Pe aceeași temă
Atunci când cineva se prezintă pe sine drept „om de cultură“, care produce „opere de valoare“ și consumă doar „spiritualitate înaltă“, probabilitatea de a sta de vorbă cu un biet flecar autoinflatat bate deja înspre certitudine. Există o anumită sfială, evident una noncabotină, pe care adevăratul om de cultură o exhibă atunci când este chemat să-și califice contribuția la „lume“ și condiția „vieții“ proprii. Mesajele culturii se pot striga („civilizat“), dar apelativul autocolant „cultural“ se șoptește. Fie semizeiască, fie trivială – pendulând între aristocratismul elitist, absolutismul valoric și autoritarismul critic, din adolescența fenomenului cultural, la populism, egalitarism și relativism („corectitudine politică“), din epoca de maturitate a postulării și practicării ei –, cultura e cea care pune ordine în gânduri, cum civilizația e cea care pune ordine în lucruri. Și nu o face, nici nu trebuie să o facă altfel decât în chip angajant, prin nobila lucrare a angajatorilor și angajaților culturali, adică oameni cu totul deosebiți, „la fel ca fiecare dintre noi“.
Se observă în lumea culturală un tulburător paradox (dia)cronic: avem un iureș de pledoarii pentru „etatizarea culturii“ venind din partea „spiritelor libere“! De notat un duet de judecăți: avem o nealiniere, creatorii părând în stare să ofere mai mult decât poate publicul să ceară; avem o îndreptare, statul fiind chemat a oferi patronaj elitelor ce îi vor ilumina guvernarea. Rezidenți într-un implacabil „eșec al pieței culturale“, creatorii dezvoltă o percepție aparte a ceea ce înseamnă barieră de intrare pe piața muncii, pardon, a creației (științifice și artistice). Pentru omul de cultură pătruns de excepționalismul misiei sale (deși nu ăsta e duhul cel bun), faptul de a nu i se întinde covorul roșu la picioare este o infamie.
Nici societatea noastră nu a fost ocolită de astfel de ispite și de schismele pe care le provoacă. Să ne amintim doar trei astfel de „lepădări“ ale culturii de restul.
Anului domnului (Băsescu) 2010. În criză (de idei), guvernul epocii decide să suprime tratamentul preferențial al „drepturilor de autor“, forma juridică de valorificare a creației culturale, aducând-o către nivelul de fiscalizare a restului de activități trudnice. 100 de intelectuali semnează o petiție deschisă unde cuvântă: „Talentul, harul și travaliul interior al fiecăruia dintre creatori nu sunt mediate nici de Fisc, nici de cei de la putere, ci numai și numai de Bunul Dumnezeu“. Întrebam și eu pe atunci: „Dar, oare, strungarul și tractoristul nu se încadrează în definiție? Ei nu sunt «așa de superiori»? Problema sunt taxele mari [încă] plătite de ceilalți! Cei care muncesc să hrănească, să îmbrace și să plimbe aristocrația culturală eterată. Lumea culturală demnă ar fi cerut îndreptare pentru toți. «Cultura» [însă] tace dacă e ghiftuită, dar sare ca arsă când nu mai vine desertul“.
Anii domnilor (parlamentari) 2014-2015. Se aduce în discuție instituirea „timbrului cultural“. În valoare nominală de 1 leu, dar reală de „2 bani“ pe exemplar de carte, era dedicat propășirea culturii livrești. În funcție de poziția fiscală netă (mai mult consumatori de cultură sau mai mult producători de cultură), intelectualii iau poziții. O polemică indirectă pe teme de hermeneutică fiscală între Nicolae Manolescu, președintele Uniunii Scriitorilor din România („Editorii mint cu nerușinare! Vor să acopere evaziunea fiscală. Nu vor să se controleze câte exemplare vând“), și Gabriel Liiceanu, fondatorul Humanitas („Este un proiect de lege făcut cu buna intenție de a-i ajuta pe creatori, dar care, ignorând consecințele nefaste ale aplicării ei, se întoarce împotriva consumului de cultură din România și, deopotrivă, împotriva creatorilor“), se înfiripă prin „Cetate“.
Anul domnilor (inspectori ANAF) 2015. O parte dintre oamenii din ramura hiperpopulară a culturii, menestreli și muze, sunt arătați cu degetul c-ar obține venituri nefiscalizate. Ofuscați, în loc să ceară dreptate și pentru „căței“, ei, speranțe sau consacrați, amenință să priveze spațiul public de prezența-le și să-ncânte... paradisurile fiscale.
În spațiul cultural (fie mai înalt, fie mai scund) românesc, persistă o luptă de clasă între cei „hărăziți“ și cei care sunt doar „harnici“ și care se inflamează de fiecare dată când autoritățile decid să suprime variile tratamente favorabile celor dintâi. Aceștia reclamă reflex că le sunt încălcate drepturile divine, îngreunându-li-se găsirea rosturilor.
Mulți dintre tinerii care doresc să acceseze lumea culturală pornesc cu o astfel de deformare de reprezentare a peisajului, deși nu rațiunea și simțirea sunt ceea ce le lipsește. Ar vrea cale liberă (a se citi „drum cu prioritate“) în a schimba lumea, uitând că locul cel mai bun de unde asta poate începe este propria jurisdicție morală unipersonală.
OCTAVIAN-DRAGOMIR JORA,
Academia de Studii Economice