Zece noi observatii despre indisciplina in trafic

Codrut Constantinescu 02.10.2008
SHARE 0

De același autor

"="" name="\"Generator\"/"> "="" name="\"Originator\"/"> "="" class="\"textarticol\"">"="">Romania se confrunta cu o revolutie me­canizata fara precedent, un proces is­toric care a ajuns pe plaiurile mioritice cu o intarziere normala de o jumatate de se­col fata de Europa Occidentala sau chiar mai mult, daca ne raportam la Statele Uni­te. Acest interval temporal ar putea sa ne in­trige si sa para foarte mare, insa nu tre­bu­ie trecut sub tacere faptul ca in alte domenii socio-economice suntem cu mult mai mult timp in urma Occidentului, la ca­re, totusi, ne raportam si la care visam cu ochii deschisi sau inchisi. Daca in tarile care au experimentat revolutia meca­ni­za­ta statul a facut tot posibilul pentru a tine pasul cu procesul istoric evident, de­ter­minat si de o prosperitate din ce in ce mai raspandita, construind si o infrastruc­tura adecvata, nu acelasi lucru se intam­pla in Romania. Insa este gresit sa se pu­na totul in carca acestei deficiente evi­den­te, pe care nu o mai contesta nimeni, nici chiar politicienii aflati vremelnic in ma­si­­naria puterii. Caracterul romanilor in (post)tran­zitie se releva extraordinar de bine, observand cu atentie, fara incran­ce­na­re, am putea adauga, traficul rutier. Care ar fi noile tendinte? Oferim zece noi ob­servatii despre modele vicioase care de­finesc viata (dar de prea multe ori si moar­tea) pe drumurile Romaniei:

"="" class="\"textarticol\"">"="">1. Culoarea portocalie a semaforului in­­­"="">seamna, de fapt, verde. Portocaliul este ver­de, iar uneori si rosul se transforma in verde. Dar verdele ramane verde. Haos cro­matic absolut.

"="" class="\"textarticol\"">"="">2. Poti parca masina oriunde ai o mica treaba (de platit o rata la banca, de cum­pa­rat prajituri de la cofetarie, de vizitat aman­ta, de facut cumparaturi, dus copilul la gradinita sau scoala etc.), atat timp cat lasi luminile intermitente clipocind vesele prin apasarea butonului de avarie, a carui se"="">mnificatie s-a schimbat in totalitate, caci masinile scumpe de cateva zeci de mii de euro greu imi vine sa cred ca se mai de­fec­teaza, cum o faceau inainte Daciile si Oltciturile stramosesti.

"="" class="\"textarticol\"">"="">3. Imi poti taia calea, poti schimba brusc"=""> banda, dar, atata timp cat eu sunt atent, franez, evit tamponarea, tu, pentru a-mi ara­­ta recunostinta imensa, apesi cateva secunde butonul "avarie". Esti politicos si te vrei bine crescut. Dupa cum lesne se poa­te constata, avaria nu mai semnifica neaparta problemele tehnice, ci a capatat multe alte sensuri. Utilizarea diferita a lu­mi­nilor intermitente de avarie, schim­ba­rea sensului notiunii de avarie este in per­fec­ta consonanta cu folosirea flashurilor. Daca, la vechile masini, aceasta moda­li­ta­te era foarte greu de realizat din motive teh­nice, noile masini ale noilor soferi pot fo­losi acest semnal in voie, in disperare. Lau­dabila este aceasta sincera si nevi­no­vata dorinta de comunicare a soferilor de Tuareg sau Cayenne, care se folosesc de aceste flashuri pentru a-ti comunica po­li­ticos mesajul "sterge-o de pe banda asta, trec io, ma duc la Sinaia sau Chei­­le Gradistei, partie!", dar poate si me­sajul inconstient "tai-o, ma grabesc, ma indrept catre propria-mi moarte".

