Pe aceeași temă
Harta distributiei globale a resurselor de gaz natural, realizata de BP Statistical Review of World Energy 2008, indica platforma continentala a Eurasiei ca fiind cea de-a doua regiune din lume bogata in gaz natural, cu o cantitate de 59,41 trilioane de metri cubi. Acelasi raport mentioneaza ca Federatia Rusa este statul care detine cele mai mari rezerve de gaz natural dovedite la nivel mondial, cu o cantitate de 44,65 trilioane de metri cubi pentru 2007. Pe teritoriul Rusiei se afla 25,2% din rezerva mondiala de gaz natural, iar in clasamentul producatorilor si exportatorilor de gaz natural, aceeasi tara se afla pe prima pozitie. Rezervele de gaz natural ale Rusiei sunt concentrate in Siberia, iar cel mai mare zacamant de gaze este Zapoliarnoie. Potrivit Raportului Anual pe 2007 al Gazprom, 60% din rezervele de gaz rusesti si totalitatea gazoductelor care traverseaza teritoriul Rusiei se afla in proprietatea Gazprom. Cele mai mari cantitati de gaz natural din Rusia sunt exportate catre UE, foste republici sovietice (Ucraina, Belarus, Georgia, Statele Baltice, Azerbaidjan), Turcia sau Japonia. Gazul rusesc ajunge la consumatorii europeni prin conducte care tranziteaza Ucraina si Belarus.
Gazprom este compania care furnizeaza 76% din gazul folosit in consumul intern al Rusiei la preturi mult reduse fata de cele percepute consumatorilor din statele UE. Gigantul energetic rus este cel mai mare contribuabil la bugetul Federatiei Ruse, iar exporturile de resurse energetice ale acestuia au impulsionat, in mod substantial, la cresterea economica de 8% realizata de statul rus.
Dupa 2001, Gazprom a trecut printr-un proces de reorganizare, transformandu-se in a doua companie energetica din lume si avand ca principal actionar statul rus, cu 51% din actiuni. Desi legislatia rusa a permis, dupa 2006, investitiile straine in sectorul energetic al Rusiei, firme occidentale, precum Shell sau BP, au fost obligate sa renunte la contractele incheiate in Rusia ca urmare a presiunilor exercitate de Gazprom, care a refuzat sa aprobe exploatarea zacamintelor de gaze Sahalin si Kovitka. Cea mai mare investitie a unei firme occidentale in industria energetica a gazului din Rusia apartine companiei germane E.ON, care detine 6% din actiunile Gazprom.
Turkmenistanul se afla printre primele 12 state ale lumii la rezervele de gaz natural, cu o cantitate estimata de BP Statistical Review of World Energy 2008 la 2,67 trilioane de metri cubi. Potrivit Energy Information Administration, Turkmenistanul detine unele dintre cele mai mari zacaminte de gaze din lume, situate in bazinele Amu Daria, Murgab si Caspic. Resursele de gaz natural ale Turkmenistanului se afla in proprietatea statului.
Cea mai mare parte a gazului turkmen este cumparata de Rusia si exportata catre Ucraina, prin gazoducte care traverseaza teritoriul Rusiei. Legatura cu sistemul gazoductelor rusesti se face prin intermediul Conductei Central-Asiatice, prin care gazul din Asia Centrala ajunge pe teritoriul Rusiei.
O alta parte a exporturilor de gaz turkmen se indreapta spre Iran si China, prin conducta Korpezhe-Kurt si Gazoductul Central-Asiatic (Turkmenistan-China). Industria hidrocarburilor din Turkmenistan nu este atractiva pentru investitorii straini din cauza legislatiei interne, care nu permite companiilor straine accesul la conductele de export.
Potrivit BP Statistical Review of World Energy 2008, Kazahstanul detine rezerve de gaz natural estimate la 1,9 trilioane de metri cubi, situandu-se in topul primelor 15 state posesoare de gaz la nivel mondial. Cea mai mare parte a rezervelor de gaz din Kazahstan sunt concentrate in zacamantul de gaze Karachaganak, exploatat de un consortiu care include BG Group (Marea Britanie), ENI (Italia), Chevron (SUA) si Lukoil (Rusia).
Estimarile facute de Oil and Gas Journal indica faptul ca in 2007 gazul produs in Kazahstan a fost destinat, in special, consumului intern. La sfarsitul lui 2007, Kazahstanul a incheiat doua acorduri care prevad construirea gazoductului Turkmenistan-Kazahstan-China si extinderea conductei Central-Asiatice. In acelasi timp, Kazahstanul a anuntat ca pana in 2010 se va transforma intr-o tara net exportatoare de gaz.
Uzbekistanul are rezerve de gaz de 1,74 trilioane de metri cubi, potrivit datelor cuprinse in BP Statistical Review of World Energy 2008. Exporturile de gaz ale Uzbekistanului se indreapta, in special, catre Rusia, prin gazoductul Central-Asiatic. La 2 septembrie 2008, Taskentul a incheiat un nou contract cu Moscova, care prevede construirea unui gazoduct care va transporta gaz din Turkmenistan si Uzbekistan in Rusia pentru a fi vandut in statele UE.
