Pe aceeași temă
În timp ce șefii statelor NATO făceau fotografiile de familie la Newport, în Marea Britanie, la Minsk, în Belarus, se semna armistițiul dintre autoritățile de la Kiev și liderii insurgenților din Donețk și Lugansk.
Negocierile s-au desfășurat la hotelul Prezident de la Minsk. După câteva ore, participanții au anunțat presa că s-a ajuns la o înțelegere de principiu, al cărui punct cheie este încetarea focului. Documentul semnat are un nume complicat: Protocol privind concluziile consultărilor grupului trilateral de contact privind pașii comuni îndreptați spre implementarea Planului de pace al președintelui Ucrainei, P. Poroșenko, și inițiativelor președintelui Rusiei, V. Putin. Acordul de armistițiu a fost publicat a doua zi de către OSCE, al cărui reprezentant a participat la negocieri și și-a pus semnătura pe document. Fiecare parte a pus accent pe ce-i convenea: Poroșenko pe încetarea focului, evacuarea formațiunilor ilegale înarmate, a tehnicii militare, milițiilor și mercenarilor de pe teritoriul Ucrainei, eliberarea tuturor prizonierilor și monitorizarea frontierei ruso-ucrainene, liderii insurgenților de la Donbas și Lugansk pe promisiunea amnistierii persoanelor implicate în lupte, adoptarea unei legi privind statutul special pe care-l va primi Donbass în cadrul Ucrainei și desfășurarea de alegeri locale anticipate în regiunile Donețk și Lugansk. Părerile comentatorilor, în ciuda spectrului larg de nuanțe, înclină mai degrabă către un registru pesimist, unii afirmând că Occidentul a abandonat Ucraina, alții că semnarea armistițiului echivalează cu o capitulare a Kievului în fața Moscovei. În fond, documentul nu face decât să reflecte în termeni politici situația complicată de pe fronturile de luptă din regiunea Donbass, unde trupele ucrainene au suferit înfrângeri severe în ultimele săptămâni.
Dezastrul de la Ilovaisk
Pentru a prinde ca într-un clește gruparea de la Donețk, armata ucraineană a decis să ocupe Ilovaisk. După 7 august au avut loc primele regrupări de forțe în vederea ofensivei, la 12 au pătruns în cartierele mărginașe, iar la 18 august orașul era pe deplin ocupat. Numai că insurgenții încercuiseră, la rândul lor, gruparea ucraineană din Ilovaisk. Potrivit unor surse militare ucrainene, unități ale armatei ruse au trecut granița în Donbass chiar în momentul în care la Kiev se desfășura parada militară care marca 23 de ani de la declararea independenței Ucrainei. Nimic nu părea să reziste în fața ofensivei trupelor rusești, unitățile ucrainene au fost cuprinse de panică, s-au retras dezordonat, au abandonat armament și tehnică de luptă. Insurgenții care încercuiseră Ilovaisk, întăriți de unități militare rusești, au decimat trupele ucrainene într-o luptă extrem de violentă, care a durat de la 28 august la 1 septembrie. Au murit peste 300 de militari ucraineni, majoritatea din batalioanele de voluntari Azov și Pravîi sektor, insurgenții au luat 173 de prizonieri, 68 de vehicule militare ucrainene, de la tancuri și mașini blindate la camioane și autobuze, au fost arse și avariate, altele care n-au fost distruse se află în mâinile insurgenților proruși. Întregul front ținut de trupele ucrainene a fost rupt, mii de militari s-au împrăștiat în dezordine, abandonându-și armele. Orașul Lugansk a fost evacuat în mare grabă de ucraineni, insurgenții proruși ocupând fără dificultate porțiuni importante din litoralul ucrainean de la Marea de Azov. Armistițiul de la Minsk i-a surprins în momentul în care se pregăteau se ocupe orașul port Mariupol, care deschide drumul spre Crimeea și sudul Ucrainei.
Integrare europeană vs. integritate teritorială
Armistițiul ar putea fi primul pas în direcția punerii în operă a planurilor Rusiei de federalizare a Ucrainei. De altfel, Serghei Lavrov a prezentat la Londra lui John Kerry, la 14 martie, cu două zile înainte de așa-zisul referendum din Crimeea, condițiile Moscovei în dosarul ucrainean: federalizare, finlandizare, statut egal pentru limba rusă, o nouă Constituție, recunoașterea anexării Crimeei. Dacă federalizarea s-ar face după model german sau american, probabil că și liderii ucraineni ar fi îmbrățișat proiectul. Numai că prin federalizarea pe care o are Rusia în vedere urmărește să ancoreze întreaga Ucraină în sfera ei de influență, prin acordarea unor drepturi către regiunile separatiste Donețk și Lugansk, prin care acestea vor putea bloca decizii politice majore adoptate la Kiev. Un fel de Memorandum Kozak, pe care președintele Voronin l-a respins în toamna 2003, pentru Republica Moldova. Într-un context, adevărat, mai puțin complicat, Chișinăul a putut să respingă planul rusesc de reglementare a crizei din Transnistria. La fel de bine l-ar putea respinge și Kievul.
