Raport ECFR: România - instituții slabe, ținte ale Rusiei. Bulgaria, stat aproape capturat

Dora Vulcan | 07.09.2017

Romania este un stat cu instituții slabe și vulnerabilitate medie față de ”măsurile active” luate de Rusia în "razboiul politic" purtat cu Occidentul, potrivit unui raport semnat de analistul Mark Galeotti și publicat de grupul de analiză a Consiliului European pentru Relatii Internaționale.

Pe aceeași temă

 

 

 

Războiul politic al Rusiei este descris ca un amestec de acțiuni ale Rusiei, peste tot in Europa, în afara intenției de a slăbi relația UE cu NATO, de a îndepărta Europa de SUA si de a produce, în diverse zone, un mediu politic și social favorabil intereselor sale, se spune în raportul analizat de Hotnews.ro.

 

 

 

Astfel, Rusia apeleaza la "masuri active" in practic toate domeniile, de la diplomatie la media si de la afaceri si finante la Biserica Ortodoxa Rusa si pana la crima organizata. In centrul tuturor acestor zone de actiune este presedintele Vladimir Putin, la randul sau un "actor activ" in eforturile Rusiei de a stabiliza guvernele si societatile europene si de a produce confuzie in randul acestora.

 

 

 

Potrivit analizei ECFR, Rusia are diverse obiective pentru fiecare tara europeana in parte, in functie de afinitatea pe care o resimte la nivel politic si social si in functie de nivelul de consolidare a institutiilor statului.

 

 

 

Autorul raporteaza nivelul de afinitate si de vulnerabilitate fata de Rusia din diverse tari europene la puterea institutiilor din aceste tari. El folosește date publice prelucrate de un sondaj Pew referitor la perceptiile privind Rusia, dar si nivelul dependentei economice fata de Rusia. Astfel, descrie tipul de obiective pe care Rusia le are in grupuri de tari europene cu trasaturi similare.

 

 

 

In tabelul rezultat, alaturi de Ungaria si Muntenegru, România se află in categoria "statelor-tinta", cu putere institutionala redusa si cu nivel mediu de afinitate sau vulnerabilitate fata de Rusia. In astfel de tari, Moscova nu se asteapta sa "captureze" statul, ci sa il "tinteasca" in incercarea de a-l influenta pe teme anume si pentru a-l determina sa adopte o pozitie mai favorabila Rusiei.

 

 

 

Dând exemplul Ungariei, raportul spune că "premierul Viktor Orban, de exemplu, nu este un aliat al Moscovei, la nivel macro, dar rusii apreciaza profund rolul perturbator al acestuia in interiorul UE si incearca sa il incurajeze. Actiunile active ruse in Ungaria sustin discursul antiamerican si anti-UE, ce se aliniaza propriei propagande a guvernului ungar, dar si un conservatorism social ce rezoneaza cu pozitiile lui Orban".

 

 

 

Influenta Rusiei este si mai puternica in state cu putere institutionala redusa, dar cu nivel ridicat de afinitate/vulnerabilitate fata de Rusia - tari precum Bulgaria si Grecia.

 

 

 

Aici, "masurile active" ale Rusiei vizeaza "capturarea statului". Este dat exemplul Bulgariei, unde tinta Rusiei este sa creeze retele puternice de aliati si clienti in interiorul tarii, lasand Bulgaria in calitate de "cal troian" in cadrul NATO si UE.

 

 

"Este probabil prematur si nedrept sa sutinem ca Bulgaria se afla deja intr-o faza avansata a capturarii statale, dar este izbitor cat de profund aliniate sunt interesele politice, culturale si economice, compania rusa Lukoil si diversele sale subsidiare locale fiind cea mai mare corporatie si cel mai mare contribuabil din aceasta tara. Este graitor modul cum media bulgare genereaza si distribuie materiale favorabile Rusiei nu ca urmare a presiunilor sau promisiunilor Moscovei, ci pentru ca exista, deja, o piata locala pentru asa ceva".

 

 

In functie de aceiasi parametri, raportul sustine ca Rusia incearca:

  • o "capturare sociala" in Slovacia
  • intarirea influentei politice si sociale in tari precum Cehia, Italia, Letonia si Lituania;
  • demonizarea unor state cu putere institutionala medie, dar afinitate minima fata de Rusia, precum Polonia sau Estonia
  • perturbarea scenei politice, economice si sociale in tari cu institutii solide, precum Franta, Germania, Olanda sau Suedia

 

 

Analiza ECFR arata ca, desi actiunile intreprinse de Rusia in diverse locuri si pe diverse platforme sunt in mare parte independente una de alta, se face simtit un efort de a coordona anumite operatiuni. Daca se poate vorbi despre un "centru de comanda", acesta se afla in cadrul Administratiei Prezidentiale de la Kremlin.

 

 

Studiul spune ca, desi nu trebuie sa renunte la incercarile de a convinge Rusia sa-si schimbe atitudinea, Europa trebuie sa incerce sa-si rezolve propriile vulnerabilitati: "sa-si repare acoperisul, mai degraba decat sa spere sa se opreasca ploaia. Intre altele, aceasta inseamna sa opreasca tendintele regresive din punct de vedere al democratiei, simtite in unele parti ale continentului".

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22