Azerbaidjanul este singurul stat din Caucazul de Sud care are rezerve de gaz natural, estimate de BP Statistical Review of World Energy 2008 la 1,28 trilioane de metri cubi. In prezent, cea mai mare cantitate de gaz natural este extrasa din zacamantul de gaze Bakhar. In 2003, BP a primit aprobare pentru a incepe exploatarea campului Shah Deniz, mentionat de Energy Information Administration ca fiind unul dintre cele mai mari zacaminte de gaze descoperite vreodata. Azerbaidjanul este singurul stat din fostul spatiu sovietic care exporta gaz catre Turcia printr-o retea veche.
Relatia dintre Rusia si fostele republici sovietice
Dupa destramarea URSS in 1991, Federatia Rusa a promovat o politica prin care sa mentina fostele state sovietice in sfera sa de influenta. In acest sens, liderii de la Moscova au propus, in 1991, crearea CSI, ca modalitate de reintegrare a spatiului ex-sovietic prin dezvoltarea de relatii militare, economice si politice cu fostele republici. Relatiile economice privilegiate pe care Moscova le-a intretinut pe parcursul anilor 1990 cu statele din CSI au presupus si perceperea de catre Rusia a unui pret mic pentru livrarea de gaz natural.
Dupa 2005, politica externa pe care Rusia o promoveaza in raport cu fostele republici sovietice indica o retrasare a relatiilor cu aceste state, bazata pe asa-numita "diplomatie a gazului", care distinge intre statele dependente energetic de Moscova si cele care detin rezerve de gaz. Fata de statele care nu au resurse, precum Ucraina, Georgia, Belarus, Moldova sau Armenia, Kremlinul initiaza o politica agresiva, construita pe santajul cresterii pretului la gazul natural.
Schimbarea de politica externa a Moscovei s-a reflectat, pentru prima data, in relatiile cu Ucraina. Astfel, in decembrie 2005, Gazprom a anuntat ca va creste pretul perceput Kievului pentru gazul natural de la 50 de dolari/mia de metri cubi la 230 de dolari/mia de metri cubi. Guvernul de la Kiev nu a acceptat cererea Gazprom, iar dupa cateva zile, Moscova a oprit furnizarea de gaz. Statele UE au fost si ele afectate de criza gazelor, deoarece Kievul a sustras gaz pentru consumul propriu din conductele care aprovizioneaza Germania si Polonia. Argumentul oferit de Moscova in timpul crizei gazului pentru a sustine decizia de a majora pretul a fost ca Ucraina trebuie sa platesca acelasi pret pentru gazul rusesc ca si statele UE. Insa, mai tarziu, Vladimir Putin a precizat, in mod deschis, ca Rusia nu va ezita sa foloseasca gazul ca instrument de negociere cu liderii politici prooccidentali ai statelor ex-sovietice. Dupa 2006, statul ucrainean a renegociat in fiecare an pretul pe care il plateste Rusiei pentru importurile de gaz. In 2007, guvernul condus de Viktor Ianukovici a obtinut un pret de 179 de dolari pentru mia de metri cubi de gaz si a acceptat ca pana in 2012 pretul pentru gazul importat din Rusia sa ajunga la nivelul celui perceput statelor membre UE. Dar, la nu mai cateva luni de la incheiarea acordului cu Ianukovici, Moscova a anuntat din nou ca va sista livrarea de gaz catre Ucraina, daca guvernul de la Kiev nu va achita datoriile catre Gazprom sau nu va accepta sa acorde companiei rusesti dreptul de concesiune asupra unei parti din infrastructura de gazoducte ucrainene. In martie 2008, scenariul crizei gazelor din 2006 s-a repetat partial. Gazprom a redus la jumatate cantitatea de gaz livrata Ucrainei, iar Kievul a amenintat ca va lua din nou din gazul destinat Occidentului. In 2008 pretul achitat de Ucraina pentru gazul rusesc a fost de 179 de dolari, iar autoritatile au reusit sa pastreze infrastructura energetica ucraineana in afara controlului Gazprom. Urmatoarele negocieri pentru stabilirea unui nou pret la gazul pe care Rusia il furnizeaza Ucrainei sunt programate peste o luna. Presa a anuntat deja, in mod neoficial, ca Gazprom intentioneaza sa perceapa un pret de 500 de dolari pentru mia de metri cubi de gaz livrat ucrainenilor.
Schimbarea politicii externe a Moscovei in relatiile cu vecinii ex-sovietici s-a reflectat si in raporturile cu Georgia. Noua atitudine a Moscovei repeta scenariul din relatiile cu Ucraina. Astfel, la sfarsitul lui 2005 si in noiembrie 2006, Gazprom anunta dublarea pretului pentru gazul furnizat georgienilor si propune achitarea datoriei prin cedarea catre compania ruseasca a unei parti a infrastructurii de gazoducte georgiene. Conducerea de la Tbilisi, ostila Moscovei prin orientarea prooccidentala, nu a acceptat cedarea catre Gazprom a infrastructurii energetice georgiene, dar nu a putut evita dublarea pretului pentru gazul importat din Rusia.
Tot in 2006, Gazprom a procedat la dublarea pretului la gazul natural pe care il furniza Moldovei, Belarusului sau Armeniei. Dintre cele trei state, doar Moldova a trecut printr-o criza a gazelor, dupa ce Moscova a intrerupt, pentru aproximativ doua saptamani, furnizarea gazului catre Chisinau. Negocierile purtate cu liderii de la Chisinau, Minsk sau Erevan s-au finalizat cu cresterea pretului pentru gazul rusesc si cu cedarea catre Gazprom a unei parti din infrastructura energetica a acestor state. Astfel, Gazprom a intrat in posesia a 63,4% din actiunile Moldova Gaz, a majoritatii Beltransgaz si a gazoductului Armenia-Iran. Totusi, pretul perceput celor trei state, apropiate de Moscova, este mai mic decat cel stabilit pentru Ucraina.
