un subiect foarte serios la unul derizoriu. Esti cumva platit sa faci asta, sau o faci inconstient? Articolul nu este scris din prisma unui profesor universitar, e clar, si atata timp cat probleme ridicate sunt foarte reale, ce ne intereseaza pregatirea d-nei Pora! Poate fi si inginer mecanic sau vanzatoare la supermarket, aceste categorii nu au voie sa aiba pareri pertinente ?

Răspunde

Dan B. - 12-01-2010

Multumesc repondentilor mei,sincer.Exceptind psihanalizarea mea,inevitabila in postarile de un anumit nivel imi pun si eu intrebari cum poate fii cineva obiectiv in tara asta.Grupul RC si trustul Intact sunt clar depasite de militantism si evident ca orice critica e deja pusa sub semnul indoielii.Ma intreb de ce partea celalata, respectiv dna Pora ar fi credibila.Asta e tot.Cind esti surprins infulecind la Baconschi si nu la Vintu e mai onorabil credeti voi?Dubla masura ne-a pierdut intotdeauna.Si inca ceva, dar nu vreau sa jignesc pe nimeni, o fac altii destul chiar in fruntea tarii.

Răspunde

christian crăciun - 12-01-2010

Doamnă Pora, Corectă analiza Dumneavoastră, dar dacă împingem discuţia şi mai jos, spre învăţămîntul pre-universitar? Despre acesta s-a discutat şi mai puţin şi dezastrul aici este configurat. "Principii" care şi-au dovedit efectele nimicitoare în Occident sunt importate ca mari "reforme". "Centrarea pe elev", "formarea de competenţe" de ex, sunt tot atîtea formule goale care ascund un profund proces de in-culturalizare, l-aş numi. Dl. Cornea a făcut cîndva aici o analiză foarte pertinentă. De altfel, nu am găsit pur şi simplu cuvîntul cultură în textul Legii. Reducerea practic a liceului la trei ani înseamnă, la fel, distrugerea perioadei esenţiale de formare a personalităţii. "Modernizarea" programelor la literatură şi istorie a dus la o rapidă analfabetizare funcţională de care ne plîngem cu toţii. Este suficient să comparăm programa de bacalaureat şi subiectele din Franţa şi din România pentru a înţelege diferenţa. Eu calific pur şi simplu această lege drept criminală. La fel ca şi indiferenţa cu care au primit-o profesorii de liceu din partea cărora nu am văzut atitutdini. Dar asta este o altă (sau aceeaşi?) poveste.... Cu stimă deosebită

Răspunde

dusu - 12-01-2010

nu am auzit personal,dar inclin sa cred ca e un adevar ca:tovarasul simion,academicianul,s ar fi exprimatde ce atunci ruminii sa nu se simta mindri ca au avut academicieni di rinume mondial si in consecintza sa poarte cu mindrie eticheta?

Răspunde

Mih - 12-01-2010

In mare, sunt de acord cu ideile exprimate de d-na Pora. Motivele reale ale respigerii Legii educatiei de catre opozitie, sunt evidente. Ceea ce as dori, ar fi o mai puternica sustinere a acestei legi din partea oamenilor de presa onesti, a formatorilor de opinie care isi iau in serios acest rol,a profesorilor care isi fac onest profesia, a parintilor, a tinerilor, a societatii civile si, de ce nu, a politicienilor de buna-credinta (atatia cati sunt). Am convingerea ca exista multi sustinatori bine si corect informati, iar problema invatamantului, a reformarii acestuia si stoparea unor practici corupte si a lipsei de performanta reala, sunt subiecte de maxim interes, nu doar imediat, ci si pe termen mediu si lung.

Răspunde

cristian - 12-01-2010

Starea de degradare a învãțãmântului este întreținutã în primul rând de cei de la vârf dornici sã-și protejeze uriașele beneficii. Din pãcate nici pe termen lung nu se poate întrevede o ameliorare,întrucât nivelul de sus este rezervat clanurilor de familie gen Marga, Andronescu Hârdau iar la nivelul de jos nu atrage decât pe cei care eșueazâ în alte domenii. Așadar infuzia de sânge proaspãt in sistem este aproape zero. Ca unul care am nepoți care urmeaza sã "beneficieze" de sistemul nostru educațional constat cu amãrãciune cã nu ne rãmân la îndemânã decât obișnuitele soluții individuale. (Descurcã-te)!

Răspunde

Vlad - 12-01-2010

Dan B., ce te deranjeza din articol? Cu ce nu esti de acord? Vrei sa vezi daca autoarea este "motivata" de interese ascunse si frustrari (cum tu sugerezi) sa scrie ceva de bun simt? Ar trebui sa te intrebi prima data daca este corect ce este scris sau nu. Cu restul nu-ti mai bate capul!

