Pe aceeași temă
Între personajul lui Putin și cel al lui Hitler, între strategia primului și aceea a predecesorului lui există puncte comune pe care ar fi absurd să le ascundem sub preș.
M-am gândit că cel mai bun titlu pentru cele ce urmează ar fi Ascensiunea lui Arturo Putin poate fi oprită. Este, desigur, o aluzie la capodopera lui Bertold Brecht (Ascensiunea lui Arturo Ui poate fi oprită) scrisă în 1941. La Brecht, acest Arturo era în același timp Adolf Hitler și un prăpădit de bandit din Chicago, șeful bandei conopidei, pe cât de ridicol, pe atât de înspăimântător și pe cât de înspăimântător, pe atât de ridicol. Altfel spus, am de gând să-i schițez un portret lui Vladimir Putin. În care scop am să asum, trecând pe la Brecht, această reductio ad hitlerum - pe care au invocat-o, pe bună dreptate cred eu, și persoane ca Hillary Clinton, fostul ministru de Externe ceh Karel Schwartzenberg ori Garry Kasparov.
Mă grăbesc să-i asigur pe toți cititorii mei că sunt convins, și o spun în modul cel mai sincer, că nazismul a fost un fenomen unic, singular, fără precedent și fără urmaș și că, pe de altă parte, există întotdeauna un risc dacă te apuci să „reduci“ ceva la orice altceva. Și totuși. Dacă așezăm lucrurile la locul lor, dacă nu amestecăm merele cu prunele și dacă avem bine întipărită în minte absoluta unicitate a hitlerismului, trebuie să admitem că între personajul lui Putin și cel al lui Hitler, între strategia primului și aceea a predecesorului lui există puncte comune pe care ar fi absurd să le ascundem sub preș.
În ce-l privește pe „Arturo“, Brecht a demonstrat pentru vecie că Hitler era un bandit. Dar nici Putin nu e mai prejos – nimic mai ușor de demonstrat. Vă mai amintiți de Ana Politkovskaia și de cei cinci colegi ai ei, ziariști la Novaia Gazeta, singurul ziar de opoziție adevărat din Rusia, asasinați ca și ea în condiții neelucidate? Dar de Serghei Magnițki, avocatul acela curajos care s-a hotărât să denunțe corupția sistemului încurajată de Putin și care a fost arestat și torturat până a murit – în plină Moscovă A.D. 2009 - pentru că altfel nu-i puteau scoate din cap toate porcăriile pe care le descoperise? Și de ce să nu ne amintim și de oligarhii eliminați unul câte unul, uneori alungați, alteori asasinați la adăpostul unei nopți a cuțitelor lungi, care a durat ani la rând – Gusinski, Berezovski, Hodorkovski: oare asta nu e gangsterism, nu e arturo-uism fără perdea? Și Pavel Iurov, artistul acela despre care nu se mai știe nimic, care a fost cu siguranță răpit și care e probabil ținut la secret, al cărui nume mai apare pe câte o pancartă fluturată de studenți în fundul câte unui amfiteatru? Dar Ianukovici, fostul președinte ucrainean, fugar din țara lui unde avea un trecut mafiot, care a domnit aplicând metodele Mafiei și care și-a luat tălpășița atunci când a fost demascat, așa cum fac toți mafioții? Sau toți derbedeii fără identitate, care se infiltrează cu fețele acoperite în orașele din estul țării ca să ciomăgească, să lovească, să semene spaima, în speranța că îi vor împiedica pe oameni să voteze? Dacă nici ăsta nu e huliganism, atunci ce mai e? Nu sunt mai degrabă bandele din Chicago și apucăturile lor de scursură a societății decât metodele folosite într-o viață politică normală, în relațiile internaționale normale? Eu nu admit nici ideea de „război civil“ în Ucraina: banda conopidei nu înseamnă război civil! Secăturile care iau cu asalt secțiile de votare n-au nimic de-a face cu un război civil!! Nici măcar n-avem nevoie de vreun Brecht ca să ne facă o demonstrație: evidența este orbitoare; dimensiunea banditismului de proporții a putinismului sare în ochii și în urechile oricui are ochi de văzut și urechi de auzit. Și cu asta am încheiat prima parte a demonstrației, prima eboșă a portretului, cea mai ușoară. Mergem mai departe.