Relatiile pe care Kremlinul le-a stabilit cu fostele republici sovietice care poseda resurse de gaz natural dupa 2005-2006 difera in mod fundamental de cele promovate in raport cu vecinii care nu au astfel de resurse. Liderii Rusiei i-au curtat asiduu pe responsabilii politici din Turkmenistan sau Uzbekistan pentru a obtine contracte care sa permita, in continuare, furnizarea gazului din aceste state prin conductele care tranziteaza teritoriul Rusiei sau pentru a incheia noi acorduri de construire a infrastructurii energetice. Kremlinul a intrat in cursa pentru resursele energetice din zona Marii Caspice declansata de Occident, iar in 2008 a repurtat succese importante, reusind sa anuleze proiecte de infrastructura ale UE, precum Nabucco, si incheind contracte avantajoase cu vecinii sai. Astfel, Vladimir Putin a semnat cu Gurbanguli Berdimuhammedov, presedintele Turkmenistanului, in iulie 2008, doua contracte care prevad modul de formare a pretului pentru gazul vandut Rusiei in urmatorii 20 de ani si dreptul Gazprom de a investi in infrastrcutura energetica turkmena. Peste doua luni, in septembrie 2008, Putin a incheiat alte doua intelegeri favorabile Moscovei cu Uzbekistanul (un acord cu privire la fixarea pretului pe care Gazprom il va achita pentru gazul uzbek si un altul care prevede construirea unui gazoduct care va lega Turkmenistanul de Rusia prin tranzitarea teritoriului uzbek).
Dependenta energetica a Europei de Rusia
UE este, ca marime, a doua piata energetica din lume. În prezent, UE importa 73% din necesarul sau de petrol si 44% din necesarul sau de gaz. Trei state conteaza cu adevarat pentru aprovizionarea cu gaz a Europei: Rusia (24%), Norvegia (15%) si Algeria (11%). Fiind principalul furnizor de gaz al UE, statele europene se afla in diverse grade de dependenta energetica fata de Rusia. Din acest punct de vedere, la nivelul Europei distingem mai multe categorii de state: tari cu dependenta zero - Belgia, Danemarca, Irlanda, Marea Britanie, Spania, Portugalia, Suedia; tari dependente considerabil - Polonia (47% din consumul intern de gaz/2005), Germania (43%), Italia (30%), Franta (26%), România (23%); tari cu o dependenta covârsitoare - Grecia (96%), Bulgaria (89%), Cehia (84%), Austria (70%), Ungaria (62%); tari dependente total - Slovacia (108%), Finlanda (105%), Tarile Baltice (100%).
Securitatea energetica a Europei are in vedere nu doar asigurarea unor rute alternative de tranzit necontrolate de Rusia, ci, in primul rand, securizarea unor surse multiple de furnizori. O diversificare a furnizorilor, precum si a rutelor de tranzit poate stimula competitia pe piata energetica, reducand potentialul de santaj. Astfel, cel mai important proiect care vizeaza ameliorarea dependentei energetice a multor state europene de gazul rusesc este cel care urmareste conectarea spatiului UE cu furnizorii de gaze naturale din Asia Centrala prin coridoare energetice si rute de tranzit necontrolate de Rusia si Gazprom. Acest macroproiect energetic reuneste trei alte microproiecte interdependente: gazoductul SCGP (South Caucasus Gas Pipeline) ce leaga Baku (Azerbaidjan) cu Erzurum (Turcia) si care se bazeaza, în special, pe exploatarea zacamantului de la Sah Deniz. In acest context, interesul major al Europei si al Statelor Unite este acela de dezvolta SCGP printr-un coridor sudic care se va articula pe doua directii strategice: pe de o parte, gazoductul TGI (Turcia-Grecia-Italia), iar pe de alta parte, gazoductul Nabucco, care leaga Turcia de Austria, trecând prin Bulgaria, România, Ungaria. Nabucco va avea o lungime de 3.300 de kilometri, iar lucrarile de construtie ar trebui sa inceapa in 2009 si sa fie definitivate in 2012. Proiectul va fi realizat de un consortiu la care companii din cele cinci state partenere Botas (Turcia), OMV (Austria), MOL (Ungaria), Bulgargaz (Bulgaria) si Transgaz (Romania) au participatii egale.
Contraofensiva energetica a Moscovei
Pentru a preveni deschiderea Europei catre furnizori alternativi Rusiei, care nu folosesc o infrastructura energetica controlata de rusi, Moscova a propus gazoducte ce concureaza atât Nabucco cât si TGI. Pe fond, prin aceste initiative, Rusia doreste nu doar anularea proiectului Nabucco ci urmareste si amplificarea dependentei energetice a Europei prin constructia gazoductului South Stream si a gazoductului Nord Stream (conectand Rusia direct cu cele mai mari piete europene: Italia si Germania).
