Pe aceeași temă
CLOSER TO THE MOON // scenariul şi regia: Nae Caranfil // imaginea: Marius Panduru // decorurile: Cristian Niculescu // în distribuţie: Mark Strong, Vera Farmiga, Harry Lloyd, Monica Bârlădeanu // o coproducţie România-SUA-Italia-Polonia-Franţa // distribuit în România de Mandragora Movies.
În iulie 1959, şase persoane înarmate au jefuit o maşină a Băncii Naţionale chiar în faţa Sucursalei Giuleşti. Paguba se ridica la peste 1,6 milioane de lei. Autorităţile comuniste au declanşat o anchetă fără precedent şi, în două luni, când făptaşii au fost prinşi, s-a dovedit că sunt cu toţii evrei, membri de partid cu vechime şi care ocupaseră funcţii de conducere (liderul lor, Alexandru Ioanid, fusese chiar şef al Miliţiei Judiciare şi cumnat al ministrului de Interne, Alexandru Drăghici). După un proces care a durat numai trei zile, cinci dintre ei au primit pedeapsa capitală, iar al şaselea membru al bandei, o femeie, a fost condamnată la muncă silnică pe viaţă. Însă până la punerea în aplicare a pedepselor, organele de conducere comuniste au decis să realizeze un film de propagandă în care cei şase să joace propriile roluri în reconstituirea jafului. După terminarea filmărilor, cei cinci bărbaţii au fost executaţi, iar femeia a stat în închisoare până în 1964, când a beneficiat de pe urma unei amnistii şi a emigrat în Israel.
În 2004, „Cazul Ioanid“ a fost prezentat în excelentul documentar Marele jaf comunist, regizat de Alexandru Solomon. După 10 ani, subiectul intră din nou în cinematografe, de data aceasta în versiunea ficţionalizată a lui Nae Caranfil, care pune pe incredibila poveste a ineditului hold-up românesc din perioada comunistă o amprentă hollywoodiană. Atât de hollywoodiană, încât nu numai titlul de pe afiş – Closer to the Moon –, ci şi dialogurile sunt în limba engleză, iar marea majoritate a actorilor sunt britanici sau americani. Caranfil a declarat, mai în glumă, mai în serios, că a făcut filmul în engleză ca să le ofere subtitrare românilor care se plâng că sonorul peliculelor autohtone e prost şi că nu se înţeleg replicile. În realitate, a fost o alegere de comun acord cu principalul producător, pentru ca filmul să fie distribuit şi în afara ţării, mai ales că în rolurile principale sunt distribuiţi doi actori cu reputaţie internaţională – Mark Strong şi Vera Farmiga.
Harry Lloyd şi Vera Farmiga în Closer to the Moon |
Ca şi Restul e tăcere, precedenta peliculă a lui Caranfil, Closer to the Moon e un film despre film, pornind chiar de la primele cadre, în care se întâmplă jaful propriu-zis: pentru a nu crea panică printre numeroşii martori ai evenimentului, banda le spune că totul nu e decât o scenă dintr-o peliculă de acţiune care se filmează chiar atunci, sub ochii lor. Apoi, Caranfil inventează un personaj-liant, tânărul Virgil, care, după ce asistă la hold-up, convins fiind că a luat parte la o filmare, se hotărăşte să devină cineast şi, după un an, ajunge chiar să fie operatorul care mânuieşte camera de luat vederi în timpul reconstituirii jafului.
Din documentarul lui Alexandru Solomon nu reiese clar care a fost motivaţia celor şase nomenclaturişti marginalizaţi pentru a jefui maşina Băncii Naţionale. Sunt avansate mai multe ipoteze, printre care sprijinirea evreilor din România să emigreze în Israel. Nae Caranfil are propria explicaţie, care ţine de trecutul revoluţionar al membrilor bandei, despre care ni se spune că, în timpul războiului, au dus lupte de gherilă împotriva nemţilor. Spiritul lor de aventură i-ar fi împins la acest gest până la urmă inutil, deoarece cu suma furată, în lei neconvertibili, nu puteau face nimic în afara ţării, în eventualitatea în care ar fi vrut să fugă peste graniţă. Tot spiritul de aventură este responsabil şi pentru titlul filmului – Closer to the Moon (Mai aproape de Lună): într-o scenă care se pare că ar fi avut loc şi în realitate, după pronunţarea pedepsei capitale, capul bandei le propune autorităţilor comuniste ca, în loc să-i ducă în faţa plutonului de execuţie, mai bine să îi folosească drept cobai pentru beneficiul ştiinţei, să-i pună într-o capsulă spaţială şi să-i trimită pe Lună, într-un zbor fără întoarcere.
Filmul lui Nae Caranfil nu e despre comunism, ci doar foloseşte comunismul ca fundal, într-o variantă caricaturizată. De fapt, multe detalii sunt intenţionat îngroşate, pentru ca spectatorul să intre în jocul ficţionalizării, cum ar fi faptul că, pe platoul reconstituirii, condamnaţii sunt cei care dau ordine securiştilor, aleg unghiurile de filmare şi meniul de la restaurantul unde, chipurile, au pus jaful la cale. Pentru românii care cunosc contextul negru al acelei perioade de început a comunismului e posibil să fie dificil a accepta în totalitate convenţia propusă de regizor, dar cred că filmul poate funcţiona foarte bine pentru un străin. Closer to the Moon stă bine ca un tot, dar micile detalii sunt cele care fac deliciul privitorului: de la replici memorabile (întrebat de ce ascultă Brahms la Vocea Americii în condiţii audio deplorabile, un personaj motivează că „la postul oficial de radio până şi Brahms devine propagandă“), la gesturi aparent mărunte (insomniacul ofiţer de Securitate care îşi aprinde câte două ţigări odată) şi până la apariţii strict episodice ale unor actori români în vogă (Şerban Pavlu, Vlad Zamfirescu, Paul Ipate, Marius Florea Vizante, dar mai ales tatăl regizorului, criticul de film Tudor Caranfil).
Din distribuţie fac parte actori pe care privitorul se poate să-i recunoască din seriale (cu precădere Game of Thrones / Urzeala tronurilor), iar cele două staruri, Mark Strong (cunoscut mai ales pentru roluri negative, precum cel din ecranizarea Sherlock Holmes a lui Guy Ritchie) şi Vera Farmiga (nominalizată la Oscar pentru Up in the Air / Sus, în aer), îşi fac treaba conform aşteptărilor – mai ales aceasta din urmă, foarte maleabilă, trecând uşor de la cabotinism la disperare, „fură“ aproape fiecare scenă în care apare.
Prin Closer to the Moon, Nae Caranfil îşi consolidează poziţia inedită în cinematografia autohtonă contemporană. Regizorii români mult premiaţi la festivaluri internaţionale sunt cunoscuţi pentru minimalismul pe care îl afişează pe ecran, în timp ce Nae Caranfil se aventurează în extravaganţa de a face filme de autor, dar şi pentru public. Nu pentru publicul care, în anii ’90, făcea cozi interminabile ca să intre la A doua cădere a Constantinopolului, nici pentru cei care s-au înghesuit la Garcea şi oltenii în 2002, în acelaşi an în care Caranfil lansa Filantropica, ci pentru un public decent, îndrăgostit de cinema. Nu e o contrapondere la Noul Val, ci o sănătoasă alternativă. //