"="" class="\"textarticol\"">"="">4. Claxonul este un alt element care se incadreaza foarte bine in acest regis­tru comunicational postmodern. Soferilor "="">ro­mani le este absolut indispensabil, intr-o masura mai mare decat flashurile (apari­tia verbului a flashui poate sa mai mire in aceste conditii?), pentru ca, daca luminile in­termitente produc doar un disconfort vizual care poate fi evitat ignorandu-l pe cel din spate, claxonul produce un mare dis­confort auditiv. El este folosit aproape intotdeauna inutil pentru a exprima o refulare. Folosirea claxonului nu mai re­zol­va nimic, dimpotriva este cel mai facil "="">mijloc pentru descarcarea frustrarilor unor oameni abrutizati. Sa nu ne mai miram ca avem probleme cu auzul, ca nu mai stim sa ascultam!?

"="" class="\"textarticol\"">"="">5. Pietonii sunt niste intrusi care impie­dica buna desfasurare a traficului. Niste sarantoci care nu au nicio valoare, con­form principiului manelist "valoarea mea, va­loarea mea, ce sa ma fac io cu ea?".Pietonii nu sunt in siguranta, nu nu­mai pe trecerea de pietoni (au devenit ba­nale accidentele cu pietoni omorati in "="">aceste locuri special amenajate - soferii in culpa disculpandu-se inocent si naiv: "Domle, dar nu l-am vazut...". Cand con­duci cu 100 de kilometri la ora, e greu sa mai vezi ceva, e drept), dar nici macar pe trotuar, chiar si acolo isi pot pierde inu­tila lor viata. Pentru pierdere, urmasii sunt despagubiti cu ceva euro, iar pradatorul din Porsche ia cativa ani cu suspendare, chiar daca prin aceasta se suspenda chiar normalitatea dintr-o tara prea putin nor­mala. Evident, si pietonii sunt de multe ori vinovati pentru diverse incidente, de la tra­versarea trecerii de pietoni pe culoarea rosie a semaforului (respectarea culorilor semaforului de catre pietoni este absolut im­posibila, aceasta denota lipsa respec­tu­lui fata de conventii a poporului roman) pana la sinucideri garantate, cum ar fi tra­ver­sarea DN1, ocolind cu obstinenta pa­sa­jele pietonale.

"="" class="\"textarticol\"">"="">6. In traficul din Romania cea mai bu­na atitudine pe care este recomandabil sa o adopti este identica cu mesajul pro­ver­belor americane "expect the unex­pec­ted", dar si "never say never". Nu stii niciodata ce nebun poate intra in tine din se­nin, ce masina iti poate taia calea, nu stii cu ce l-ai deranjat pe cel din fata ta, care, dupa ce te-a depasit, incetineste abe­rant, asteptand cu maxima placere un posibil impact. Nici nu stii ce bolid se in­­dreapta catre tine cu 200 de kilometri la ora, pentru a incetini in ultimul moment - evi­dent ca acel sofer nu crede ca un om nor­mal se mai poate si pierde, emotiona si gresi. In limbajul specializat al comen­ta­to­rilor de fotbal se afirma ca jocul gre­sea­la asteapta. La fel si accidentul.

"="" class="\"textarticol\"">"="">7. Soferii profesionisti, nu precum ma­rea majoritate a posesorilor de autove­hi­cole, asa-zisii soferi amatori, cei a caror pro­fesie este pur si simplu condusul si care se afla zi de zi la carma unor camioa­ne, tiruri, cisterne, mai scurt spus, camio­na­­giii, reprezinta un trib aparte, foarte peri­culos: supraponderalii soselelor. Cel mai bine ar fi ca cel putin sa-i priviti cu ma­xima circumspectie, pentru ca ei sunt mari, mult mai mari din punct de vedere al tonajului decat bietii de noi, soferii ama­tori, iar din acest motiv camionagiilor nu le pasa neaparat de ceilalti participanti la trafic. O lege a junglei sau/si a naturii edic­teaza ca cel mic trebuie sa se fereasca de cel mare. Daca vrea sa supravie­tu­ias­ca.

