Pe aceeași temă

Când apar pe agenda publică autohtonă teme de aceeaşi calitate cu chestiunea expulzării din Franţa a unor cetăţeni români de etnie romă, intră în funcţiune un mecanism complex de preluare şi de amortizare a unor asemenea probleme. Faptul că acest mecanism reuşeşte să fie atât de eficient şi, în timp relativ scurt, să golească de conţinut o atare temă, precum este cea pe care o avem acum în centrul agendei publice, e în sine o problemă. Completat cu altceva semnificativ – mă gândesc la o lege mult mai riguroasă şi la aplicanţi ai acesteia care să servească legea full time! –, poate că acest mecanism nu ar mai lucra aşa de bine. Ar fi bine să nu lucreze aşa de bine!
Dar care e el? Care îi sunt articulaţiile? Scurt: sunt puse la lucru tehnici de victimizare (când nu de-a dreptul de inocentare) prin care problema este îndepărtată şi evacuată într-un spaţiu anonim. Avem mult zgomot în joc (un joc, în bună măsură, mediatic), isterie şi foarte puţină raţiune şi pragmatism. Pentru ca lucrurile să fie şi mai complicate, multe dintre explicaţiile puse pe masa de discuţie au sens şi sunt perfect compatibile cu ideea de adevăr. Punctual, în cazul repatrierii în România a ţiganilor din Franţa, s-a făcut, pe bună dreptate, observaţia că operaţiunea francezilor are în mod cert conotaţii politice şi că poate avea o miză importantă electorală. Mai mult, e foarte probabil ca singura rezolvare pe care o va provoca, în cele din urmă, această repatriere să ţină tocmai de finalitatea dorită de o grupare politică într-o perspectivă electorală.
S-a mai spus, apropo de registrul adevărului, că Sarkozy şi echipa guvernamentală pe care o coordonează şi girează evoluează, odată cu această decizie, într-un spaţiu al ipocriziei: pedeapsa aplicată ţiganilor (teoretic, nu doar români, ci şi bulgari; deşi bulgarii pretind că francezii le-au trimis înapoi turci) e pentru o comunitate mai slabă, mai prost organizată, mai puţin influentă. A se vedea, pentru a se puncta diferenţa, ce se întâmplă cu musulmanii – infracţional –, la periferii, teribil de periculoşi!
Problema infracţionalităţii cetăţenilor români peste hotare – cu accent pe infracţionalitatea ţiganilor români (propun să nu fim ipocriţi!) – rămâne însă nerezolvată, indiferent cât de rafinate ar fi analizele „laterale“ cu privire la implicaţiile politico-electorale ale intransigentei decizii oficiale franceze.
Autorităţile române au reacţionat cuminte şi cu bună cuviinţă, spunând că e intolerabil ca o etnie să fie stigmatizată. Şi chiar e intolerabil! Sigur că o decizie care include „la comun“ şi infractori, şi simpli turişti, fie ei şi nomazi, e periculoasă şi e de condamnat. Sigur că e just să punctăm – aşa cum au făcut-o şi oficiali români la vârf, inclusiv şeful statului – că există o tradiţie a nomadismului la comunitatea ţiganilor şi că Europa trebuie să ţină seama de asta.
Sigur că, pe de altă parte, etnia nu determină infracţiunea, sigur că a fi ţigan nu e echivalent cu a fi un borfaş, la fel cum a fi român sau evreu nu e sinonim cu a fi cinstit. Dar, dacă, statistic, ţiganii români contabilizează proporţia covârşitoare a infracţiunilor pe care le fac cetăţenii români aflaţi peste graniţă, nu e prea înţelept să trecem aşa de uşor peste acest amănunt. Pentru că e unul esenţial, nu marginal. Nu are rost să fim până în pânzele albe „corecţi politic“. Nu rezolvăm nimic. Ascunzând la nesfârşit o problemă care e departe de fi una neînsemnată, nu o rezolvăm. De altfel, aşa cum s-a dovedit, de multe ori, a fi politicaly correct e o opţiune proastă!
