De același autor
Romania se confrunta cu o revolutie mecanizata fara precedent, un proces istoric care a ajuns pe plaiurile mioritice cu o intarziere normala de o jumatate de secol fata de Europa Occidentala sau chiar mai mult, daca ne raportam la Statele Unite. Acest interval temporal ar putea sa ne intrige si sa para foarte mare, insa nu trebuie trecut sub tacere faptul ca in alte domenii socio-economice suntem cu mult mai mult timp in urma Occidentului, la care, totusi, ne raportam si la care visam cu ochii deschisi sau inchisi. Daca in tarile care au experimentat revolutia mecanizata statul a facut tot posibilul pentru a tine pasul cu procesul istoric evident, determinat si de o prosperitate din ce in ce mai raspandita, construind si o infrastructura adecvata, nu acelasi lucru se intampla in Romania. Insa este gresit sa se puna totul in carca acestei deficiente evidente, pe care nu o mai contesta nimeni, nici chiar politicienii aflati vremelnic in masinaria puterii. Caracterul romanilor in (post)tranzitie se releva extraordinar de bine, observand cu atentie, fara incrancenare, am putea adauga, traficul rutier. Care ar fi noile tendinte? Oferim zece noi observatii despre modele vicioase care definesc viata (dar de prea multe ori si moartea) pe drumurile Romaniei:
1. Culoarea portocalie a semaforului inseamna, de fapt, verde. Portocaliul este verde, iar uneori si rosul se transforma in verde. Dar verdele ramane verde. Haos cromatic absolut.
2. Poti parca masina oriunde ai o mica treaba (de platit o rata la banca, de cumparat prajituri de la cofetarie, de vizitat amanta, de facut cumparaturi, dus copilul la gradinita sau scoala etc.), atat timp cat lasi luminile intermitente clipocind vesele prin apasarea butonului de avarie, a carui semnificatie s-a schimbat in totalitate, caci masinile scumpe de cateva zeci de mii de euro greu imi vine sa cred ca se mai defecteaza, cum o faceau inainte Daciile si Oltciturile stramosesti.
3. Imi poti taia calea, poti schimba brusc banda, dar, atata timp cat eu sunt atent, franez, evit tamponarea, tu, pentru a-mi arata recunostinta imensa, apesi cateva secunde butonul "avarie". Esti politicos si te vrei bine crescut. Dupa cum lesne se poate constata, avaria nu mai semnifica neaparta problemele tehnice, ci a capatat multe alte sensuri. Utilizarea diferita a luminilor intermitente de avarie, schimbarea sensului notiunii de avarie este in perfecta consonanta cu folosirea flashurilor. Daca, la vechile masini, aceasta modalitate era foarte greu de realizat din motive tehnice, noile masini ale noilor soferi pot folosi acest semnal in voie, in disperare. Laudabila este aceasta sincera si nevinovata dorinta de comunicare a soferilor de Tuareg sau Cayenne, care se folosesc de aceste flashuri pentru a-ti comunica politicos mesajul "sterge-o de pe banda asta, trec io, ma duc la Sinaia sau Cheile Gradistei, partie!", dar poate si mesajul inconstient "tai-o, ma grabesc, ma indrept catre propria-mi moarte".
4. Claxonul este un alt element care se incadreaza foarte bine in acest registru comunicational postmodern. Soferilor romani le este absolut indispensabil, intr-o masura mai mare decat flashurile (aparitia verbului a flashui poate sa mai mire in aceste conditii?), pentru ca, daca luminile intermitente produc doar un disconfort vizual care poate fi evitat ignorandu-l pe cel din spate, claxonul produce un mare disconfort auditiv. El este folosit aproape intotdeauna inutil pentru a exprima o refulare. Folosirea claxonului nu mai rezolva nimic, dimpotriva este cel mai facil mijloc pentru descarcarea frustrarilor unor oameni abrutizati. Sa nu ne mai miram ca avem probleme cu auzul, ca nu mai stim sa ascultam!?
5. Pietonii sunt niste intrusi care impiedica buna desfasurare a traficului. Niste sarantoci care nu au nicio valoare, conform principiului manelist "valoarea mea, valoarea mea, ce sa ma fac io cu ea?". Pietonii nu sunt in siguranta, nu numai pe trecerea de pietoni (au devenit banale accidentele cu pietoni omorati in aceste locuri special amenajate - soferii in culpa disculpandu-se inocent si naiv: "Domle, dar nu l-am vazut...". Cand conduci cu 100 de kilometri la ora, e greu sa mai vezi ceva, e drept), dar nici macar pe trotuar, chiar si acolo isi pot pierde inutila lor viata. Pentru pierdere, urmasii sunt despagubiti cu ceva euro, iar pradatorul din Porsche ia cativa ani cu suspendare, chiar daca prin aceasta se suspenda chiar normalitatea dintr-o tara prea putin normala. Evident, si pietonii sunt de multe ori vinovati pentru diverse incidente, de la traversarea trecerii de pietoni pe culoarea rosie a semaforului (respectarea culorilor semaforului de catre pietoni este absolut imposibila, aceasta denota lipsa respectului fata de conventii a poporului roman) pana la sinucideri garantate, cum ar fi traversarea DN1, ocolind cu obstinenta pasajele pietonale.
