De același autor
Coarda s-a intins prea mult, astfel incat ruptura nu mai poate intarzia mult. In anul 2009, nota de plata a consumului fara acoperire va veni pe masa si vor trebui sa inceapa platile. De ce, este foarte simplu! Se vor strange laolalta efectele previzibile, unele intarziate, ale unui sir de probleme fie ignorate din incompetenta, fie trecute cu vederea din interese politice. Iata cateva dintre problemele ce ajung la scadenta in 2009.
Daca n-o va face din 2008, deficitul extern va exploda oricum in 2009. Pentru ca, in ritmul actual al cresterii deficitului, acesta va reclama anual finantari suplimentare prin imprumuturi externe de cel putin 10 miliarde euro, ceea ce va duce indatorarea externa a tarii la 80-85 miliarde euro, adica vreo 2/3 echivalent PIB. Cresterea datoriei externe in ritmuri de 3 ori mai mari decat cresterea PIB a inceput deja in 2007 si va continua atat in 2008, cat si in 2009. Probabilitatea unui incendiu in platile externe este mare pentru 2009, chiar si numai tinand cont de acest simplu fapt. In plus, trebuie avut in vedere ca in 2009, la o asemenea crestere a datoriei, serviciul acesteia (adica platile anuale reprezentand rate si dobanzi in contul datoriei) va egala intrarile de imprumuturi noi sub forma necesarului de finantare suplimentara, luand in considerare ca deja in 2007 acest serviciu a reprezentat vreo 3/4 din finantarea suplimentara. Din momentul acela, Romania va trebui sa se indatoreze doar pentru a plati datorii vechi, alegandu-se mai cu nimic din continuarea indatorarii. Incendiul este aproape sigur, indiferent de faptul ca indatorarea, in covarsitoarea ei majoritate, este privata, si nu publica, mai ales tinand cont ca in anii ce vin va fi o perioada de crestere, si nu de scadere a costului finantarii pe plan international.
Tot in 2009, va fi un punct de cotitura in impactul investitiilor directe straine, in urma unui proces constatat de mult si care a luat o alura neta din 2007. Gratie profiturilor fulminante - tip tara bananiera - realizate aici, investitiile straine directe vor intra, extrem de rapid - dupa numai cativa ani - in faza a doua a impactului asupra balantei de plati a tarii-gazda. In aceasta faza a doua, intrarile de noi investitii nu mai reusesc sa compenseze iesirile sub forma de profituri repatriate, impactul asupra balantei de plati a tarii-gazda devenind negativ. In 2007, deja iesirile au reprezentat 2/3 din noile intrari si, in ritmurile in care se merge, echivalenta va deveni fapt in doi ani.
In plan bugetar, in 2009 vine marea scadenta a aiuritoarelor promisiuni - in mod imprudent chiar legiferate - de crestere a punctului de pensie la 45% din salariul mediu brut. Crestere absolut imposibil de finantat din bugetul de pensii, chiar si din punct de vedere strict matematic. Daca numarul de pensionari este, una peste alta, cam acelasi cu numarul de salariati contribuenti la sistemul de asigurari de pensii, atunci inseamna ca atat cat se ia procentual de la un salariu in medie drept contributie pentru pensii atat se poate si da ca pensie in medie! Or, contributia in 2009 va fi de 27% din salariul mediu brut, neputandu-se deci acoperi un punct de pensie de 45%! Restul sunt povesti. Inclusiv resursele suplimentare care ar urma sa fie procurate din cresterea economica! Sa fie clar, tot o chestiune de matematica este: cresterea economica poate finanta cresterea pensiilor, dar nu cresterea punctului de pensie, care este un raport si care nu poate fi schimbat decat luand bani din alta parte decat de la bugetul de pensii!
Noul guvern care va rezulta din alegerile parlamentare si care isi va intra in paine practic de la inceputul lui 2009 va fi in situatia fie de a anula aplicarea incalificabilei legi cu pricina, fie de a forta finantele tarii, compromitand pur si simplu bugetul de stat pentru a suplimenta bugetul de pensii. Fata de parametrii bugetari actuali, 2009 va aduce, in ambele situatii, corectii care vor marca inceperea platilor in contul notei acumulate de ani de zile prin consum peste plapuma proprie. In mod evident insa, daca bugetul de stat va fi cel amputat, nota de plata va incepe sa fie achitata mult mai precipitat si cu efecte mai grave pentru segmente largi de populatie.
Probleme severe vor ajunge sa se manifeste in 2009 in sistemul de creditare. Este absolut imposibil ca pana in 2009 sa nu intervina o defectiune majora in rambursarile unor imprumuturi luate de populatie, precum si de firme, in conditiile cresterii vertiginoase a restantelor in primul caz si a unor vulnerabiltati financiare si valutare substantiale in cel de-al doilea caz. Riscurile, in ambele cazuri, cresc in situatia unor oscilatii si caderi pe deplin probabile ale cursului leului. Bancile din Romania vor avea inevitabile probleme din toate acestea, mai ales in conditiile eventualelor, dar atat de posibilelor, restrangeri ale finantarii lor externe din partea bancilor-mama.
Mai multe sunt canalele prin care nota de plata a consumului fara acoperire va fi achitata: devalorizarea leului, cresterea inflatiei, incetinirea severa sau chiar blocarea cresterilor de salarii, majorarea impozitelor, scaderea cresterii economice. Cate putin din fiecare dintre nefericirile mentionate ar fi cel mai pozitiv scenariu pentru a se evita dezastrul dificultatilor in platile externe.