Mirajul taxelor mici, un lux al economiilor mari

Lidia Moise | 11.08.2015

Pe aceeași temă

Cel mai controversat subiect al verii a fost relaxarea fiscală, introdusă de un Cod cu taxele retezate sau tăiate de-a dreptul.

 

Politicienii au votat cu entuziasm aproape juvenil o scădere a TVA de la 24% la 19%, o radiere a năstruşnicei taxe pe stâlp şi abandonarea birului de 7 eurocenţi apli­caţi accizelor pe carburanţi. În plus apare o micşorare a im­pozitului pe dividende, de la 16% la 5%. O ade­vă­rată revoluţie în fiscalitatea ro­mânească. Într-un sis­tem nor­mal, care a depăşit cu succes criza şi rulează cu mo­toarele la turaţie de croa­zieră, un asemenea exer­­ci­ţiu de tăiere a bi­ru­rilor are, într-adevăr, capacitatea de a re­lan­sa eco­nomia. Deoarece avantajele va­riantei ini­ţiale a Codului Fiscal, aşa cum a fost el vo­tat în parlament, conţin germenii creşterii economiei. Reducerea chel­tu­ie­li­lor per­so­nale cu 5%, inclusiv a facturilor de între­ţinere (de altfel cele mai apă­să­toare pentru un buget de familie mediu) eliberează nişte bani, care pot fi risipiţi, în continuare, pe cumpărături diverse sau pot fi economisiţi. Cu ceva bani în plus, ro­mânii pot visa la o casă mai scumpă, deoarece se pot califica pentru un credit ce­va mai consistent. Deci Codul sti­mu­lea­ză consumul. Dar com­pa­niile vor beneficia mai mult de banii în plus care le vor ră­mâne în conturi. Indus­trii­le producătoare ar scăpa de povara taxei pe stâlp, iar transportatorii de cheltuiala suplimentară a taxei de 7 eurocenţi. Ne pu­tem aştepta la resuscitarea investiţiilor pri­vate? Poate, deoarece în unele cazuri taxa pe stâlp a consumat foarte mulţi din banii in­dus­triilor plătitoare. În plus, o tăiere ma­sivă a taxelor poate da un respiro mi­li­oa­nelor de datornici ai băncilor, care gâfâie acum sub povara unor împrumuturi care aparţin vremurilor de euforie a creditării, pe când economia României duduia.

 

Şi am alunecat, firesc, la problema acestui exerciţiu de reducere a bi­rurilor. Deoarece el vine acom­pa­niat de o suită de ma­jorări de salarii şi pri­vilegii acor­date pen­sio­na­ri­lor unor cas­te pro­fesionale. În ciuda avantajelor pr­o­mise de ini­ţiatorii relaxării, guver­na­to­rul Mugur Isă­rescu insistă asupra pe­ri­colului grav de a lăsa ţara fără bani suficienţi, de a pierde ratingul de eco­nomie frecventabilă pentru investitori şi, în final, de a mări datoria publică. Tot exerciţiul ăsta are un parfum electoral şi, după ce trec ele alegerile, românul obiş­nu­it se poate trezi cu majorări de taxe sau chiar (pentru că imaginaţia fiscală este fas­ci­nan­tă) cu biruri noi, pentru ca ţara să poată fi totuşi gestionată. În fond, e vorba de bani, de tăieri de venituri şi de ma­jorări de cheltuieli. 

 

Potrivit estimărilor Consiliului Fiscal, aceste tăieri de biruri provoacă bugetului de stat un gol de venituri de 17 miliarde de lei. Ne permitem această scădere pro­gra­­ma­tă a veniturilor, într-o ţară care nu-şi poa­te respecta obligaţia legală de a cheltui (in­vesti) în educaţie 6% din PIB? E o întrebare retorică. Din păcate, actuala situaţie a fi­nanţelor ţării are toate apa­ren­ţele sta­bi­li­tăţii, însă acest câştig statistic a fost ob­ţi­nut cu sacrificarea investiţiilor. Guvernul a reuşit deci să-şi ţină în frâu deficitul fiscal tăind pur şi simplu banii de la investiţii. În ultimii trei ani, investiţiile publice au scă­zut cu 40%, altfel spus, s-au redus aproape la jumătate. O vreme, toată lumea a bănuit că explicaţia reducerii ape­titului pentru cheltuieli publice este un reflex al spaimei de procurorii DNA, care investigau aran­ja­mentele oneroase din cu­lise. Parţial aşa şi este: un grup numeros de primari, care afişau un lux aiuritor, con­turi grase, vile imense, flotilă de ma­şini scumpe şi, even­tual, întreţineau ha­remuri, dau socoteală pentru golăniile din banii publici. Din pă­cate însă, lipsa inves­tiţiilor şi realitatea că nu putem consuma banii europeni descriu ineficienţa adminis­trării ţării. Constatăm trist că nu avem o strategie de dezvoltare a economiei, nu există programe sau pro­iecte prioritare. Totul este gândit, construit şi gestionat cu o aiuritoare incompetenţă. 

 

Puţini au o viziune asupra manierei în care poţi obţine bunăstarea acestui popor. Când au semnat tratatul de aderare şi au accep­tat, de pildă, calendarele de con­ver­genţă a preţurilor gazului, în subsidiar politicienii se angajau să ridice nivelul de trai. Nu-şi p­utea nimeni închipui că ro­mânii vor cum­păra benzina, de pildă, la acelaşi preţ ca austriecii, dar salariul lor me­diu este de vreo opt ori mai mic. Politicienii au eşuat deci în tentativa, dacă a existat, de a mări veniturile populaţiei, deoarece erau mult prea ocupaţi cu ma­nevrele propriei îm­bo­găţiri. 

 

Nesăbuinţa cu care politicienii au votat în­tregul pachet de relaxare fiscală, ignorând avertismentele şi cifrele Consiliului Fis­cal, este îngrijorătoare. Există economişti stră­luciţi care argumentează serios şi con­sis­­tent necesitatea reducerii taxelor. Ni­meni nu poate contesta asta, toţi tre­murăm de nervi în faţa facturilor de în­treţinere, prin care statul îţi ia aproape un sfert din bani. Nemeritat de mult. Însă în ecuaţia com­ple­xă a fiscalităţii trebuie in­troduse şi ele­mente necunoscute, cum ar fi tăierea ra­tin­gului de ţară, tensiuni geo­politice, scum­pirea brutală a petrolului, şi, mai ales, ne­în­crederea în România. In­vestitorii pot pe­na­liza sever o ţară con­dusă lejer, fără viziune, care se insu­la­ri­zează prin sărăcie, hoţie şi ineficienţă. Din păcate, aproape toată apa­ren­ta stabilitate macroeconomică se da­to­rea­ză mai de­gra­bă ochilor vigilenţi ai finan­ţa­torilor in­ternaţionali, decât unei gu­ver­nări inte­li­gente şi responsabile. În aceste condiţii, câştigul se transformă rapid în pierdere, iar relaxarea fiscală poate glisa ra­pid către noi biruri şi mai grele, dacă în­tregul exer­ciţiu nu va fi regândit, refor­mu­lat şi re­ca­librat. În esenţă, acest guvern a scos din pă­lărie, aşa, ca Houdini, un stol de avan­ta­je fiscale, pe care economia nu-şi per­mite să le susţină. Fiscalitatea prie­te­noa­să, sub­ţire, e un miraj al economiilor mari, so­li­de, care au bani şi pentru autostrăzi, şi pen­tru spitale, şcoli sau muzee.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22