De același autor
Cetateanul de buna-credinta care a urmarit cu constiinciozitate dezbaterea despre noii sefi ai serviciilor secrete si despre nevoia de democratizare in sistemul sigurantei nationale va fi fost, desigur, uimit sa constate cat de usor au fost validati de parlament cei doi candidati desemnati de presedintele Traian Basescu pentru functiile de director al SRI si, respectiv, SIE. Cu toate artificiile retorice antiprezidentiale ale lui Crin Antonescu si ale conservatorilor, George Maior si Claudiu Saftoiu au obtinut suficiente voturi pentru a putea fi instalati cu doua zile mai tarziu la conducerea celor doua servicii. Am asistat si la un transparent joc de scena: liberalii l-au votat pe Claudiu Saftoiu, desi era mai apropiat de infieratul presedinte decat George Maior, pe care nu l-au votat; conservatorii in schimb l-au votat pe George Maior, dar nu si pe Claudiu Saftoiu. In viziunea celor doua partide, onoarea de contestatar a fost salvata. O analiza lucida si atenta dezvaluie insa ineficienta discursului contestatar cand nu este sustinut de actiuni practice.
Ne-am fi asteptat macar la o dezbatere de fond in plenul parlamentului asupra mandatului celor doi, mai ales ca societatea civila isi manifestase ingrijorarea fata de desemnarea domnului Maior ca director al SRI. Coalitia pentru un Parlament Curat a obiectat la apartenenta sa politica, avand in vedere istoria recenta a PSD, sub guvernarea caruia serviciile nu s-au distins printr-o ruptura radicala cu trecutul recent al angajatilor lor. Tot CPC a cerut ca noii directori sa realizeze un audit al modului in care au fost gestionate dosarele Securitatii de catre SRI. Nici una din aceste idei nu s-a regasit in dezbaterea parlamentara - care nici macar nu a fost o dezbatere adevarata, ci o sedinta plenara obisnuita, abordata de partide prin prisma unor calcule politice facute "la rece": PNL si PC si-au dozat opozitia astfel incat validarea celor doi sa nu fie compromisa; in ciuda supararii domnilor Ion Iliescu si Sorin Oprescu, PSD a votat pentru cei doi candidati, intelegand ca nu poate refuza o functie-cheie cum este conducerea SRI fara sa se faca de ras; PD a votat constiincios pentru senatorul unui partid cu care a jurat ca nu se va alia, iar UDMR si celelalte minoritati s-au aliniat. Doar PRM a votat consecvent impotriva ambilor.
Savurandu-si victoria, presedintele a multumit parlamentului si si-a instalat candidatii imediat dupa ce a revenit din Armenia. Presedintele Camerei Deputatilor, Bogdan Olteanu, a tinut totusi sa marcheze obiectiile liberalilor intr-o scrisoare deschisa adresata noilor directori, in care cerea reforma serviciilor, eliminarea ofiterilor acoperiti din randurile jurnalistilor, sindicalistilor si parlamentarilor, precum si transparenta din punct de vedere financiar. A fost totusi un gest pur politic, menit sa atraga atentia asupra pozitiei critice si vigilente a PNL la adresa serviciilor.
Pe de alta parte, pozitia liberalilor de respingere a unui candidat provenit din PSD poate fi considerata consecventa si justificata politic: cum sa fii de acord cu numirea in fruntea SRI a reprezentantului unui partid pe care l-ai combatut in campanie? Este adevarat ca, pe de alta parte, PNL s-a jenat sa sanctioneze finantarea PSD de catre Dinu Patriciu, astfel incat ne intrebam cand este partidul principial si cand este dispus la compromisuri.
Numirea celor doi directori ai serviciilor de informatii marcheaza un punct de cotitura in evolutia raporturilor politice constituite dupa 2004. Presedintele Basescu a facut publica o alianta informala, dar incontestabila daca nu cu PSD in ansamblu, cel putin cu "grupul de la Cluj". Apropiat al acestui grup, George Maior devine acum omul forte in jurul caruia se articuleaza o noua structura de putere din care fac parte PD, Presedintia si PSD-istii clujeni. Chiar daca nu putem vorbi de o refacere fidela a fostului FSN, in tot cazul remarcam pastrarea posturilor-cheie in interiorul unui perimetru care a fost trasat de liderii FSN inca din 1990 - si poate chiar inainte de 1989. Fetele s-au mai schimbat, s-au europenizat; discursul s-a modernizat; orizontul s-a largit spre Occident, dar in esenta vorbim de o singura elita politica, pe alocuri difuza, instalata la putere in decembrie 1989. Ideea ca serviciile pot fi controlate din afara acestei elite s-a dovedit o iluzie. Alta iluzie pierduta este cea a seriozitatii politicienilor cand vine vorba de controlul parlamentar asupra serviciilor in general. Pe vremea PSD, comisiile parlamentare de control al SRI si SIE erau subordonate practic serviciilor de informatii. Acum, asteptam de luni de zile adoptarea unor legi privind siguranta nationala, singurele care pot garanta reforma serviciilor si controlul democratic asupra lor. Dar dezbaterea acestor legi nici macar nu a inceput. Iar in momentul in care va incepe exista riscul ca unele prevederi maximale, dictate de adversitatea PNL si PC fata de Traian Basescu, sa creeze dificultati artificiale in activitatea SRI si SIE.
Echilibrul intre specificul serviciilor de informatii - care nu sunt nicaieri deschise 100% publicului - si imperativele controlului democratic nu se poate realiza atunci cand adoptarea legilor este subordonata rafuielilor politice. In consecinta, pana cand politicienii vor fi in stare sa puna interesul national deasupra acestor rafuieli, reforma serviciilor ramane la latitudinea domnilor Maior si Saftoiu. La instalare, presedintele Basescu le-a cerut celor doi sa schimbe imaginea de succesoare ale fostei Securitati care greveaza inca SRI si SIE. Sa speram ca nu se vor limita la o operatiune de imagine - ca sa nu mai adaugam inca o iluzie pierduta la o lista deja prea lunga.