Pe aceeași temă
Se poate vorbi de o disidenţă literară a lui Radu Cosaşu nu numai faţă de ceauşism, ci şi faţă de rescrierea trecutului postbelic după noile comandamente ideologice.
Ciclul de Supravieţuiri nuvelistice, reorganizat de Radu Cosaşu după 2000 şi după o cronologie de Bildungsroman, începu istoric – nu epic – în 1973. Nu era un an chiar potrivit pentru un titlu ca Rămăşiţele mic-burgheze (ce va marca începutul introspectiv-formativ al unui parcurs devenit romanesc), dar era unul adecvat rememorărilor şi autoanalizei. 1973 vine, în România socialistă, după 1948, 1956, 1968 şi, într-o grăitoare precipitare, 1971, anul Tezelor din Iulie, prin care liberalizarea de iniţializare a epocii Ceauşescu a luat sfârşit.
Este simptomatic pentru un cititor avizat că, în pofida „dezordinii în inspiraţie“ invocate de autor, Supravieţuirile sale se întind şi îşi fac loc exact în intervalul de naţionalism progresiv şi paranoid cuprins între 1971 şi 1989. Pentru fascinaţii de utopia comunistă, în acest segment de socialism real, iluziile de tinereţe (deja fisurate în anii stalinismului aplicat) dispar. Cosaşu le păstrează, până astăzi, din motive de onestitate documentară şi iradiere literară. Le păstrează ca iluzii ale tânărului care a fost, caracterizându-şi cu ele personajul din Rămăşiţele mic-burgheze şi văzând, din acest unghi tipo-ideologic, lumea în care el se mişcă.
Protagonistul, adolescentul greu desprins de numele Oscar Rohrlich şi de universul unei familii în care degetele progeniturii pe clapele pianului şi mâna întinsă de tată pentru a fi sărutată indică direcţia şi sensul existenţei, se impregnează de spiritul timpurilor noi. El devine critic, vehement, radical, opunându-se făţiş idealismului desuet şi convenienţelor meschine de mică burghezie. Ghilimelele ironice nu-şi au rostul acum. Faţă de idealismul obscurizând adevărurile tari ale luptei de clasă, tânărul devenit publicist va adopta o atitudine combativă. Munca, dacă nu lupta de lămurire, este cu profesorii, cu tatăl, cu mama, cu bunica ori cu una sau alta dintre mătuşile pe cât de bine educate, pe atât de maliţioase. Toţi îl consideră pe acuzatorul lor de-a dreptul imatur: ipostază ce le permite, lor, gesturi maternale înnebunitoare pentru revoluţionar. Idealismul glisează dintr-o parte în alta a înfruntării, colorându-se complet diferit. În ochii aprinşi ai răzvrătitului, conotaţia lui e ideologică şi familia captivă reprezentărilor din vechea lume trebuie adusă la realităţile noi. În schimb, în ochii sclipind de ironie ai rudelor apropiate rămase în ţară, idealismul revoluţionarului de familie bună are o amprentă, decisivă, de puerilitate.
Dintr-o parte, se vede aşadar numai retardarea de clasă; din cealaltă, doar o înflăcărare specifică vârstei. Din acest joc de perspective se coagulează şi se desfăşoară „faptic“ prezentul Rămăşiţelor..., modulat cu o subtilitate extraordinară de autorul care le scrie. Acesta vine cu unghiul său de cuprindere şi înţelegere (evident mai larg decât cel al junelui personaj) şi cu o autocritică implicită. Ea nu e în niciun rând prefabricată şi exterioară, precum cele din obsedantul deceniu, ci regăsită într-un examen de conştiinţă în acest parcurs resemnificat, reinterpretat şi transformat într-unul literar.
Privirea autorului, la un sfert de veac şi mai bine de la evenimentele şi întâmplările consumate, este, aşa zicând, panoramică. Radu Cosaşu cunoaşte deja desfăşurarea, după cum are cunoştinţă de cine a scris o „proză“ cu acest titlu – şi de ce. Protagonistul definit prin puerilitate şi naivitate va fi permanent confruntat cu înţelepciunea, destul de amară, a scriitorului care va deveni. Relaţia acestuia din urmă cu personajul nu este neapărat cu un alter-ego, cum s-a zis. E vorba, mai degrabă, de fantasma creativă a părintelui literar pentru un fiu real (el însuşi, tânăr), relaţie excluzând accentele eroizante dintr-un roman al formaţiei ce merge pe vectorul impunerii sociale şi al împlinirii de sine.
Aici, părintele literar este cel maturizat, păţit (după episodul susţinerii publice a „adevărului integral“), înţelepţit şi literalmente edificat politiceşte după 1971. Fiul din această relaţie autocentrată şi autoficţională are însă chiar avantajul credinţelor lui (comuniste): ridicole într-un moment istoric ulterior, dar nu şi acum, la puţin timp după Auschwitz. Ironizarea şi rejectarea acestor credinţe sunt frecvente în Rămăşiţele mic-burgheze, dar numai pe orizontala prozei. Autorul le practică numai indirect, prin intermediul şi prin prisma celorlalte personaje, coplanare.
Adevărul integral, dacă nu a fost posibil atunci, în ’56, în sistemul cultural al epocii, va fi posibil acum, în ciclul nuvelistic început în contextul restartării unui regim totalitar. După ce nu a putut fi exprimat în interiorul Sistemului, adevărul acesta, a cărui integralitate este şi nu este echivalentă cu puritatea, va fi căutat în Supravieţuiri. Se poate vorbi de o disidenţă literară a lui Cosaşu nu numai faţă de ceauşism, ci şi faţă de rescrierea trecutului postbelic după noile comandamente ideologice. Ideologia unică se multiplică şi se ramifică politic, devenind literatură. Discursul oficial e spart şi fărâmiţat în adevărurile personale ale tuturor personajelor, inclusiv ale tânărului protagonist cu ferme convingeri comuniste. Scriitorul nu uită nimic şi îşi asumă tot, spre deosebire de oficialitatea care uită multe şi nu-şi asumă nimic. Autocritica acesteia este impersonală, abstractă, comodă: „s-au mai făcut şi greşeli“, „s-au mai comis unele erori“, „învăţăturile n-au fost bine aplicate“... „Autocritica“ scriitoricească merge până la nivelul de profunzime, resuscitând traume vechi şi intensificându-le narativ.
Cosaşu-autorul a renunţat de mult la acel noi cu care operează, după al doilea război, personajul naiv. În acelaşi timp însă, scriitorul nu se dezice de pluralul ideologic al protagonistului său. Îl exprimă, cum spuneam, cu onestitate şi cu o rezonanţă high-fidelity. Din Supravieţuiri trebuie (da, trebuie, ar fi adăugat Lucian Raicu) să rezulte tot. Şi ce a fost, şi cum a fost, şi de ce a fost, şi de ce n-a mai fost. Cum a fost posibil ca de idealurile de stânga ale atâtor oameni să se aleagă praful, într-un regim al „eticii şi echităţii socialiste“. Ce s-a întâmplat cu aceste cuvinte în decursul istoric al utilizării lor; şi al raportării tot mai puţin realiste la realitatea pe care ambiţionau s-o desemneze principial.
Toate aceste raporturi, modificări şi modulaţii, resemnificări şi nuanţări sunt extrem de greu de prins într-un anumit discurs. Dar literatura (cum tot Raicu susţinea) poate mai mult decât orice artă şi orice ştiinţă. Textul ei, multistratificat şi hipernuanţat, lucrând deopotrivă cu conceptualul şi cu infinitezimalul, cu ansamblul şi cu detaliul, cu muzicalitatea şi picturalitatea, cu generalul şi particularul, cu socialul şi cu elementul privat, cu rememorarea şi analiza, cu proiecţiile fantasmatice şi actualizările prin flash-uri, cu scena dramatică şi referinţa cinefilă, cu aerele micii burghezii şi culpabilizantele „rămăşiţe“: acest text prozastic pus de Cosaşu în formula Supravieţuirilor poate multe. Să vedem un fragment: „În noaptea morţii sale, am hotărât să nu mă mai rog lui Dumnezeu. Căci până în acea clipă, continuasem să mă rog, într-o duplicitate tainică, numai de mine ştiută şi suportată. Marxismul, munca de agitaţie, şedinţele nu mă împiedicau să mă adresez lui Dumnezeu pentru a-l conjura să-l lase în viaţă. Mă rugam noaptea, chiar şi după lungi seminarii la «Muncă şi capital». Oricât mă opuneam rezonabil şi ştiinţific, oricât mi se părea de nedemn din punct de vedere politic – când îl auzeam noaptea gemând şi foindu-se în pat, întindeam mâna sub perna mea, găseam acolo zarul din timpul bombardamentelor şi alarmelor şi începeam să murmur o rugăciune în care se amestecau, ca de obicei, «Şema Israel» şi «Tatăl nostru». Constatam că rugăciunile mele îl linişteau. Erau alibiul meu. Inacceptabile politic, rugile mele erau justificate moral. Mă linişteam în clipa când – ajungând la «amin» – simţeam că, sistematic, omul nu mai suferă şi adoarme. Dar a doua zi, la lumina soarelui – oriunde aş fi fost, la şcoală, la sector, de gardă, o, mai ales în zilele când vegheam la securitatea sediului nostru – imaginea umilitoare a spaimei care avea să mă încerce noaptea, ca şi laşitatea cu care mă comportasem în noaptea precedentă în faţa aceleiaşi spaime mă terorizau lent, în mare şoaptă, dar cu acute dureroase şi imprevizibile, acute ale unui cantor, în templu, de ziua morţilor. La un seminar despre Feuerbach şi problemele religiei, unde, în final, lectorul nostru, Balalia, ţinuse să remarce calitatea răspunsurilor mele, m-am simţit într-atât de rău, încât am vrut să-l urmăresc noaptea, pe stradă, până acasă la el, în Armenească, să-l rog să mă asculte, într-un prim elan de spovedanie, precum tinerii fraţi care încearcă întâile ispite ale confesionalului. Tocmai această comparaţie – defavorabilă şi injurioasă – m-a ţinut în loc şi l-am lăsat să plece singur, foarte grăbit.
