Pe aceeași temă
Un articol aparut in Washington Post trage un semnal de alarma in privinta atitudinii anti-americane a rusilor, considerand ca aceasta a atins un nivel nemaintalnit din perioada URSS. Asasinarea lui Boris Nemtov a produs o intensificare a acestei atitudini, deoarece o parte dintre rusi ar considera acest asasinat rezultatul unui complot CIA, pus la cale pentru discreditarea Rusiei.
WP citeaza un sondaj al centrului rus de cercetare Levada, potrivit caruia peste 80% dintre rusi vad acum SUA intr-o lumina negativa - arata ca aceasta tendinta le pune in dificultate pe autoritatile americane, in incercarile lor de a sta in legatura cu partenerii de discutie din Rusia, al caror numar se micsoreaza pe zi ce trece, relateaza Hotnews.
Atitudinea anti-americana si anti-occidentala este vizibila la toate nivelurile societatii: imbracamintea cu simboluri occidentale incepe sa fie inlocuita cu haine in rosu, albastru si alb - culorile Rusiei; apar incercari de inlocuire a Coca-Cola cu sucuri facute in Rusia; conspiratiile legate de felul cum SUA ar incerca sa incurajeze revolte in Ucraina si Rusia gasesc in prezent un teren foarte fertil in opinia publica, arata Washington Post, care adauga la toate acestea asasinarea lui Nemtov, cel mai grav asasinat politic de cand Putin a preluat puterea, acum 15 ani.
Ziarul apreciaza ca atitudinea anti-occidentala este foarte probabil sa creasca si mai mult daca Presedintele Obama decide sa trimita arme Ukrainei. Masura ar avea drept scop sa "creasca pretul" pentru orice interventie rusa, dar nu este sprijinita nici de multi dintre criticii cei mai aspri ai lui Vladimir Putin, deoarece costul uman - vietile soldatilor - ar fi prea mare.
Trecand in revista nemultumirile si deziluziile oamenilor de rand, Washington Post il citeaza, intre altii pe directorul centrului de cercetare Levada, Lev Gudkov, potrivit caruia "propaganda antioccidentala a schimbat radical atmosfera in societate. Aceasta a devenit militarista".
Aceeasi sursa atrage atentia si asupra replierii multor occidentali: dupa ce, in toamna, mai multe restaurante mari din reteaua McDonald's au fost inchise, aparent pentru incalcarea regulilor sanitare, cand s-au redeschis compania a lansat o campanie publicitara concentrata pe istoricul sau de 25 de ani pe piata rusa, trecand cu vedere simbolismul american. Iar zilele trecute, pe un panou din centrul Moscovei, o reclama McDonalds spunea: "Facut in Rusia, pentru rusi".
In ultimul an s-au accentuat eforturile Rusiei de a tine sub control, pe plan intern, opiniile critice la adresa Kremlinului si de a alimenta sentimentele nationaliste si antioccidentale:
- La sfarsitul anului 2013 si inceputul lui 2014, agentia de stat Ria Novosti a fost inchisa si relansata cu o noua conducere, televiziunea independenta Dojd a fost eliminata din grila principalilor operatori de cablu si de satelit, seful postului de radio Ecoul Moscovei a fost inlocuit. Fondatorul principalei retele de socializare din Rusia, Vkontakte, a fost eliminat din afacere, Vk.com intrand sub controlul unui apropiat al presedintelui Putin.Multe site-uri si bloguri critice la adresa Kremlinului au fost blocate pentru publicul intern.
- Propaganda s-a amplificat pe fondul escaladarii crizei din Crimeea, in primavara anului trecut, cand vestul Ucrainei era prezentat de principalele media din Rusia ca fiind controlat de forte de extrema dreapta si de "nazisti" sau "fascisti" ucraineni care impiedica unificarea Rusiei. Aceeasi abordare - reflectata in buna masura si in mijloacele internationale de propaganda ale Moscovei - a continuat pe tot parcursul anului trecut, extinzandu-se la cazuri precum zborul MH17 al Malaysia Airlines si la soartasoldatilor rusi ucisi in estul Ucrainei.
Intre timp, modul de actiune al propagandei moscovite s-ar fi cizelat, dupa cum reiese dintr-o ampla analiza a publicatiei Moscow Times. Potrivit sursei citate, represiunea informatiilor si opiniilor critice in Rusia se manifesta, acum, "inconsistent si selectiv". Televiziunea Dojd a ramas fara sediu si in incapacitatea de a se face auzita, fratele liderului de opozitie Alexei Navalnii a fost inchis, o televiziune independenta din Tomsk a incetat abrupt emisia. In acelasi timp, alte media relativ independente continua sa se faca auzite, fara sa fie limpede cum reusesc acest lucru.
- Cum explica Moscow Times acest fenomen? Printr-o aparenta tendinta a autoritatilor ruse de a se inspira din modelul chinez al "controlului efectiv al media", impartasit de Beijing multor altor regimuri autoritare din lume. Prin reglementari vagi, care pot fi aplicate oricand si oricui, e suficient sa actionezi in cazul unui numar relevant de critici - ceilalti se vor autocenzura, de regula, pentru a nu risca inchisoarea sau inchiderea institutiei de presa.
Recent, televiziunea canadiana CBC a trecut, la randul sau, in revista cateva exemple de actiuni propagandistice care alimenteaza sentimentele antioccidentale si nationaliste ale rusilor:
- In locul unui vechi parc expozitional foarte popular in epoca sovietica, la Moscova a fost inaugurat un patinoar in care amatorii de sport trec pe sub mesajele "prieteniei intre popoare" si pe langa statuile tuturor republicilor foste sovietice - inclusiv Ucraina.
- Sefa unui partid de opozitie, irina Prohorova, este citata spunand ca, de cate ori participa la o emisiune televizata, este acuzata imediat de lipsa de patriotism si de atitudine civica, o atitudine ce aminteste de propaganda epocii totalitare.
- Daria Aslamova, jurnalista la Komsomolskaia Pravda, este citata cu putere de exemplu pentru atitudinea multor oameni de presa din Rusia: "Ei [Vestul] vor sa ne zdrobeasca, sa puna mana pe resursele noastre si sa ne rupa tara in bucatele - sa ne ia gazele, petrolul, apa (...) Sunt alergica la acest cuvant [democratie], deoarece e numai bun sa acopere toate rahaturile pe care ei le fac in lume, in Libia, Irak, Siria, Iran".
- In media, s-a ajuns pana acolo incat un post de televiziune a sugerat ca America i-ar impinge pe copii spre homosexualitate, aratand o reclama in care un baiat intra in camera lui si vede, plin de bucurie, decoratiuni de perete ce infatiseaza barbati goi (min.43 si 55 de secunde in aceasta inregistrare). De fapt, reclama originala il arata pe baiat cum intra in camera si vede peretele tapetat cu un Monster Truck gigant.
CITESTE SI: