Realitatea cui?

Cosmin Alexandru 05.04.2011

De același autor

Zilele astea e în toi o nouă bătălie. Cea care vizează Realitatea TV. E, sper, ultimul act al unui război care durează de ceva vreme şi în care, treptat, realitatea noastră a fost înlocuită cu realitatea intereselor SOV-ului. Televiziunea care a deschis drumul posturilor TV de ştiri în România a ajuns, după numai un deceniu, să îngroape conceptul de jurnalism onest, independent şi obiectiv.

Sora ei geamănă şi vitregă în acelaşi timp, Antena 3, o concurează cu succes în efortul de a nu mai lăsa nicio urmă de speranţă celor care caută în televiziunile de ştiri surse corecte de informare. Antena 3 mai are un singur lucru în plus - bani. Dar bani a avut şi Realitatea, ceea ce nu i-a garantat succesul sau supravieţuirea.

Distorsionarea crasă a realităţii pe care cele două televiziuni o practică se sprijină pe două picioare: subiectele şi invitaţii. Între ele atârnă, precum sabia lui Damocles, interesele patronilor.

Subiectele sunt doar trei, în fiecare zi, la orice oră din zi şi din noapte: Băsescu e dictator, Boc e incompetent, PDL fură. Teoria zice că un mesaj, cu cât e mai simplu, cu atât e mai eficient. Dar cred că diriguitorii celor două posturi au citit doar primul capitol al cărţilor despre comunicare. În următoarele ar fi găsit informaţii utile despre conceptele de redundanţă, suprasaturare şi respingere. Dacă ar fi răsfoit şi cărţi de comunicare comercială, ar fi putut afla din studii de caz foarte bine documentate că firmele se feresc să facă prea multă reclamă produselor lor. Pentru că, dacă se insistă cu difuzarea aceleiaşi reclame peste un punct critic de frecvenţă, consumatorii, în loc să mai fie atraşi de spotul publicitar, încep să fie iritaţi de el şi sfârşesc prin a nu mai vrea să audă nici de reclamă, nici de brandul promovat.

Din perspectiva asta, atacurile obsesional-patologice la adresa inamicilor politici au sfârşit prin a nu mai putea crea niciun fel de sprijinitori. Niciun român nu e preocupat în fiecare zi, dimineaţa, la prânz şi seara, de Băsescu, Boc şi PDL. Probabil ei au reuşit să enerveze foarte multă lume, dar cu toţii mai avem şi alte probleme, ne mai preocupă şi alte subiecte, am vrea să mai auzim şi despre altceva. Deşi pare greu de crezut pentru corifeii televizaţi, există viaţă şi după tripleta politică aflată la putere.

Acum despre invitaţii care apar la cele două posturi TV. Ei sunt aceiaşi, la orice emisiune, pe orice subiect. Două cred că sunt meseriile cele mai în vogă la momentul ăsta în Româ­nia: asistentă TV şi analist TV. Deosebirea nu e mare. Şi unele, şi alţii fac figuraţie în studio şi au în descrierea postului incontinenţa verbală autoalimentată. După cum am putut vedea şi în telegramele WikiLeaks, diferenţele între lumea mondenă şi cea politică din România sunt minore. Aceleaşi vanităţi, gratuităţi şi turpitudini. Aceeaşi irepresibilă nevoie de protectori influenţi şi bogaţi. Aceleaşi disponibilităţi la orice şi cu oricine pentru a intra în graţiile efemere ale celui mai bine plasat.

Cred că e momentul să introduc în discuţie şi o posibilă soluţie. Le-aş propune celor două canale de neştiri să se ia de pieptul siliconat cu adevărata televiziune din România – OTV – şi să se unească într-un canal numit Divorţ TV. Aici am putea afla detalii picante nu doar despre partenerii de viaţă care se despart, dar şi despre partenerii de afaceri care decid să-şi ameninţe foştii colegi şi familiile acestora cu gazarea, linşarea şi îngroparea.

Ar putea exista emisiuni extrem de interesante şi despre partenerii politici care aplică acum scuipaţi straşnici peste ochii dulci de la începutul relaţiei. Ca să nu mai vorbesc de oferta inepuizabilă a personajelor publice care practică frecvent divorţul faţă de ele însele. Care aleg să iasă azi la braţ cu opinii nu doar diferite, ci de-a dreptul contrare celor de ieri.

Divorţ TV ar putea avea şi o filială mai mică, Împăcare TV, dar ea ar emite doar câteva ore pe zi şi doar în weekend. Atunci lumea e puţin mai liniştită şi ar putea ceda în faţa impulsurilor pozitive care ar trebui să facă parte din realitatea fiecăruia dintre noi, măcar din când în când. //

Citeste si despre: Realitatea, telegrame, WikiLeaks, parteneri, televiziune.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22