Proiectul energetic Nord Stream reprezinta apogeul relatiilor economice dintre Germania si Rusia. A fost semnat la sfarsitul mandatului cancelarului Gerhard Schroeder, pe 8 septembrie 2005, si vizeaza dezvoltarea infrastructurii Gazprom pentru a mari cantitatea de gaz exportata catre Europa, prin construirea unei conducte de gaz natural care va traversa Marea Baltica. Capacitatea conductei Nord Stream va fi de 27,5 miliarde metri cubi/an si va face legatura între Rusia (Viborg) si Germania (Greifswald). Se estimeaza ca proiectul va costa aproximativ 6 miliarde de euro. Nord Stream va fi o sursa alternativa de transportare a gazului catre pietele Europei de Vest, care, in mod traditional, tranzita statele Belarus, Ucraina si Polonia. Consecintele operationalizarii acestei conducte vor fi dramatice pentru securitatea energetica europeana: creste potentialul de santaj al Gazprom fata de Ucraina si Polonia, dandu-i posibilitatea fixarii unor preturi preferentiale. De asemenea, gazul va putea fi folosit ca arma politica in relatie cu statele est-europene fara teama de a-i afecta pe consumatorii de pe cea mai mare piata energetica europeana a Gazprom - Germania. Proiectul este cu atat mai controversat cu cat, la finalul mandatului sau, fostul cancelar Gerhard Schroeder devine presedintele consortiului Nord Stream AG, cel care construieste conducta care va traversa Marea Baltica (salariul primit de Schroeder se ridica la aproximativ 5,6 milioane de dolari/an).
South Stream vs. Nabucco
Proiectul South Stream a fost gandit pe doua directii, una spre Vest si Nord (pe ruta Nabucco), alta spre Sud (catre Grecia si Italia). South Stream începe la Beregovaia (Rusia) si traverseaza Marea Neagra pâna în Bulgaria. De aici sunt doua posibilitati de articulare pe directia Italia: un coridor pe directia Sud-Vest (ce ar conexa Bulgaria-Grecia-Italia) sau unul pe directia Nord-Vest (urmând sa faca legatura între Bulgaria-Ungaria-Slovenia si nordul Italiei). La 23 iunie 2007, la Roma, reprezentantii companiei energetice italiene ENI si cei ai Gazprom au semnat un memorandum pentru constructia South Stream. Participând la summit-ul pe tema energiei din Europa de Sud-Est, care a avut loc în 24 iunie 2007 la Zagreb, presedintele Putin l-ar fi convins pe presedintele Bulgariei sa sprijine si sa participe la proiectul South Stream. Guvernul de la Sofia a acceptat, la 18 ianuarie 2008, sa semneze un contract cu societatea rusa Gazprom pentru a participa la proiectul gazoductului ruso-italian South Stream. Acordul a fost aprobat in cadrul unei reuniuni extraordinare a Executivului bulgar, in cursul vizitei efectuate la Sofia de presedintele rus Vladimir Putin. Si în cazul proiectului South Stream, Rusia aplica aceeasi strategie de negociere bilaterala cu state membre UE a unor proiecte energetice ce maximizeaza dependenta energetica a Europei de Rusia. Avem state precum Italia sau Bulgaria care, desi si-au dat acordul pentru TGI si Nabucco, încurajeaza un proiect energetic propus sa submineze tocmai ratiunea comerciala a TGI si Nabucco. Cele doua state membre UE fac un joc extrem de periculos în masura în care o intelegere bilaterala cu Rusia, desi poate parea în avantajul lor pe termen scurt, ar produce consecinte negative incalculabile asupra securitatii energetice a întregii Europe.
O alta încercare de anulare a Nabucco a fost tentativa Gazprom de a scoate Austria si Ungaria de pe harta Nabucco, prin integrarea lor in proiectul South Stream. O prima etapa a vizat transformarea Austriei în "hub" energetic al Gazprom in Europa Centrala si integrarea infrastructurii si a retelei de tranzit din Austria în reteaua Gazprom (prin acordurile semnate în mai 2007, în timpul vizitei presedintelui Vladimir Putin în Austria). Aceste acorduri vor face ca OMV sa depinda, într-o mare masura, de gazul furnizat de catre Gazprom, ceea ce înseamna ca acesta poate avea acum un cuvant semnificativ în influentarea deciziilor si actiunilor OMV. Mai mult, orice achizitii viitoare pe care OMV le va realiza devin, astfel, vulnerabile unui potential control exercitat indirect de catre Gazprom. OMV este compania austriaca parte a consortiului international care a initiat constructia Nabucco (companie care este controlata de statul austriac în proportie de 30%). In ciuda acestui statut (de parte în consortiul Nabucco), OMV va dezvolta, în baza acordurilor semnate în timpul vizitei lui Putin, împreuna cu Gazprom "Un Hub de Gaze Central European" si "Un Centru de Management al Tranzitului Gazelor" (cel mai mare din Europa continentala) tocmai la Baumgarten. Acest proiect submineaza, în mod direct, proiectul Nabucco, din moment ce Baumgarten era punctul terminus desemnat pentru Nabucco. Este o lovitura esentiala aplicata de Gazprom proiectului Nabucco. Desi Austria se va transforma într-un "hub" energetic continental, trebuie sa retinem faptul ca gazul este furnizat de Gazprom, fapt ce amplifica dependenta OMV de Gazprom, deci a Austriei de Rusia, respectiv a Europei de Rusia.
Pe parcursul anului trecut s-a vorbit si de un interes sporit în achizitionarea MOL (compania ungara parte a consortiului Nabucco) de catre OMV - o companie dependenta de Gazprom, care la rândul ei este interesata în exploatarea si dezvoltarea unor zacaminte de hidrocarburi din Rusia si care devine centru continental pentru gazul rusesc. In iunie 2007, OMV controla 18% din MOL, intentionând sa-si creasca participatia pâna la 30%. O luna mai tarziu, OMV a anuntat ca intentioneaza sa achizitioneze întregul pachet de actiuni. O eventuala achizitionare a MOL de catre OMV ar fi eliminat o a doua companie din consortiul Nabucco sau ar fi facut proiectul Nabucco dependent de Gazprom si de gazul rusesc. Tot pe parcursul anului trecut, Ungaria a oscilat între sprijinul pentru Nabucco si South Stream, fiind extrem de sensibila la oferta Rusiei de a transforma Ungaria într-un "hub" regional de depozitare si export al gazului rusesc, afacere care a fost, în cele din urma, parafata de Austria. Ungaria a fost extrem de tentata de dezvoltarea unei infrastructuri de depozitare si stocare a gazului rusesc pe teritoriul sau, ceea ce ar fi sporit semnificativ securitatea energetica a consumatorului maghiar. Mai mult, in ciuda afirmarii sprijinului pentru Nabucco, totusi guvernul Gyurcsany a semnat pe 28 februarie 2008 un acord interguvernamental care anunta participarea Ungariei la proiectul South Stream.
PIERRE NOËL*
Sa lasam pietele sa functioneze
* Research Fellow la European Council on Foreign Relations si director al forumului de politici energetice la Universitatea din Cambridge.
Ce poate face Europa pentru a-si spori securitatea energetica?
Nivelul de securitate energetica a Europei nu este legat in mod esential de locul de unde este furnizat gazul, ci este o problema care depinde de cum functioneaza piata europeana a gazului, cu alte cuvinte, de abilitatea pietei de realocare a resurselor existente (in conditiile suspendarii alimentarii cu gaz a unui anumit stat) acolo unde este nevoie. Ceea ce Europa trebuie si ar trebui sa faca este sa creasca, in mod dramatic, nivelul de integrare a pietelor energetice nationale pentru a se crea o piata europeana unica a gazului. Per ansamblu, politicile europene trebuie sa fie mult mai preocupate de cum functioneaza pietele si de cum raspund acestea unor eventuale socuri energetice si mai putin de relatia cu furnizorii.
Care va fi efectul integrarii pietelor energetice nationale asupra statelor din Europa Centrala? Dar asupra Statelor Baltice?
Trebuie sa facem o diferenta intre pietele energetice relativ mari din Europa Centrala, precum Polonia si Ungaria, si pietele mai mici, precum Statele Baltice. Statele Europei Centrale, ca piete energetice integrate si competitive in spatiul european, au un imens avantaj pentru ca ar putea importa surse alternative de gaz din Europa Occidentala. Nu exista niciun impediment tehnic pentru a face asta, trebuie doar sa lasam pietele sa functioneze. Pe de alta parte, insa, Statele Baltice se afla intr-o situatie diferita: sunt piete energetice insularizate, relativ izolate, foarte putin conectate cu cele europene, in sensul in care, in anumite cazuri, nici macar nu exista legaturi fizice cu restul Europei. Astfel, ele nu se afla intr-o pozitie care sa le faca sa beneficieze de pe urma integrarii pietelor energetice europene.
Cum va raspunde o piata europeana integrata unui soc energetic major?
Ceea ce stim, cu siguranta, este ca in cazul unui soc energetic vom fi mult mai protejati daca exista o piata integrata. Cand Rusia a suspendat furnizarea de gaz in Ucraina, Ungaria si-a putut remedia situatia prin abilitatea de a importa si accesa cargouri energetice din Italia. Pe o piata integrata, o criza similara ar fi mult mai usor de gestionat. Nimeni nu cunoaste cum vor raspunde pietele unui colaps major al aprovizionarii Europei cu energie. Ceea ce stim este ca ele vor putea reactiona mult mai bine daca statele din Europa Centrala vor avea abilitatea de a accesa piata energetica a Europei de Vest decat daca nu ar exista o astfel de posibilitate.
Cum vom putea depasi intelegerile politice bilaterale care submineaza securitatea energetica europeana?
Semnificatia politica a acestor intelegeri bilaterale depinde de tipul pietelor pe care le avem (piete nationale vs. piete integrate). Astazi, avem o piata energetica fragmentata la nivel national. Este foarte dificil sa transporti mari cantitati de gaz din Germania in Franta, din Franta in Italia. In acest context, daca avem o intelegere bilaterala intre Germania si Rusia si o conducta care sa furnizeze gazul rusesc direct in Germania, atunci pontentialul de expunere si vulnerabilitate al statelor de tranzit, precum Polonia si Ucraina, creste enorm. Dar, daca Polonia ar fi capabila sa reimporte gazul rusesc din Germania, nu va conta daca acesta trece prin Belarus si Polonia sau daca ajunge direct in Germania si apoi in Polonia. Repet, semnificatia politica a acestor intelegeri energetice bilaterale depinde de functionarea pietelor. O piata integrata ar anula, in mare masura, potentialul de presiune al intelegerilor politice dintre Moscova si anumite state europene, pentru simplul motiv ca gazul ar fi vandut unei piete unice, urmand ca de aici inainte acesta sa fie distribuit de fortele pietei acolo unde este nevoie.
