Pe aceeași temă
Lectura experienţelor avute de fiica unui nomenklaturist comunist în China lui Mao este cutremurătoare.
Recunosc, am acceptat cartea oferită de revista 22 – Lebedele sălbatice. Trei fiice ale Chinei, de Jung Chang – mai mult din politeţe. China nu intra în preocupările mele extrem de eurocentrice, însă, odată declanşat procesul lecturii, cartea are o mare putere de captivare. Poate pentru că este, mai ales, concentrată asupra vieţii de zi cu zi în China lui Mao. Autoarea foloseşte istoria orală transmisă pe cale familială de către bunica şi mama ei, precum şi propriile experienţe din copilărie şi adolescenţă pentru a retrasa un portret tulburător al Chinei din secolul trecut, dominat de violenţe greu de conceput chiar şi pentru o minte europeană obişnuită totuşi cu războaiele secolului al XX-lea. Oamenii mărunţi, cei care nu fac istoria, ci, dimpotrivă, cu care se face istoria (din sângele, acţiunile, suferinţele şi trupurile lor), au poveşti cutremurătoare care, de obicei, nu încap în manualele de istorie sau în tratatele academice. De aceea este cu atât mai importantă captarea şi îndiguirea acestor experienţe.
Puterea empatiei este mare şi astfel se explică şi succesul pe care l-a avut acest volum. Pe noi, românii, ne interesează cu atât mai mult, având în vedere experienţa comunistă comună, în forma ei virulentă. Trecând peste fărămiţarea Chinei din primele trei-patru decenii, experienţele cumplite suferite de pe urma ocupaţiei unei bune părţi a Chinei de către Imperiul Nipon, cu toate atrocităţile comise de aceştia şi chiar războiul civil din perioada 1946-’49 între Guomindang şi Partidul Comunist Chinez, confesiunea scriitoarei de origine chineză rămâne una dominată de figura lui Mao Ze Dung. „Împlinisem şase ani în toamna anului 1958 şi am început să frecventez o şcoală primară. Zilnic, către şi de la şcoală scotoceam din ochi fiecare părticică de drum pentru a descoperi cuie rupte, zimţi ruginiţi şi orice aşchie de metal ce s-ar putea ascunde între pietre. Acestea trebuiau culese pentru a alimenta cuptoarele care produceau oţel, ceea ce reprezenta ocupaţia mea principală. Da, aşa este, la vârsta de şase ani eram implicate în producţia de oţel şi eram în competiţie cu colegii mei de şcoală pentru predarea celei mai mari cantităţi de fier vechi. De jur împrejurul meu, pretutindeni, din megafoane urla o muzică înălţătoare, iar pe ziduri şi străzi dădeai la tot pasul de flamuri, afişe şi lozinici uriaşe scrise pe pereţii caselor: Trăiască Marele Salt Înainte şi Faceţi oţel cu toţii. Deşi nu prea înţelegeam de ce, ştiam că preşedintele Mao dăduse ordin naţiunii să facă mult oţel“. Regăsim aceeaşi obsesie a autarhiei care, de altfel, reprezintă una dintre numeroasele note comune ale regimurilor comuniste. Această obsesie pentru oţel a traversat toate regimurile totalitare de extremă stângă. Cu cât se deplasau mai mult către această extremă, cu atât mai mult erau dominate de obsesia producerii oţelului, pentru că se credea că regimurile vor putea să întreacă, într-un interval de timp complet nerezonabil (două-trei decenii), puterile decadente şi capitaliste. Această iluzie se baza pe ideea-forţă că o ţară este cu atât mai dezvoltată, cu cât produce mai mult oţel, când, ştim bine, o ţară şi un popor sunt mari, indiferent de dimensiunea lor teritorială, atunci când au un ţesut social de calitate. Restul (inclusiv oţelul) vine de la sine!
Obsesiile liderilor totalitari îşi regăsesc rapid şi în mod direct corespondenţa în viaţa reală a oamenilor de rând. „Ceaunele familiei mele s-au dus cu toatele în cuptorul din curte, împreună cu ustensilele metalice de bucătărie. Nu am suferit pentru pierderea lor, deoarece tot nu aveam nevoie de ele. Nu mai era permis să-ţi prepari mâncarea acasă, toată lumea trebuia să mănânce la cantină. Cuptorul era nesăţios. A înghiţit patul părinţilor mei, moale şi confortabil, cu arcuri de oţel. La fel şi balustradele străzilor din oraş şi tot ce era metalic.“ De ce? Pentru că Mao fusese atins de paranoia, fireşte. Paranoia comunistă. „În acea epocă, Mao şi-a lansat ideea lui pripită de a transforma China într-o putere modernă, de primă mărime. A botezat oţelul mareşalul industriei şi a dispus ca producţia de oţel să fie dublată într-un an: de la 5,35 milioane tone în 1957 la 10,7 milioane tone în 1958. (...) Cu toate aceste eforturi, randamentul producţiei de masă a oţelului s-a ridicat doar la ceea ce populaţia numea balegă de vită (niu-shi-ge-da) adică nişte excremente nefolositoare.“
Una dintre nebuniile lui Mao a fost şi campania „Femeile capabile pot pregăti o masă fără ingrediente“, inversând vechiul proverb chinezesc „Oricât de capabilă ar fi o femeie, nu poate găti o masă fără ingrediente“. Mao trăia pentru a creiona diverse campanii. Avea nevoie de luptă. Una fără sfârşit.
