CHRONIQUES DE ROUMANIE

Magda Carneci | 06.06.2017

Richard Edwards e un intelectual fran­cez, cunoscut în mediul cultural bu­cu­reștean și nu numai pentru pasiunea lui pentru România.

Pe aceeași temă

Cu un centru de greutate al ființei sale în Est, cum îl ca­racteriza filosoful Paul Virilio, Ri­chard Edwards a fost adus de pa­siu­ne și de soartă pe meleagurile românești, pe care le cunoaște și le bântuie de pes­te 20 de ani. Observațiile sale, sur­prin­se în cronici scurte citite inițial la RFI și la Radio România Internațional, fac obiectul unei cărți savuroase: Chro­niques de Roumanie (Editions Trans­boréal, Paris, 2017).

Editor de cărți de artă și de ar­hi­tec­tu­ră de mare rafinament, manager cul­tu­ral de anvergură, care a creat un mas­ter european pentru recon­ver­ti­rea patrimoniului arhitectural în cen­tre de artă contemporană, Richard Ed­wards s-a stabilit la București, a în­vă­țat limba română și a asimilat cultura locală într-un mod pasional și em­pa­tic. Notațiile sale sunt pline de o sa­voa­re proaspătă, sinceră și cad asu­pra unor aspecte care, poate, i-ar lă­sa pe unii români total indiferenți: fru­musețea extraordinară a peisajului ro­mânesc, abundența fructelor și le­gu­me­lor, bucătăria românească opu­lentă, bonomia http://revista22.ro/files/news/manset/default/carte-recomasdsadsaandare.jpglocală, simțul umo­ru­lui și înclinația spre absurd și supra­rea­lism, sonoritățile aparte ale unor cu­vinte cu iz turcesc sau țigănesc, arta țărănească încă vie și pro­duc­ti­vă, sensibilitatea pentru poezie, obi­ce­iu­rile vesele de înmormântare și mul­te altele. Totul surprins într-un stil oral, direct și empatic, pe măsura na­tu­rii joviale, generoase a autorului.

În­trebat de unde îi vine pasiunea pen­tru România, în ciuda multor nea­jun­suri locale – delăsarea, corupția, fuga în reverie, lipsa de consecvență și con­tinuitate în proiecte –, autorul răs­punde că e talentul oamenilor de aici, disponibilitatea și creativitatea lor spon­tană, inepuizabilă, calități care îi par superioare altor considerații. Atras deopotrivă de Occident și de Ori­ent, polarizat inevitabil între cele do­uă mari repere culturale, autorul nu-și ascunde „durerea și pasiunea“ (Ma Rou­manie, la douleur et la passion) pen­tru această țară care i-a devenit a doua patrie. Acompaniată de fo­to­gra­fiile în alb-negru semnate de So­ri­na Săvulescu, cartea e un cadou bi­ne­ve­nit de simpatie proromânească, scri­să pentru spațiul francez care mai are prejudecăți în ce ne privește.

De altfel, Richard Edwards nu se află la prima sa carte despre relațiile fran­co-române. El a mai publicat Sans nou­velles (Editions du Delta du Da­nu­be, 2003) și Bucarest, 77 Boulevard Dacia, Une histoire franco-roumaine (Editions Non Lieu, 2016). Și, vorba autorului, „Să nu uităm, în fiecare dimineață, Europa se luminează întâi în România“. (MAGDA CÂRNECI)