„Stăpânul de la Kremlin își expune mușchii, torsul, virilitatea în toate situațiile posibile și imaginabile... călărind cu torsul gol prin taiga...“ |
Și ajungem acum la strategia de acțiune externă pusă în mișcare de fostul kaghebist ajuns șef de stat și al cărui teatru privilegiat, din păcate, este în acest moment Ucraina. De fapt, secvența a început în 2008 cu Georgia, când Osetia de Sud a fost ocupată pe motivul că așa-zisa ofensivă a armatei lui Saakașvili punea în pericol populația provinciei. După care a venit Crimeea, unde s-a trâmbițat același tip de argument, umflat peste măsură de data aceasta: intervenția rusească avea misiunea sacră de a împiedica un „masacru“, ba chiar un „genocid“ comandat de „junta de la Kiev“. Nu s-au stins ecourile fanfarelor victorioase din Crimeea că a venit rândul orașelor din estul țării, unde trebuie alergat în ajutorul minorităților rusofone amenințate de oribilii asasini fasciști care s-au făcut stăpâni pe Maidan. Lasă că, în Osetia, primejdia era pură fantezie. Să trecem și peste comparația, vânturată de Putin și acoliții lui, între ce au făcut ei în Crimeea și ce au făcut occidentalii în Kosovo: kosovarii chiar au fost victimele unei epurări etnice; în Kosovo, moartea îi secera în fiecare zi pe musulmanii „albanezi“; după câte știu, guvernul domnului Iațeniuk, un guvern democrat care asigură tranziția de când cu fuga penibilă a lui Ianukovici, nu a amenințat pe nimeni!
Ceea ce mi se pare demn de reținut este că această secvență amintește de o alta, care pornește de la remilitarizarea Renaniei la Anschluss, trece prin regiunea sudetă și ajunge la anexarea regiunii Klaipėda din vestul Lituaniei. Este dezgropat același pretext al amenințării la care ar fi expuși ici germanofonii, colo rusofonii. Aceeași răstălmăcire, acolo a dreptului popoarelor de a-și hotărî singure soarta, aici a dreptului de a-i salva pe civili, a datoriei și a responsabilității de a proteja – puțin mai lipsește ca Putin, care nu duce lipsă de cinism, să ne amintească de dreptul și datoria de ingerință! Aceleași referendumuri de toată jena, care validează lovitura și îi oferă lui Arturo Putin aceleași procente nord-coreene precum cele 99% de după Anschluss. Aceeași gesticulație, după fiecare lovitură de forță, de a jura cu mâna pe inimă: „gata, asta și gata; asta a fost tot, dacă vă spun; nu mai fac; mi-ajunge; m-am liniștit; n-am nevoie de Ucraina; nu-mi mai trebuie nimic; tot ce vreau de-aici încolo este pace, pacea și nimic altceva, pacea pentru totdeauna“. Și același gest la occidentali, care se grăbesc să înghită gogoașa pe nemestecate - vă amintiți de „Hitler e un gentleman“ al lui Chamberlain? Căruia îi răspunde în ecou incredibila frază a lui Steinmaier care, în plină criză a Crimeei, în timp ce Putin își împingea pionii cu o dezinvoltură, o obrăznicie, o violență care arătau clar că a înțeles că poate conta pe impunitate, exclamă cât se poate de serios: „să nu-l lăsăm pe Putin să ne devină adversar“. Chiar așa: să ne devină adversar... Deci omul care a dat lovitura în Crimeea și apoi la Donețk și Odessa nu ne e încă adversar, dar s-ar putea să devină... Mulți spun că Putin este un mare jucător de șah. Chestia cu „marele jucător de șah“ s-a lipit de el ca marca de scrisoare. Am auzit chiar oameni aparent serioși care habar n-au nici de șah, nici de Putin cum se extaziază de felul în care acesta aplică principiile „apărării lui Alehin“. O strategie familiară adevăraților jucători de șah: sacrifici o piesă pentru a-ți atrage adversarul pe terenul propriu și, odată ce și-a destrămat apărarea, îl ataci și îl termini. Ei bine, clișeul ăsta insultă și jocul de șah, și pe Alexandru Alexandrovici Alehin, acest imens personaj, acest supercampion de șah. Insulta adusă lui Alehin, felul ăsta de a amesteca lucrurile comparând un prost strateg ca Putin cu marele și legendarul Alehin urmărește un scop clar: să ascundă uluitoarea analogie dintre cele două triade: Renania-Anschluss-Sudeții și Osetia-Crimeea-Donbas.