Cine se opune integrarii pietelor energetice nationale?
La nivel guvernamental, nimeni nu se opune in mod oficial. Cele 27 de state membre ale UE au ajuns, de nenumarate ori, la un acord pentru crearea unei piete integrate a gazului (ultima data in aprilie 2007). Acestea fiind spuse, totusi, in culise se constata mai mult decat existenta unui simplu dezacord. Guvernele Frantei si Germaniei au rezerve serioase fata de liberalizarea pietelor energetice. Mai mult, sunt o serie de companii energetice europene (din Franta, Germania, Italia si Belgia) care au dezvoltat si consolidat parteneriate bilaterale cu Gazprom si care nu doresc ca gazul rusesc sa fie accesibil si celor care nu au relatii pe termen lung cu gigantul rus. Aceste companii doresc, prin orice mijloace, mentinerea statu-quo-ului, prezervarea contractelor rigide si, deci, ele sunt cele care se opun integrarii pietelor.
Este fezabila propunerea crearii unui NATO al energiei?
Un tratat similar NATO, care sa cuprinda o clauza de aparare colectiva, un "articol 5" pe problematica securitatii energetice, fara o piata integrata a gazului in Europa de Vest, va fi complet ineficient, pentru ca simplul consens asupra unei declaratii politice nu va face ca gazul sa circule dincolo de limitele pietei nationale. Iar daca ai o piata functionala a gazului, un astfel de tratat va fi inutil, pentru ca fortele operationale ale pietei vor distribui gazul acolo unde este nevoie.
DMITRI TRENIN*
Energia este o sabie cu doua taisuri
* Director adjunct al Centrului Carnegie din Moscova.
Putem afirma ca Moscova foloseste Gazprom ca instrument de politica externa?
Relatia este mult mai complexa. Decidentii din politica externa a Rusiei pornesc de la ideea potrivit careia ceea ce este bine pentru Gazprom este bine si pentru Rusia. La momentul actual, politica externa a Rusiei este orientata catre afaceri, iar in conflictele cu privire la pretul gazului cu Ucraina si Belarus, Moscova a plasat consideratiile comerciale inaintea celor geopolitice. Liderii rusi au inteles importanta resurselor energetice ale statului rus, iar pentru ei Rusia a devenit o putere energetica. In acelasi timp, leadership-ul rusesc a inteles ca legaturile energetice creeaza dependente mutuale. Ca arma, energia este o sabie cu doua taisuri.
Care a fost rolul pe care Gazprom l-a jucat in spatiul ex-sovietic, dupa prabusirea URSS?
Dupa destramarea URSS, Gazprom a continuat sa subventioneze noile state independente asa cum a subventionat republicile sovietice. Decizia de a vinde gaz "strainatatii apropiate" la un sfert din pretul perceput Occidentului a fost o incercare de a reintegra fostul spatiu sovietic.
Cum influenteaza chestiunea energetica din spatiul exsovietic relatiile dintre Rusia si Occident?
Liderii rusi percep relatiile internationale in termeni competitivi. Ei recunosc ca Rusia nu are o pozitie speciala in spatiul ocupat de fostul URSS si incearca din rasputeri sa pastreze ceea ce considera ca ii apartine. In ceea ce priveste chestiunea energetica, aceasta impune o competitie acerba cu companiile si guvernele vestice pentru accesul la resursele din zona caspica sau central-asiatica. Conductele energetice din aceasta regiune (oleoductul Baku- Tbilisi-Ceyhan sau consortiul Conductelor Caspice, proiectele South Stream sau Nabucco) sunt vazute ca exercitii geopolitice, si nu ca afaceri economice. Competitia devine si mai acerba prin implicarea Chinei, care incearca sa-si maximizeze propria securitate energetica prin accesul la resursele de gaz si petrol din Asia Centrala.
ZEYNO BARAN*
Rusia ar putea controla energetic Europa
* Director al Centrului pentru Politici Euroasiatice, Hudson Institute, Washington D.C.
Care este obiectivul strategic urmarit de Rusia prin politica energetica fata de Uniunea Europeana?
