Pe aceeași temă
„Vrem democraţie reală!“ - scandare de la ultimele proteste.
Mișcările de stradă din noiembrie nu au fost doar despre două evenimente tragice. Ele vin pe fondul unei atmosfere globale de revoltă împotriva „sistemului“: Arab Spring, Occupy WS, Indignados, Hong Kong Umbrellas, Euromaidan, Uniți Salvăm, Colectiv și altele trag un semnal de alarmă uneori neclar, dar din ce în ce mai des.
În încercarea de a clarifica, un studiu1 din 2013 analizează 800 de proteste din întreaga lume din ultimii șapte ani. Are o concluzie care poate lua multe forme, dar stă la baza majorității revoltelor recente din lume: Vrem democrație reală. Încă o confirmare vine și de la explozia de platforme online de guvernare și decision-making: DemocracyOS, LiquidFeedback, LEDDA și altele, dar și de la succesul în lume a Pirate Party, ca încercare de a materializa acest ideal.
Motivele pentru care protestatarii nu se consideră reprezentați de sistemul actual sunt variate, dar aș adăuga încă unul. Sistemele informaționale pe care le folosim zilnic, Facebook, Reddit, Waze, transferul instant de informație și bani au transformat vechiul model de democrație reprezentativă, cu vot la patru ani, într-o metodă arhaică și inadecvată de gestionare a vieții colective moderne.
Împreună cu restul motivelor au dus la nevoia unui model prin care nu mai votăm personaje failibile, desemnate să ia decizii în locul nostru, ci votăm idei, soluții și propunem teme de dezbatere publică. Dar, ca acest model de democrație participativă să funcționeze corect, este nevoie de informare și transparență reală. E un simplu sistem de checks and balances care înlocuiește sau se alătură presei, ca instrument de control și responsabilizare politică.
Cum obținem transparența activității politice?
Se creează o platformă online formată din module independente. Din punct de vedere tehnic, sunt aplicații simple și ieftine, ce nu necesită securizări speciale, bazându-se pe tehnologii pe care le folosim zilnic:
1. Toate dezbaterile din parlament transmise live, arhivate și transcrise. Pe marginea lor, se implementează un sistem de discuții publice, arborescente (reddit), pentru orice moment al dezbaterii parlamentare.
2. Publicarea tuturor voturilor din parlament, împreună cu toată istoria de vot a fiecărui parlamentar. Eventual, parlamentarii își pot argumenta și documenta alegerea pe platforma electronică. Și aici, sistem arborescent de discuții pentru analiza publică a istoriei de vot.
3. Digitalizarea și publicarea procesului de drafting din Camera Deputaților. Astfel se poate vedea cine a introdus anumite porțiuni în anumite legi, se poate dezbate importanța și calitatea lor. Dar, mai ales, responsabilii pot fi trași la răspundere sau „recompensați“, după caz, la următoarele alegeri.
4. Sistem oficial de tracking al promisiunilor electorale (pentru alegeri generale/locale) și al gradului lor de finalizare, cu interfață grafică intuitivă. Promisiunile electorale sunt deja publice, dar se urmărește centralizarea lor și verificarea progresului fiecăreia. Gradul de finalizare fiind subiectiv, aici utilizatorii pot da „note“, însoțite de argumente și/sau dovezi pentru nota dată sau pot vota pentru un anumit argument/notă. Rezultă o evaluare democratică a finalizării promisiunilor.
5. Sistem public de raportare a problemelor și fraudelor electorale. Dincolo de investigarea lor absolut necesară, simpla informație că în anumite zone au fost suspectate fraude ar face votanții locali mai atenți la asta.
6. Centralizarea și publicarea surselor de finanțare electorale.
7. Centralizarea și publicarea cheltuielilor instituțiilor publice. Pentru că vrem să știm ce se întâmplă cu banii noștri.
8. Baza de date cu toți funcționarii publici de nivel înalt, cu CV, istorie și eventuale puncte de vedere pe care dorește să le transmită. Discuții publice pentru analiza mai detaliată a deciziilor și istoricului.
Desigur, lista rămâne deschisă, pentru a fi actualizată în funcție de cerințele politice și publice.
Securitatea participării
Cel mai disputat subiect al democrației participative este „securitatea“ sistemului. Acest articol nefiind o dezbatere pe acest subiect, aici – http://j.mp/evot2 – găsiți o listă a principalelor țări unde votul electronic este implementat astăzi, care arată că țări ca Franța, Statele Unite, Belgia, Australia și altele au considerat votul electronic suficient de sigur încă de acum 10-15 ani. Momentan, 20 de țări folosesc sisteme electronice de votare2.
Mai mult, pe parcursul acestui articol se arată cum votul direct 100% secret nu este vital pentru începutul democrației participative. Ci transparența reală și un sistem modern de accountability sunt cele care pun bazele democrației „reale“, asistate sau nu de vot electronic secret.