Goana după oţel a făcut ca şi RP Chineză să cunoască în perioada 1958-’62 flagelul tipic societăţilor comuniste: foametea. Una teribilă, destul de asemănătoare cu cea din URSS sau Coreea de Nord, foametea fiind una dintre caracteristicile esenţiale ale comunismului, căci politica alimentară restrictivă şi chiar ucigaşă a fost una dintre armele favorite ale comuniştilor peste tot în lume. Ca de obicei, se murea pe capete mai ales la ţară, ţăranii fiind, ştim bine, foarte dispensabili, căci ei trebuiau să asigure hrana oraşelor chiar cu preţul propriei înfometări şi morţi. Aserţiunea autoarei că Mao s-ar fi vrut adevăratul continuator al lui Stalin este îndreptăţită, Mao copiind fidel metodele şi mecansimele terorii staliniste. Amplificându-le, pentru că, oricum, imensul număr al populaţiei Chinei i-o permitea. Numai în provincia Sichuan (totuşi, grânarul ţării – cam la fel s-a întâmplat şi în Ucraina şi Kuban), unde locuia familia autoarei, ar fi murit 7 milioane de oameni, bilanţul total la nivelul întregii Chine fiind undeva pe la 30 de milioane.
Autoarea încearcă să creioneze şi un portret al lui Mao, unul dintre cele mai sinistre personaje ale secolului trecut. Îi reuşeşte de minune. „Timp de două mii de ani, China avusese figura împăratului, care deţinea concomitent puterea politică totală şi autoritatea spirituală. Sentimentul religios, pe care, în alte părţi ale lumii, populaţia îl dedica lui Dumnezeu, a fost îndreptat întotdeauna în China către împărat. Părinţii mei, ca şi sutele de milioane de chinezi, erau influenţaţi de aceste tradiţii. Mao s-a învăluit în mister, pentru a-şi crea o imagine de zeitate. Apărea întotdeauna îndepărtat, inaccesibil. Evita radioul, iar televiziunea nu exista încă. (...) Aproape totala lipsă de informaţii şi sistematicul dopaj cu dezinformare au avut drept rezultat faptul că majoritatea chinezilor nu aveau cum să distingă succesele lui Mao de eşecurile lui, nici cum să identifice rolul real al lui Mao şi al altor lideri în realizările comunismului.“ Vorba aia, „tata e aproape, mama e aproape, dar niciunul atât de aproape ca Preşedintele Mao“ (proverb chinezesc al perioadei). „Pe Mao îl exaspera ideea unui progres paşnic. Fiind un conducător militar neobosit, un războinic-poet, el avea nevoie de acţiune ca de aer - acţiune violentă - şi considera că starea de luptă permanentă era necesară dezvoltării societăţii. După gustul lui, propriii lui comunişti deveniseră prea toleranţi şi îngăduitori, urmărind să aducă armonie mai degrabă decât conflicte. Din 1959 nu mai fuseseră campanii politice în care oamenii să se lupte între ei!“ Grav. Patru-cinci ani de aparentă linişte îl înnebuniseră pe neliniştitul revoluţionar Mao! Aşa ceva era inadmisibil! Trebuiau găsiţi alţi duşmani. De ce nu, chiar şi unii fantezişti, precum vrăbiile, şobolanii, ţânţarii, muştele şi iarba: „Îmi amintesc cum, în 1965, ni s-a cerut să ieşim să smulgem iarbă, de pe peluze. Mao dăduse ordin că iarba, florile şi animalele de casă - fiind nişte plăceri burgheze - trebuiau eliminate“.