„Există o ideologie putiniană... se numește eurasianismul și principalul ei inspirator este Alexandr Dughin.“ |
Acum să vedem cum stăm cu ideologia. Sau, mai exact, cu această galerie de reflexe, posturi, atitudini care la politicieni constituie un soi de ideologie. Mă uitam la fotografiile ridicole în care stăpânul de la Kremlin își expune mușchii, torsul, virilitatea în toate situațiile posibile și imaginabile. Toate imaginile acestea cu un Popeye rezultat din bodybuilding – când la manetele unui bombardier cu apă, când călărind cu torsul gol prin taiga, când concentrat pe un tatami de judo. Parcă ar fi Mussolini în epoca lui de glorie. Și mă gândeam la cultul forței pe care îl ridică la rangul de regulă de aur în relațiile internaționale – „fac ce pot; merg până la capătul acestei puteri; atâta vreme cât nimeni nu mă oprește, sunt o forță în marș și merg înainte“. Am reascultat, la sfârșitul interviului televizat din 17 aprilie, această frază bizară care ar fi putut ieși din gura unui kamikaze nazist sau a unui djihadist: „moartea este îngrozitoare? Nicidecum, ea poate fi frumoasă; să mori pentru prieteni, pentru poporul tău, pentru țara ta, asta da moarte frumoasă“. Nimeni nu s-a mirat că „raționalul“ Putin, hipercalculatul Putin glorifică „martiriul“ în politică, asemenea unui demn urmaș al tradiției fasciste. Și, pe urmă, legile contra homosexualilor adoptate anul trecut în Rusia – mă tem că lumea nu a înțeles foarte bine despre ce e vorba. De fapt, nu homosexualii îl îngrijorează pe Putin. Ce îl interesează pe el este feminizarea societății al căror agent aceștia par a fi, decadența ei, prăbușirea valorilor virile pentru care Occidentul este un bun exemplu și de care Rusia s-ar putea molipsi. Lui Putin îi pasă de o posibilă renunțare la valorile tradiționale și la principiile vehiculate de marile religii, de negarea „principiilor morale“, a „identității tradiționale, fie ea culturală, religioasă, națională sau sexuală“, de punerea semnului egalității între „familiile numeroase“ și „familiile homoparentale“. El veghează la „întărirea unității societății, a statului și a națiunii“ – ceea ce miroase a pur fascism. Și este obsedat de înrădăcinarea sufletului regăsit al poporului într-o sfințenie imaginară care se adapă dintr-o glie, o memorie și din sângele strămoșilor. Nici mai mult, nici mai puțin decât Volk – volkisch, care la Putin devine Sfânta Rusie. Sunt marile teme ale unei revoluții conservatoare plimbată de la limba germană la limba rusă. Atunci când Putin vorbește despre sufletul rus purtător de „cea mai înaltă distincție morală“, gândul ne duce la vechea obsesie a sufletului Volk-ului care va veni să regenereze o comunitate umană și națională coruptă, degenerată, primejduită de forțele care sunt la putere!
