Pe aceeași temă
Criza VW poate reprezenta pentru Germania o amenințare mai mare chiar decât datoria grecească.
Anul trecut, i-am cumpărat soției o mașină: trebuia să fie confortabilă, ușor manevrabilă (obligatoriu cutie de viteze automată), să aibă consum redus, motor modern, puțin poluant, încăpătoare, numai bună de mers la serviciu, la piață și de dus copilul la școală. Ah! Și să fie bună la preț, adică excelent raport preț/calitate. Am luat așadar un Volkswagen Golf 6 Variant Blue Motion din 2010. Adus direct din Germania, pentru că, nu-i așa, 100.000 de km făcuți pe autostrada lor nu înseamnă mai nimic la o mașina Made în Germany.
Astăzi mă întreb și eu - ca milioane de alți posesori de VW care urmăresc scandalul ce zguduie din temelii până mai deunăzi robusta companie nemțească - dacă am dat banii pe o mașină cu performanțele pe care chiar credeam că le are. Și dincolo de asta, mai îngrijorat sunt, alături de ceilalți în cauză, dacă nu cumva Das Auto mă va face să pierd câteva sute de euro ca preț al minciunii lor. Nu cumva Die Krise al lui Das Auto va atinge la buzunar pe mulți nevinovați: posesori de VW, acționari ai concernului, pensionari deținători de titluri VW la bursă, angajați care ar putea să-și piardă job-urile în eventualitatea unei prăbușiri a minunatei Das Auto?
Căci Die Krise este o problemă de bani. Este o problemă de încredere într-un brand construit zi de zi în aproape un secol de eforturi de a deveni producătorul auto numărul 1 mondial. De fapt, este o problemă de încredere pierdută într-o singură zi și o problemă de miliarde de euro ce vor fi pierdute de aici înainte în săptămâni al căror număr nimeni nu-l poate ști azi.
Presa de pretutindeni citează experți care încearcă să ghicească valoarea pagubelor ce vor sta în cârca Volkswagen sau chiar în cârca întregii industrii auto. Avocații specializați în procese cu statul strâng rândurile pe lângă marile corporații auto. Iar avocații specializați în procese colective își freacă mâinile sperând că vor convinge cât mai mulți posesori de VW să pretindă uriașe compensații financiare, din care să-și hrănească la rândul lor foamea de bani.
Gigantul auto numărul 1 mondial, simbol al ingineriei germane, a fost forțat să-și admită public minciuna: modelele VW Jetta, Beetle, Golf și modelul Audi A3, vândute în Statele Unite din 2009 încoace, precum și VW Passat, din 2014 până în prezent, toate au beneficiat de „ajustări“ ale emisiei de gaze. Cam jumătate de milion de autoturisme ale producătorului german au trișat astfel la examenul de noxe, convingându-i pe cumpăratorii americani că merită banii lor.
Dar jumătate de milion este doar o mică felie din cele 11 milioane de mașini împrăștiate de VW pe piața globală, toate fiind dotate cu aceeași tehnologie mincinoasă. Nu este încă limpede dacă toate aceste autoturisme, în ciuda tehnologiei lor, încalcă sau nu regulile de emisii de noxe, iar unele voci oficiale din chiar guvernul berlinez susțin că trișarea testelor de emisii din Statele Unite nu este deloc singulară.
Centrala care deserveşte uzina Volkswagen din Wolfsburg, Germania
Care este povara de pe umerii VW? Potrivit BBC, EPA (Environmental Protection Agency, Agenţia de protecția mediului, n.a.) susține că mașinile diesel vândute în SUA dispun de un soft special care este latent până când sesizează că mașina este testată pentru emisii, moment în care „se trezește“ și modifică performanțele mașinii (viteza, arderea motorului, presiunea aerului, tracțiunea pe roți), în așa fel încât să fie în parametrii ceruți de norme.
„Creierul ascuns“ al acestor mașini VW știe când mașina rulează pe un banc de test și îi „ajustează“ indicatorii din mers. Iar când mașina rulează pe șosea, „creierul“ se culcă la loc și lasă motorul să-și facă treaba. Adică să emită în aer noxe de peste 40 de ori mai mari decât nivelul admis în SUA.
Iar știrile de ultimă oră (la momentul scrierii acestui articol) dezvăluie că minciuna VW era cunoscută de mai de mult. Potrivit publicației germane Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung, un inginer al producătorului auto german își avertiza în 2011 compania că trișează la testele de emisie. Iar BBC citează publicația Bild am Sonntag, care citează la rândul ei surse anonime, spunând că o anchetă internă a descoperit că furnizorul de piese Bosch a avertizat încă din 2007 Volkswagen să nu utilizeze softuri menite doar pentru teste de companie și nicidecum pentru utilizarea pe șosea a mașinilor. Replica Volkswagen la materialul BBC: „nu comentăm speculații ale ziarelor“.