Se pare ca aceasta politica ascunde mai multe intentii. In primul rand, Rusia incearca sa pastreze si sa-si consolideze pozitia pe pietele europene. Deci, este vorba, in primul rand, de un aspect comercial, un interes financiar si asta este natural. Cu toate acestea, avand in vedere structura companiilor rusesti care opereaza in interiorul sau in preajma pietelor UE, cum e cazul Gazprom (care este legat direct de Kremlin), exista si interese strategice mai largi. Se vorbeste deseori despre interdependenta cand vine vorba despre relatiile energetice dintre Rusia si Uniunea Europeana. Dar nu trebuie sa ignoram vulnerabilitatea care se naste din aceasta dependenta: UE este mult mai vulnerabila in fata intreruperilor in alimentare (din motive tehnice sau politice sau ca rezultat al unui conflict) decat Rusia. E adevarat ca Rusia va pierde bani daca nu va aproviziona pietele energetice europene, dar tarile care nu primesc gaz in mijlocul iernii ar fi mult mai afectate. De asemenea, daca energia este folosita in scopuri politice - ea devine eminamente o arma politica. Nu este o simpla speculatie, dupa cum am observat in multe dintre actiunile Rusiei. Cel mai recent caz a fost cand a incetat alimentarea Cehiei, imediat dupa ce aceasta a fost de acord sa gazduiasca elemente ale scutului antiracheta ce va fi desfasurat de SUA in Europa Centrala. Pe de alta parte, exista si o serie de influente care provin din intelegerile energetice bilaterale pe care Rusia incearca sa le incheie cu tarile din Vestul Europei. Este de asteptat ca aceste tari vor lua partea Rusiei si se vor solidariza cu pozitia Moscovei in momentele critice, cum ar fi luarea deciziilor privitoare la intrarea in NATO a Georgiei si Ucrainei. Spre exemplu, stirile din ultima vreme arata ca rusii se asteapta ca Italia sa sprijine noul lor plan legat de crearea unei organizatii de securitate mai vasta decat NATO si OSCE. Aceste asteptari se bazeaza pe parteneriatele din ce in ce mai puternice pe care cele doua tari le au in domeniul energetic, in special datorita gazoductului South Stream, care ar trebui sa previna operationalizarea conductei Nabucco, sprijinita de UE.
Care este ratiunea strategica a proiectului Nabucco?
Nabucco ar trebui sa furnizeze gaz nonrusesc si gaz necontrolat de rusi pe pietele europene. Gazul va veni nu doar din Azerbaidjan si Asia Centrala, dar si din Irak sau Egipt. Astazi, statele si companiile interesate in aceasta conducta discuta cum sa securizeze zacamintele necesare, in ce orizont de timp si cu ce cost. Anumite state, in special Austria, mentioneaza ocazional gazul rusesc si iranian ca furnizori potentiali pentru Nabucco, dar amandoua sunt optiuni problematice. Daca gazul rusesc va ajunge sa alimenteze Europa prin Nabucco, atunci intrebarea este de ce mai construim Nabucco? O astfel de optiune ar anula ratiunea de a fi a intregului proiect Nabucco. Si in ceea ce priveste Iranul, este prematur sa discutam pana nu va fi solutionat contenciosul nuclear si pana cand comunitatea internationala nu va restabili relatii normale cu Teheranul. Deocamdata, tendinta este spre o inasprire a regimului de sanctiuni, nu spre o relaxare a acestuia. In plus, cred ca vor mai trece niste ani pana cand Iranul va fi capabil sa produca suficient gaz pentru acoperirea necesitatilor sale interne si pana cand va dispune de o capacitate suplimentara pe care sa o exporte in Europa. Dar a ne concentra acum pe Iran inseamna a pierde timp pretios.
Care este ratiunea strategica a proiectului South Stream? Este OMV "calul troian" al Gazprom in Europa? Care sunt consecintele operationalizarii conductelor South Stream si Nord Stream asupra securitatii energetice europene?
As spune ca, prin South Stream, obiectivul rusilor este acela de a preveni operationalizarea Nabucco, mentinandu-si, in acest fel, controlul asupra gazului care vine in Europa. Pentru italieni, pentru ENI este un proiect energetic profitabil, care ar putea conduce la un parteneriat mai larg cu Gazprom, inclusiv in Africa de Nord. Cum ar putea omori South Stream proiectul Nabucco? Simplu, pentru ca va folosi aceleasi resurse (din spatiul Asiei Centrale) si aceleasi piete. Sunt doua proiecte perfect paralele. South Stream este un proiect energetic sustinut de catre Kremlin, ceea ce inseamna ca nu trebuie sa fie neaparat viabil din punct de vedere comercial sau complet transparent. Nabucco, dimpotriva, va fi o conducta finantata de firme private, fezabila economic si transparenta, ceea ce implica ca investitorii si producatorii trebuie sa fie siguri ca dispun de piete energetice in Europa. Daca South Stream va fi construit inainte, atunci Nabucco, o conducta care va tinti aceleasi piete, nu va mai avea sens. Mai mult, daca South Stream va fi construita prima, atunci potentialii furnizori caspici pentru Nabucco (precum Azerbaidjan si Turkmenistan) nu vor putea rezista presiunii Gazprom de a le cumpara gazul care va fi pompat prin South Stream. Rezultatul? Nabucco nu se va putea aproviziona din regiunea Caspica. Sigur, ar putea fi construit si aprovizionat de gazul iranian, insa asta l-ar face un proiect strategic complet diferit.
Nu as numi OMV un "cal troian" al Gazprom, pentru ca sunt si alte companii care ar putea fi numite astfel daca chestiunea avuta in vedere este de a acorda Gazprom potentialul unei cresteri necontrolate in Europa. Este, insa, adevarat ca acordul care da Gazprom o cota de detinere de 50% in terminalul de la Baumgarten, gandit sa fie punctul ultim atat pentru Nabucco, cat si pentru South Stream, are serioase implicatii care vor face relatia Austria-Rusia fundamental diferita fata de alte parteneriate.
Daca cele doua conducte South Stream si Nord Stream vor fi finalizate, atunci Rusia va detine controlul asupra politicii externe europene si, de fapt, va controla energetic Europa. Putem vedea deja cum Nord Stream face ca Germania sa se asocieze Rusiei pe un numar de probleme cruciale, care au divizat UE si NATO, ne putem astepta la o tendinta similara si in cazul Italiei. In plus, daca cele doua conducte controlate de rusi vor deveni operationale, toate celelalte proiecte care ar fi diversificat aprovizionarea cu energie a Europei, spargand monopolul rusesc, vor fi abandonate, ceea ce inrautateste exponential situatia.