Răspunde

Din Occident - 12-01-2010

Domnule Dan B., lasi impresia unuia care si-a dorit sa publice in Revista 22 si nu prea i-a iesit. Ceva frustrari prin zona? Nu te obliga nimeni sa citesti articolele doamnei Pora. Dar dupa comentariile facute, parca ar bazai o musca pe la caciula matale... La cati incompetenti cu doctorate are Romania, mai bine ai lasa-o mai moale. Iar "aia" din "Occident" nu se bat cu caramida in piept sa arate ce destepti sunt ei, sunt modesti.

Răspunde

PETRE T JOITA - 11-30-2010

Ca de fiecare data articole excelente.LA MULTI ANI,SANATATE,FERICIRE SI TOT BINELE STIMATA DOAMNA .Tot inainte nu sunteti singura ampreuna vom invinge caracatita rosie.

Răspunde

judex - 11-30-2010

Andreea Pora isi dovedeste inca o data capacitatea, fara egal intre ziaristii romani de azi ai Ro, de a dezvalui impostura structurala a programelor partidelor, indiferent de culoare. Eu cred ca marea calitate a Andreei Pora este curajul (manifestat prin toamna lui 2009 prin discursul care o expunea deschis ca prima tinta pe lista neagra conceputa de alinata fostilor "virtuali conducatori" ai Rromaniei, mositi si crescuti de patrriomul Ilici. ESte singura voce "viteaza" intre toti barbatii cu pampersi din publicistica romana care se intrec in discursuri care ascund lasitatea fie sub masca ambiguitatii/neutralitatii (gen Liiceanu et comp.), fie vadita slugarnicie in fata celor bogati (CTP, Nistorescu, SRS, Chirieac,...). @Dan B.: In afara unor comentarii care ne arata un ego exacrebat (probabil rezultat dintr-o cariera frustranta in afara tarii), nu pari sa fii decat fie un mediocru inginer, sau un pensionar frustrat de lipsa de activitate. Mai baiatule, tu aduci vorba de "marile publicatii" doar ca forma de injuratura, tu chiar crezi ca prostesti pe cineva ? Uite, daca vrei exemple care chiar trebuie analizate, eu iti indic niste nume cu un discurs identic postarilor tale, de a caror educatie te poti interesa: Nistorescu, Chireac, SRS, ...

Răspunde

Dan B. - 11-30-2010

@cozmin:sa inteleg ca n-aveti nici o scoala mai acatarii si n-ati fost nici in Occident.Rostul intrebarii mele e daca se ascund interese in articol.Cind acuzi pe altii pot aparea frustrari in locul ratiunii.Mai clar:are doamna Pora vreun doctorat, preda ceva la unele universitati ?A incercat si nu a reusit?

Răspunde

dinu - 11-30-2010

Articolele relative la "depolitizare" propuse de PSD si PNL pot fi sintetizate intr-unul singur: " Se institue functia de Rector pe viata pentru D-na Ecaterina Andronescu. Legea propusa de D-l Funeriu nu poate sa opreasca promovarea mediocritatilor. Singura solutie este promovarea in care punctajul ISI sa aiba o pondere importanta. Este metoda aplicata recent in Serbia,nu in Germania sau Franta-acolo se aplica de mult . Este un criteriu oboectiv si mult mai greu de eludat.

Răspunde

elisabeta - 11-30-2010

E mai profitabi pentru ei să facă reclamă la prostituţie, să elaboreze o lege a ei, decăt să fie de partea culturii şi a educaţiei. Cine mai are nevoie de educaţie, dacă ei încurajează, prin orice mijloc, abandonul şcolar prin propriul exemplu.

Răspunde

elisabeta - 11-30-2010

Într-o societate democratică adevărată, pe care mai mult o trâmbiţăm decât o zidim, egalitatea si libertatea, etica demersului şi oricărui act politic constituie principii definitorii "sine qua non" ale sistemului. Starea euforică, beţia de putere au generat "stăpâni absoluţi" care domnesc, mai presus de lege şi etică, în interesul propriu.

Răspunde

cozmin - 11-30-2010

domnu Dan ,va scrie in buletin titulatura? in occident nu o sa vezi titulaturi scrise inaintea numelui , numai comunismul v-a invatat sa va scrieti pe usa blocului ing. prof. dr. etc. a... am uitat ca si pe cruci se mai scrie...

Răspunde

Dan B. - 11-30-2010

In marile publicatii din lume cel care detine o rubrica are si o prezentare.De ex:profesor la.., director la.., etc.As fi curios de pregatirea doamnei Pora.Asta ca sa vedem in ce cheie interpretam articolul.Ar fi onest inr-o publicatie de pretentiile r22.Vreo sansa?

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22