„Am băgat-o pe mânecă!“ Cam asta a fost reacția inițială a șefului american al VW, Michael Horn. Șeful șefului, adică fostul cap al întregului concern german, Martin Winterkorn, și-a dat demisia după câteva ore (prea lungi și acelea), recunoscând că renumitul producător auto a distrus încrederea publicului și consumatorilor, lăsându-l pe urmașul său, Matthias Müller, venit de la divizia Porsche, să spele rufele murdare.
Circa 7 miliarde de euro sunt „puse bine“ să acopere costurile imediate ale retragerii celor 500.000 de mașini din piața americană. Dar lumea financiară consideră că acestea sunt doar miliardele de debut în ceea ce ar putea fi prăbușirea celui mai mare producător mondial de autoturisme și mai ales în prăbușirea unui simbol al corectitudinii și seriozității ingineriei germane.
Se vorbește deja de amenzi astronomice pe care EPA le-ar putea impune, cam 37.500 de euro pentru fiecare mașină „prinsă“ trișând normele de emisii. Cam 18 miliarde de euro în total. Asta fără să mai vorbim de amintitele posibile procese cu consumatorii sau cu acționarii care pierd bani zi de zi pe fondul prăbușirilor cu 30% a cotațiilor VW la burse. În plus, întreaga industrie auto prezentă pe piața de capital este trasă în jos de nota mare de neîncredere care îi cuprinde într-o clipită pe investitori.
Mai mult, aici nu mai vorbim de o „situație americană“. Investigațiile au pornit în toată lumea, din Coreea de Sud până în America Latină și, bineînțeles, cu mai multă vigoare parcă în statele Europei Occidentale: Marea Britanie, Franța, Italia și mai ales Germania, unde VW a vândut aproape 3 milioane de mașini. Jumătate din vânzările VW în Europa sunt mașini diesel.
Oamenii simpli abia au început să se întrebe: VW ne minte, cine altcineva face la fel? Anchetele pornite vor arăta, probabil, dacă minciuna este generalizată sau aruncă doar VW la colțul infamiei. Dar mulți producători auto au început deja să se dezvinovățească: concernul german BMW, constructorul de mașini Ford, grupul Renault-Nissan sunt printre primii care s-au grăbit să susțină că nu folosesc softuri ascunse menite să păcălească testele de emisii.
Presiunea pe diesel este din ce în ce mai mare, mai ales că, odată cu scandalul VW, se aud și mai bine vocile care susțin că regulile europene de testare trebuie întărite, că mașinile cu motoare diesel care circulă pe drumurile europene folosesc tehnologii în general mai înapoiate decât cele din piața americană și că majoritatea acestor autoturisme depășesc normele de poluare, dacă sunt verificate în rularea pe șosele, și nu pe standurile de testare. Ceea ce ar duce și la ideea că, date fiind standardele europene mai scăzute decât cele americane, Europa nu a avut nevoie să trișeze testările de emisii de noxe și că presiunea s-a pus doar pe piața extrem de competitivă a SUA. Consecința - susține un expert citat de BBC News - ar fi că, dacă și alţi producători auto vor avea rezultate „suspecte“ în piața europeană, vom asista mai curând la o schimbare a standardelor de testare decât la o acțiune în justiție și la aplicarea de amenzi.
Dar, indiferent ce se va întâmpla în viitor, prezentul ne arată că motoarele diesel trec prin cea mai mare criză de la inventarea lor și până azi. Așa cum Volkswagen trăiește azi cea mai nefastă perioadă din întreaga sa existență de peste 70 de ani.
Piața americană de autoturisme diesel rămâne înghețată la o palidă felie de 1% din întregul parc auto al SUA. Dar piața europeană de mașini diesel ar putea fi pusă în faţa unui colaps real: o schimbare peste noapte către benzină, și asta în plină campanie ecologistă care cere interzicerea accesului de mașini diesel în marile orașe ale bătrânului continent.
Economiști germani citați de The Guardian avertizau la sfârșitul săptămânii trecute că scandalul VW face nesigură creșterea economică a țării. Criza VW poate reprezenta pentru Germania o amenințare mai mare chiar decât datoria grecească. O atât de mare amenințare, încât Germania ar putea să fie prea preocupată să se refacă pe sine decât să mai fie atentă la problemele Europei, să aloce cote obligatorii de migranți, să pompeze în salvarea Greciei, să finanțeze economii șchiopătânde precum a României sau Bulgariei, să acuze Rusia de agresivitate în relația cu Ucraina ș.a.m.d.
„Buba“ Volkswagen s-a spart taman acum, iar Das Auto devine o Die Krise nu doar a Germaniei, ci a întregii Europe.