Ca şi cum foametea nu ar fi fost suficientă, în 1965 Mao a decis să declanşeze o nouă furtună: Revoluţia Culturală. Încă de la începutul ei, familia autoarei, chiar dacă era a unor vechi militanţi comunişti, tatăl său fiind demnitar înalt în regiunea Sichuan (chiar o conducea!), vechi combatant în timpul războiului civil, a fost afectată în mod direct de climatul generalizat de suspiciune şi teroare, decretat de Mao. Iniţial, tatăl său a fost reţinut mai multe luni sub pretextul de a fi protejat de represiunea la care se dedau gărzile roşii, de fapt o detenţie bine camuflată. Mama sa s-a dus la Pekin pentru a încerca eliberare soţului, copiii fiind împrăştiaţi care încotro, unii dintre ei făcând pelerinajul standard către Mecca comunismului chinez, unde se afla faraonul comunist, Mao Ze Dung. Autoarea a vizitat casa părintească a lui Mao, care fusese transformată într-un muzeu-altar, ea fiind mai degrabă impresionată de cât de bine arăta, ceea ce dovedea că Mao nu provenea dintr-o familie de ţărani săraci, după cum îşi imagina adolescenta Jung Cheng, ci dintr-una exploatatoare. „Părinţii marelui nostru lider fuseseră ţărani bogaţi! Dar ţăranii bogaţi erau duşmani de clasă! De ce părinţii lui Mao au fost eroi, în timp ce alţi duşmani de clasă au devenit ţinte ale urii? Întrebarea m-a speriat atât de mult, încât am alungat-o imediat din minte.“
Părinţii autoarei au fost condamnaţi ca adepţi ai căii capitaliste, o altă vânătoare de vrăjitoare decretată de Mao pentru a destabiliza aparatul de stat şi de partid care avusese ocazia să se consolideze în anume poziţii, să-şi dezvolte puterea asupra unor departamente, comitate, comiţii etc. De altfel, rotaţia în cadrul unui aparat comunist era o regulă de bază, dovedind natura banditească a mişcării comuniste din întreaga lume. „Unde există voinţa de a condamna, există şi probe“, spune un alt vechi proverb chinez. Până la urmă, Mao nu a făcut decât să declanşeze un război civil violent între aceiaşi adepţi ai comunismului, diferenţele dintre cei epuraţi şi cei care aplicau epurarea fiind practic inexistente.
Mama scriitoarei a fost pusă să stea în genunchi pe sticlă spartă o oră şi jumătate, purtată pe străzi, cu o tichie de măgar pe cap şi o pancartă grea atârnată de gât, cu numele ei, şi o cruce mare, iar tatăl, obligat să-şi ardă biblioteca, să înfrunte mitingurile de demascare, bătut crunt în timpul lor, încât a ajuns să strige chiar că se opune revoluţiei culturale a preşedintelui Mao. Ceea ce, în mod normal, ar fi dus la pedeapsa cu moartea. Însă tatăl autoarei a scăpat. Părinţii săi nu aveau dreptul să părăsească domiciliul, trebuind să aştepte următoarea convocare. Calvarul tatălului: din oficialitate de prim rang a provinciei, a fost întemniţat timp de mai bine trei ani, având probleme mintale grave (schizofrenie), la ieşire fiind urmărit şi, după aceea, denunţat, grav rănit la un ochi, „purtat pe străzi într-un camion, cu o sârmă subţire care-i rănea ceafa, iar braţele îi erau sucite cu brutalitate în spate“, devine violent cu cei apropiaţi, îi este refuzat tratamentul medical adecvat ca fiind „adept al căii capitaliste“. Greu de imaginat cum îl poate afecta pe un adolescent o astfel de decădere bruscă a unui părinte! Pentru a-l frânge pe tatăl său, s-a umblat la mama sa, care a fost întemniţată în perioada 1968-’69: „O puneau pe mama să stea ore întregi în curte frântă în două, iar iarna o forţau să îngenuncheze în apa rece până ce leşina. De două ori au aşezat-o pe banca tigrului. Aceasta era o bancă îngustă, pe care mama trebuia să stea cu picioarele întinse în faţa ei, cu torsul legat de un stâlp şi pulpele legate de bancă, în aşa fel încât să nu-şi poată mişca sau îndoi picioarele. După aceea i se puneau cărămizi sub călcâie. Intenţia era să i se rupă genunchii sau şoldurile“.
