Arhivă PDF începând din 1990 I Abonamente Revista 22 I Access Abonați PDF



Justiția face curat în ograda presei
2017-07-04
0
Decizii recente ale CEDO și ale justiției române pun degetul pe metehne nevindecate ale societății românești care influențează conduita mass-media.

 

Comunitatea jurnalistică autohtonă nu a găsit terapiile potrivite pentru câteva fenomene de­loc izolate, rămânând la latitudinea ins­tan­țe­lor să le rezolve, corect sau nu. În primul rând, spiritul critic al jurnaliștilor es­te înăbușit sistematic de pu­te­rea baronilor locali, cu efect inhibitoriu și asupra insti­tu­ții­lor. Magistraților români le-a trebuit ceva vreme să ia în con­siderare principiile liber­tă­ții de exprimare, ignorate mulți ani după Revoluție, când ca­lomnia figura încă în Codul Pe­nal (a fost scoasă prin di­li­gen­țele ministrului Monica Macovei) și sute de jurnaliști erau hărțuiți cu procese de calom­nie. În al doilea rând, se vede oportunismul jurnaliștilor, dispuși să se pună la dispoziția patronilor, încălcând regulile profesiei și igno­rând complet etica ei. Șantajul, manipularea josnică, intimidări de tot felul au fost și sunt exercitate de companii media. În al treilea rând, societatea civilă reacționează anemic la dezvăluirile mass-media, manifestă rar soli­da­ritate, instituțiile abilitate nu iau măsuri, așa­dar, vocile independente ale jurnaliștilor și in­vestigațiile lor nu au ecoul așteptat și nici nu produc masă critică.

 

Cazul Ghiulfer Predescu contra România. Jur­na­lista constănțeană a ex­pri­mat la Realitatea TV în 2006 un punct de vedere asupra unor conflicte locale, arătând că orașul este divizat între oa­menii primarului Mazăre și ina­micii lui, invocând lupte de factură interlopă. Dată în ju­decată pentru prejudicii de imagine, a fost condamnată de­finitiv în 2008 la plata unor daune supradimensionate și la pu­bli­ca­rea, cu scuze, a sentinței. Cele trei jude­că­toa­re, Paulina Georgescu, Vanghelița Tănase și Eleonora Spiridon, deși au admis că e dificil de stabilit obiectiv, aritmetic, cuantumul des­păgubirilor morale, au considerat că suma de 50.000 de lei ar putea aduce „ușurarea su­fe­rințelor și obținerea unor anumite satisfacții de către partea vătămată“. Emoționant! Cu cre­dite luate de la bancă de familia jurnalistei, „suferințele“ lui Mazăre s-au mai atenuat. Influența clanului Mazăre & Nicușor Cons­tan­ti­nescu a determinat și pierderea jobului de la te­leviziune al jurnalistei. După aproape nouă ani, Curtea Europeană a Drepturilor Omului fa­ce dreptate, constatând în Dosarul 29751/2009 o încălcare a art. 10 privind li­ber­tatea de ex­primare, fiindcă „libertatea jurna­listică in­clu­de recurgerea la un anumit grad de exa­ge­ra­re sau provocare“, aplicabile unor idei sau in­formații care ofensează sau șochea­ză, mai ales atunci când critica se aplică unor per­soane publice cu funcții decizionale. CEDO a dispus ca statul român, care, prin agentul gu­ver­na­mental, a apărat poziția viciată a ju­de­că­toa­re­lor, să îi plătească jurnalistei 14.000 de euro dau­ne materiale și 4.700 de euro dau­ne morale.

 

Cazul de șantaj Antena TV Group. Procesul în­ceput în 2013 de RCS împotriva trustului an­te­nist a ajuns la final în iunie 2017, când ins­tan­ța supremă a pecetluit faptele de șantaj exer­citate prin intermediul presei. Astfel, Sorin Alexandrescu, directorul Antena Group, a fost condamnat definitiv pentru șantaj la patru ani și șase luni închisoare cu executare, Ca­me­lia Voiculescu la un an și șase luni cu sus­pendare, Șerban Pop, fostul șef ANAF, la doi ani cu suspendare pentru divulgare de in­for­mații secrete, plus 80 de zile de muncă în fo­losul comunității, iar grupul media va plăti o amendă penală de 200.000 de lei. Achitați: Dan Voiculescu, George Matiescu, Intact Pu­blishing. Practica șantajului a fost aplicată în­tocmai: timp de câteva săptămâni, fostul ad­ministrator al RCS a fost presat să semneze un contact de publicitate de milioane de euro sub amenințarea unor dezvăluiri com­pro­mi­ță­toare. Un promo „exploziv“ despre presupuse fapte de corupție a fost difuzat de peste 400 de ori pe toate canalele trustului, de la An­tena 1 și Antena 3 la cele de divertisment. Co­mandat de Sorin Alexandrescu și de Camelia Voiculescu (o „grijă“ preluată de la tata, cum se exprima Camelia într-o înregistrare), clipul a ajuns la dosar și a grăbit sentința, care se adaugă cazului de șantaj al lui Dan Dia­co­nescu-OTV, altă glorie a presei românești afla­tă după gratii.

 

Tomis News vs. Gabriel Comănescu. După nu­meroase termene de judecată, jurnalistul Ma­rius Florian din Constanța a câștigat procesul cu magnatul Comănescu, președintele Grup Ser­vicii Petroliere și mogul de presă. Acesta ce­ruse daune uriașe pentru prejudicii de ima­gine și amenințare. Dezvăluirile despre afaceri suspecte, despre manevrele pentru preluarea Aeroportului Tuzla, despre neplata salariilor an­gajaților etc. l-au înfuriat pe magnat, care a solicitat suplimentar instanței să interzică jur­nalistului să mai scrie despre el. Instanța i-a respins ca nefondată acțiunea, iar Tomis News poate continua investigațiile. 

TAGS : CEDO Ghiulfer Predescu Realitatea TV Curtea Europeană
Recomandari
Comentarii
Total 0 comments.
3078
 Bref
 Media Culpa
 Numarul Curent
DESENAND (CA) LUMEA
 Vis a vis
 Scrisori de la cititori
 Prieteni 22