De același autor
În anii lui de glorie fundamentalistă, Ian Paisley, figură definitorie a protestantismului nord-irlandez, aducea puţin cu Vadim Tudor, cu amendamentul că extremismul său politic a fost pigmentat cu cel religios, în plus, având norocul unor vremuri frământate care i-au maximizat impactul carismei personale.
Moartea lui Ian Paisley (6 aprilie 1926-12 septembrie 2014) m-a surprins la Dublin şi am fost destul de curios să observ cum au întâmpinat irlandezii catolici dispariţia şi trecerea în istorie a acestui personaj tumultuos al ultimei jumătăţi de secol. Ediţia de weekend a celui mai prestigios şi important ziar irlandez, The Irish Times, i-a acordat acestui subiect prima pagină, iar, în interior, alte patru pagini şi jumătate, cu nu mai puţin de 13 articole, care se concentrau asupra lui Paisley. Pe prima pagină, redacţia a publicat una dintre fotografiile edificatoare ale omului politic protestant care făcea o baie de mulţime în faţă Primăriei din Belfast, în 1974, în plin război civil nord-irlandez. Editorialul îi aparţine editorului Fintan O’Toole, care definea destul de bine figura paradoxală şi greu de înţeles a lui Paisley: Instigatorul care a învăţat compromisul. În articolul Predicator, agitator, om de familie: multele feţe ale lui Ian Richard Kyle Paisley, redacţia trece în revistă agitata viaţă a figurii definitorii a protestantismului nord-irlandez din secolul trecut şi începutul secolului XXI.
Născut în aprilie 1926 în comitatul ulsterian Armagh, dintr-un tată pastor baptist într-o parohie şi o mamă presbiteriană provenind din Scoţia, a fost trimis în Ţara Galilor la un colegiu condus de un prieten al tatălui său pentru a se iniţia în ritualul religios protestant. Iniţial, a preluat parohia tatălui său, dar ulterior şi-a creat singur propria biserică protestantă (Free Presbyterian Church of Ulster), o disidenţă în curentul oficial presbiterian. În anii 1960, Paisley a stabilit relaţii de colaborare cu universitatea fundamentalistă americană Bob Jones din Greenville, Carolina de Sud, iar în 1966 a primit un doctorat onorific în divinitate(!) de la această instituţie.
Ian Paisley (1926-2014) |
A rămas celebră ura pe care Paisley a avut-o faţă de Biserica Romano-Catolică. În 1958, când prinţesa Margareta (sora Reginei Elisabeta a II-a) şi Regina Mamă l-au întâlnit pe Papa Ioan al XXIII-lea, Paisley le-a condamnat pentru că ar fi comis adulter cu Antichristul, iar în 1963, când acelaşi papă a murit, predica mulţimii că „acest roman păcătos se află acum în iad“, organizând proteste faţă de coborârea în bernă a drapelului în Ulster. Însă cea mai celebră „luare de poziţie“ împotriva catolicismului, dar şi cea mai mediatizată a avut loc în 1988, în cadrul Parlamentului European, unde Paisley a fost ales nonstop, când a întrerupt în plen discursul Papei Ioan Paul al II-lea, urlând: „Te denunţ pe tine drept Antichrist!“, agitând şi o pancartă pe care era scris „Papa Ioan Paul al II-lea ANTICHRIST“. Un coleg i-a smuls pancarta, însă, şiret, reverendul nord-irlandez avea pitit şi un poster, pe care a continuat să-l agite. A continuat să urle până când a fost evacuat cu forţa din sală. Ulterior, într-un interviu, el denunţa „violenţa“ la care ar fi fost supus din partea lui Otto von Habsburg, care l-ar fi lovit şi ar fi aruncat cu diverse obiecte în el! De altfel, Paisley credea că întreaga Uniune Europeană era doar o parte a unei imense conspiraţii a Romei pentru a controla lumea în numele Antichristului.
Turbulenţele din Ulster, începute în 1968 de către mişcarea naţionalistă a drepturilor civile, prin care se cerea încetarea discriminărilor politice, sociale, economice şi politice la care era supusă minoritatea catolică, au reprezentat o minunată ocazie de afirmare politică pentru Ian Paisley. Din acel moment, Paisley nu a făcut altceva decât să toarne foc peste paiele foarte uscate ale acoperşiului Irlandei de Nord, sabotând toate iniţiativele de pace şi de compromis pe care puterea protestantă dominată de Partidul Unionist din Ulster sau/şi administraţia britanică de la Londra au încercat să le implementeze de-a lungul a 30 de ani. În 1968, a mobilizat mulţimi de aderenţi protestanţi, ocupând centrul oraşului Armagh pentru a împiedica marşul mişcării pentru drepturi civile, fapt ce i-a atras o condamnare cu închisoarea de şase luni, care nu l-a împiedicat să facă un tur al bisericilor presbiteriene în Statele Unite. Fireşte, în 1974, Paisley şi adepţii săi au luat parte în Ulster Worker’s Council, alături de gruparea paramilitară protestantă UDA, susţinând o grevă generală îndreptată tocmai împotriva guvernului protestant moderat de la Belfast. Care a şi căzut cu această ocazie. În acest timp, în republică, două bombe loialiste amplasate la Dublin şi Monaghan făceau 33 de morţi. Premierul protestant liberal O’Neill compara „fenomenul Paisley“ cu fascismul şi nici nu era departe de adevăr. În mod, fireşte, protestant devotat cum era, Paisley nu a pus mâna pe arme în mod direct, dar a favorizat apariţia forţei paramilitare protestante Ulster Volunteer Force, care a fost responsabilă de moartea câtorva zeci de oameni, printre care şi a Marthei Gould, o bătrână protestantă de 77 de ani, care a fost arsă de vie în casa sa din Belfast de un cocktail Molotov destinat pub-ului de lângă apartamentul ei, deţinut de un catolic. Alţi doi tineri catolici care se întorceau de la pub au fost împuşcaţi. Guvernul lui O’Neill a interzis gruparea, arestând mai mulţi paramilitari, toţi membri ai bisericii lui Paisley care, evident, a negat în tot acest timp că ar fi avut cea mai mică legătură cu grupările paramilitare. Ba mai mult, a ameninţat cu intentarea de procese pe oricine ar fi făcut vreo asociere între el şi paramilitarii protestanţi. Moral, însă, responsabilitatea lui este indiscutabilă.