Revoluţia Culturală s-a inserat în fiecare aspect, indiferent cât de nesemnificativ, al vieţii oamenilor. Un băiat de 16 ani trimite în timpul celebrei Revoluţii Culturale, unei fete de 15 ani, o scrisorică de amor. Care este răspunsul ei? După ce l-a numit, pe bună dreptate, trădător al revoluţiei, îl beşteleşte graţios şi corect din punct de vedere propagandistic: „Cum îndrăzneşti să te gândeşti la astfel de lucruri ruşinoase când duşmanii de clasă sunt încă agresivi şi violenţi, iar oamenii din lumea capitalistă trăiesc în cea mai neagră mizerie!“. Dragostea era unul dintre cele mai ruşinoase sentimente în timpul regimurilor comuniste, doar o cale către o reproducţie voioasă a speciei umane, menită a edifica drumul luminos. „Chinezii au suferit cea mai dură represiune sexuală în timpul Revoluţiei Culturale, sub domnia lui Madam Mao. Din cauza controlului pe care îl exercita de vreo zece ani asupra presei şi artelor, orice referire la iubire era cenzurată pentru a nu fi văzută sau auzită de populaţie. Când o trupă a armatei vietnameze de cântece şi dansuri a vizitat China, privilegiaţilor care au asistat la spectacol li s-a spus de către comentator că un cântec în care se pronunţa cuvântul iubire era despre afecţiunea tovărăşească dintre doi camarazi. Din puţinele filme europene aprobate pentru vizionare - în principal din Albania şi România -, toate scenele în care bărbaţi apăreau prea aproape de femei, ca să nu mai spun de scenele când se sărutau, erau tăiate.“ Singura şi cea mai pură dragoste era cea îndreptată către El, unicul Cârmaci (Stalin, Mao, Ceauşescu, Ho Şi Min, Castro etc.).
Tatăl moare la numai 54 de ani, având sănătatea ruinată în urma nenumăratelor probe şi teste la care fusese supus în timpul Revoluţiei Culturale şi chiar după aceea, căci în dosarul său fusese consemnat că rostise critici la adresa lui Mao, un delict extrem de grav în orice societate comunistă, fapt ce i-a adus şi trei ani de detentie dură, dar şi refuzul autorităţilor de a-l reabilita după ce Revoluţia Culturală s-a încheiat. „China nu numai că îşi distrusese cele mai multe monumente frumoase, dar îşi pierduse şi puterea de a le aprecia şi devenise incapabilă de a ridica noi monumente. Cu excepţia peisajului - şi acesta atât de devastat, dar încă uimitor de frumos -, China devenise o ţară urâtă.“ Chinezii au avut şi ghinionul ca Mao (1893-1976) să aibă o viaţă lungă, ajungând la venerabila vârstă de 83 de ani, ceea ce pentru un lider comunist este o mare realizare. Jung Cheng caută să înţeleagă ce l-a motivat pe Mao să-şi distrugă propria ţară: „Principiul lui esenţial era necesitatea - sau, poate, dorinţa? - unui conflict perpetuu. Miezul gândirii lui părea să spună că luptele în care se zbat oamenii constituie forţa care pune în mişcare istoria şi că, pentru a crea istorie, duşmanii de clasă nu trebuia să dispară niciodată, ci să fie mereu creaţi en masse. M-am întrebat dacă mai existau alţi filosofi ale căror teorii să ducă la suferinţă şi moartea atâtor oameni“. Mintea diabolică a lui Mao a construit un sistem de represiune perfect, care nici măcar nu necesita existenţa unui aparat represiv precum a fost KGB-ul sovietic (nu că nu ar fi avut şi poliţie politică!), căci „cele mai oribile acte ale Revoluţiei Culturale - represiunea zdrobitoare care îi adusese pe sutele de mii de oameni la depresii nervoase, la sinucideri şi la moarte - au fost făptuite în mod colectiv de populaţie. Aproape fiecare, inclusiv copiii, au participat la mitinguri de demascare. Mulţi au dat un ajutor la bătăi. Şi ceea ce a fost mai grav, victimele au devenit adesea torţionari şi viceversa“. Doar după moartea lui Mao viaţa normală şi-a putut relua cursul cât de cât firesc în China, autoarea fiind prima persoană din întreaga regiune Sichuan (90 milioane de locutori) care a primit aprobarea de a merge să studieze limba engleză în străinătate, în Marea Britanie, obţinând o bursă de studiu.
Comunismul a avut în China un impact mult mai profund, mai devastator, căci tradiţiile familiale sau sociale chinezeşti aveau o vechime cel puţin bimilenară, reglementând, uneori încătuşând fiecare aspect al vieţii, de aceea furia comunistă s-a revărsat cu o şi mai mare forţă destructivă. Lectura experienţelor avute de (totuşi) fiica unui nomenklaturist comunist în China lui Mao este cutremurătoare şi nu putem decât să reluăm cuvintele lui Cheng Jung: „Nu-mi puteam scoate din memorie teroarea şi nenorocirile la care fusese supusă populaţia Chinei. Şi pentru ce?“. Pentru că, paradoxal, cel care a scos din maoism şi subdezvoltare China a fost tocmai... capitalismul... Mao se răsuceşte în mausoleul său din Tienanmen? //