În altă ordine de idei, pentru rezolvarea acestei probleme pe care o vedem acum etalată, nu sunt atât de importante zilele de mare impact emoţional, cum sunt cele pe care le parcurgem acum. Cum spuneam, mecanismul de preluare, amortizare şi evacuare a acestei probleme e foarte eficient şi el tocmai a fost pornit. Dacă vom aştepta doar ca lecţiile acestei repatrieri (juridice, politice, electorale, „europene“) să îşi consume potenţialul lor public şi mediatic, ne vom reîntâlni – poate într-o versiune mai acută! – cu această temă / problemă. E foarte simplu: când faci rău, când nu îl respecţi pe cel pe al cărui teritoriu stai, când îl furi, când îi cerşeşti agresiv, când îi violezi femeile, e deplasat să invocăm – în chip de circumstanţă atenuantă - „tradiţia nomadismului“ şi nevoia de a conserva această tradiţie. Pentru că, în fond, e vorba despre altceva – despre infracţiune. Iar pentru infracţiune există lege! //
Perspectiva prezentată mai sus este una strict subiectivă şi nu angajează persoana instituţională a autorului acestui text.
Comentarii 7
Proust M., - 08-31-2010
-Nu d-le, problema e ca autoritatile franceze nu mai vor sa infunde puscariile lor cu alde tigani din spatiul balcanic deoarece conditiile de acolo sunt superioare celor din marginile oraselor lor unde se aciuiaza acestia.Ce parere au alde ca madame Lalumiere care nu vedeau in anii `90 in Romania decat probleme etnice si discriminari peste tot, ca asa se pricepeau ei sa inteleaga spatiul romanesc -numai ca discriminari ale minoritarilor ! Tiganii sunt cetateni liberi ai UE si trebuie sa li se aplice legea in spatiul in care comit faradelegea! Dar se pare ca si pe alde corifeii drepturilor omului i-au oripilat tiganii cu traditiile lor ancestrale de a nu se integra niciunde decat potrivit cu aceste traditii care sunt abia acum si pentru eurolibershimbistifrancezi scandaloase! Si astfel francezii sunt obligati sa descopere si realitatile europene de dincolo de fosta cortina de fier si sa constate ca trebuie sa integreze in Europa tiganii dupa ce au integrat fostele lor colonii de care sunt mult mai apropiati decat de europenii de dincolo de Munchen! Apropo, de ce se ascunde ce am vazut si eu in Franta si Belgia, tigani aurari si argintari(apropo, n-am mai vazut argintari si spoitori mai nicaieri prin Romania in ultimii 7-8 ani!) care in apropierea magazinelor de bijuterii fac inele si bratari din aur si argint aurit cu materialul clientului, comparabile cu marfa expusa in magazinele mentionate, pentru 10 euro vs. 250-350 euro!! Astfel de cazuri s-au inmultit in ultimii 2 ani si abia acum se spune in Franta ca aversiunea la adresa tiganilor a intrunit consensul larg cand interesele economice reprezentate de Szarkozy si Strauss Khan sunt afectate. Ministrii francezi nici nu se mai sinchisesc sa-i declare pe tigani, nu r(r)omi cum i-au impus P. Roman si M. Macovei, ci direct cu apelativul roumain. De ce trebuie sa fim obligati sa primim grupuri de etnici expulzati din Franta cata vreme nu statul roman i-a trimis? Szarkozi incepe sa miroasa a h.it(ler). Romania nu a avut colonii unde sa expatrieze tigani si parnaiasii vietasi cum a avut Franta care reactioneaza astazi cam la fel cum reactionau in evul mediu autoritatile cu alde ca Esmeralda langa Notre-Dames de Paris. Cine va fi Quasimodo ?!
