Pe aceeași temă
Omul e colecţionar de la natură, culegător-vânător. Precum unele păsări ce-şi umplu cuibul cu tot ce sclipeşte sau murdăreşte, oamenii adună, compulsiv, felurite gunoaie de suflet, amintiri, rătăciri, visări, orori: sedative pentru vid. Unii colecţionează bunuri ce devin frecvent nimicuri, alţii tot felul de nimicuri, care uneori ajung bunuri, prin jocurile neştiute ale schimbului. Operatorii schimbului, cei ce transmută nimicurile-n bunuri sunt, adesea, artiştii. Nimicurile devenite bunuri ajung să fie numite artă şi prin cataliza duchampiană a „ready-made“-ului. Din cariera de lucruri primite de-a gata, din care mintea a extras artă, s-au clădit stive de „opere“ în galerii şi muzee, în ultima sută de ani. Dar ceea ce Duchamp a golit de emoţie, de originalitate, de subiectivitate şi de frumuseţe, pentru a obţine afirmaţii absolute, seci, dure şi etern obscure, a devenit, prin răstălmăcirile pieţei, un simplu mecanism de mistificare şi re-investire estetă şi profitabilă a obiectelor de uz comun, produse în serie, apropriate de artişti drept combustibil (inepuizabil) al artei, nu ca limită şi criză a acesteia.
Trădarea lui Duchamp (de către pop-art, neo-conceptualism etc.), transformarea ready-made-ului din cursă în resursă şi din vexaţie în decoraţie este una dintre marile farse ale artei contemporane. În locul unui scepticism metafizic radical, atroce, a fost aşezat un optimism manual, plat, vorace. Spectacularul nesăţios al contemporaneităţii a alimentat această pornire de mântuire estetică, pe bandă rulantă, a mărfurilor de serie care, deşi făcute să ne uniformizeze, sunt ipostaziate ca instrumente ale diferenţierii, ale individuaţiei. Pescuite din devenirea lor întru deşeu şi aruncate înapoi pe scenă, pentru a satisface nu nevoile fizice pentru care au fost produse, ci nevoile psihice pentru care au fost reşapate, produsele de serie devenite ready-made artistic infuzează sentiment în divertisment, spirit în digestie şi eternitate în precaritate.
Tot acest mecanism, pus la punct cu multe decenii în urmă, pare să înflorească în contemporaneitate. În siajul noilor umanisme conservaţioniste, eco-feministe şi politico-utopice, s-a impus recent modelul hipster de inserare (periferic)culturală în lumea consumului ca reciclare. Urban, industrial, paseist, sentimentalist, ataşat valorilor familiei reinventate de antropologii virtuale şi de spectacularul omniprezent, hipsterismul este o artă a vieţii aporetice de acum, e concomitent implicat şi relaxat, critic şi narcisist.
Daniel Djamo, deşi tânăr, s-a făcut remarcat acum câţiva ani, ca o variantă locală de Billingham de bine. Richard Billingham, dând o turnură aparte poeticii foto crude (gen Nan Goldin), a izbit anii ’90 cu fotografiile sale nete, având ca protagonistă propria familie distopică, de periferie, cu tatăl alcoolic hohotind cu gura ştirbă, în timp ce fabrica bere în baie, şi mama obeză, abulică şi tatuată, mâncând chips, hipnotizată de televizor şi jocuri video. Billingham privea realitatea proprie parcă fără cameră foto şi fără obiectiv ideatic, doar cu ochii goi. Frisonante, instantaneele în care apăreau cei doi părinţi înlănţuiţi într-un sărut de mare puritate alcoolică redefineau brutal umanitatea. Billingham reuşea, după decenii de îndoctrinare pozitivă a artiştilor, să redea prospeţimea indecidabilă a faptelor ca atare: lumea este aşa cum este, iar societatea nu este neapărat vinovată de starea lucrurilor. Oamenii sunt atât de diferiţi, încât pot fi complet străini de utopiile curente privind bunăstarea şi calitatea vieţii şi, totuşi, să se bucure de viaţă, să fie confortabili în pielea lor zbârcită, fără a fi victime. Era un nou pact cu viaţa, o ieşire sănătoasă din idealitate, din revoluţionarism, din experiment, din eugenie şi tehnocraţie, din toate manipulările (curente încă) prin care artistul e învestit cu statutul de „cercetător“ al lumii înconjurătoare, pe care are menirea să o amelioreze. Billingham nu cerceta nimic, nu ameliora nimic, nu pretindea nimic, nici bine, nici rău.