În ciuda presiunilor la care este supus, e puțin probabil ca Petro Poroșenko să accepte soluția impusă de Vladimir Putin, cu atât mai mult cu cât alegerile parlamentare anticipate, fixate în a doua jumătate a lunii octombrie, bat la ușă. Kievul pesemne înțelege că pe termen scurt o concentrare doar pe păstrarea integrității teritoriale echivalează cu renunțarea la integrarea europeană, pentru că un aranjament cu Rusia care să conducă la menținerea Donbassului în granițele statului ucrainean va duce la compromiterea oricărui proiect de reorientare geo-politică a Ucrainei. Însă autoritățile de la Kiev în niciun scenariu de lucru nu pot lua în considerare varianta renunțării la regiunea Donbass, de teama că această renunțare ar putea fi un precedent pentru alți vecini, din vest de data aceasta (România, Ungaria), de a formula revedendicări teritoriale. Asta știe și Kremlinul și tocmai pe acest lucru mizează.
Preşedinţii Rusiei şi Ucrainei, Vladimir Putin şi Petro Poroşenko (Minsk, 26 august 2014) |
Posibile scenarii
Kievul este într-o situație imposibilă. În care a intrat singur, mizând totul pe cartea militară. Acum nu are multe soluții la dispoziție. Cea mai puțin probabilă este să renunțe la regiunea Donbass. Ca să devină tentant un astfel de scenariu ar trebui să mai conțină garanții din partea Washingtonului, Bruxellesului și Berlinului că Ucraina, fără Crimeea și Donbass, va fi admisă în UE și NATO, într-un interval rezonabil de timp. Vestul ar garanta nu doar inviolabilitatea noilor granițe ale Ucrainei, ci și un flux de zeci și sute de miliarde de dolari care să țină în viață o țară în pragul colapsului. Ca să fie operabilă această soluție, ea presupune că și Rusia își va asuma responsabilitatea pentru destinul regiunilor Donețk și Lugansk, va plăti salarii, pensii, va reface orașele după acest scurt, dar violent război, va permite celor mai bine de 500.000 de refugiați să se întoarcă la casele lor. Și ce ar primi Moscova în schimb? O Ucraină membră a NATO și UE?! Acest scenariu este imposibil, n-are nicio șansă. Nici Washingtonul, nici Berlinul și nici Moscova nu sunt Moș Crăciun.
Al doilea scenariu, cel al federalizării după rețetă rusească a Ucrainei, este însă posibil. Prin acceptarea condițiilor rusești de federalizare/confederalizare, care ar da Donbassului drept de veto asupra deciziilor majore, practic Kievul renunță la proiectul integrării euroatlantice de dragul salvării integrității teritoriale a Ucrainei (mai puțin Peninsula Crimeea, regiune strategică, deja anexată de Rusia). Prin reprezentanții lor, Donețk și Lugansk au și anunțat opțiunea pentru Uniunea Vamală controlată de Rusia, alternativă la Uniunea Europeană. Momentul decisiv în operarea acestui scenariu este negocierea noii Constituții a Ucrainei, după alegerile parlamentare anticipate. Însă starea de spirit a populației și sondajele de opinie date publicității indică faptul că șansele cele mai mari le are constituirea unei majorități războinice în viitoarea Radă Supremă. Care, chiar dacă va accepta varianta unui stat federal, va veghea ca formulările din viitoarea Constituție să fie departe de ce și-a dorit Rusia prin intermediul vasalilor de la Donețk și Lugansk. Însă Moscova știe să aștepte. Electoratul care azi aduce la putere un guvern proeuropean mâine ar putea vota o majoritate prorusă, de la care Kremlinul va putea obține concesii mai importante. Chiar dacă este posibil, acest scenariu este puțin probabil. Deocamdată.
Al treilea scenariu, cel mai probabil, presupune prelungirea crizei, evitarea unor decizii politice decisive, în speranța unei conjuncturi favorabile. Care poate fi generată de sancțiunile economice internaționale asupra Rusiei, care va fi obligată să-și reducă sprijinul acordat insurgenților din Donbass, de tragedii de felul doborârii avionului malaezian, de pregătirea și înarmarea unor noi trupe ucrainene capabile să facă față mai bine mașinăriei de război rusești. Poroșenko și-a petrecut copilăria și tinerețea în Transnistria, astfel că experiența lui de viață ar putea fi determinantă în luarea deciziilor. El va dori să evite repetarea unui scenariu de tip transnistrean în Donbass, a spus acest lucru cu ocazia inaugurării mandatului. Poroșenko trebuie să știe că nerezolvarea conflictului din Donbass va duce la instaurarea de facto a unui stat separatist, în granițele recunoscute internațional ale Ucrainei. De aici și graba cu care a decis să rezolve militar criza din Donețk și Lugansk. Cel mai probabil, înfrânt pe teatrul de luptă de intervenția masivă a armatei ruse și de mediocritatea propriilor săi comandanți militari, Poroșenko a cerut armistițiu pentru a recupera oameni și tehnică de luptă, pregătindu-se să-și ia, cât de curând, revanșa. La rândul său, Putin a fluturat perspectiva încheierii armistițiului pentru a amâna decizii ale NATO și UE împotriva Rusiei și a încercat să obțină dividende politice de pe urma superiorității militare de pe teren, încercând să deschidă drumul federalizării Ucrainei. Astfel, reluarea operațiunilor militare este o chestiune de timp, alegerile parlamentare anticipate fiind un element important în ecuație.
În acest din urmă scenariu, armistițiul de la Minsk nu e decât o pauză între două campanii militare, în care se curăță armele, se schimbă prizonierii, se vindecă rănile și se îngroapă morții. //