6. In traficul din Romania cea mai buna atitudine pe care este recomandabil sa o adopti este identica cu mesajul proverbelor americane "expect the unexpected", dar si "never say never". Nu stii niciodata ce nebun poate intra in tine din senin, ce masina iti poate taia calea, nu stii cu ce l-ai deranjat pe cel din fata ta, care, dupa ce te-a depasit, incetineste aberant, asteptand cu maxima placere un posibil impact. Nici nu stii ce bolid se indreapta catre tine cu 200 de kilometri la ora, pentru a incetini in ultimul moment - evident ca acel sofer nu crede ca un om normal se mai poate si pierde, emotiona si gresi. In limbajul specializat al comentatorilor de fotbal se afirma ca jocul greseala asteapta. La fel si accidentul.
7. Soferii profesionisti, nu precum marea majoritate a posesorilor de autovehicole, asa-zisii soferi amatori, cei a caror profesie este pur si simplu condusul si care se afla zi de zi la carma unor camioane, tiruri, cisterne, mai scurt spus, camionagiii, reprezinta un trib aparte, foarte periculos: supraponderalii soselelor. Cel mai bine ar fi ca cel putin sa-i priviti cu maxima circumspectie, pentru ca ei sunt mari, mult mai mari din punct de vedere al tonajului decat bietii de noi, soferii amatori, iar din acest motiv camionagiilor nu le pasa neaparat de ceilalti participanti la trafic. O lege a junglei sau/si a naturii edicteaza ca cel mic trebuie sa se fereasca de cel mare. Daca vrea sa supravietuiasca.
8. O moda simpatica propagata de catre camionagii este afisarea in fata volanului, indreptat catre exterior, catre ceilalti participanti la trafic (colegi), a unor placute pe care sunt inscriptionate prenumele soferilor. Descoperim multi Alini, Andrei, Mariusi, Catalini, Ionuti etc. Credem ca aceasta moda a fost importata din Occident, unde afisarea prenumelui ii scoate din anonimat pe soferii grelelor camioane. In Romania aceasta noutate a fost adoptata si de catre unii soferi amatori. Probabil ca, observandu-si prenumele, dialogul invectivelor si al armamentului aferent (lanturi, boxere, sabii, cutite etc.) se naste mai usor, injuraturile scabroase gasindu-si mai usor drumul catre andrisanti.
9. O alta categorie de evitat, atat cat este posibil, este cea a soferilor/ posesorilor de jeepuri de diverse categorii, forme, preturi, intotdeauna masini mai inalte decat cele obisnuite. Occidentalii care sunt in trecere prin Romania sunt in continuare surprinsi de numarul foarte mare de astfel de masini, care, de regula, costa mult mai mult decat cele obisnuite, si care, odata achizitionate, presupun si un consum ridicat de combustibil, ceea ce ii departajeaza suplimentar pe proprietarii de jeepuri de ceilalti posesori de masini mici. Doar in weekend-ul 5/7 septembrie, doua astfel de masini puternice au fost implicate in groaznice accidente soldate cu multi morti. Masina cu motor puternic si, in plus, mai inalta, permitand soferului sa se afle deasupra marii majoritati a participantilor la trafic, jeepul confera o siguranta care de multe ori este de rau augur atat pentru pasagerii lui, cat si pentru ceilalti colegi de trafic. Sa nu uitam totusi ca sotia celebrului poet si etern senator Adrian Paunescu conducea un astfel de instrument al mortii cand a provocat acel teribil accident acum cativa ani, care a dus la desfiintarea unei familii, fapta care i-a produs probabil doar un disconfort financiar temporar vestitului om de cultura, doar si vietile umane pot fi cumparate, la fel ca si in Antichitate (sau epoca sclavagista, pentru domnul senator...).
10. Alti participanti periculosi la trafic sunt motociclistii, o specie in plin proces de multiplicare, pentru ca, evident, este cool sa ai un bike puternic cu care poti atat impresiona femeile frumoase, cat si strecura mai rapid pe soselele suprasaturate. Chiar in acest unic moment un motor puternic galopeaza pe principalul bulevard al Ploiestiului, turandu-si la maximum motorul, de-ai zice ca vrea sa decoleze direct de pe asfalt catre niste emisfere spirituale mult mai inalte. Viteza atrage mai mult decat ar fi nevoie si nu-i putem decat deplange pe acei oameni care risca vieti (atat ale lor, cat si pe ale altor civili nevinovati) doar de dragul spargerii recordului personal la speed.
Societatea romaneasca are o mare problema, iar aceasta se va solutiona nu numai construind o infrastructura demna de acest nume si de anul in care (totusi) ne aflam (nu absolvim guvernarea 2004-2008 de uriasa insatisfactie a darii in folosinta doar a douazeci-treizeci de kilometri de autostrada in patru ani de zile!), dar si incercand franarea uriasei indiscipline din trafic (termen de politie rutiera, oricum depasita de situatie, care acopera o paleta foarte larga de incidente). O misiune imposibila?