Mircea MICLEA, despre noile MODIFICARI aduse LEGII EDUCATIEI: RETRAGEREA titlului de DOCTOR obtinut de Victor PONTA se putea face de catre Ministerul Educatiei, in baza art. 170 din Legea Educatiei Nationale

P.c. | 12.01.2015

Pe aceeași temă

Mircea Miclea, fost ministru al Educatiei, a declarat ca titlul de doctor al lui Victor PONTA putea fi anulat de catre Ministerul Educatiei in baza art. 170 din Legea Educatiei Nationale, nefiind nevoie de o ordonanta de urgenta in acest sens. Ordonanta care prevede ca detinatorii titlului de doctor pot renunta la acest titlu fara alte explicatii cuprinde si alte modificari ale Legii Educatiei. Printre efecte se numara: birocratizarea excesiva a sistemului de pregatire profesionala, discreditarea procesului de habilitare, introducerea finantarii universitare sub pixul ministrului si subminarea Agentiei care asigura calitatea invatamantului superior, relateaza Hotnews.

 

"Cand sunt prinsi copiind, elevii iti ascund repede fituicile in banca, n-au sansa premierului care isi da o ordonanta de urgenta", explica pentru HotNews.ro Mircea Miclea, fost ministru al Educatiei."Ca si celelalte atacuri asupra Legii Educatiei, exprimate prin Ordonante de urgenta, si aceasta poarta marca mediocritatii care detesta performanta."

Mircea Miclea - fost ministru al Educatiei, fost presedinte al comisiei prezidentiale pentru educatie care a elaborat legea educatiei nr. 1/2011, psiholog si profesor la Departamentul de Psihologie din Universitatea Babes-Bolyai, analizeaza punct cu punct cele mai importante prevederi ale Ordonantei de Urgenta (OUG) prin care premierul Victor Ponta i-a acordat doctorului Victor Ponta dreptul sa renunte la titlul stiintific de doctor

Amintim ca OUG nr. 94/2014 este a treia ordonanta de urgenta prin care guvernul Ponta modifica legea educatiei la sfarsit de an, in jurul sarbatorilor de iarna, cand atentia publicului este minima.
 

CITITI ANALIZA LUI MIRCEA MICLEA :

"1. Doctoratul si plagiatul

Retragerea titlului de doctor obtinut de Victor Ponta se putea face corect si imediat de catre Ministerul Educatiei, in baza art. 170 din Legea Educatiei Nationale [170(1)(b)]. Articolul spune insa foarte clar ca aceasta retragere se face 'in cazul nerespectarii standardelor de calitate sau de etica profesionala', ceea ce ar fi insemnat recunoasterea publica a culpei in care se afla Victor Ponta. Or, exact acest lucru nu se doreste, nici de catre minister, nici de catre Victor Ponta. Ordonanta introduce in Legea Educatiei un articol nou, prin care premierul poate renunta la titlul de doctor, fiind insa exonerat de orice vinovatie. Cu complicitatea Ministerului Educatiei, ca sa isi ascunda vinovatia, Ponta modifica o lege organica prin ordonanta de urgenta. In loc sa se salveze, printr-un astfel de gest, Victor Ponta se afunda si mai mult in mocirla morala. Cand sunt prinsi copiind, elevii iti ascund repede fituicile in banca, n-au sansa premierului care isi da o ordonanta de urgenta.

2. Invatamantul profesional dual

Reglementarile invatamantului profesional cuprinse in Ordonanta 94/ 2014 au trei mari neajunsuri:

1) sunt superflue, deoarece prevederile existente in LEN si Ordinul de ministru din 2012 erau suficiente pentru a se dezvolta acest tip de invatamant. Dovada ca s-a si dezvoltat, cu sprijinul Camerei de Comert Romano-Germane, care nici ea nu considera oportune aceste modificari. Mai mult, reglementarea existenta permitea mult mai multa flexibilitate;

2) sunt limitative - in vechea reglementare, din LEN, la art. 33 (6), absolventilor de invatamant obligatoriu li se oferea posibilitatea ca, pana la 18 ani, sa finalizeze un program de pregatire profesionala pentru a dobandi o calificare pe piata muncii. Acum, in noua formulare, acesti absolventi pot urma acest program doar in sistem dual. Adica, nu mai au dreptul sa urmeze invatamantul profesional organizat de stat, ci doar cel organizat de stat in colaborare cu un operator economic. Daca eu as vrea sa obtin o calificare, dar in zona nu exista nici un operator economic interesat in pregatirea profesionala, eu nu pot sa obtin o calificare! Dupa noile reglementari, intai trebuie sa fiu angajat (sa am un contract de munca cu un operator economic), apoi acest operator sa solicite unei unitati de invatamant sa organizeze invatamantul profesional dual, apoi aceasta solicitare sa fie avizata de catre consortiile regionale si comitetele locale de dezvoltare a parteneriatului social, care o transmit inspectoratului, care o transmite ministerului spre avizare. Scurt spus, in loc sa-i ajute pe copiii care doresc o calificare profesionala rapida, dupa invatamantul obligatoriu, aceasta Ordonanta 94/ 2014 le aduce prejudicii grave. Sansa ca ei sa dobandeasca o calificare e si mai mica;

