De același autor
Curtea Constituţională a României a dus „meciul şefilor“ în prelungiri. A amânat un verdict de la care toată lumea – cetăţenii români şi Occidentul – aştepta să reinstaureze liniştea în România, indiferent de rezultatul la care s-ar fi ajuns.
Până în data de 31 august, Bucureştiul nu va cunoaşte linişte. În schimb, o linişte suspectă s-a aşternut pe tărâmul declaraţiilor europene vis-à-vis de situaţia tensionată din ţara noastră. Doar câteva luări de poziţie au existat din partea unor politicieni europeni precum Hannes Swoboda (liderul socialiştilor din Parlamentul European), Joseph Daul (liderul popularilor din PE), Wilfried Martens (preşedintele Partidului Popular European) şi Markus Ferber (eurodeputat german din partea Uniunii Creştin-Sociale bavareze). În linii mari, toţi cei enumeraţi au făcut apel la acceptarea rezultatului referendumului şi la concentrarea pe buna guvernare a României, în condiţii de criză economică acută. Doar comisarul european pentru Justiţie, doamna Viviane Reding, a avut o declaraţie mai dură, amintindu-i premierului Victor Ponta că şi-a luat nişte angajamente (lista cu 11 cereri ale Comisiei) şi că Executivul european aşteaptă „fapte“, nu „promisiuni“.
De ce această reţinere? Mai ales după cavalcada de declaraţii din partea Occidentului înainte de votul de demitere a preşedintelui suspendat, Traian Băsescu. Pentru că, spre deosebire de politicienii români, cei europeni sunt consecvenţi în atitudine şi idei. Abia această aparentă „tăcere“ din partea Europei ne arată ce înseamnă coerenţa unui politician, dar şi care este miza europeană în România.
Ar trebui deja să ne fie clar că pe europeni nu-i interesează dacă la putere în România este Băsescu, Ponta sau Antonescu. Persoanele din fruntea unui stat membru al UE sunt irelevante, atâta vreme cât ele nu manifestă tendinţe dictatoriale à la Lukaşenko. Europa dialoghează prin instituţii, nu prin liderii lor. Şi tocmai aceste instituţii trebuie să fie stabile şi independente, pentru ca Europa să ne considere demni de a face parte din clubul comunitar. Aşa trebuie interpretate declaraţiile extrem de dure ale liderilor occidentali pe care le-am văzut înaintea votului. A deranjat în România nu suspendarea lui Traian Băsescu, nici schimbarea şefilor unor instituţii cu apropiaţi ai noii puteri, ci modificarea structurală a acestor instituţii şi redesenarea arhitecturii statale, care generează instabilitate şi suspiciuni. A deranjat ameninţarea statului de drept şi încălcarea principiilor democratice, nu că autorii sunt Ponta şi Antonescu. Iar această situaţie pune în pericol interesele pragmatice ale Europei în România.
Într-un editorial publicat de Cristian Pantazi pe HotNews.ro, redactorul şef al publicaţiei electronice enumera motivele cheie pentru care „România contează“. E vorba în primul rând de protejarea capitalului investit de europeni în România. În condiţiile instabilităţii politice şi ale haosului legislativ, mediul de business aplică presiuni nevăzute de noi atât la Bruxelles, cât şi în capitalele occidentale. Un aspect pe care îl uităm este şi proiectul energetic Nabucco, din care, deocamdată, România face parte. După negocieri îndelungi şi anevoioase, după căutari intense de surse de finanţare, UE nu îşi permite să redeseneze traseul gazoductului (menit să reducă dependenţa energetică de Rusia). Iar pe „mult ridiculizata“ axă Washington-Londra-Bucureşti se vede că interesele NATO în România sunt reale şi ele ţin de amplasarea scutului antirachetă.
Acestea sunt interesele europene şi transatlantice care sunt ameninţate în condiţii de instabilitate instituţională şi de nerespectare a statului de drept, dar şi motivele pentru care, după abundenţa de avertismente, asistăm la o perioadă de relativă absenţă a luărilor de poziţie. UE a tras un semnal de alarmă şi aşteaptă. La fel şi SUA. Este un test pe care politicienii români trebuie să-l recunoască şi în contextul căruia trebuie să acţioneze cu maximă responsabilitate. România nu îşi poate permite ca Occidentul să-şi ia mâna de pe ţară, în special în criza ce bântuie zona euro şi care ameninţă economia românească şi aşa slăbită. Vedem căderea record a monedei naţionale, dar trebuie să vedem şi că ea nu este cauzată numai de criza politică, ci şi de retragerile de capital străin şi de scăderea dramatică a investiţiilor străine directe faţă de anii anteriori.
Testul european mai serveşte unui scop pe care politicienii români îl ignoră, probabil, din absenţa exerciţiului de gândire pe termen mediu şi lung. Criza europeană ameninţă însăşi supravieţuirea Uniunii. Soluţia de supravieţuire a actualei construcţii comunitare este uniunea politică. Deocamdată nu este clar că toate statele membre vor fi de acord cu cedarea suveranităţii. Alternativele sunt: dezmembrarea sau consfinţirea de drept a „Europei celor două viteze“, cu un nucleu dur al zonei euro şi alte zece ţări care vor pierde din statut şi influenţă.
Raportul Freedom House „Nations în Transit 2012“ constată că „în toate statele din Estul Europei, indicatorii cheie ai guvernării sunt fie în stagnare, fie în regres“. Deocamdată, UE nu are mijloace de acţiune prin care să ameninţe credibil statele din Est unde constată derapaje democratice şi încălcări ale statului de drept. Acesta este motivul pentru care politicienii USL îşi permit să sfideze Occidentul şi să folosească tonul agresiv naţionalist pe care l-am putut observa în ultima vreme. Câştigul oportunist pe plan intern pare să aibă mai mare greutate faţă de riscul sancţiunilor europene pentru noua putere de la Bucureşti, scria duminică un editorialist al cotidianului britanic The Guardian. Dar momentul scadenţei se apropie vertiginos.
Există şi alte state europene confruntate cu recesiune, şomaj, criză economică şi populism. Să amintim numai Spania sau Italia (o ţară care, după indicele de percepţie a corupţiei, se clasează nu mult mai bine faţă de România). Madridul şi Roma au ales însă, spre deosebire de Bucureşti, în actuala configuraţie politică, „mai multă Europă“, nu mai puţină, pentru că se vor în nucleul dur al unei posibile Europe divizate, nu în afara lui. Pe termen scurt, un eşec al României în acest test al Europei ar avea consecinţe economice serioase. Pe termen mediu şi lung însă, costurile crizei politice de la Bucureşti ar avea urmări mult mai grave, cu potenţial de anulare a tuturor marilor realizări postdecembriste ale ţării noastre. //