Pe aceeași temă
Dupa reuniunea la nivel inalt a UE, premierul Tariceanu a reinnoit avertismentele facute cu cateva zile inainte in legatura cu efectele posibile ale crizei financiare internationale asupra economiei din Romania. Se poate considera fara ezitare ca era vorba de o noua pozitie a premierului in domeniu, pentru ca nici macar in urma cu o luna, d-l Tariceanu nu vedea vreun impact notabil al crizei asupra Romaniei, care inregistra o crestere economica debordanta, ce avea, dupa parerea domniei sale, sa continue! Ba mai mult, premierul ii trimitea sa mai studieze pe acei analisti care nu faceau altceva decat sa avertizeze exact asupra a ceea ce domnia sa avertiza acum. Nu stiu cine ar fi trebuit sa mai studieze, dar se vede treaba ca tocmai domnia sa a avut nevoie de niscai studii, si nu analistii „denigratori“.
Mult mai prozaic privind lucrurile, intre timp intervenise problema majorarii salariilor profesorilor cu 50%, pentru care guvernul nu are resurse, si atunci, daca anterior domnia sa incerca din rasputeri sa-si prezinte mandatul cat mai infloritor, intr-atat incat considera ca economia nici de criza mondiala nu ar putea fi afectata, a trebuit rapid sa schimbe macazul, invocand exact consecintele crizei financiare internationale asupra economiei pentru a demonstra ca respectivele cresteri salariale ar reprezenta tocmai lucrul ce nu ar trebui facut.
Desi, evident, nu convin, mesajele dintr-un tarziu ale d-lui Tariceanu erau cu mult mai credibile decat cele anterioare, cu toate ca erau profund „minate“ tocmai de ceea ce spusese inainte. Unul dintre principalele mesaje anterioare, precum ca „la noi nu vor fi probleme pentru ca avem crestere economica“, era chiar ilogic si deci lipsit de impactul de a linisti pe cineva, deoarece nu cresterea economica reprezinta vreo pavaza, aceasta fiind doar o consecinta care – intelege oricine – se putea lesne evapora tocmai in conditiile in care valul extrem al crizei era imposibil sa ocoleasca Romania. De asemenea, un mesaj de genul „la noi nu vor fi probleme fiindca Romania se dovedeste atractiva pentru capitalul strain“ constituia un enunt logic, dar nu prezenta plauzibilitate, deoarece, in conditiile crizei – iarasi intelege oricine – tocmai dependenta de capitalurile externe constituie marea problema, acestea putandu-te lasa balta daca interesele de a-si apara inainte de toate propriile redute din tarile lor de origine le-o cer. Nici alte mesaje de linistire adresate populatiei inainte de recunoasterea impactului crizei financiare intrernationale asupra economiei din Romania nu erau mai breze. Daca un mesaj de genul „nu vom avea mari probleme pentru ca sistemul bancar din Romania este primitiv, pe cand in criza in America si pe alte piete dezvoltate in criza este, dimpotriva, sistemul financiar care desfasoara operatiuni sofisticate si inalt speculative“, era atat logic, cat si plauzibil, un alt mesaj, menit sa scoata „primitivismul“ din ecuatie, inlocuindu-l cu „soliditatea“ acestui sistem, inceta sa mai fie insa plauzibil. Cum ar putea fi solid un sistem bancar care nu respecta adagioul bancar „deposits make loans“ (adica din depozite se dau creditele), respectiv in care creditele acordate depasesc cu 60% depozitele stranse si in care deci se depinde de ban extern, cu alte cuvinte, tocmai de banul care, in valtoarea crizei, se poate scumpi prohibitiv sau pur si simplu poate pleca in alta parte sau poate sa nu mai vina in Romania, dupa cum ii cer interesele proprii.
Asa ca, fara a intra in panica, oamenii trebuie sa stie situatia reala si, pornind de la aceasta, sa constientizeze ceea ce ii poate astepta. Si nu trebuie sa fii economist pentru a intelege exact lucrurile. Cand este criza pe pietele financiare, toate institutiile si entitatile de pe acestea alearga dupa bani. Din abundent si accesibil, banul devine mai rar si deci mai scump. Poate si mai greu de dobandit, dar oricum devine mai scump.
Restrictiile „fizice“ si cele de pret sunt resimtite cu atat mai sever, cu cat exista o expunere mai mare fata de banul de pe pietele internationale, respectiv cu cat esti mai dependent de acest ban. In cazul Romaniei, aceasta dependenta este din pacate enorma. Romania traieste disproportionat de mult peste plapuma proprie: cota depasirii anuale este de 14% echivalent PIB. Deci, in fiecare an, o proportie abominabila de 14% din PIB trebuie finantata din bani externi. Un ban extern care se va scumpi si chiar va fi mai greu de obtinut. Cu o asemenea cota imensa, vulnerabilitatea tarii in conditiile actualei crize financiare internationale este extrema.
Nota de plata a finantarii va creste inevitabil. Si, sa fie clar, alti platitori decat populatia nu exista. O vor suporta, inainte de toate, in mod direct, cei ce au avut proasta conduita de a nu asculta recomandarile responsabile si s-au imprumutat in valuta, in loc s-o faca in lei daca aveau castiguri in lei. Dar o vor suporta si toti ceilalti prin scumpirea generala a creditului si caderea monedei. Nu exista alte canale mai la indemana, ca sa spunem asa, prin care scumpirea facturii externe imense de 14% in echibalent PIB sa ajunga sa fie achitata decat cursul si dobanzile. Cursul se va deprecia, dobanzile vor urca. Si sa mentionam ca ambele aceste efecte preseaza inevitabil in directia cresterii preturilor interne si slabirii pulsului activitatii economice.
Nu va trebui sa cada banci – si probabil nici nu vor cadea – pentru ca Romania sa resimta impactul crizei financiare internationale. Acesta va veni indirect in Romania prin intermediul scumpirii finantarii externe. Romanii vor constientiza in anii ce vin impactul negativ al celor 5 ani de crestere economica inalta realizata exclusiv pe seama cresterii consumului din import, care a dus la actuala dezarticulare a economiei, la consum fara productie, la importuri fara exporturi si la automobile fara sosele, ceea ce reprezinta nu doar o metafora, ci si un fapt cat se poate de palpabil.
Nota de plata a acestor dezechilibre exista oricum. Este vorba nu de o facturare propriu-zis a crizei altora, ci de plata unor vulnerabilitati proprii. Criza financiara internationala nu face altceva decat grabeste nota de plata, care va fi venit oricum.
Fapt facilitat, in mod grav, de debandada politica si mai ales de aruncarea in lupta electorala a tot felul de pomeni cu potential ecou la votanti, care nu numai suplimenteaza nota de plata, dar si anuleaza putinele atuuri indirecte pe care Romania le avea in fata crizei financiare internationale.