Dupa victoria stirilor false: presiuni ca Facebook sa dobandeasca raspundere editoriala

Dora Vulcan | 22.11.2016

Polemica pe tema stirilor false continua in SUA, dupa ce au fost lansate acuzatii ca aceste au contribuit la victoria lui Donald Trump. Presiunea cea mai mare se face asupra Facebook. Vizate sunt, de asemenea, Twitter si Google. Presiunile se fac pentru ca aceste sa dobandeasca statut de canale media cu raspundere editoriala, in consecinta acestei raspunderi.

Pe aceeași temă

 

 

 

Google si Facebook au luat masuri saptamana trecuta, anuntand taierea veniturilor publicitare pentru site-urile "hoax". Dar tot mai multe voci cer ca, in special Facebook, sa fie declarata o companie mass-media cu raspundere editoriala, o clasificare pe care reteaua sociala o refuza pana in prezent, transmite AFP.

 

"Fac acelasi lucru ca practic toate companiile medie, respectiv agrega audiente si folosesc acest lucru pentru a vinde publicitate", spune Gabriel Kahn, un fost ziarist care preda la universitatea California de Sud. El considera ca, prezentandu-se drept o platforma neutra, Facebook "permite ecosistemului mediatic sa fie poluat" cu stiri false.

 

Margaret Sullivan, responsabil cu rubrica dedicata mass media la Washington Post, a sugerat ca Facebook "ar trebui sa angajeze un redactor sef de nivel inalt si sa ofere acestei persoane resurse, puterea si echipa pentru a lua decizii editoriale solide".

 

Elad Gid, antreprenor in domeniul IT, arata ca nu ar trebui sa fie foarte greu de stabilit daca un articol este fals pentru o companie cu expertiza tehnica a Facebook.

 

Reteaua sociala a promis sa intensifice eforturile pentru eliminarea informatiilor false, dar fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg, a facut apel si la prudenta.

 

"Problemele sunt complexe, atat tehnice cat si filosofice", a aratat el, saptamana trecuta, intr-un mesaj postat pe retea. "Suntem convinsi ca trebuie sa dam cuvantul oamenilor (...) Nu dorim sa fim noi arbitrii adevarului".

 

Dan Kennedy, profesor de jurnalism la Northeastern University, considera ca trebuie facuta o diferenta intre site-urile care vaneaza clickuri si cauta doar sa castige bani cu informatii false si senzationaliste si site-uri de stiri cu motivatii politice.

 

"Cred ca Facebook ar putea face multe lucruri pentru a lupta impotriva informatiilor false si cred ca e un lucru asupra caruia toata lumea ar putea sa cada de acord, dar daca incearca sa atace site-uri motivate ideologic va fi prinsa inevitabil in razboiul cultural", a avertizat el.

 

Intr-un context de neincredere tot mai mare fata de intreaga presa, orice tentativa de a filtra vocile divergente ar putea conduce la "reinvierea unor vechi polemici legate de partinirea presei", arata Kennedy.

 

Jeff Jarvis, profesor de jurnalism la Universitatea din New York, si John Borthwick, un antreprenor, afirma, pe un blog, ca solutia ar consta mai degraba intr-o cooperare mai stranse intre sectorul IT si cel al presei. pentru a ajuta utilizatorii sa evalueze credibilitatea continului.

 

"Nu credem ca platformele ar trebuie sa fie puse in pozitia de a judeca ce e adevarat si ce e fals (...) precum cenzorii", scriu ei.

 

Acestia sugereaza si ei platformelor online sa angajeze ziaristi pentru a "aduce un simt de responsabilitate publica" si sa "explice jurnalismul tehnicienilor si tehnologia ziaristilor".

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22