Există o ideologie putiniană. Veritabilă. Structurată. Și care ori nu este în întregime formulată, ori nu este în întregime asumată, dar care există și se regăsește la numeroși consilieri ai președintelui rus. Această ideologie se numește eurasianismul și principalul ei inspirator este Alexandr Dughin. Totul începe în 1993, când Dughin și aliatul lui, Eduard Limonov, înfințează PNB – Partidul Național Bolșevic. Urmează o criză internă, Dughin se dezice de fostul său aliat și la începutul anilor 2000 reînființează partidul cu pricina pe baze mai serioase, explicate în două lucrări programatice: A patra teorie politică: Rusia și ideile politice în sec. XXI (publicată în Franța în 2012) și Apelul Eurasiei, publicată în anul următor. În mare, ideea este de a opune ansamblului geopolitic care constituie Uniunea Europeană un ansamblu geopolitic eurasian care să adune în jurul Rusiei Kazahstanul, Belarus, Ucraina și alte câteva cândva, în viitor. Cine nu cunoaște faimoasa frază a lui Putin despre sfârșitul Uniunii Sovietice, văzut ca „cea mai mare catastrofă geopolitică a secolului XX“? Dughin este răspunsul, soluția, repararea acestei mari catastrofe. Instrumentul ideologic al unei revanșe asupra Europei care, împreună cu America, poartă răspunderea prăbușirii Uniunii Sovietice. Putin nu a fost dintotdeauna antieuropean. Când i-a urmat lui Elțîn, era mai degrabă un partizan al apropierii de Europa și de NATO. Dar între timp s-a ivit Dughin și putinismul a virat spre dughinism. Al cărui țel suprem și categoric este destabilizarea, ba chiar destrămarea acestei vinovate Uniuni Europene. Primii amenințați de dughino-putinism sunt polonezii, apoi balticii și apoi însuși proiectul european ca atare. Am citit acum câteva săptămâni un text al lui Dughin care justifica injustificabilul din Crimeea și care sugera așa, în trecere, ipoteza unei „minorități walone“ amenințate cu „deportarea“ și „genocidul“ de flamanzi, ceea ce i-ar obliga pe europeni să se miște ca să-i salveze pe waloni. De ce nu s-o fi gândit și la catalanii francezi? Că doar și ei... Sau la transilvănenii din România... Ca să nu mai vorbim de Elveția, cu cele trei „popoare“ ale ei, care ar putea găsi apărători ai alipirii lor care la Franța, care la Italia și care la Germania ... Vedeți cum a găsit el un model! Și cum a și scris un scenariu! Nu e nimic de râs: amenințarea abia dacă este voalată...
Poate că exagerez eu importanța dughinismului? N-aș zice. Pentru că m-am uitat bine la cărțile lui, care nu sunt idioate. Cred chiar că sunt de neînțeles, doar dacă nu le citim ca o intervenție semnificativă, de bună ținută, în marea dezbatere care structurează de 20 de ani discuția intelectuală în Statele Unite, și anume dezbaterea dintre Fukuyama (Istoria s-a terminat; nu mai trebuie să ne așteptăm la cine știe ce surprize; există un consens fundamental pe care îl vor clinti prea puțin niște tulburări de suprafață) și Huntington (Eroare! Istoria nu se oprește niciodată! Chiar sub ochii noștri se produc mari evenimente, de noutatea cărora nu suntem întotdeauna conștienți! Apariția și dezvoltarea islamismului radical vor lua dimensiuni nebănuite). Profesorul Dughin se plasează între cei doi: Fukuyama greșește, dar nici Huntington nu e pe drumul cel bun când pune islamismul radical în locul capitalismului liberal. De ce? Pentru că există alternativa, solidă, adevărată, a lui Dughin și care se cheamă eurasianismul. O altă ipoteză de civilizație, ceva foarte-foarte serios și care se opune democrației liberale. La Dughin găsești reflecții asupra limbilor care se inspiră din lucrările Școlii de la Praga, găsești o meditație asupra acestui popor dintâi care este sfântul popor rus, găsești opoziții de tip organicism vs. democrație și naturalism vs. liberalism, o adevărată configurație filosofică ce oferă un soclu putinismului. Găsești nostalgia leninismului, bineînțeles. Și nostalgia stalinismului. Dar și – atenție! – nostalgia țarismului. Desigur, Rusia a avut țari și țari, unii dintre ei i-au cultivat pe Voltaire și pe Diderot, pe iluminiști. Dar știți portretul cărui țar tronează în biroul lui Putin? Al lui Nicolae I, cel mai brutal, cel mai antiintelecutal, cel care i-a masacrat pe decembriști! Asta-i situația. Există în putinism o mixtură de ingrediente, de referințe, dar cel care le structurează pe toate este Alexandr Dughin. Putinismul este un dughinism. Deci – un fascism. Și ceea ce fac eu acum nu e polemică, este istoria ideilor. Strict istoria ideilor.
