De același autor
Vineri, 24 octombrie, presedintele Romaniei, Traian Basescu, a promulgat legea privind cresterea salariilor profesorilor, declarata anterior constitutionala de Curte si votata, inainte, cu lacrimi de emotie in ochi, de plenul unanim al Camerei Deputatilor.
Evenimentul, salutat cu aplauze de sindicatele din invatamant, primit cu bucuria celui care vede creat un precedent de celelalte formatiuni sindicale ale bugetarilor - desi presedintele a lansat o chemare la pace sociala si la un moratoriu pe cresterile salariale in sectorul bugetar - si cu scrasnete si nervi de guvern, in frunte cu primul ministru Calin Popescu Tariceanu, care si-a chemat ministrii la raport.
Suspansul creat de presedinte - Traian Basescu a asteptat ultima zi legala pentru promulgare - a fost, fireste, acompaniat de nesfarsite discutii in mass-media, pentru a nu mai aduce aminte de actiunile sindicale de protest ale functionarilor publici, care nu par sa ia in serios nici atitudinea foarte seaca a guvernului, nici pe aceea mai impaciuitoare, dar nu mai putin limpede, a presedintelui.
In foarte agitata piesa a majorarii salariilor profesorilor exista aparent doua “tabere”, una care doreste marirea, alta, aflata in neta minoritate, care o refuza pe motiv de subminare a economiei nationale (e bine ca, dupa verdictul dat in urma cu 19 ani lui Nicolae Ceausescu, se mai pot identifica si alti vinovati pentru acelasi delict).
Cei mai legitimi, fie in actiuni, fie in revendicari, par a fi presedintele, respectiv profesorii.
In privinta cadrelor didactice, nu trebuie sa fii un geniu al matematicii sau al sociologiei ca sa fii de acord ca, intr-adevar, cu un salariu de 700 de lei pe luna nu se poate trai si, pe de alta parte, nu se poate cere performanta. Nu e de mirare ca numarul suplinitorilor a depasit, in invatamantul preuniversitar, orice limita admisibila, iar acesti suplinitori nu au, in majoritatea cazurilor, calificarea minima necesara pentru ocuparea, fie si temporara, a postului. Nu e de mirare, de asemenea, ca multi posesori ai diplomelor de masterat si de doctorat nu se mai inghesuie sa-si construiasca o cariera in mediul universitar pe care, din pacate, nu de putine ori, il parasesc cu un suspin de usurare, din varii motive. Lista ar putea continua la nesfarsit, nimic nu e nou si nimic din ceea ce s-ar putea spune la acest capitol nu a ramas nespus.
Detractorii, pe de alta parte, indica lipsa de competitivitate a acelorasi cadre didactice, lipsa constiintei profesionale si coruptia. Exemplele aici sunt mii si merg de la gradinita pana la liceu, daca nu chiar mai sus. E din nefericire un cerc vicios - dar nu o scuza pentru acest tip de practici -, acelasi cu cel din sistemul medical. Angajatii cu salarii proaste si cu meserii dispretuite isi “capuseaza” propriul loc de munca.
Pe de alta parte, legitimitatea demersului presedintelui de a promulga legea in chestiune se sprijina nu numai pe argumentatia oferita, dar si pe documentul adoptat in luna martie a acestui an si semnat, la Cotroceni, de toate partidele politice, apoi de Academia Romana si de 22 de asociatii sindicale si studentesti.
Pactul National pentru Educatie, datat 5 martie 2008 - o data atipica pentru dezbaterile privind situatia invatamantului romanesc, consumate indeobste in intervale de timp bine definite calendaristic si concentrate in jurul inceputului anului scolar, respectiv universitar -, este conceput in directia armonizarii sistemului romanesc de invatamant cu cel european, in directiile adoptate de Procesul Lisabona. Partenerii politici si sociali au fost asadar de acord cu constatarile, obiectivele si mai ales termenele revazute de documentul de altfel concis - 44 de pagini, de trei ori mai mic decat raportul privind starea si obiectivele educatiei, intocmit de Ministerului Educatiei si Cercetarii, care insumeaza peste 140 de pagini si de unde nu aflam lucruri fundamental noi, in afara de eroismul ministerului in promovarea obiectivelor propuse.
Date fiind constatarile de “principiu”, documentul de la Cotroceni a stabilit, atat pentru invatamantul preuniversitar, cat si pentru cel universitar, nu numai obiective, dar si termene limita de realizare, asa cum ii sade bine oricarui “plan”, care isi propune, in plus, promovarea unei “societati a cunoasterii”, bazata pe educatie, cercetare, dezvoltare si inovare.