 

CITITI SI: PETITIE depusa la Avocatul Poporului, contra OUG care permite persoanele cu titlul de doctor sa RENUNTE la acest titlu: Ordonanta este NEDEMOCRATICA si NECONSTITUTIONALA

 

3) birocratizeaza excesiv sistemul de pregatire profesionala. In loc ca, asa cum era in LEN, infiintarea unitatilor profesionale sa fie decisa rapid prin ordin de ministru, acum (a se vedea art. 94(2)) se introduce o veriga decizionala in plus: solicitarile de formare profesionala a operatorilor economici trebuie centralizate si avizate de catre consortiile regionale si comitetele locale de dezvoltare a parteneriatului social. Abia apoi ele sunt transmise inspectoratelor, care le transmit ministerului, care le avizeaza!

3. Discreditarea procesului de habilitare

In LEN, habilitarea era un proces dedicat tinerelor cadre didactice si cercetatorilor exceptionali, avand scopul de a le facilita accesul la statutul de conducatori de doctorat printr-o competitie la nivel national. Ei puteau depune direct la CNATDCU dosarul de habilitare si erau evaluati de catre o comisie stabilita de CNATDCU, pe baza unor standarde internationale si numai dupa ce indeplineau cel putin criteriile de performanta ale unui profesor universitar. Atacurile succesive ale mediocrilor asupra LEN au dus la coborarea dramatica a standardelor de performanta pentru a deveni profesor universitar, iar acum (a se vedea art. 300) dosarul de habilitare e depus la IOSUD, unde are loc si evaluarea; CNATDCU doarvalideaza decizia IOSUD. Cu alte cuvinte, gastile universitare au acum mana libera de a decide cine, dintre cei tineri si valorosi, va conduce si cine nu - doctorate. Esti cuminte si respectuos - treci; ne iei peste picior, degeaba esti dumneata cercetator excelent - mai asteapta! Dintr-un mecanism de crestere a calitatii conducatorilor de doctorat, aceasta Ordonanta transforma habilitarea intr-un mecanism de clonare a imposturii sau, in cel mai bun caz, a status-quo-ului.

4. Adio, calitate!

Dupa anihilarea procesului de ierarhizare a programelor de studii si clasificare a universitatilor, prin ordonantele anterioare, acum se mai face inca un pas anti-calitate. In LEN se specifica clar (art. 197) ca 30% din fondurile dedicate universitatilor se distribuie ca finantare suplimentara doar celor mai bune universitati, iar acest lucru se face pe baza unor standarde de excelenta si printr-o metodologie transparenta, stabilita prin hotarare de guvern.

Acum, prin modificarea art. 223, toata finantarea sta in pixul ministrului: nu se mai face prin HG, ci prin ordin de ministru, nu se face printr-o metodologie transparenta, iar ideea alocarii fondurilor in functie de excelenta dispare. Ca universitate, daca esti in gratiile ministrului - primesti bani in plus, daca nu - ramai cu finantarea de baza. Acum sa vedem cine mai misca in front!

5. Subminarea Agentiei de Asigurare a Calitatii (ARACIS)

Pentru a impiedica formarea unui grup de interese care sa gestioneze procesul de asigurare a calitatii in invatamantul superior, in Ordonanta privind asigurarea calitatii (2005), preluata in LEN, se stabilea clar ca, o data la 4 ani, 70% dintre membrii Consiliului ARACIS (17 din 25) trebuie inlocuiti prin concurs public. Ordonanta 94/2014 vine si spune ca nu 70%, ci doar 1/3 din mandate se scot la concurs! Si nici macar 1/3 nu este obligatorie, pentru ca se adauga specificareainocenta 'de regula, 1/3'! Prin urmare, daca dupa 4 ani doar 2 sau, la limita, 1 mandat nou este scos la concurs, totul este legal! Baza legala pentru constituirea unui grup de interese care sa monopolizeze procesul de asigurare a calitatii s-a incheiat. Traiasca noi si ai nostri!

6. Un comentariu mai general

Ca si celelalte atacuri asupra Legii Educatiei, exprimate prin Ordonante de urgenta, si aceasta poarta marca mediocritatii care detesta performanta. Avem de partea Legii Educatiei un proces coerent: diagnoza - pact - strategie - lege, iar de cealalta parte modificari 'din pix', in functie de intensele unor grupuri (iar acum - ale unui singur om!). Aceste atacuri au fost instrumentate de factori politici, dar au reusit din pacate, cu larga sustinere a incompetentilor din interiorul sistemului educational. Sa ne reamintim doar de elogiile aduse Guvernului de sindicate si de Consiliul National al Rectorilor la precedentele modificari. Ce au facut toti acestia cu Legea Educatiei? Un fleac, au ciuruit-o!"

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22