Pentru care am și un argument zdrobitor. Cărțile lui Dughin au fost traduse în franceză. Prima, cea mai teoretică, cea care conține totalitatea viziunii despre lume a dughinismului – deci a putinismului – este prefațată de Alain Soral, ideologul nazist prin excelență al Franței de azi. A doua, mai circumstanțiată, dar mai interesantă din punct de vedere politic, este o carte de interviuri. Cu cine? Cu alt francez, Alain de Benoist, care de 30 de ani este unul dintre ideologii cei mai consecvenți ai extremei drepte franceze. Carevasăzică, inspiratorul lui Putin a fost nășit de doi fasciști francezi. Iar dacă ne întoarcem spre scena politică vizibilă, scena marilor alianțe, a corespondențelor între partide, pe cine vedem în Franța în rolul de mare admirator și susținător al lui Putin? Pe Marine Le Pen. De altfel, în Franța există o televiziune de propagandă putiniană, Pro Russia TV, al cărei redactor-șef este un fost responsabil regional al Frontului Național. În Ungaria, conducătorii formațiunii Jobbik, neonazistă și antisemită, și, într-o mai mică măsură, ultranaționalistul Viktor Orbán nu își ascund simpatia pentru Putin, în timp ce în Bulgaria Ataka (extrema dreaptă) visează să preia ștafeta politicii putiniste. Și pentru că, nu-i așa, politețea și o anumită solidaritate cer reciprocitate, întrebat (în interviul televizat de care aminteam) ce crede despre aceste personaje care îl tămâiază, Putin răspunde că ascensiunea lor i se pare a fi „semnul unei repuneri la loc de cinste a valorilor în țările europene“. Și dacă ne uităm la cei 135 așa-ziși observatori „proveniți din 23 de țări“ și „care includeau juriști internaționali și militanți pentru drepturile omului“ cărora Putin le-a cerut să vegheze la buna desfășurare a referendumului din Crimeea, o să vedem din nou, într-o veselă combinație, apropiați ai FN francez sau ai FPÖ din Austria; un consilier al Marinei Le Pen pentru afaceri internaționale; oameni din Jobbik; alții, afiliați la o foarte dubioasă ONG belgiană care se numește OEDA (Observatorul European pentru Democrație și Alegeri) și al cărei președinte este un neonazist francez; deci o întreagă nebuloasă de identitari, de ultranaționaliști și de neofasciști care îți dau fiori. Un fost corespondent al ziarului Pravda, Vladimir Bolșakov, a scris o carte intitulată De ce are Putin nevoie de Marine Le Pen?. Cartea merită citită pentru că descrie „hainele noi“ ale fascismului pe care le îmbracă Putin. Există o Internațională putinistă și o Internațională fascistă! Când mă gândesc că ticăloșii ăștia îndrăznesc să compare Maidanul cu o revoluție brună, cum a făcut-o Serghei Lavrov! De altfel, Arturo Ui cel Mic, adică Ianukovici, le cerea forțelor de poliție, în toiul Maidanului, să curețe piața pentru că ajunsese în mâinile evreilor...
