Pe aceeași temă
Cea mai eficientă formă de protecție socială este puterea de cumpărare: salarii mari și prețuri mici. Salariile mari și ocuparea forței de muncă sunt sinonime: ambele rezultă din competiția angajatorilor pentru angajații cât mai bine calificați, consecința investițiilor private și a creșterii economice susținute.
Din păcate, în România, investițiile și creșterea economică sunt împiedicate de tot soiul de legi, reglementări, măsuri, intervenții, interdicții, permise, avize, licențe, proceduri, taxe, impozite, accize, contribuții obligatorii și alte dări fiscale și parafiscale. Toate aceste costuri și ineficiențe ale statului cauzează prețurile crescute pe care le plătim pentru orice, chiar și prin comparație cu alte țări mult mai bogate decât noi, deoarece trebuie cuprinse în valorile ridicate ale prețurilor finale. Este evident și de ce nivelurile ridicate ale dărilor descurajează investițiile și creșterea economică. Să ne concentrăm asupra ineficiențelor mai subtile create de instituțiile formale: legi, reglementări, interdicții, permise, avize, licențe, proceduri etc.
Douglas North a arătat că, atunci când există puține instituții formale, restul necesarului de reglementare este acoperit de către instituții informale (piețe și oferte competitive pentru orice, gentlemen’s agreements, coduri de conduită, reputații, ratinguri etc.). Într-o asemenea situație, instituțiile informale completează și sprijină instituțiile formale. Diferența este că instituțiile formale sunt artificiale, iar instituțiile informale sunt raționale: ultimele se schimbă aproape în timp real, oferind adaptarea necesară la schimbările realității. Însă, atunci când instituțiile formale sunt prea multe, ele înlocuiesc și alterează instituțiile informale, iar ultimele se opun instituțiilor formale, tocmai pentru că adaptarea necesară este acum compensarea sau atenuarea ineficiențelor astfel create. Nu este nimic în neregulă cu mentalitatea poporului român, mica sa corupție se numără printre mijloacele cu care a supraviețuit diverselor regimuri: fanariot, cleptocratic, fascist, comunist, cleptocratic. Fiecare și orice lege, reglementare ori act al unei administrații publice are un efect de creare de valoare economică și un efect de deturnare de valoare economică; o mare parte ale celor de astăzi risipesc mai multă decât creează.
Deși încurajatoare, arestările, demisiile sau schimbarea grupurilor aflate la putere nu sunt suficiente. Rămâne necesară o inversare de tendință, o schimbare de cale. Jurnaliștii trebuie să nu mai aprecieze doar câte inițiative legislative are un parlamentar sau o instituție publică, ci și la câte inițiative inoportune s-a opus și a reușit să evite sau câți bani publici și privați a economisit. Instrumente precum studiile de impact trebuie realmente impuse, iar OUG-urile interzise. Trebuie introduse noi filtre, precum clauza expirării legilor, care spune că o lege are un termen de valabilitate și își încetează efectele la data scadentă, cu excepția cazului în care este reînnoită de Legislativ (și nu ne rămâne alături pentru eternitate oricât de inoportună ar fi), respectiv clauzele care interzic deficitele bugetare.
Pentru a avea salarii bune și prețuri mici, taxele, formalitățile și costurile statului și legilor trebuie să scadă masiv, iar parcimonia și calitatea legislației trebuie să crească abrupt.
HORIA TERPE,
Centrul de Analiză și Dezvoltare Instituțională