Un astfel de radicalism politic protestant trebuia să-şi formuleze un vehicul politic care să-i servească interesele. Dacă Paisley şi-a făcut biserică, era floare la ureche să-şi facă şi partid, Partidul Democrat din Ulster luând fiinţă în 1971, concurând cu principalul partid protestant. În perioada când însăşi Margaret Thatcher a fost ţinta unui atentat al IRA, s-a ridicat întrebarea de ce republicanii irlandezi nu au încercat să-l ucidă pe Paisley. Motive aveau destule, având în vedere radicalismul său politico-religios. Tocmai această trăsătură se pare că l-a salvat. În anii 1970, un ministru protestant îşi aducea aminte că l-a întrebat pe liderul IRA Dáithí Ó Conaill dacă este adevărat că Armata Republicană doreşte să-l asasineze pe Paisley. La care Ó Conaill a răspuns (probabil zâmbind): „nici vorbă să-l omorâm... este cel mai bun agent de recrutare pe care-l avem“. Şi Paisley a cunoscut o schimbare la faţă surprinzătoare. Iniţial, şi-a continuat politica obstrucţionistă tipică, opunându-se în cadrul procesului de pace din Irlanda de Nord includerii la masa negocierilor a aripii politice a IRA, Partidul Sinn Fein, părăsind negocierile care au dus la semnarea acordului din 1998, cunoscut sub denumirea de Good Friday Agreement, militând împotriva ratificării documentului în cadrul referendumului care a avut loc în Irlanda de Nord (totuşi, aprobat de 70% din electorat, sătul de spirala aparent fără sfârşit a violenţelor). Ulterior, observând şi erodarea electorală a partidului protesant dominant, a profitat, luându-i locul drept principală forţă politică a eşichierului loialist din Irlanda de Nord. Din această postură a fost nevoit, dar, se pare, i-a şi plăcut să ajungă direct la putere, devenind, pentru puţin timp, e drept, din mai 2007 până în iunie 2008, primul ministru al unui Executiv comun, format din toate partidele politice reprezentative din provincie. Şubrezirea sănătăţii sale a fost principalul motiv pentru care a fost forţat să predea atât funcţia de premier, cât şi pe cea de preşedinte de partid adjunctului său, Peter Robinson. Surprinzător a fost că Paisley l-a acceptat ca vicepremier tocmai pe Martin McGuinness, reprezentantul Sinn Fein, fost comandant al Armatei Republicane Irlandeze în zona Derry. Mai mult, cei doi au dezvoltat o relaţie de prietenie care a depăşit tărâmul politic, fapt absolut de negândit (probabil pentru amândoi) cu 10-20 de ani mai înainte. Pasiunea, dar şi un traseu politic fără obstacole le-a moştenit unul dintre copiii săi (a avut nu mai puţin de cinci copii!), Ian Paisley Jr., care a fost ales deputat în Adunarea nord-irlandeză în 2010, în circumscripţia tatălui său. Anumite reflexe politice nu sunt comune doar României!
Bertie Ahern, fostul premier irlandez, unul dintre artizanii Acordului din 1998, îşi aduce aminte una dintre primele întâlniri cu Paisley la Londra, în localul Ambasadei Irlandei, în timpul unui mic dejun de lucru, când Paisley a comandat un ou tare, foarte bine fiert. Întorcându-se către Ahern, făcându-i cu ochiul, i-a spus: „asta-i pentru a fi sigur că nu mă otrăviţi“. În schimb, Andy Pollak, coautor al unei biografii a lui Paisley, denunţă „bigotismul şi fanatismul demagogiei politice a unui outsider“. The Irish Times trage o concluzie pertinentă şi puţin flatantă pentru viaţa şi personajul Ian Paisley, pe care, în mod firesc şi comprehensibil, irlandezii din republică nu l-au înghiţit nicicând: „În 2014, de-a lungul unor interviuri a ajuns să-şi atace propriii colegi de partid, dovedind că nu-şi pierduse nimic din pofta pentru răutăţi. La sfârşitul vieţii se părea că principala motivaţie a lui Paisley nu a fost neapărat buna soartă a Ulsterului protestant, ci orgoliul său“. A murit la o vârstă înaintată, 88 de ani, având mult mai mult timp la dispoziţie decât toate victimele unui război civil, pe care l-a aţâţat din toate puterile. Recunosc, Ian Paisley, în anii lui de glorie fundamentalistă, aduce puţin cu Vadim Tudor, cu amendamentul că extremismul său politic a fost pigmentat cu cel religios, în plus, având norocul unor vremuri frământate care i-au maximizat impactul carismei personale. //
CITIȚI ȘI