Tabara aparatorilor salariilor cadrelor didactice contine un alt actor, pe cat de vocal, pe atat de nelegitim. E vorba de PSD, care o trimite la inaintare pe Ecaterina Andronescu, fost ministru al Invatamantului in guvernarea PSD, din 2001 in 2003, cand a fost inlocuita cu Alexandru Athanasiu. Ea acuza actualul guvern de imoralitate, coruptie si incompetenta si se bate cu pumnii in piept pe tema realizarilor guvernarii PSD, prin care mentioneaza mandra informatizarea scolilor sau proiectul celor 400 de sali de sport. Trebuie, insa, amintit ca cele doua programe au fost obiectul unor imense scandaluri la sfarsitul anului 2004, cand PSD parasea guvernarea si cand s-au dat publicitatii contracte de zeci de milioane de dolari acordate fara licitatie de guvernul Nastase, in scopul unei palide informatizari. Invatamantul romanesc nu sta mai prost acum decat acum patru ani, iar urletele electorale ale PSD legate de coruptia si incompetenta guvernarii din ultimii patru ani au tot atata legitimitate cata ar fi avut, sa zicem, vesnicul Ion Iliescu candidand pentru al patrulea mandat de presedinte.
Pentru populatia neimplicata direct in eveniment, scoala are exact imaginea pe care le-o dau televiziunile si presa, asa cum spuneam, cu aceeasi regularitate si in acelasi pattern predictibil, care ne face sa stim, cu certitudine, ca in iulie nu ninge sau ca preturile cresc.
Pentru parinti sau pentru studenti, lucrurile stau mai nuantat, dar nu mai bine, uneori dimpotriva. Unii au stat la coada la poarta gradinitelor pe la inceputul lunii mai, in speranta, uneori desarta, ca se va gasi un loc si pentru copilul lor de trei ani care intra, iata, in sistemul de “educatie timpurie”, obiectiv prioritar inclus in Planul de Actiune, unde aflam ca atat cresele, cat si gradinitele private vor fi incluse, pana in 2010, intr-un sistem de finantare publica prin sistemul voucher. Cu alte cuvinte, parintii vor putea sa-si deconteze cei 300 de euro pe luna, cat dau la o gradinita particulara, din bani de la buget. Si, pentru ca tot veni vorba de sume in euro, tot Planul de Actiune, semnat de toate partidele politice, vorbeste despre infiintarea, tot pana in 2010, a unui “cont bancar personal de educatie permanenta pentru fiecare nou-nascut din Romania”, in cuantum de 500 de euro depusi din bugetul public, cont pe care beneficiarul sa-l poata folosi de la varsta de 16 ani in scopul continuarii studiilor. Viitorii parinti au de ce sa rasufle usurati daca mai aveau indoieli: statul le va trimite copiii la universitate.
Exemplele pot continua, pentru ca, desi Planul de Actiune este, la o prima lectura - si facand in orice caz abstractie de termenele prevazute -, pertinent si conform cu ceea ce, in unele sisteme de educatie europene, se aplica deja, el frapeaza, la o analiza mai atenta, prin caracterul utopic al unora dintre partile sale, mai cu seama la cele referitoare la invatamantul preuniversitar. Cel mai la indemana exemplu este cel privind introducerea “planurilor individuale de invatare”, cu termen de aplicare 2009-2010, care vizeaza “individualizarea invatarii” si introducerea progresiva a unui sistem de evaluare care sa se concentreze pe observarea si monitorizarea achizitiei cunostintelor, si nu pe ierarhiile scolare. Aceasta monitorizare - tot din Plan aflam - urmeaza a se face prin intocmirea unui dosar personal, informatic, al fiecarui elev, pe care-l va purta cu el de la clasa intai pana la terminarea liceului. Oricine este cat de putin la curent cu stadiul procedurilor de evaluare si monitorizare a elevilor nu va putea decat sa zambeasca jenat, nu atat la auzul ideii in sine, ci mai ales al termenului. Planurile individuale de invatamant, vazute ca o cheie de bolta a schimbarii sistemului, sunt inca la stadiul experimental chiar si in tari bogate ale Uniunii Europene. Ele se aplica in regim de proiect-pilot in anumite scoli, in conditiile in care bugetul invatamantului local nu e 6% din PIB-ul Romaniei, ci din acela, sa zicem, al Luxemburgului, unde o clasa are 15 elevi - la noi si la gradinita sunt cam 35 intr-o grupa -, iar la 45 de elevi din clase paralele exista patru invatatoare care gestioneaza introducerea sistemului.
Planul de Actiune, la care au aderat toate partidele si sindicatele din invatamant, e o poveste frumoasa. Nenorocirea e ca Romania nu este un Fairy-land, in care ministrul Invatamantului sa joace rolul lui Tinkerbell, iar Peter Pan sa-i invinga pe pirati (lasam la latitudinea cititorilor distribuirea rolurilor). Nefiind intr-o poveste cu zane, ci intr-o tara de legenda, in care principiul transhumantei, al alternantei deal-vale si al mesterului Manole nu sunt intrecute - desi nu detronate - decat de Principiul lui Peter, “societatea cunoasterii” trebuie sa mai aiba rabdare.