"="" class="\"textarticol\"">"="">8. O moda simpatica propagata de ca­tre camionagii este afisarea in fata vola­nu­lui, indreptat catre exterior, catre cei­lalti participanti la trafic (colegi), a unor placute pe care sunt inscriptionate pre­nu­mele soferilor. Descoperim multi Alini, An­drei, Mariusi, Catalini, Ionuti etc. Credem ca aceasta moda a fost importata din Oc­cident, unde afisarea prenumelui ii scoate din anonimat pe soferii grelelor camioane. In Romania aceasta noutate a fost adop­tata si de catre unii soferi amatori. Pro­ba­bil ca, observandu-si prenumele, dialogul invectivelor si al armamentului aferent (lanturi, boxere, sabii, cutite etc.) se naste m"="">ai usor, injuraturile scabroase gasindu-si mai usor drumul catre andrisanti.

"="" class="\"textarticol\"">"="">9. O alta categorie de evitat, atat cat este posibil, este cea a soferilor/ pose­so­rilor de jeepuri de diverse categorii, for­me, preturi, intotdeauna masini mai inalte decat cele obisnuite. Occidentalii care sunt in trecere prin Romania sunt in con­ti­nuare surprinsi de numarul foarte mare de astfel de masini, care, de regula, costa mult mai mult decat cele obisnuite, si care, odata achizitionate, presupun si un con­sum ridicat de combustibil, ceea ce ii departajeaza suplimentar pe proprietarii de jeepuri de ceilalti posesori de masini mici. Doar in weekend-ul 5/7 septembrie, doua astfel de masini puternice au fost im­plicate in groaznice accidente soldate cu "="">multi morti. Masina cu motor puternic si, in plus, mai inalta, permitand soferului sa se afle deasupra marii majoritati a participan­ti­lor la trafic, jeepul confera o siguranta care de multe ori este de rau augur atat pentru pasagerii lui, cat si pentru ceilalti co­legi de trafic. Sa nu uitam totusi ca so­tia celebrului poet si etern senator Adrian Paunescu conducea un astfel de instru­ment al mortii cand a provocat acel teribil accident acum cativa ani, care a dus la desfiintarea unei familii, fapta care i-a pro­dus probabil doar un disconfort financiar temporar vestitului om de cultura, doar si vietile umane pot fi cumparate, la fel ca si in Antichitate (sau epoca sclavagista, pen­tru domnul senator...).

"="" class="\"textarticol\"">"="">10. Alti participanti periculosi la trafic sunt motociclistii, o specie in plin proces de multiplicare, pentru ca, evident, este cool sa ai un bike puternic cu care poti atat impresiona femeile frumoase, cat si stre­cura mai rapid pe soselele supra­sa­tu­rate. Chiar in acest unic moment un mo­tor puternic galopeaza pe principalul bule­vard al Ploiestiului, turandu-si la maxi­mum motorul, de-ai zice ca vrea sa deco­le­ze direct de pe asfalt catre niste emisfe­re spirituale mult mai inalte. Viteza atrage mai mult decat ar fi nevoie si nu-i putem decat deplange pe acei oameni care risca vieti (atat ale lor, cat si pe ale altor civili nevinovati) doar de dragul spargerii re­cor­du­lui personal la speed.

"="" class="\"MsoNormal\"">"="">Societatea romaneasca are o mare problema, iar aceasta se va solutiona nu numai construind o infrastructura demna de acest nume si de anul in care (totusi) ne aflam (nu absolvim guvernarea 2004-2008 de uriasa insatisfactie a darii in folosinta doar a douazeci-treizeci de kilo­metri de autostrada in patru ani de zile!), dar si incercand franarea uriasei indisci­pli­ne din trafic (termen de politie rutiera, ori­cum depasita de situatie, care acopera o paleta foarte larga de incidente). O mi­siu­ne imposibila?

"=""> 

TAGS:

Comentarii 0

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22