Solutiile Europei
Ce poate face Uniunea Europeana pentru a modifica relatia sa cu Rusia de o maniera care sa diminueze capitalul de santaj energetic de care dispune si pe care Moscova l-a utilizat de nenumarate ori in scopuri politice?
In primul rand, expertii considera ca UE ar putea incerca sa determine Gazprom sa adopte un comportament de piata, obligandu-l sa functioneze în termeni concurentiali, sa negocieze, anuland capacitatea acestuia de a impune sau de a dicta preturi preferentiale la energie. Vulnerabilitatea UE este accentuata de faptul ca Gazprom detine un monopol asupra infrastructurii si a retelei de gazoducte, care alimenteaza Europa, ceea ce ii permite sa fixeze preturi preferentiale. Aceasta realitate nu poate fi contracarata decat prin diversificare, prin accesarea unor furnizori de energie alternativi. În momentul operationalizarii sale, Nabucco va permite Europei sa negocieze preturi mai bune cu Gazprom, iar concurenta de piata va induce o disciplinare a relatiei de negociere dintre Europa si Gazprom, fixând-o pe fundamente mai echitabile. Din acest punct de vedere, miza devine aceea a fortarii unui plus de competitie comerciala care sa regleze relatia Europa-Gazprom, fixând-o într-o paradigma în care domina ratiunea de piata, si nu cea politica. Pe de alta parte, Zeyno Baran considera ca UE ar trebui sa continue sa preseze Moscova sa adopte Carta Energetica si sa respecte legislatia antitrust europeana. Consecintele implementarii lor ar transforma fundamental Gazprom, dintr-o creatura politica intr-un actor concurential (care respecta reguli concurentiale): "Exista legi ale competitiei care, daca ar fi implementate, ar tine in frau Gazprom. Dar se pare ca nimeni nu vrea sa faca acest pas, partial pentru ca un asemenea demers ar infuria Kremlinul. Asta e problema cand ai de a face cu o companie uriasa de monopol, care este legata direct de guvern. Nu-mi pot imagina o pozitie similara a UE fata de o companie monopol americana. De fapt, am vazut nu o data monopoluri americane fortate sa respecte aceste legi."
In al doilea rand, specialistii sunt de parere ca UE ar putea reduce fundamental dezechilibrul si vulnerabilitatea Europei in fata Moscovei printr-o reorganizare a pietelor energetice europene. Pierre Noël, expert in problematici energetice la European Council on Foreign Relations, crede ca slabiciunea Europei provine, in mod fundamental, din fragmentarea la nivel national a pietei gazului, ceea ce permite Rusiei sa discrimineze diversele state importatoare, prin fixarea unor preturi preferentiale. Totodata, expunerea statelor din Europa Centrala si de Est creste dramatic, mai ales pe fondul probabilitatii suspendarii, din ratiuni politice, a alimentarii cu gaz. Solutia? Integrarea, liberalizarea pietelor energetice nationale si crearea unei piete paneuropene a gazului. Acest lucru ar constrange Rusia sa vanda nu Poloniei, nu Germaniei, nu unor piete nationale, ci pietei europene. In acest caz, daca Polonia s-ar confrunta cu un soc energetic, piata va reactiona imediat realocand rezervele disponibile acolo unde va fi nevoie de ele. Rusia va fi obligata sa vanda unei piete unice pentru ca Europa este, dupa spatiul CSI, cea mai mare piata energetica a Rusiei. Prosperitatea Rusiei depinde de piata energetica europeana (25% din necesarul de gaz al Europei este furnizat de Rusia). Mai mult, mare parte din infrastructura sa energetica este orientata spre Europa.
In al treilea rand, expertii au apreciat ca Europa institutionalizata ar trebui sa pedepseasca jocul dublu practicat de numeroase state membre ale UE in relatia cu Moscova: nu de putine ori, state europene care se presupune ca, în baza membership-ului comunitar, ar trebui sa îsi proiecteze politici energetice care sa avanseze securitatea energetica a Uniunii, "defecteaza", optând pentru o serie de acorduri bilaterale cu entitatea care poate afecta în cel mai înalt grad securitatea Uniunii. Este, practic, o optiune motivata exclusiv de interese egoist nationale în dauna unor interese comunitare, ceea ce ofera Rusiei posibilitatea de fragmentare a securitatii energetice a Europei, printr-o strategie eficienta de tip divide et impera. Este imperativ ca orice negociere viitoare, cu impact asupra domeniului energetic între UE si Rusia, sa porneasca de la o premisa simpla care ar trebui sa se reflecte ca principiu constitutiv în toate politicile sau strategiile energetice nationale ale statelor membre UE: securitatea energetica a Uniunii este indivizibila. Orice aranjament energetic între un stat membru al Uniunii si un stat tert ar trebui sa poata fi demarat numai dupa o examinare atenta a impactului si a consecintelor asupra securitatii energetice europene de ansamblu. Solidaritatea, concertul, complementaritatea trebuie sa devina miezul si prioritatea politicilor energetice ale UE.
Dosar coordonat de ARMAND GOSU
Realizatori: ILEANA RACHERU si OCTAVIAN MANEA