Am să spun și eu, ca și Brecht, că această ascensiune poate fi oprită. Din două motive. Primul: Putin este slab. Al doilea: Occidentul este puternic. Cum așa, Putin slab? Demografia lui e pe o pantă descendentă. Economia i se clatină. În ultimele trei luni s-a înregistrat o fugă a capitalurilor îngrijorătoare chiar și pentru observatorii care îi sunt foarte favorabili. Armata lui este mult mai puțin performantă decât ne asigură dughino-putiniștii occidentali. O armată nu se reface cât ai bate din palme după un dezastru de amploarea sovietismului! Majoritatea experților militari apreciază că numai 17% din armata rusă stăpânește pe deplin în momentul de față capacitățile sale ofensive! Nu este chiar un procent care să-i dea peste cap pe strategii din NATO... Și nici să ne sperie cu implacabilul și irezistibilul jucător de șah... Nu. Putin este slab, cu adevărat slab. De altfel, așa cum sunt toți fasciștii. Vă amintiți de portretul pe care Malaparte i-l face lui Himmler în Kaputt? Himmler este în saună. Gol. Și, deodată, Malaparte, care îl privește, observă ceva, un mic detaliu, care îl zguduie și îl umple de bucurie: Himmler se teme; Himmler este slab; Himmler este așa de rău pentru că se teme și pentru că este slab! Ei bine, păstrând proporțiile, așa e și cu Vladimir Putin. Și Vladimir Putin, ca toți dictatorii care au în ființa lor acest fond de slăbiciune, ca și Napoleon și Hitler în Rusia, ca și generalii argentinieni în Maldive, ca și atâția alții, o să facă până la urmă un război în plus și va da greș - o să vedeți...
Dar noi, noi suntem puternici? Ei, da. Dacă Putin este mai slab decât își închipuie și noi suntem mult mai puternici decât credem. Să luăm un exemplu: contractele noastre de armament și, mai ales, contractele de vânzare ale celor două Mistral: de ce să nu le suspendăm? De ce să nu uzăm de această armă pe care o avem și care este o armă forte? Alt exemplu: Campionatul Mondial de Fotbal din 2018, la care, să fiți siguri, Putin ține tot atâta cât la Olimpiada de la Soci: ne vom preta din nou la o mascaradă, dacă nu se mișcă nimic în Ucraina și dacă el persistă în proiectul de a o integra în ansamblul eurasian și fascist? De ce să nu lăsăm să planeze încă de pe acum amenințarea unui posibil boicot? Încă un exemplu: faimoasa noastră dependență energetică de Moscova. Haideți să ne imaginăm că ne unim forțele. Noi, europenii consumatori de gaz rusesc. Să ne înțelegem între noi pentru a ne grupa aprovizionările, pentru a constitui un consorțiu de negociere, să ne angajăm toți într-un program de diversificare a surselor care, chiar dacă nu devine efectiv decât peste zece ani, ar avea cel puțin meritul de a trimite un semnal clar noului șef al gangului conopidei, șantajistului care are pretenția să ne țină ostateci. Alt exemplu. Mario Draghi. Să ne închipuim că Mario Draghi își regăsește un sfert, dar nici nu e nevoie de un sfert, o zecime, chiar și mai puțin din imaginația de care a dat dovadă când a trebuit să găsească 800 de miliarde de euro ca să salveze sistemul bancar european. A fost foarte bine că a salvat sistemul bancar european, era o urgență absolută, indiscutabilă. Dar nici necesitatea de a ajuta Ucraina să se desfacă din chingile dughinisto-putiniste și de a destabiliza, cu această ocazie, planul de destabilizare a Europei, din care atacul contra Ucrainei este o primă etapă, nu e mai puțin indiscutabilă. Ar fi nevoie, după cât se spune, de 20 sau 25 miliarde. Cu alte cuvinte, de câteva procente din planul de salvare a sistemului nostru financiar. Să fie oare peste puterile noastre? Să nu aibă oare Europa mijloacele să i se opună lui Putin pentru a apăra aceste valori de drept, libertate și democrație la care astăzi ucrainenii stau de veghe? Nu. Aceste mijloace le avem. Suntem tot atât de puternici pe cât este Putin de slab.
Traducere și adaptare de LUMINIȚA BRĂILEANU după laregledujeu.org, 29 mai 2014