O mențiune tehnică importantă: călcâiul lui Ahile în problema votului electronic este secretizarea votului, nu securizarea lui. Foarte multe țări folosesc sisteme electronice de centralizare și numărare a voturilor. Fără securizarea absolută, dar nesecretă, existentă și folosită azi la scară largă, nu ar exista online - shopping, tranzacții bursiere, financiare, rețele de electricitate moderne și multe, foarte multe altele. Iar dacă nu ar fi fost nevoie de secretizare, votul electronic ar fi fost probabil implementat în lume de cel puțin 20-30 de ani. Din păcate, din motive tehnice, secretizarea și securizarea nu sunt foarte compatibile, de aceea sistemele existente au anumite părți analogice care asigură secretizarea.
Există varii metode de verificare a identității și de asigurare împotriva abuzului. Firește, complexitatea lor este direct proporțională cu siguranța oferită și se pot ordona după gradul de securitate/autentificare – de la un utilizator semianonim al sistemului până la identificarea și secretizarea cu certitudine a persoanei și votului:
1) verificare prin adresa de mail;
2) verificare prin scan carte identitate;
3) verificare prin cont bancar;
4) verificare prin token securizat;
5) verificare biometrică;
6) vot electronic în persoană.
Pornind de la aceste tipuri/niveluri de securizare, se poate contura o structură de drepturi, privilegii și restricții pentru folosirea platformei electronice.
Cum participăm la decizii?
Pe lângă modulele de transparență descrise mai sus, e necesară implementarea tehnică și legală a unor mecanisme democratice de participare activă a cetățenilor.
Prin participare activă înțelegem un spectru larg de interacțiuni pe care un utilizator le poate avea cu sistemul politic național. Acestea merg de la simple opinii și comentarii publice pe diverse probleme pe care s-a dorit consultarea populației până la votul pentru soluții și persoane pentru funcții publice. Componentele necesare ar fi:
1. Sistem de consultări publice pentru diverse probleme de interes local sau național. Fiecărui utilizator al sistemului îi este asociată o adresă fizică, verificată sau nu, în funcție de nivelul de autentificare folosit. În momentul în care se publică o nouă temă de consultare cu publicul, se alege „aria de acoperire“: local, de sector, județean sau național. Spre deosebire de vot, consultările nu obligă în mod legal la alegerea unei anumite soluții, dar informează mult mai clar, atât publicul, cât și demnitarii din poziții decizionale, asupra opiniei publice și demografiei ei.
2. Sistem online de vot pe probleme locale.
3. Sistem de propuneri de teme de dezbateri în parlament, pentru subiectele care necesită analiza atentă și deliberarea unor soluții.
4. Sistem de referendum și vot electronic național, însoțit de o nouă lege care să stipuleze declanșarea referendumului prin strângerea unui anumit număr de voturi.
Se desemnează fiecărei consultări/vot/referendum un nivel de securitate minim necesar. Alegerea se face în mod public, transparent, în funcție de gradul de risc de „cumpărare de voturi“ și aria de acoperire a temei/problemei discutate.
De exemplu, pentru consultări privind pistele de biciclete dintr-un oraș, se alege nivelul 2 de securitate; pentru decizia renunțării la schimbarea de fus orar, nivelul 3 sau 4; iar pentru referendum privind impozitarea bisericii sau alegerea președintelui, nivelul maxim, 6.
Este important de menționat că ultimul punct (4) este un proces îndelungat și cea mai costisitoare parte a întregului ansamblu descris. Dar costul de operare este considerabil mai mic decât votul la urnă, astfel se permite transformarea referendumului într-o metodă mult mai frecventă de luare de decizii publice, care să constituie un pol real de putere politică.
Cum permanentizăm sistemul?
Pe lângă platforma descrisă, mai sunt necesare câteva măsuri pentru asigurarea siguranței și eficienței unui sistem de interes național:
1. Legi mult mai aspre pentru frauda electorală. Pedepsele actuale de maximum 5 ani pentru fraudă electronică și amenda pentru desecretizarea votului sunt complet inadecvate.
2. O comisie de investigare a fraudei electorale, eficientă și transparentă. Istoria recentă ne arată ce importanță națională are o asemenea entitate funcțională.
3. Introducerea în școli a unei minime educații civice/politice. Cel puțin câteva ore pe an, în perioada liceului, pentru a explica funcționarea sistemului.
***
Implementarea tuturor măsurilor propuse aici, cu excepția ultimului nivel de securitate (secretizarea absolută a votului electronic) este simplă, ieftină, cu impact mare. Aceste măsuri pot coexista cu actuala formă de vot. Iar obiectivul complex și scump este deja pus în practică în 20 de țări și este susținut la nivel european.
Chiar și implementarea exclusivă a măsurilor de transparență reală ar duce la o îmbunătățire substanțială a procesului democratic. Exemplul cel mai bun fiind presa: deși lipsită de orice putere executivă, este considerată – aș spune pe nedrept – a patra putere în stat. Pe nedrept, pentru că nu face decât să canalizeze, în mod îndoielnic, informația spre adevărata a patra putere în stat: tu.
Note
1. Initiative for Policy Dialogue at Columbia University and the Friedrich-Ebert-Stiftung, NY
2. Esteve, Jordi Barrat I, Ben Goldsmith and John Turner – International Experience with E-Voting. Norwegian E-Vote Project, IFES, June 2012.