Danielo Djamo - items. Foto: Credit photo |
Daniel Djamo, la mai mult de un deceniu după el, relua cadrele oarecum neutre cu bătrâne în camerele lor învechite şi revoluţionari în camerele lor mic-burgheze, cu existenţe aparent second-hand, dar de fapt înşurubate în vieţile lor fără orizont şi în casele lor sufocante, pe care doar artistul reuşea să le facă să strălucească de sentimente (proprii) bune. Cu un pas alături de Billingham, Djamo era însă de partea subiectului său, decrepitudinea acestuia fiind garanţia autenticităţii. Poetica de băiat bun care aduce la frumos şi bine o lume asfinţie şi tulbure îl conduce însă, în expoziţia actuală, items, (tunată anglo-saxon) către un manifest al artei hipster.
Items e o colecţie de nouă mici obiecte industriale, într-o vitrină de muzeu, înconjurată de o serie de macrofotografii cu detalii ale acestor obiecte. Obiectele (briceag, puşculiţă, medalion etc.) au fost primite de către artist, pe când era copil, de la diverşi membri ai familiei. Macrofotografiile arată detalii spectaculoase ale acestor obiecte rămase din naufragiul cu repetiţie al copilăriei. Senzaţia de suprafaţă este de căldură, de umanism, de sentimentalism. Senzaţia de profunzime este aceea de fetişism autoficţionalist. Expunerea muzeală şi monumentalizarea macrofotografică transferă asupra obiectelor valori ce rezidă exclusiv în psihologia artistului. Obiectele, kitsch-uri de serie mare, devin subiect al trăirii şi negociază presupuse revelaţii existenţiale. E ca şi cum Fountain, pissoir-ul lui Duchamp, ar fi apreciat pentru formele sale perfecte, curbe, albe, nu pentru gestul artistic de a ultragia juriul unei expoziţii aşa-zis independente şi progresiste.
Danielo Djamo - items (detaliu). Foto: Credit photo |
Fetişismul hipsterist al reciclării vechiului se loveşte însă de pragul afectiv: a intra în spaţiul sentimentelor, în arta actuală, este la fel de dificil ca a intra în spaţiul frumosului - ambele au fost devastate de valurile de minimalism, conceptualism şi artă socială, încât din invocarea afectelor în artă n-a mai rămas decât ironia. Pentru a readuce emoţia în artă nu e de ajuns conservaţionismul estetizant şi inocentarea istoriei ce redă farmecul progresist al regresului (desprinse din strategiile de recuperare a comunismului de către cei născuţi - sau nu - în URSS). A declara, cum face Djamo, că obiectele sale „au valoare istorică“ şi că ele se pot „transforma în posibile obiecte de cult“ e prezumţios, căci îi conferă artistului un (nejustificat) apanaj, privilegiul vieţii private exemplare. Afectivitatea evocată de cuvintele sale nu e purtată şi de obiectele în cauză, resturi precare, anonime, care pot să aparţină oricui, dar nici de tratamentul lor plastic (fotografie, expunere). Întrebarea care se ridică (iar aici Djamo chiar e un exponent) este de ce ar fi acordată atenţie specială unui bric-à-brac de obiecte oarecare, cărora artiştii nu reuşesc să le infuzeze nici trăire, nici idee? De ce ar fi ele mai relevante (artistic, social, cultural) decât colecţia de scule vechi rânduite atent pe un ziar, pe care o vinde un bătrân la un colţ de stradă? Doar pentru că artistul deţine o diplomă şi este expus într-o galerie? Sunt aceste criterii instituţionale valide şi pentru legitimitatea afectivă a operei?
Dincolo de întoarcerea de-a-ndoaselea a conceptului duchampian de ready-made, pe care-l face din critic mitic, Djamo se loveşte şi de limita proustiană a vehiculelor memoriei. Madlena lui Marcel e remarcabilă nu prin ea însăşi, ci prin faptul că mama sa i-o oferă la un moment dat, ceea ce îi evocă timpul îndepărtat când mătuşa sa îi înmuia aceeaşi prăjitură în ceaiul ei şi îi dădea să guste. Prăjitura, în madlena lui Proust, nu era coca coaptă, ci aluatul de oameni apropiaţi lui, topiţi în ea. Macrofotografia lui Proust, „romanul“, nu e dedicat madlenei (fie ea briceag, puşculiţă, medalion etc. - la Djamo), ci timpului. Timpul redă afectivitate actelor unice ale existenţei, în vreme ce oprirea asupra obiectului de serie, consumat, monumentalizarea deşeurilor industriale nu e decât hipertrofierea pseudo-afectivă a unui „proiect“ de cercetare ce încurajează consumismul nostalgic, tipic momentului hipsteroid al artei actuale. //
// DANIEL DJAMO - items; Galeria Anca Poteraşu, februarie-martie 2014