Pe aceeași temă
Deși România nu stă rău din punctul de vedere al șomajului, cu o rată de 6,8% în iunie 2015 vs. 9,6% la nivel european (locul 20 în clasamentul UE), situația șomajului la tineri este mult mai îngrijorătoare. Tot în iunie 2015, rata șomajului în rândul tinerilor sub 25 de ani ajunge la 22,3%, peste media europeană de 20,6%, România urcând pe locul 11 în topul țărilor cu cel mai mare șomaj al tinerilor din Uniune. Motivele pentru care, nu doar în România, dar și în restul lumii șomajul în rândul tinerilor este mai mare decât cel al populației generale este impactul diferențiat pe care numeroase intervenții pe piața muncii îl au asupra celor mai tineri.
Piața muncii, precum orice altă piață, are particularitățile ei. Pe lângă faptul că este sensibilă la mersul general al economiei, fiind influențată indirect de orice afectează economia generală, piața muncii este influențată și de câteva intervenții specifice numai ei, cu un impact puternic asupra șomajului celor mai tineri. Sunt trei categorii principale de intervenții directe pe piața muncii cu impact asupra șomajului, a nivelului salarial și a condițiilor de muncă ale tinerilor.
Prima intervenție vizează fiscalitatea semnificativă de pe piața muncii. După scăderea contribuției la asigurări sociale a angajatorului de la 20,8% la 15,8% din octombrie 2014, pentru fiecare 100 de lei pe care un angajator o plătește angajatului său, acesta trebuie să mai verse 75 de lei la stat. Acest nivel de fiscalitate nu doar că împinge o parte dintre salariați în economia subterană, unde, prin definiție, nu se plătesc impozite, dar, mai grav, împinge o parte dintre salariați în șomaj involuntar. Șomaj din care toată lumea iese în pierdere. Nici societatea nu beneficiază de capacitatea productivă a oamenilor, nici șomerii nu realizează veniturile pe care le-ar realiza pe piața muncii.
Amploarea acestei fiscalități este parțial mascată de faptul că doar o parte din ea este vizibilă pe fluturașul de salariu, anume, diferența între salariul net și salariul brut, compusă din contribuțiile angajatului și impozitul pe venit. Pe lângă acestea, însă, se adaugă sumele pe care angajatorul este obligat să le plătească în contul salariatului, dar care nu sunt transparente pentru salariat, anume contribuțiile angajatorului. Distincția angajat/angajator între aceste sume este pur contabilă și nu are impact economic. Angajatorul și angajatul sunt indiferenți între a plăti o contribuție angajat mai mare și una angajator mai mică, sau o contribuție angajator mai mare și una angajat mai mică, din moment ce angajatul primește, în final, aceeași sumă (salariu net) și angajatorul cheltuiește aceeași sumă (salariul brut, plus contribuțiile angajatorului) ca și înainte. Felul cum se numesc și cum se clasifică contabil sumele intermediare este irelevant și nu are niciun impact asupra deciziei economice de a angaja, respectiv, de a fi angajat sau nu.
A doua intervenție pe piața muncii este reglementarea inflexibilă a muncii. În contractele de muncă nu se pot negocia clauzele contractuale decât într-o măsură restrânsă, limitată asupra câtorva clauze. Lucrul acesta produce două efecte. În primul rând, dreptul muncii nu se poate adapta cu ușurință nevoilor dinamice ale unei economii în permanentă schimbare și rămâne blocat cu reglementări învechite, specifice unor perioade în care munca era concentrată predominant în industrie, și nu în servicii sau IT, cum este acum. Departe de a fi o particularitate pentru România, problema aceasta este vizibilă și în SUA, unde tocmai din aceste motive s-au născut dezbateri grele legate de statutul legal al colaboratorilor Uber sau al angajaților francizelor McDonald’s. Institutul Heritage din SUA pune România pe locul 62 în lume, în 2015, la capitolul flexibilitate pe piața muncii. În comparație, Bulgaria este pe locul 34, iar campioană în Europa este Danemarca, care se află pe locul 5. Pentru o forță de muncă experimentată sau bine calificată, această inflexibilitate se traduce într-un salariu sensibil mai mic, dar, pentru tineri fără experiență, acest lucru poate să îi țină pe angajatori departe la orice nivel de salariu și pe ei în șomaj involuntar sau pe salarii mai mici decât ar fi putut să aibă.
A treia intervenție pe piața muncii este, probabil, cea cu cel mai mare impact dintre cele trei, și anume impunerea unui salariu minim. Ea face, însă, obiectul altor articole din acest dosar. Dar și în absența acestui control al prețurilor, piața muncii ar trebui să fie mai suplu reglementată și mai puțin impozitată pentru ca tinerii să aibă șanse maxime de integrare pe piața muncii.
CLAUDIU NĂSUI,
SoLib