Peste nu mai târziu de o săptămână, tata murea, eu veneam acasă de la o şedinţă, cu Solveg, sor-mea mă alunga din curtea părintească şi eu o conduceam pe Solveg spre casa ei, lângă noi, sus, cum urci dealul Bulevardului Mărăşeşti la intrarea în Strada Olteni, acolo unde la dreapta se deschidea cartierul Crucii de Piatră. Dar ea locuia – descopeream cu uimire – la stânga, chiar vizavi de sinagoga prin faţa căreia treceam zilnic spre liceu.
Urcam tăcuţi dealul, Solveg – ca de obicei, bărbată şi camaradă – mă îmbrăţişase după umăr; nu îndrăzneam – după sărutul din faţa marchizei, în curte – să o întreb încă o dată ce a vrut să spună prin: «Aş vrea să fiu în locul tău»; când am ajuns în faţa casei ei, peste drum de templu, m-am desferecat din vraja topografică şi i-am mărturisit: – E sinagoga la care m-am rugat în fiecare zi pentru el. Nimeni n-o ştie, doar tu. Noaptea mai credeam în Dumnezeu.
Solveg mă strânse la piept, m-am înfrânat la maximum să nu-i deschei nasturii paltonului, s-o lipesc de zid. – Numai tu ştii asta. Hai, du-te! (...)
Ar fi trebuit să mă întorc acasă, desigur, după vechile reguli. Eram singurul lui băiat, ar fi trebuit să intru în doliu, să mă supun ritualului, să stau pe jos, lângă mama, lângă sora mea – nu fusesem niciodată în situaţia asta, era prima mea moarte. Dar după rugăciunea aceea, mă simţeam descărcat, viu şi liber.“ (pp. 87-88).
O pagină extrem de curajoasă, asumându-şi toate riscurile. Fraze ample, perfect controlate, cu schimbări aproape insesizabile de registru, pentru a înfăşura episodul traumatic într-o reţea transparentă de echivalări, corespondenţe, sugestii şi trimiteri către „corpul“ Supravieţuirilor. Puerilitatea înduioşătoare a protagonistului este învelită (cu tot cu contextul ei familial, social, istoric până la nivel macro; marxist, de!...) într-o maturitate de prozator pentru care limba română şi scrisul par să nu mai aibă secrete. Contrapunctul şi cenzura ironică sunt utilizate cu artă şi cu maximă „eficienţă“, astfel încât să se vadă cum sfera convingerilor de tinereţe, inserată în cea a realităţii pe care ele au vrut s-o modeleze, a întâmpinat rezistenţe şi s-a lăsat, ea însăşi, modificată.
Ideologia unică vrea să schimbe din temelii viaţa, şi reuşeşte: devine parte a existenţei cotidiene, dar una tot mai străină de propriile criterii. La finalul obsedantului deceniu, principiile apărate în debutul acestuia vor ajunge propria lor caricatură, într-un parcurs accidentat în care, la Radu Cosaşu, smulgerea „rămăşiţelor mic-burgheze“ reprezintă doar prima etapă.
Autorul nostru are oroare de epitete şi superlative, după ce tânărul său personaj le-a folosit, pe vremuri, în exces. Dar „noi“ putem spune în deplină linişte evaluativă: Supravieţuiri este proza unui mare scriitor. //
// RADU COSAŞU
// Supravieţuirile.
1. Rămăşiţele mic-burgheze,
în Opere, IV,
prefaţă de Paul Cernat
// Editura Polirom, Iaşi, 2011, 488 p.