Răspundereal - 08-31-2010
Problema rromilor, este mult mai complexa decat o descrie atat de simplistic autorul articolului si cu care multi dintre cei care isi scriu opiniile sunt de acord. Nu incerc sa gasesc solutia acestor probleme, dar pot cel putin sa aduc in discutie modul in care ar trebuii privita aceasta situatie nu tocmai fericita pentru acesti oameni, pentru ca sunt oameni,fiinte cu sentimente ca oricare dintre noi...dar ei sunt ,,tigani,,. Nu trebuie sa uitam ca acesti oameni nu cu foarte mult timp in urma au fost SCLAVI IN ROMANIA!!!Daca s-ar dorii cu adevarat rezolvarea acestui fenomen denumit rromi vs europa,ar fi nevoie de un numar mare de specialisti romani cat si din lumea intreaga pe probleme sociologice si nu numai. Aceasta etnie , de cetatenie romana nu i s-a oferit niciodata cu adevarat o modalitate de integrare in lumea pe care noi o consideram normala, ci din contra daca au fost incercari de a face acest lucru fondurile nu au fost sau s-a facut neprofesionist. Nimeni nu aduce in discutie felul in care sunt vazuti acesti oameni in Romania,dar este usor sa acuzi si sa fii ipocrit uneori rasist. De multe ori sunt pusi in fata unor fapte care pentru noi majoritatea sunt infractiuni pentru ei sunt pur si simplu lupta pentru supravietuire. Sunt si printre rromi ca si printre romani uscaturi cu siguranta,dar sa nu acuzam o intreaga etnie pentru actiunile unora sau hai sa privim problemele cu care se confrunta aceasta etnie. Nu sunt singurii cand vine vorba despre discriminare sau rasism ,in USA,americanii de culoare se confrunta cu aceasi problema cu toate ca acolo s-au investit bani in integrarea acestora. Daca ar fi vointa politica de la intreaga clasa politica romaneasca si europeana s-ar gasii solutii,de ce nu se aloca niste fonduri care sa incurajeze deschiderea unor mici ateliere,educarea celor care doresc sa urmeze scoli,facultati,sa se incurajeze scoli de meserii ,talente specifice etniei rromilor etc Sigur acest proces poate dura mult si poate fi anevoios dar hai sa gandim putin inainte de a acuza multumesc rl.
RăspundeDoru V - 08-29-2010
De acord cu CP, nu stiu ce s-ar mai putea adauga... Oricum, in Franta sunt de zece, poate chiar de mai multe ori, tigani care, unii muncesc pe branci, unii poate sunt hoti neprinsi inca... Francezii isi administreaza tara asa cum stiu ei mai bine si pana una alta sa nu uitam ca vorba aia "Pe cuvant de onoare" a fost preluata de la francezi.
Răspundevitalie spranceana - 08-28-2010
Cristian Patrasconiu se jură că înțelege problema deportărilor unor cetățeni români de origine romă din Franța: Problema infracţionalităţii cetăţenilor români peste hotare – cu accent pe infracţionalitatea ţiganilor români (propun să nu fim ipocriţi!) – rămâne însă nerezolvată, indiferent cât de rafinate ar fi analizele „laterale“ cu privire la implicaţiile politico-electorale ale intransigentei decizii oficiale franceze. Niște implicituri îi sabotează însă (ne)poziția. Cel mai important ar fi biasul statistic. Folosit, în temei, ca să dea intervenției un aer de rigoare ”științifică”, iar eventualelor argumente – niscaiva greutate obiectivă. Cum ar veni, dacă, statisticește, ”ţiganii români contabilizează proporţia covârşitoare a infracţiunilor pe care le fac cetăţenii români aflaţi peste graniţă”, atunci, dovedește (ne)logica d-lui Patrasconiu, atitudinile de discriminare, expulzare, limitare a drepturilor nu doar că ar fi justificate ci chiar necesare. Adicătelea: ”când faci rău, când nu îl respecţi pe cel pe al cărui teritoriu stai, când îl furi, când îi cerşeşti agresiv, când îi violezi femeile, e deplasat să invocăm – în chip de circumstanţă atenuantă - „tradiţia nomadismului“ şi nevoia de a conserva această tradiţie. Pentru că, în fond, e vorba despre altceva – despre infracţiune.” Aparenta coerență a argumentării se dă însă de două garduri. Unul ar fi cel statistic: a spune că, zic numerele, etnia X dă cel mai mare număr de inși cu un comportament Y, nu înseamnă nimic în afara contextului din care aceste statistici au fost extrase. Întrebări legitime precum: metodologia numărării, categorizarea tipurilor de comportament, evoluția criminalizării unor tipuri de comportament (vezi o lecție excelentă a lui Laurent Mucchielli despre producerea delicvenței), criteriile de înregistrare a crimelor, transparența instituțională în construirea statisticilor, reflectarea în spațiul public a anumitor tipuri de crime, biasurile rasiste sau etnofobe ale instituțiilor ce operează numărătoarea crimelor și o infinitate suplimentară de alte întrebări fac ca chestiunea prezentării unor date scoase din context să fie cel puțin dubioasă. Exemplu: dacă în cazul încălcării vitezei pe autostradă, un cetățean român de etnie romă și un cetățean român de entie majoritară sunt reținuți de poliție, iar cetățeanul român român reușește să împingă șpagă polițistului Italian și
RăspundeComan Horatiu - Medias - 08-25-2010
Adevar grait-ati, dl-e Patrasconiu ! Un prim castig al articolului d-voastra mi se pare evident inca din start : lipsa complexelor politic-corecte de a-i numi pe romi tigani; tigani, asa cum li s-a zis dintotdeauna de catre stramosii nostri.. Astazi, progresistii introduc o noua forma a limbii de lemn prin scrupulozitatea chitzibusara a terminologiei. African-american, nu afro-american; vezi doamne, a doua varianta e discriminatorie prin minimalizarea elementului african din sintagma. Ca in toata ideologia stangii progresiste, si in cazul acesta, activistii isi inchipuie ca detin adevarul absolut. Incearca sa ne impuna pana si felul in care sa-i denumim pe tigani : romi .. Ma intreb la ce le-a folosit !? Cu contributia neprecupetita a tiganilor, denumirea oficializata de militantismul programatic s-a incarcat in scurt timp de conotatii peiorative si zambete amare.. Fara a acuza o etnie intreaga - sunt responsabil ! -, nu am complexe si nu sufar de pudori political-correctness incat sa ma feresc sa spun lucrurilor pe nume : barbaria comunitatilor de tigani trebuie parata cu legea in mana si setul minimal de valori comune din care a germinat; desigur, doar pentru aceeia dintre tigani care o incalca. Multi, prea multi, din pacate, dar legea trebuie sa primeze. Aceeasi lege valabila pentru toti. Altfel, statul isi rateaza rostul sigurantei publice, existentza lui devenind caduca iar taxele si impozitele un scandal etic. Pentru omul civilizat, care crede in lege si in aplicarea ei de catre instantza neutra a statului, legea devine un handicap suplimentar si o piedica in calea dreptului la segregare si, la nevoie, a dreptului la securitate organizata comunitar. Pentru cei care oricum n-o respecta, ea devine protectie suplimentara; invocata falacios de catre progresistii care se gasesc pe toate drumurile... ** ** Pana sa comentez articolul de fatza, tocmai pregatisem impreuna cu vecinii un memoriu catre primaria si politia Medias in legatura cu degradarea inadmisibila a cartierului si strazii Pictor Aman pe care locuiesc. Urlete, manele, fotbal de dimineata pana seara, gunoaie peste tot, obraznicie la tot pasul.. Un clocot de dimineata pana in miezul noptii. Degradare progresiva, inaugurata acum vreo treizeci de ani odata prin politica primariei de atunci de a coloniza anumite imobile cu tigani. De treizeci de ani, cam de cand au inceput sasii sa plece in lumea libera. Sasii intre care am crescut.. si pe care ii regret nelecuit. Indrazneste vreun progresist de serviciu sa ma contrazica !? ..
RăspundeNicusor - 08-25-2010
Cu tiganii,este asa o problema care deriva din Quadratura cercului,adica o solutie sortita implacabil esecului. Lipsa de vointa!!Adica instinctuala iclinatie,spre viata nomada impletita in mod voit cu lipsa de iclinatrie spre culturarizare si scolarizare.Tiganii,nu pot, la infit de a invoca discriminarea!! Ei,adica Tiganii trebueste sa schimbe radical felul de viata!!
RăspundeI.E. - 08-25-2010
Corect punctat si clar.Pentru toti cei isterizati de masurile care se iau cu tiganii care incalca legea,le propun sa ne arate cati tigani au trecut granita si muncesc cinstit,platesc locuinta in care stau,n-au probleme cu legea statului respectiv.EXISTA ? De ce romani sau alte neamuri daca gresesc sunt pedepsiti si in cazul tiganilor(sau al ungurilor) este discriminare?De ce asociatiile care beneficiaza de fonduri pt.etnia roma nu reusesc sa-i civilizeze,sa-i scolarizeze,sa-i umanizeze?
Răspunde